alkoholittomat oluet, siiderit, viinit

Hei!
Oletteko lopettaessa kokeillut tai käyttänyt vielä lopettamisen jälkeen alkoholittomia oluita, siidereitä tai viiniä? Vai tuntuuko se vain itsensä pettämiseltä? Itse jo aiemminkin valitsin usein saunajuomaksi esim kolmosoluen sijaan mielummin alkottoman koska ainakin Lidln alkoton vain maistui ja maistuu omasta mielestä paremmalta kuin monikaan kolmosolut. Vissyä ja kokista tulee kitattua välillä niin paljon että tuntuu että välillä vaihtelu virkistää.

Hei! Olen kuullut, että jotkut alkoholittomat juomat saattavat alkoholittomuusmaininnastaan huolimatta sisältää hyvin pieniä määriä alkoholia.

Oli niin tai näin, niin en uskalla ottaa enään riskiä…pepsi Max tölkistä kylmänä on huippukorvike omasta mielestäni… :smiley:

Kiitos metsien mies vastauksestasi :slight_smile:
Pepsi max on kyllä aina mainio vaihtoehto :slight_smile:

Moi,
Virallisen määritelmän mukaan alkoholittomaksi saa kutsua tuotetta, joka sisältää max. 0,5% alkoholia. Eli tarkkana saa olla.
Maxit ja zerot on tuttuja täälläkin, samoin kuplavesi. Holittomat korvikkeet on tulleet myös tutuiksi, mutta olen pyrkinyt niistäkin eroon. Itsellä alkoholiton olut ei laukaise juomishimoja, mutta ylipainon kanssa kamppailevana siitä tulee vaan turhia kaloreita. Puhumattakaan siitä, että itsellä oluen juominen herättää lähes poikkeuksetta ruokahalun.

Minä en kyllä ymmärrä miksi pitäisi juoda alkoholittomia oluita ja viinejä. En minä niistä mitään kiksejä saa. Mutta muita paljon parempia juomia on olemassa, kuin esim tiskivedeltä maistuvat alkoholittomat oluet ja helvetin happamille mehuille maistuvat viinit. Tietysti jos haluaa herättää seurueessa huomiota tilaamalla em. tuotteita, niin hän on hyvä ja tilaa.

Kokeilin alkottomia oluita mutta maku ei mun mielestä ollut sama, vaikka muuten ihan juotavia olivatkin. Siirryin sitten jonkin ajan kuluttua ykkösolueen, ja jonkin ajan kuluttua havaitsin juovani ihan keskaria entiseen malliin. Eli mulla ei toimineet.

Vaihtelee yksilöllisesti. Minä juon joskus tuopin/pullon alkoholitonta olutta yksinkertaisesti siksi, että pidän sen mausta, mutta hyvät alkoholittomat ovat harvinaisia (niin kuin eivät kaikki alkoholillisetkaan oluet ole hyviä). Jollekin toiselle pidättäytyminen niistäkin voi olla aivan paikallaan. Tiedän sellaisiakin, joille nekin tuottavat ankaraa juotatusta. Tärkeintä olla tässäkin asiassa tuttu ja uskollinen itselleen.

Moi kaikille

En onnistunut vaihtamaan nimimerkkiä, olisi jo positiivisesti paikallaan vaihtaa. Kirjoitan siis vanhalla.

Miksiköhän etsiä vanhoista ja totutuista alkollisista juomista alkottomia vaihtoehtoja. Onko se saman maun tavoittelun tuska? Nyt uutta kehiin. Alusta alkaen.

On mm. eri mausteisia tuoremehuja, sitten hirmu paljon erimakuisia vissyjä, niihin voi lisätä marjoja, mausteita, tuoremehua, jäämursketta tai -paloja… Tulee hyviä juomia. Smoothieta … kaikkee voi kokeilla. Kesämarjat pian tulossa, ihan kohtuu hintaan. Kokiksista tai muista semmoisista hampaita kuluttavista juomista tai energiajuomista en ole koskaan pitänyt.

Suu oppinee samalla uusiin makuihin. Ei se VIINAN MAKU kai ole se tärkein, kunhan himo aineeseen pysyy hallinnassa. Nyt killittämään raittiusjuttuja. Olen miettinyt, että onkohan se, että jotain ylipäätään juo, se ongelma, kun tottuu mukiaan nostamaan…

Minä olen kotonajuopotteleva, nyt em. raittiilla linjalla ja oli yllätys miten hyvin menee.

Nukkuminen on tietty heikkoa kun ei sammu, mutta valvominen maksaa vaivan. Kohti parempaa mennään.

Miten teillä muilla menee?

Jos ei linjoilla olla niin raitista ja mukavaa Juhannusta

Onko innokkaita perustamaan alkottomien drinkkien gourmet - rinki?

