Jaa-a. Tähän voisin kirjoittaa pitkän vastauksen. Mutta tuli mieleeni mitä AA:ssa tehdään, jos sinne tulee alkoholisti, joka ei halua apua. Kuulemma lyövät kossupullon käteen, ja käskevät häipyä juomaan, kunnes on tarpeeksi omalle kohdalle viinaa saatu, ja lopettaminen alkaa kiinnostamaan. Eli AA:n ideologian mukaan jokaisella on oma “viinakiintiönsä”, ja jos se ei ole täynnä, ei juomari voi lopettaa juomista. Tämä kai tarkoittaa sitä, että alkoholisti ei myönnä itseään alkoholistiksi, ennen kuin kohtaa pohjansa. Läheiset helposti vain haittaavat pohjan löytämistä, hyysäämällä ja rakastamalla alkoholistia, kantamalla vastuuta tämän puolesta, siivoamalla, huolehtimalla, häpeämällä tämän puolesta, vihaamalla tämän puolesta jne. En tiedä, voiko läheinen jopa estää alkoholistin pohjan löytymistä. Sen tiedän, että jotkut alkoholistit ovat lopettaneet siinä vaiheessa kun läheiset ovat kääntäneet selkänsä ja kadonneet, se on ollut se vaadittava pohja. Tavallaan, kun miettii isääsikin, eikö hänen ole aika turvallista jatkaa ryyppäämistä, kun tietää että tytär ei jätä, ei hylkää, tai käännä selkäänsä? Addiktit osaavat manipuloida, ja pitää olosuhteista kiinni.
Alkoholistiksi voivat tulla ihan taviksetkin vain tarpeeksi viinaa juomalla. Ihmisten asenteet juomista kohtaan saisivat vähitellen muuttua, niin tämä kansantauti Suomessa vähenisi. Mielestäni paras keino tukea alkoholistia on kääntää hänelle selkänsä, ja keskittyä omaan elämään, sekä lopettaa omalta kohdalta alkoholin käyttäminen kokonaan. Tehdä kannanotto, että viina ei ole hyväksi, kenellekään, missään muodossa. Itse olen läheisriippuvainen, mutta lopetin silti alkoholin käytön, vaikka en olekaan alkoholisti, ihan vaan periaatteesta. On mielestäni tekopyhää arvostella ketään juomisesta, jos itse kuitenkin käyttää. Kohtuukäytön ihannointi on yksi syy alkoholismisairauden rehottamiselle Suomessa.
Heh, tästähän tuli MORAALIpuhe. :mrgreen: Sorry, en tiedä sinun juomatottumuksistasi mitään, tämä purkaus vain syntyi tähän kun näppis alkoi juoksemaan omia teitään. Ei siis varsinaisesti liity kysymykseesi millään tavalla, mutta olisihan se tavallaan kaikkien alkoholistien auttamista, kun lopettaisi itse juomisen kokonaan. Esimerkin voimalla maailma etenee, luulisin. Asenteet tarttuvat. Ainakin lasten olisi hyvä nähdä alkoholismi-perheissä myös aikuinen, joka ei käytä lainkaan, ihan oman tulevaisuutensa vuoksi. Jokaisen alkoholistin puolison luulisi tietävän, mitä juominen voi aiheuttaa, ja muistavan, että alkoholistiksi tullaan JUOMALLA, eli se vaara on olemassa jokaisella joka lasia kallistelee.
Ai niin, minun exmiestäni joka oli alkoholisti auttoi se, että menin al-anoniin ja aloin hoitaa itseäni. Siinä myös yksi apukeino alkoholistille. Alkoholisimi on sairaus, joka leviää perheessä kaikkiin jäseniin, ja yksi läheissairauden oire on alkoholistin sääliminen ja ihannointi. Itsekin rakastin melkein kuolemaksi asti alkoholistia, ja meni pitkä aika ennen kuin tajusin, että tuo rakkaus oli ihan höpöhöpöä, vain yksi läheisriippuvaisuuden oire.