Alkoholistimiehen näkökulma.

Hei!

Olen 28-vuotias mies.

Minulla on nuoresta iästäni huolimatta perspektiiviä sekä lapsuudenkotini vaietusta alkoholismista, sekä omasta parisuhteestani aikuisiällä. Tarkoitukseni on kirjoittaa eräänlainen ohje ihmisille, jotka pohtivat jatkavansa elämää alkoholistimiehen / -naisen kanssa.

Äitini isä oli alkoholisti. Hän joi itsensä hengiltä hitaasti, mutta varmasti 59-vuotiaana. Äitini kertoi isoisän olleen vielä nuorempana työkykyinen ja hyvä isä. Hän aloitti juomaan viikonloppuina ja arkipyhinä. Äitini kertoi käännekohdan olleen sen, kun isoisä oli humalassa jouluaattona. Sen jälkeen hän oli joka joulun kännissä. Minun lapsuudessani en muista nähneeni isoisää selvin päin. Lapsena tuota en tosin ymmärtänyt. Mielestäni isoisä oli vain hassu ja erilainen kuin muut aikuiset. Hän oli aina leppoisa ja lauleskeleva. Isoisällä ei ollut itsellään maaseudulla keinoja käydä hakemassa juomista viinakaupasta, vaan hänen vaimonsa hoiti hänen juomatarpeensa. Isoäitini hoiti isoisäni kodin, ruokailut ja sekoitti hänelle vielä “punsseja” pyynnöstä. Mitään rajaa ei ollut, isoisä sai juoda. Lopulta hän turposikin luonnottoman näköiseksi ja hän kuoli joulukuussa 1994. Viimeinen kerta kuin äitini keskusteli hänen kanssaan, niin hän (isoisä) pyysi äitiäni kaatamaan hänelle “punssin.” EI anteeksipyyntöjä, ei pahoitteluja. Ainoastaan vieno pyyntö saada vielä kerran viinaa.

Äidilläni oli epäonni naida samankaltainen mies kuin isänsä. Oma isäni joi nuoruudessaan viikonloppukännejä, ajatui tappeluihin ja päätyi usein putkaan. Se kuului nuoruuteen, piti saada olla vapaa. Vanhempani saivat minut nuorena, he olivat vasta 20-vuotiaita kun minä synnyin. Tuolloin isäni alkoholinkäyttö oli viikonloppuryyppäämistä. Usein epäsäännöllistä, mutta aika usein se viina oli se kaiken toiminnan päätarkoitus. Pakko humaltua.

Isäni alkoholinkäyttö kehittyi salakavalasti. Hän kärsi “kovista työpaineista” ja viikonloppuisin piti saada juoda. Muistan, kuinka lapsena isäni oli viikonloppuisin aina alussa iloinen, loppuillasta ärtyisä ja pahantuulinen. Aamulla muistan kuinka vanhempani alkoholintuoksu (viinanhaju) yhdistyi isäni hilpeyteen. Isällä kävi sama kuvio seuraavana aamuna kuin illalla: aamulla haisi viinalle ja oli hyvin puhelias ja hyväntuulinen, jonka jälkeen hänen promillensa alkoivat laskea ja hänestä tuli taas vihainen ja ärtyisä. Yleensä hän vetäytyi sohvalle, eikä puhunut enää mitään kellekään. Tätä oli lapsena vaikea ymmärtää. Muistan kuitenkin viinanhajun positiivisena asiana, silloin isä hassutteli ja antoi huomiota. Isällä oli tapana saada äitikin mukaan juomaan. Aina kaupassa hän piti huolen siitä, että äidillekin ostettiin viiniä, jota hän ei välttämättä edes juonut. Isän saunakaljat olivat tosivahvaa olutta.

