Haluaisin kuulla muiden alkoholistien aikuisten lasten mietteitä, miltä teistä tuntuu, podetteko syyllisyyttä vanhemman juomisesta? Miten käsittelette oman vanhemman juomista? Mikä auttaa teitä jaksamaan omassa elämässä kun vanhempi juo ja kylvää pahaa mieltä ympärilleen? Pidättekö yhteyttä vanhempaanne?
Itselläni tilanne, jossa isäni on alkoholisti. Ollut koko elämäni ajan enemmän tai vähemmän. Lapsuudessa hän hoiti työn ja perheen elättämisen kunnialla mutta joi useasti. Saattoi olla omilla reissuillaan useita päiviä tai kantaa kännistä porukkaa kotiimme. Äiti joi silloin tällöin mukana mutta ei aina. Silti lapsuudesta jäi ajatus että minä olen se joka joutui huolehtimaan sisaruksistani jotka olivat minua nuorempia kun vanhemmat joi tai toki äiti huolehti silloin kun ei ottanut isän ja muun porukan kanssa. Jouduin näkemään useita kertoja kuinka oli tappeluita, isä menetti malttinsa ja milloin väkivallan kohteena oli äiti tai joku isän ryyppykaveri. Osasin lapsena aavistaa milloin isällä pullo aukeaa, hän oli kumman mukava, osteli kaikkea meille lapsille. Siitä alkoi pelko mitä sattuu, häviääkö isä taas johonkin sanaakaan sanomatta, kuinka monta päivää hän juo. Tätä jatkui sinne asti kun muutin ennen täysi-ikäisyyttä omilleni. Sitten isäni oli useamman vuoden raittiina, kunnes viimeiset viisi vuotta on juonut enemmän ja vähemmän. Hän syyttää milloin ketäkin juomisestaan, äitiä kun otti avioeron, minua kun en lapsieni kanssa halua hänen luona vierailla koska omille lapsilleni en ikinä halua samanlaista lapsuutta kuin itselleni että joutuvat alkoholin mahtia näkemään. Isä loukkaa minua joka kerta kun on humalassa, sitä alkoi miettimään onko vika sittenkin minun kun se juo? Mitä voisin tehdä ettei se joisi? Hän on useasti loukannut itseään humalassa näinä viiden vuoden aikana. Kerran satuin paikalle kun oli kaatunut ulos vievät portaat ja olisi vuotanut kuiviin kun pää oli auennut. Soitin ambulanssin paikalle ja kiitoksena tästä sain kuulla että olisi pitänyt hänet sinne jättää. Olen koittanut ajatella että isän juominen ei ole minun vika ja en voi häntä parantaa jos ei itse sitä halua.
Haluaisin kuulla muiden kokemuksia ja jakaa ajatuksia aiheesta.