alkoholistin lapsi työntekijänä

Nyt kirjoitan jostain mikä on kielletyltä ja vaarallista. En tiedä onko se sitä, mutta pelottaa siitä puhua julkisesti. Toivon, että täällä olisi muitakin joille asiaa voi jakaa ja ymmärtävät.

Ensin omaa taustaa. Minulla on alkoholisti isä ja läheisriippuvainen äiti ja sisaruksia. Isä oli sekakäyttäjä ja käytti henkistä ja fyysistä väkivaltaa. Vanhemmat erosi lopulta monien tapahtumien jälkeen. Sisaruksilla on ollut päihteiden käyttöä ja itsemurhayrityksiä. Minä olen olen ollut “selviytyjä”, hyvä lapsi. Lapsuuden seurauksia on ollut vaikeus luottaa muihin ihmisiin, tarve kontrolloida kaikkea, syömishäiriö, huono itsetunto, vaikeus luoda toimivaa perisuhdetta, muutamia mainitakseni.

Nyt teen töitä lasten/nuorten kanssa joilla suurimmalla osalla samanlaista taustaa. Se, että ajauduin alalle oli tietoinen valinta. Itse en koe saaneeni aikuisilta apua kun sitä tarvitsin. Yritin kyllä kertoa asioista mm koulussa mutta kukaan ei asiaan puuttunut. Sain pärjätä yksin ja hoitaa perhettä. Päätin joskus, että jos edes yhtä lasta voisin auttaa siinä tilanteessa kun itse olin, olen tehnyt työni mitä lähdin tekemään. En tiennyt mihin lähdin…Olen tehnyt työni hyvin. Olen siinä hyvä, tiedän sen. Mutta en tiennyt minkä hinnan siitä joudun maksamaan.

Olen auttanut lukuisia nuoria jaloilleen ja olen saannut heiltä kiitosta. Olen elänyt heidän rinnalla niin hyvässä kuin pahassa. Annan itsestäni paljon, mutta omia kokemuksia en ole kuitenkaan koskaan jakanut asiakkaiden kanssa. En ole vain työntekijä vaan ihminen joka kohtaa ihmisen. Se kuluttaa paljon. Olen niin mukana, että kannan heidän asioitaan mukana ja huoli heistä on kova. Se kuluttaa minua välillä suunnattomasti, en saa nukuttua tai syötyä. Tiedän työni olevan sen arvoista, mutta kulutan itseäni työssä likaa. Minun on vaikea “kestää” työkavereita, jotka tekevät vain työtä ja eivät suhtaudu työhön samalla tavalla kun itse teen.

Tänään olin hautaamassa nuorta miestä, jonka kassa olen tehnyt töitä hyvin pitkään. Itkettää. Kuolema oli onnettomuus. Mutta niin surullista, että paikalla oli työntekijöitä ja muita asiakkaita. Kuinka maailma voi mennä näin, että ihmisillä ei ole “omia ihmisiä” vaan läheiset ovat tulleet palveluiden kautta. Niin surullista ja niin väärin. Tämän pojan elämässä on aina ollut mukana vanhempien päihteiden käyttö.

Se, että kertoo työntekijänä “omasta taustasta” aiheuttaa usein paljon puhetta työyhteisössä siitä, että siksi se tekee niin koska… se hoitaa itseään…ei ajattele ammatillisesti… ym. Siksi on vaikeaa avoimesti puhua asiasta, koska ihmiset selittävät kaiken “taustalla” vaikka näin ei olisi.

Löytyykö täältä muita omaa taustaa omaavia työntekijöitä? Olisi kiva kuulla teidän ajatuksia.

Hei, mulla on samanlainen tausta muuten, erotuksella että olen ainut lapsi. En työskentele alalla, mutta yleisesti ottaen vaikuttaa, että sinullakin on vahvasti läheisriippuvuuden piirteitä. Tuo, en pysty syömään enkä nukkumaan kun mun on hallittava kaikki tässä maailmassa unohtaen oma hyvinvointini, on kuin suoraan äitini suusta. Tuo muu myötäeläminen on luultavasti ihan sun omaa persoonallisuutta, olen itse samanlainen, mutta pystyn erottamaan sen, että voinko tehdä asialle jotain vai en, ja jos en, niin päästämään siitä irti ilman etten pystyisi huolehtimaan itsestäni tai että juuttuisin murehtimaan. Uskon että olet työssäsi hyvä ja autat asiakkaitasi ensisijaisesti, etkä terapoi itseäsi. Tosin jos et työstä lisää tuota työasioiden koko omaa elämääsikin hallitsevaa puolta, niin luultavasti oma terveytesi kärsii ja loppuunpalaminen uhkaa. Ja tajuathan sen että jos et ole itse kunnossa et pysty auttamaan ketään muutakaan. En tiedä niistä työkavereista, mutta olisivatkohan he kuitenkin huolissaan ensisijaisesti sinun jaksamisestasi, vaikkeivät osaa sitä oikein ilmaista. Mielestäni on kuitenkin hyvä että välität asiakkaistasi aidosti ja vaikka heidän elämänsä päättyisi tai menisi kuitenkin alamäkeä, niin he varmasti muistavat sinut ihmisenä joka näki heidät, kuunteli ja auttoi. Etkä ole epäonnistunut tehtävässäsi vaikka kaikki ei aina menisikään niinkuin haluat ja toivot. Voimia sinulle.

Kiitos heikkopeikko 2. Sitä ei usko kuinka sokea ihminen osaa olla. Luin vastauksesi pian sen jälkeen kun sen olit kirjoittanut. Ensimmäinen reaktio oli viha. Kuinka kehtaat puhua minulle noin. Minussa olisi vikaa? Halusin tukea. Sait kuitenkin aikaan prosessin josta olen hyvin kiitollinen. Luin paljon kirjoja läheisriippuvuudesta ja tunnistin itseni. Olen ajatellut, että läheisriippuvaiset ovat heikkoja, mutta myös me “vahvat” kuulutaan kohderyhmään. Tuntuu tyhmältä, että minä ammattilainen en tunnistanut itseäni. Olen kulkenut pitkän itsetutkistelun matkan kommenttisi jälkeen. Kiitos siitä :slight_smile: Olen yrittänyt opetalla työn rajaamista. Edelleen toivon teidän ajatuksia jotta oppisin itsestäni lisää.