Vuosien edetessä isän juominen siirtyi ryyppyputkiksi ja töistä lintsaamiseksi. Isä ei enää loppuvaiheissa hirveästi kotona dokaillut. Hän joi reissuillaan, jotka kestivät aina epämääräisen määrän päiviä ajan. Takaisin tullessaan hänen reissustaan ei saanut puhua. Äiti oli minulle, vanhimpana lapsena, vuodattanut ongelmansa ja huolensa isän ja hänen suhteestaan. Isän palattua kaikki olikin ihan hyvin, eikä asiasta enää tarvinnut puhua. Ei sitäkään lapsena ymmärtänyt.

Isäni on aina ollut hajamielinen. Yhtä asiaa hän ei kuitenkaan ikinä unohtanut: kaljaa. Alkoholia muistettiin aina ostaa viikonloppua varten. Mielestäni tämä on eräs addiktion ensimmäisistä merkeistä: kukaan juoppo ei totea perjantaina töistä palatessaan, että unohtuipa ostaa olutta. Tämä ei isältäni koskaan unohtunut.

Isä oli äidin vaatimuksista raittiina useita viikkoja silloin tällöin. Yleensä raittiusjaksot seurasivat kosteita ryyppyreissuja ja äidin erouhkauksia. Vanhempani elivät eron partaalla viisi viimeistä vuotta. Minä, heidän lapsensa, jouduin puhumaan heille järkeä, että eroisivat nyt. Äitini tukeutui minuun aina isäni ollessa ryyppyreissuillaan. Minä olin yksi aikuisista, vasta 15-vuotiaana.

Äitini pääsi isästä eroon avioeron kautta muutama vuosi sitten. Viime jouluna kävin vierailemassa isälläni. Siellä oli jouluvalmistelut jääneet pahasti kesken. Isä makasi kylmässä asunnossa viskipullon vieressä. Minä tein sen, jota äitini teki vuosia: kaadoin kaikki viinapullot, jotka löysin, viemäriin ja itkeskelin. Laitoin uuniin polttopuita, jotta pakkanen ei jäädyttäisi vesiputkia. Olin kuitenkin onnellinen, että isäni oli hengissä. 15-vuotias pikkuveljeni odotti ulkona autossa, koska ei uskaltanut tulla sisään. Pelkäsimme molemmat, että isä olisi toteuttanut uhkauksensa ja ampuneen itsensä. Siivosin hieman jälkiä ja poistuin. Palasin kolme tuntia myöhemmin sulkemaan uunin hormeja. Kävin samalla katsomassa missä kunnossa isäni on. Hän makasi samassa asennossa sängyssä, mutta yöpöydän viereen oli ilmestynyt taas uusi viskipullo, josta oli 1/5 juotu. Kaadoin viskipullon viemäriin ja poistuin.

Isäni alkoholismi etenee, kuten isoisäni. Äitini pääsi hänestä eroon, mutta läheisriippuvaisena ihmisenä kamppailee samanlaisten ongelmien kanssa nyt eri miehen kanssa. Hänen uusi miehensä on myös kova ottamaan viinaa. En jaksa käsitellä tätä aihetta sen enempää. Puhun seuraavaksi itsestäni.

Minä olen nuoresta pitäen ollut kova juomaan. Aloitin dokailun 13-vuotiaana. Samalla tavalla kuin isäni, join viikonloppuisin ja jouduin tappeluihin. Putkaan en sentään koskaan joutunut, mutta samalla tavalla kulutin alkoholia vapaa-aikanani. Minun vapaa-aikani kului alkoholin merkeissä.

Armeijan jälkeen aloin seurustelemaan erilaisten tyttöjen kanssa. Ensimmäiset naisvalintani olivat myös kovia juomaan. Se kuului nuoruuteen. Nykyinen aviopuolisoni yritti saada minua raitistumaan useita vuosia. Minä join, vaikka hän kielsi. Join häneltä salaa.

