Alkoton joulu ja elämä rulettaa

Takana seitsemän kuukautta alkotonta elämää, eikä kaipuuta entiseen ole kuin aivan satunnaisesti jossain kohdin. Vaan nekin haikailut menevät järkeilyllä ohi :slight_smile:

Vähemmän olen tänne kirjoitellut, mutta nyt pisti laittamaan viestiä, kun totesin, että tuli vietettyä raitis joulu ensimmäistä kertaa moneen vuoteen! Enkä voi välttyä ajatukselta, miksen ole tehnyt sitä aikaisemmin. Koska yhtään mihinkään en jouluna alkoa olisi tarvinnut. Glögi on oikein hyvää ilman viinaakin ja ruokajuomiksi on vaihtoehtoja vaikka kuinka.

Yhtään en myöskään murehdi tulevaa vuoden vaihdetta sen suhteen, miten sitä voi silloin olla juomatta. Kun sitä vaan voi olla ja nauttia. Olen näitä juttuja vuosia työstänyt ja nyt nautin kympillä siitä, ettei minun enää tarvitse juoda. Voin allekirjoittaa täysin lauseen “Saat sen, mistä luovut”. Elämä on paljon helpompaa, kun alkoholi vaan jää pois. Arjen murheet ja vastoinkäymiset eivät mihinkään häviä, mutta niitäkin kestää selvin päin paremmin.

Täällä lienee monellakin kokemuksia raittiista joulusta ja siitä helpotuksen tunteesta, jonka saa, kun luovuttaa ja lopettaa? AA:ta en ole omaan urakkaani tarvinnut tai kaivannut, a-klinikka on ollut avuksi ja keskustelut ammattilaisen kanssa. Näillä mennään - se kuuluisa päivä kerrallaan mielessä :wink:

Onneksi olkoon raittiista joulusta. :slight_smile:

Minulla oli jo kolmas joulu raittiina perätysten. Tai sanotaan niistä kahdesta edellisestä nyt vaan että selvinpäin , koska kyllä mä sitten joulun jälkeen join: uutenavuotena.
Nyt tällä viikolla olisi sitten vihdoin aika kokea myös se vuoden vaihtumisen ihanuus ihan raittiina.

Mutta ompas kiva palata arkeen raittiin joulun jälkeen. :slight_smile: Monilla onnettomilla on kohmeloinen ja ankea arkeenpaluu kaikkien juhlapyhien jälkeen; niin tänäkin aamuna.

Mulla kanssa raitis joulu takana. Ekana iltana itkin rakkaalleni jopa sitä, että “ihanaa kun täällä ei tarvitse juoda”. (Oltiin siis hänen perheensä luona, ensimmäistä kertaa!)