Nyt 26 päivää raittiina olleena löysin tämän palstan ja hyvä niin koska nyt tuntuu , että keskustelu apu ja samoja asioita potevien kommentit olisivat tärkeitä.
Mulle on aina maistunut olut viikonloppuisin ja lauantaisin ja juhlimiseen oon sitä käyttänyt. Tavallaan ei ongelmaa mutta tavallaan kyllä tai ainakin viime vuosi siltä tuntui. Minulla oli vuosi sitten lievää masennusta ja todettiin post-traumaattinen stressi. Teen stressaavaa työtä ja tavaksi alkoi tulla hakea se 10 pulloa olutta lauantaisin. Stressin määrä kasvoi , unettomuus arkisin , paha olo ja vaikeudet parisuhteessa sekä työssä. Juomiseni ajoittui aina la-su yöllä ja olutta meni jo noin 15-18 tölkkiä hetkessä. Lapset nukkuivat enkä koskaan ollut häiriöksi juomiseni kanssa. Vaimoni huomautti joskus asiasta mutta ymmärsi tilanteeni. Kyllästyin tammikuussa täysin huuruisiin sunnuntai aamuihin ja siihen että päivä menee jälleen pilalle. En kykene ajamaan enkä kuntosalille ja viime yön juominen sekä yhteydenotot puoli tuntemattomille hävetti. Varasin ajan päihdehoitajalle mutta en mielestäni saanut sieltä tarvitsemaani apua. Uskon että minulle toisten tuki olisi tärkeää ja kuulla mielipiteitä muilta joita juominen haittaa mutta testien mukaanhan en ole alkoholisti. Lievästi vain… mutta se mieli joka tekee pahan olon ja stressiin juominen pahentaa tilannetta niistä haluan eroon. Olisi kiva löytää vaikkapa tukea täältä. Olen lukenut aa:sta mutta en tiedä… olisiko minun juttu. Juomisessa on nyt sellanen entäs sitte vaihde. Mitäs kun tulee vappu , mitäs sitte juhannus , entä lomalla ?samalla mieli sanoo että kun kerran otan, kohta olen taas tilanteessa että juon lauantaisin jatkuvasti! Päivä kerrallaan pitäisi kuitenkin mennä.
26 päivää raittiina on jo hyvä aloitus vähentämiselle. Munkin piti olla 3 viikkoa tipattomalla ensi perjantain viikonlopun vieraiden tuloon astl, mutta kun eilen siivosin ahkerasti, palkitsi vaimo mut kolmella oluella. En osannut vastustaa kiusausta, mutta nyt vieraisiin asti tipatonta ja vieraiden kanssa maltillisesti!
Lauantaisin juomasi määrä on aika suuri yhdelle illalle juotuna. Kuuntele herkällä korvalla vaimoasi! Jos minä menettäisin vaimoni, niin silloin juomiseni ryöstäytyisi käsistä! Paljon tsemppiä kohtuukäyttöön ja perhesopuun!
Hyvin sulla on menny, hyvä kun olet aloittanut ja saanu alkoholin ajattelemisen etes aivokoppaan, mulla menny ainaki puoli elämää hukkaan ku en oo ajatellu alkotonta vaihto ehtoa, kun nyt vasta. Sulla kannattaa lueskella täältä nuita juttuja ja huomaat äkkiä ettet oo yksin ajatustesi kanssa ja kaikilla melkeen samoja vaivoja. Ei meikäkään oo värkänny täällä vasta ku muutaman viikon. Ei tästä haittaa ole ollut.
Tsemppiä Juhani viikko menee nopeasti ja ajattelematta asiaa. Koskaan ei ole tosiaan liian myöhäistä heräillä näihin ajatuksiin ja alkaa seuraamaan kroppaansa. Mun ensimmäinen tavoite on olla juomatta yleensäkkin ja toinen etten ainakaan stressin poistoon käytä alkoholia. En tiedä vielä mitä tulevaisuus tuo mutta en ainakaan lapsille halua näyttää sitä että juon tai en kykene johonkin siksi koska olen eilen juonut. Tsemppiä tulevaan viikkoon!