Kaikki vapaa-aikani minä suunnittelin alkoholin ympärille. Kun sunnuntaina makasin krapulassa, lohdutin itseäni ajatuksella, että ensi perjantaina saisi taas juoda. Parhaita olivat ne reissut, kun keskellä viikkoa antoi itselleen luvan juoda. Olin samanlainen kuin isäni. Pahempikin jopa. Minulla ei ollut lapsia.

En koskaan unohtanut hankkia juotavaa itselleni. Siinäkin asiassa olin kuten isäni. Alkoholismi on itsensä kieltävä sairaus. Alkoholismi manipuloi kohteensa, joka taas puoleensa manipuloi läheisiään. Minäkin uskoin vuosia, että elän oikealla tavalla ja että alkoholinkäyttäni on samanlaista kuin kaikilla työkavereillani. En uskonut olevani erilainen, sillä kaikki henkilöt, joiden kanssa kulutin aikaa, joivat samalla tavalla.

Vaimoni yritti saada minua siis raitistumaan. Minä hommasin hänellekin juomista ja yleensä tuputin sitä hänelle samalla kun itse join. Se, että hän joi, antoi minulle vapaat kädet oman alkoholini käyttämisessä. Humalainen vaimo ei niin helposti pääse seuraamaan, että mitä se mies siellä baaritiskillä tilaa. Muistan, että usein ravintolassa tilasin
itselleni viinapaukun puolisoni ollessa vessassa.

Kaikki lomat ja vapaat menivät juodessa. Kesälomalla saattoi mennä kolmekin viikkoa kännissä. Vauhti vain kasvoi, mitä enemmän ikää tuli. Vaimon sanat olivat vain merkityksetöntä sanahelinää tuon kaiken keskellä: pelkkä pakollinen paha, johon piti reagoida jotenkin. Yleensä hellät sanat ja lupaukset auttoivat. “Arvostan sinua, että jaksat minua”. Krapulassa äänensävy oli sovitteleva, juomisen alkaessa tai vähän ennen aloittamista äänensävy oli syyllistävä. Juoppo osaa manipuloida.

Ei ne sanat auta. Vaimo saa sanoa mitä haluaa, jos alkoholisti haluaa juoda, niin hän juo. Juoppo tekee itselleen aikaa. Alkoholi on hänen suurin rakkautensa. Rakkaustarina, jota puoliso yrittää rikkoa omilla vaatimuksillaan.

Tällä tarinalla on onnellinen loppu: lopetin juomisen omasta vapaasta tahdostani, en kenenkään pakottamana. Olen ollut sen verran onnekas, että vaimo säilyi koko tämän ajan vierelläni. Minä katkaisen viinakierteen suvussani. Minun lapseni eivät joudu terapoimaan vaimoani kun olen ryyppyreissulla. Minun lapseni eivät joudu kaatamaan viinaa pois kodissaan.

Minä suosittelen, että jos olet parisuhteessa, jossa toinen osapuoli juo ja se on sinulle ongelma, niin lähde. Anna toisen juoda itsensä hengiltä jos haluaa. Sinulla on vain yksi elämä, älä kuluta sitä henkilön kanssa, jonka ykkösvalinta on pullo. Sille sinä jäät aina toiseksi. Usko pois.

Kiitos kirjoituksestasi Vilburg!

Tein juuri niinkuin sinä neuvot! Lähdin miehen luota joka joi/tissutteli viikonloput,lomat ja arkisinkin. En halunnut enää tuhlata omaa elämääni siihen, että odotan, josko toinen lopettaisi/vähentäisi juomistaan , koska niin ei olisi varmastikkaan koskaan tapahtunut. Niin monesti sitä pyysin ja rukoilin. Välillä hiipii ajatus, teinkö oikein, vaikka sisimmässäni tiedän lähtöni olleen oikea vaihtoehto. Tämä sinun kirjoituksesi osui ja upposi syvälle.
Se alkoholi on vaan kaikkein tärkein -valitettavasti.
Nyt olen henkisesti vapaa. En voi sanoin kuvailla, miten ihanaa on illalla nukahtaa rauhallisin mielin ja herätä aamulla uteliaana odottamaan, mitä HYVÄÄ päivä tuo tullessaan.
Olen paljon energisempi kun ei tarvitse elää alkoholisti miehen rinnalla. Ihanaa, että itse olet raitistunut!
Olet viisas ja vahva ihminen .
Kaikkea hyvää elämääsi, olet sen kaiken ansainnut!