Hienoa. että juomiset on jääneet. Ei nimimerkkiä voi vaihtaa. Perusta uusi jolla kirjoittelet.

Kyllä se nukkuminen alkaa sujumaan ja unen laatuhan on aivan eri luokkaa kun selvänä nukkuu.

Ei tunnu itseni pettämiseltä, mutta en osta alkoholittomia viinejä, koska minulle siihen juomiseen liittyy tosi vahvasti se rituaali. Että on se tietynlainen korkki ja lasi esimerkiksi. Ja pyrin eroon koko juomisriruaaleista, en pelkästään siitä alkoholista. Kun aikanaan lopetin tupakoinnin, huomasin, miten vahva on se tapa ja tottumus, että tietyissä tilanteissa haluaa sen kääryleen käteen. Kun nyt olen viitisentoista vuotta ollut ilman tupakkaa, ei koskaan, missään tilanteessa tule mieleen, että johonkin tilanteeseen kuuluisi sytyttää tupakka. Ajatuskin tuntuu ihan absurdilta.

Toivon, että jonain päivänä olen niin pitkällä että alkoholin juomiseen liittyvät rituaalit tai tottumukset tuntuvat yhtä absurdeilta kuin se tupakka nyt. Sen lisäksi alkoholiton viini maistuu kauhealta, ja olutta en muutenkaan ole juonut vuosikausiin, pelkkää viiniä.

Muuten kun olin ryhmäterapiassa viitisen vuotta sitten, niin siellä suositeltiin just ettei käytetä niitä viinilaseja tai oluttuoppeja laseina koska ne assosioituu niin vahvasti alkoholinkäyttöön ja vaikeuttaa raittiudessa pysymistä.

vahingossa lähetin saman viestin kahdesti joten poistin tämän toisen :blush:

Nostan vanhan ketjun ylös.
Millaisia ajatuksia asia herättää nyt?

Hyllyyn jää. Kyllä se olut hyvältä (ainakin joskus) maistui ja hyvä punaviini ruoan kanssa. Mutta päätarkoitus on ollut tulla humalaan. Jos nyt opettelisin juomaan alkoholitonta olutta, vaikka vaan sitä 0,00%, niin taitas olla liian suuri riski että joku päivä mukaan tarttuiskin sitä tuttua kolmosta.

Juomana vesi ihan jees. Joskus kuplavettä. Ja pitäskin taas aktivoitua ja alkaa hakemaan juomavesi lähteestä

Varauksella. Ja vain 0.0%.

Lapin Kulta Zero on nimenä ja purkkina just ku mulle markkinoitu, joten kokeilin kerran. Noh, kun kaljaa join aiemmin vain hätätilassa, esim. muiden loputtua, niin eipä toi nyt mikään erityinen nautinto ollut.

Baarissa olen käynyt vuoden aikana ehkä kahdesti, ja kun yhden illan aikana olin litkiny jo liikaa laimeeta hanalaittikolaa, ostin kerran yhden alkottoman sidukan. Oli yhtä laimea kuin kola olis ollu.

Ennustan, että tulevaisuudessakin tulen alkottomiin sekaantumaan noin kerran puoleen vuoteen, uteliaisuutta tai valikoimasta johtuen.

Olen juonut alkoholitonta olutta vähän samaan tapaan kuin aikanaan alkoholillastakin. En tosin yhtä paljon. Mutta yllättävän paljon kuitenkin, huomaan palautustölkkien määrästä. Nyt on kuitenkin tullut jonkinmoinen kyllästyminen ja jopa jopa omatunto kolkuttaa niinkuin kolkutti alkonkin aikana. Eli riippuvuus jatkuu, tavallaan. Kiusausta alkolliseen ei ole tullut.

Ostin kuplavesikoneen, nyt ei tarvitse raahata vissyjäkään kaupasta ja raikasta juomaa helteeseen riittää.

Hui kauhia.
Olen siis lopettanut juomisen ja alkoholin käytön. Siksi en myöskään sekaannu alkoholittomiin, alkoholista muistuttaviin juomiin.
Koska olen näköjään kasvattanut itsestäni absolutistin, en juo edes kotikaljaa toistaiseksi.
Aivan näin jyrkkä ei tietenkään muiden tarvitse olla. Itse koen alkoholittomat jonkinlaisena vaarana. Tapa juoda saattaisi aktivoitua.
Muistanpa noista makujutuista sen kun oli joskus muutaman päivän tauko kaljoittelusta. Kalja maistui yhden kahden ryypyn verran oikeasti hyvälle oluelle. Sitten se maku katosi ja alkoi taas maistua saippuavedelle…