Moi ja tervetuloa! Itekkin tunnistan tuon stressi juomisen, vaikka tietää ettei se auta. Huono tapa ollut. Hyvän pätkän oot jo ollu juomatta. Tsemppiä.
Heippa! Se onkin mielenkiintoinen juttu, kun jokaisella paljon juovalla täällä on varmaan menneisyydessä se hetki, kun käyttö on ollut “vielä suht normaalia” eli kuin tuo sinun käyttösi, ja silti, jokainen paljon käyttävä täällä olisi halunnut havahtua alkoholistiseen juomiseensa jo tuolloin, vaan ei ole joistain syistä sitä tehnyt. Tee sinä se väliintulo nyt, mikä meillä monella jäi tekemättä “silloin joskus” kun ei vielä oltu riittävän alkoholisteja.
Suosittelen siis lämpimästi vähentämistä siihen, mikä sinusta on hyvä raja nyt. Tsemppiä Mark1! Kirjoittelehan miten sujuu!
Kiitti viestistäsi Lempeä kettu, viisaita sanoja. Mulla tämä mitta tuli tosiaan täyteen siitä huonosta olosta ei niinkään fyysisesti vaan henkisesti. Se kierre ei katkea stressiin juomisessa eikä niitä yhdessä illassa saa pyyhittyä mielestä juomalla. Tällä hetkellä on rajana se että en juo ollenkaan ja jo tulevat tapahtumat joissa olisi (pakko) juoda ahdistaa. Niitä ei voi välttää niitä tapahtumia mutta alkoholia yritän vältellä. Kumpa osaisi ottaa sen 1-2 vaan mutta eihän se niin mene.
Eipä mitään. Viisaudesta en tiedä, jos olisin ollut viisas nuorempana niin olisin lopettanut juomisen ajoissa, mutta olin sosiaaliselle painostukselle ja kavereille liian uskollinen. Lopulta juomiseen ei enää tarvinut kavereita ja alkoi maistumaan joka päivä nimenomaan stressin hallintaan ym. oloihin, helpottaakseni ahdistusta jne. Pystyin kyllä joka kerta itse katkaisemaan homman, tälläkin hetkellä tilanne se, että raittiuden säilyttäminen on itselleni tärkeintä elämässä, jonka ympärille muut asiat rakentuvat.
Moi Mark1! Hyvin sulla raitistuminen lähtenyt käyntiin.
Tuon henkisen pahan olon minäkin tunnistan itsessäni.
Kirjoittelehhan tänne tuntojasi. Se auttaa setvimään ajatuksia.
Tsempit
Stressin täyteinen työviikko menossa ja mielessähän se käy jos viikonloppuna asiaa purkaisi alkoholilla. On ihme että niitä mielitekoja tulee vain nykyään stressistä eikä esimerkiksi hyvästä olosta. Hyvän olon jatkumoa voi olla kyllä myös vaikkapa lenkkeily tai kuntosali. Olen viime viikkojen aikana keskustellut muutamien ex tai nykyisten alkoholistien kanssa ja todella herättävää on ollut keskustelut ihmisten kanssa joilla on tullut alkoholin käytön myötä jokin sairaus. Se surettaa ja harmittaa heidän puolesta ja tulee olo kumpa voisi auttaa. Tulee myös olo etten herää yhtään liian aikaisin tähän omaan ongelmaani vaan aion pysäyttää alkoholismini. Mukavaa päivänjatkoa kaikille!
Mä oon kans edistyny sen verta tässä vähentelyssä että ilon aiheisiin ei enää tartte juoda. Kun ennen se oli mikä tahansa syy, hyvä tai huono niin piti juoda. Nykyään vaan tuo ressi homma. Kun oikeen negat olot iskee päälle niin sillon se vaikea paikka tulee. Siksi onkin tänne hyvä kirjotella näistä. Tsemppiä!
