Erosimme miehen kanssa lokakuussa. Emme tehneet tapaamissopimusta, koska olimme molemmat sitä mieltä, että pystymme tapaamisista sopimaan ihan keskenämme. Mies ei kovasti kykene/jaksa/halua lastaan nähdä, voi mennä kolmekin viikkoa ilman että näkevät. Mies asuu 20 km päässä omassa kaksiossaan. Lapsi on 8-vuotias.
Miehen muuton jälkeen vein lapsen kaksi kertaa isänsä luokse viikonlopuksi kuten oli sovittu. Molemmilla kerroilla tulimme lapsen kanssa yhdessä takaisin kotiin, koska mies oli humalassa jo lauantaiaamuna. Oli tietysti kovin närkästynyt kun en lasta sinne jättänyt - koska ei hän nyt niin kännissä ollut.
Seuraavaksi kokeilimme sitä, että mies tulee luokseni tapaamaan lasta - sillä ehdolla että hän on selvä. Näin mentiin tovi, kunnes mies alkoi olla täällä yökylässä juoden. Viimeksi näin kävi 4 vkoa sitten. Olin miehelle taas sanonut, että ei tule jos ei voi olla juomatta. Selvänä (vissiin) tuli, mutta jo muutaman tunnin päästä nukkui humalaansa.
Jouluna kerroin, että mies on tervetullut aattona jouluaterialle ja viettämään aikaa lapsensa kanssa. Ei tullut, kun ei saanut jäädä yöksi. Kuulemma ahdistaa ajatus siitä, että pitää lähteä pois. Kävi sitten tapaninpäivänä. Silloinkin sanoin, että tulisi heti aamusta, että ehtisi olla koko päivän lapsensa kanssa. Tuli klo 15 ja lähti klo 19.
Nyt mies olisi halunnut lapsen luokseen vuoden vaihteeksi, minä kieltäydyin, koska en luota miehen juomattomuuteen yhtään. Seuraavaksi mies ehdotti, että tulee luokseni yöksi 15v lapsensa kanssa (ed. liitosta). Kerroin, että yökyläily ei käy, mutta voivat tulla iltapäivällä ja lähtevät sitten hyvissä ajoin pois, miehen luokse ampumaan raketteja - 8v ei edes jaksa valvoa niin pitkään. Tämä ei sopinut miehelle, koska hän ei “jaksa sahata tätä väliä edestakaisin”. Seuraavaksi hän oli sitä mieltä, että mä vieroitan lasta hänestä, koska en anna hänen jäädä yökylään. Mun mielestä kyse on siitä, etten suostu hänen manipuloitavakseen.
Olen jo muutaman kerran ehdottanut, että mentäisiin lastenvalvojan luo keskustelemaan näistä tapaamissäännöistä, mutta mies ei ole halukas. Selvitin tänään miten tämän kaupungin lastenvalvojat ovat tavattavissa ja soitan sinne heti maanantaina kun niillä on seuraava puhelinaika.
Kuulilsin mielelläni miten te muut olette saaneet tapaamiset toimimaan ja millaisilla säännöillä. Onko jollakulla kokemuksia lastenvalvojien kanssa keskusteluista - ihan kaikki kokemukset ja mielipiteet ovat tervetulleita! Kiitos jo etukäteen!