Vilburgin kirjoitus toi minulle, entiselle juopolle, erään yksityiskohdan mieleen. Jossain vaiheessa kaiken salailun jälkeen alkoholisti oikeasti kuvittelee, että se juominen on normaalia, että kaikki tekevät niin. Tämä vieläkin joskus saa pelon tunteet hiipimään sisälleni: Kuinka sekaisin minä oikein olin?!

Muistan kuinka ajattelin, että eiköhän kaikilla niillä ole tosi kurja viikonloppu, jotka joutuvat olemaan autolla liikkeellä. Tai kun ystäväni sai lapsen, ajattelin, että varmaa häntä harmittaa kun ei pysty kaljaa juomaan. Oikeasti tuo ystäväni ei juuri koskaan edes juo.

Ihan todella aloin kuvitella, että kaikki muutkin juovat; kuka hitto nyt selvin päin haluaisi olla?!

Tästä(kin) huomaa, miten vääristynyt se juopon maailmankuva voi olla. Miten ihmeessä siihen minkäänlainen järkipuhe voisi tehota…?

Minä muistan tissutelleeni myös aina kuin mahdolista. Pahimpia muistoja näin jälkeenpäin olivat mökkireissut kahdestaan vaimon kanssa. Minun juomiseni pilasi mahdollisen hyvän viikonlopun molemmilta. Ei sitä silloin ajatellut, että tässä pilaisi mitään. Silloin ajattelin vain, että vaimo nipottaa ja haluaa pilata hyvän viikonlopun. Sain tosin usein vaimon itsensäkin juomaan kanssani, silloin hän ei nipottanut ja minä sain juoda vielä enemmän.

Paljon onnea valinnastasi. Minä en olisi syyttänyt vaimoani, jos hän olisi minut jättänyt. Muutama lyhyt asumusero meillä oli, jonka aikana minä vedin viinaa arki-iltaisinkin. Niin se tauti kehittyy.

Jos vielä päätät pariutua, niin suosittelen olemaan tekemättä samaa virhettä uudelleen. Oma äitini meni lähestulkoon heti uuden miehen kanssa parisuhteeseen ja jo nyt kuuden kuukauden suhteen jälkeen mies painelee ovet paukkuen ulos kun haluaa juoda ja äitini kieltää sen.

Jos mietit, teitkö oikein vai et, niin mieti asiaa toisin päin: mieti jos sinä käyttäisit säännöllisesti kaikki vapaapäiväsi esim. kannabiksen polttelemiseen. Olisiko se oikein miestäsi kohtaan? Eikö hänellä olisikin oikeus olla antamatta sinun valintasi vaikuttaa hänen elämäänsä? Eikö hänellä olekin oikeus elää hyvää elämää? Kyllä sinä teit aivan oikein, että jätit hänet. Läheiset yleensä vain mahdollistavat alkoholistin juomisen hiljaisella hyväksymisellään. Sinä piirsit rajan.

Usko ja toivo ovat kuolleet, jäljellä on rakkaus. Rakkaus ei valitettavasti yksin riitä.

Alkoholi manipuloi ihmisen psyyken uuteen, itselleen edulliseen uskoon. Olen ollut raittiina nyt yli vuoden ja ainakin raittiuden alussa tuli monta kertaa viikossa toteamus: “Ei helvetti, mitä mä oikein ajattelin silloin”. Muistan myös säälineeni tavallisia, kunnollisia perheenisiä, jotka viettivät aikaa vaimon ja lapsiensa kanssa selvin päin. Muistan ajatelleeni: “Kuinka kurjaa voi miehen elämä olla?” Itse istuin yksin lähibaarissa, johon olin lähtenyt vaimoni nukahdettua.