Tätä olen nyt kovasti pohtinut,
Aiempina raitistelukertoina ei juomishaluni ole alkoholittomista juomista lähtenyt.
Itse pidin oluesta, esim. saunan jälkeen ja viinistä ruualla. Totta on tietenkin se, että pitkään join ne enemmän humalan saavuttamiseksi, kuin maun takia. Tai jos ruualla joinkin viiniä maun takia, jatkoin siitä sujuvasti kohti humaltumista.
Tavaksi en ajatellut tätä ottaa, mutta esim. illanvietoissa joita eteen tulee voisi alkoholiton viini toimia korvikkeena colalle ja vedelle.
Tätä täytyy edelleen miettiä. Ehkä tarvitsen vielä lisää juomattomia päiviä, ennen kuin uskallan kokeilla. Tai kypsyy päätös pysytellä kokonaan ilman korvikkeita.

Tarkennus aiempaan postaukseeni kohtaan “omatunto soimaa”

Omatuntoni soimaa lähinnä siksi että alkottomassa oluessakin on kaloreita enemmäb kuin riittävästi. Olen nyt yrittänyt painonpudotusta ihan tosissani, eikä siinä oikein alkottomankaan oluen vaikutus kovin suosiollinen ole.

Join tällä viikolla pari kertaa kotikaljaa työpaikan ruokalassa, vaikka siinäkin tuhdisti kaloreita. Samalla söin ihan sikana, mutta sallin sen itselleni koska meneillään aika intensiivinen salitreeni-jakso.

Kotikalja on kyllä hyvää, eikä siitä tulee mitään assosiaatiota alkoholilliseen olueeseen, on se niin eri makuista. Kotikalja on hyvää, olut puolestaan maistuu ripulille, joten ei tee edes mieli.

Siiderin janoon voi juoda markkinoilla olevaa kivennäisveden ja omenamehun sekoitusta. :bulb: On muuten hyvä ja raikas juoma. Kuplivaa ja pikkuisen omenaisen makuista, väriltäänkin lähellä omppusiideriä.

Mulla tulee tammikuussa täyteen kahdeksan vuotta raittiina ja näihin vuosiin mahtuu jokunen kokemus “alkoholittomista alkoholijuomista” niinkuin olen näitä “korvikkeita” nähnyt nimitettävän. Alussa olin alkoholittomuuden suhteen todella tiukka, en käyttänyt ruusujuuriuutettakaan, en vaniljauutetta, enkä edes soijakastiketta, mistään kotikaljoista tai simoista nyt puhumattakaan. Noita mausteita olen sittemmin käyttänyt kyllä, mut simaa en vieläkään juo, kotikaljasta en ole koskaan ees tykännyt.

Joskus muutama vuosi sitten ostettiin sit kerran huvikseen saunajuomiksi puolilitraiset alkotonta (0,0% luki kyljessä) Copparbergiä ja kun olin siitä muutaman kulauksen ottanut, huomasin selvästi kuinka poskia alkoi kuumottaa ja rupesi hiukan hihityttämään eli siinä kuitenkin oli tuntumaan asti alkoholia. Tolet mulla oli toki jo varmaan aika nollissa silloin, vaikuttaahan sekin. Meni taas muutama vuosi ja tänä kesänä sit kokeiltiin uudestaan ja mainosten uhrina ostettiin Koff Crispiä, tummaa ja vaaleaa, sekä Happy Joen alkoholitonta siideriä. Mulla on edellisestä alkoholin maistamisesta niin kauan et kyllä noissa oli mulle makua aivan riittämiin.

Tumma olut toi heti jo tuoksullaan jotkut tosi häijyt muistikuvat mieleen ja sitä en voinut juoda ja se tuntui myös heti alkuun “vaikuttavan” jotenkin. Vaalea lager sensijaan oli raikasta ja hyvää, eikä tehnyt huonoa psyykkisesti sen enempää kuin fyysisestikään. Happy Joe oli myös hyvää, eikä tehnyt tuntemuksia suuntaan tai toiseen. Myös alkoholitonta Heinekenia tuli kerran juotua tölkilliset ja se oli tuota Crispiä parempaa mielestäni. Tää oli mulle tavallaan hiukan myös ihmiskoe. Kokeilin tuleeko niistä himo juoda lisää ja lisää, tai päihtymishalua. eli kokeilin siis laukaiseeko pelkkä maku miussa jotain. Ja ei onneksi laukaissut, noistakin kokeiluista on jokunen viikko jo eikä ole tehnyt enempää mieli. Mut hyvinkin voi olla että joskus alkoholitonta Heinekenia tai Happy Joeta saunan jälkeen siemailenkin. Eilen siemailin juhlan kunniaksi yrteillä maustettua colan makuista Kanes-limonadia. Oikein hyvää oli sekin.