Hienoa että olet edistynyt siinä asiassa Kyllä stressi on kova ja pää sekä vatsa kipeä siitä johtuen. Huonot yöunet ja katkonaista nukkumista. Tekee tosi paljon mieli tintata pää täyteen mutta ei parane antaa periksi tänäkään viiikonloppuna koska tiedän että annan sitten periksi ensi viikonloppuna ja seuraavana ja taas ollaan kierteessä Sovitaanko näin ollaan selvinpäin nyt viikonloppuna Venkku
Niin siinä kävi että kännin puolelle meni. Liian kova stressi ja paine päässä ja kun melkein koko viikonloppu oli jo mennyt eikä stressi helpottanut sorruin ostaan kaljaa. Aamulla krapula ja paha olo , mutta stressi hälveni. Nyt alkaa alusta ja otetaan kuukausi ainakin tavoitteeks alkuun. Joitko sä paljon ? Mulla meni 12 Koffia . Minkälaisia kokemuksia on AA-kerhosta ? Minusta tuntuu että jokin tuki henkilö toimisi. Teistä on paljon apua ja kirjottamisesta.
Jep nyt suunta vaan eteenpäin. Tais mennä mulla n.7 isoa olutta, aika juotava määrä mulle. Mulla ei oo kokemusta AA:sta, ainut vertaistuki on tää plinkki vaan.
Ei auta kuin eteenpäin mennä. Ihan hyvät fiilikset oli herätä tänä aamuna selvänä ja mennä töihin. Minullakaan ei ole muuta vertaistukea enkä tiedä haluankokaan mitään oikeaan elämään. Anonyymina ja kirjoittamalla ehkä avautuu enemmän. Kävin päihdehoitajalla yhdesti ja kohta on uusi aika hänelle. En osaa sanoa oliko siitä apua vai ei. Mukavaa päivää!
Terve. Tulin moikkaamaan. Oon samaa mieltä nuista päihdehoitajista, harvoilla niillä on varmaan omaa kokemusta, lukemalla saatua tietoa varmaankin. Tekevät jotain tutkimuksia just tämmösen kanavien kautta josta saa hyvin tietoa koottua. Oon itekki käyny jonku kerran, mutta sen näkee heti siellä jo naamasta ja olemuksesta, että nyt ei jutut maha oikein mätsätä. Sittepä ne jää ne ‘oikiat’ raatitki vähä niinku vähemmälle. Yhtä tyhjän kans, joillekin on enemmän apua joillekin ei… En halua mollata työntekijöitä enkä ketään. Kerroin vain oman kokemuksen. Tsemppiä
On tässä ote lipsunut lievästi ja kaksi kertaa maaliskuussa stressiin juonut. Eihän se paljoa ole kait? Mutta ärsyttävää. Ei siinä ole mitään iloa. Eilen soitin AA-kerhoon ja kyselin niiden hommasta. Mä luulen että nyt tiedän että se ei ole mun juttu. Illalla teki mieli kaljaa sen puhelun jälkeen ja mä lähdin ulos ja menin pitkälle metsään. Seisoin puun juurella ihan täydessä hiljaisuudessa ja tulin pois. Teki muuten hyvää:) tänään menen kans ja samalla tulee tunnin kävely. Huomenna juttelen päihdehoitajan kanssa siitä miten on mennyt. Mä luulen että eniten tarvisin ystävää joka kuuntelee ja jonka huolin saan myös kuunnella. Ihmistä joka ymmärtää näitä asioita. Sekin on fakta että naiselle on helpompaa puhua aikakin mun mielestä ja jotenkin se empatia kyky välittyy paremmin. Päihdehoitaja on nainen ja psykologi myös. Tsemppiä kaikille aurinkoiseen kevääseen taas mennään
Moi pitkästä aikaa kaikille! Olipahan vaikea viikko vaikka muuten hyvin mennyt tai no juhannuksena tuli juotua paljon. Kauhea olo tänään kädet tärisee ja morkkis. Torstaina kännit, pe ja la kans ja olut määrät alkoi olla 14 pulloa illassa. Hikoiluttaa vieroitus oireita ja masentaa. Muutaman tunnin unia. Kaikkihan tietää nää jutut ja nyt lupasin yhdelle ystävälle että saa riittää. En tiedä voiko tätä kautta saada yksityisviestejä tai kirjoittaa mutta mä tarvisin nyt todella juttelu apua henkilökohtaisesti ja kokemusten vaihtoa. Ajattelin aamulla soittaa päihdehoitajalle ja varata aikaa. Onneksi on ilta ja selvä päivä takana. Uusi työviikko ja ajatukset muualle toivottavasti. Mitä teille kuuluu ?