Ihminen on sellainen olento, joka pyrkii olemaan aina oikeassa.

Mitä kauemmin ihminen juo, sitä vaikeampaa raitistuminen on. Minulla se oli vielä helppoa, takanani oli vasta 11 vuotta alkoholin väärinkäyttöä. Useimmat raitistuvat siinä vaiheessa kun joko pää tai sisäelimet antavat periksi. Joidenkin alkoholinkäyttö loppuu kuolemaan.

Läheisille toisen raitistaminen on mahdoton tehtävä. Tiedän minä sellaisen vanhan pariskunnan, jossa 75-vuotias nainen säännöstelee alkoholistimiehensä alkoholiannoksia. Tässä tapauksessa puoliso ei koskaan antanut periksi yrittää raitistaa miestään. Nyt kun miehen sisäelimet alkavat olla “sileät” vanhalla iällä, niin vaimo yrittää pelastaa häntä varmalta kuolemalta panttaamalla tältä viinaa ja annostelemalla sen hänelle päiväannoksina. Syntymäpäivänä, kerran vuodessa, mies saa vapaat kädet juoda viinaa. Alkoholistille parhaita hetkiä ovat ne, jolloin kukaan tai mikään eri rajoita juomista.

Kiitos hyvästä tekstistä.
Joskus on melkein huvittavaa kun paatuneen juovan alkoholistin kanssa keskustelee aiheesta juominen.
tietyssä vaiheessa kun on monta kertaa asiasta sanottu, alkoholisti “myöntää” ongelman ja “kuuntelee” tosi tarkoin sen saarnan. Siinä viaton saarnaaja kuvittelee että “vihdoinkin sanoma menee perille”.
Mutta mitään ei tapahdu, ennenkuin se juominen loppuu oikeasti. Alkoholistin voi jättää juomaan, kyllä se ihan oikeasti sitten lopettaa kun lopettaa, ei yhtään aikaisemmin. Ei sitä tarvi pelätä, että turhaan jättää alkoholistin. Myös raittiuslupauksen saatuaan on lupa lähteä kälppimään, koska raittiushan kestää läpi elämän kerran juominen on silloin lopetettu, niin senhän ehtii hyvin nähdä myöhemminkin, jatkuuko juominen vai ei.

Oli vissiin aloittajan juttu Hesarissakin!

hs.fi/m/mielipide/a144513395 … b-prio45-3

Kiinni jäin.

Kyllä, tuo on minun kirjoitukseni Helsingin Sanomien mielipidepalstalle. Kirjoitin sen samana päivänä kuin tämän keskusteluketjun aloitusviestinkin. Tuo HS:n teksti on kirjoitettu tämä palstan aloitusviestin jälkeen, samalta pohjalta.

Tuo minun ikäni heittelee tässä ja Helsingin sanomien mielipidepalstalla muutamalla vuodella, mutta muuten tarina on totuudenmukainen. Jätin lukijoille hieman arvailun varaa.

Elän päällisin puolin aivan normaalia elämää ja työskentelen yhteiskunnallisesti arvostetussa ammatissa. Läheiseni tietävät, että olen kamppaillut alkoholismin kanssa. En kuitenkaan halua tulla asian kanssa julki omalla nimelläni Helsingin sanomien mielipidepalstalla.

Jos joku täällä alkoholistien läheiset -keskustelupalstalla haluaa lukea, millainen minun raitistumisprosessini on ollut, niin tässä on oma keskusteluketjuni tuolta “Me lopettajien” puolelta:
http://www.paihdelinkki.fi/keskustelu/viewtopic.php?f=42&t=35330