Alkoholisti isäni viimeiset metrit(?)

Kiitos vastauksista, kummastakin.

Piiras, sepä se, kun ei tuo maksakirroosi juurikaan varoittele. Kun oireet ilmaantuvat, on yleensä jo myöhäistä. Olen miettinyt, että jos jokin vakava varoitus olisi tullut, olisi varmaan selvinnyt…nytkin lopetti kokonaan alkoholin, kun joutui ekan kerran sairaalaan ja silloin sanottiinkin, että tämä on vakava varoitus, mutta mitään peruuttamatonta vauriota ei ole. (Paitsi ettei maksa tietenkään toivu, mutta toimivaa osaa piti olla jäljellä tarpeeksi…ja olisi päässyt maksansiirtoonkin.) Pisaraakaan ei enää ottanut eikä kuulemma tehnyt edes tiukkaa, ei käynyt kertaakaan mielessä, että ottaisi. Kiva nyt elää itsesyytösten kanssa, että jospa vain olisin pakottanut hänet lääkäriin tai tilannut lääkärin kotiin esim. viime kesänä, jolloin oli väsynyt ja tuli isoja mustelmia. Olisiko nyt asiat toisin, jos, jos ja jos.

Ja kun tässä kuolemassa ei nyt ollut edes mitään “kaunista”. Ei mennyt ns. saappaat jalassa, tuskattomasti/nopeasti. Ei kuollut hidasta, “hyvää” kuolemaa, johon olisi ollut aikaa valmistautua. Ei. Kuoli sairauden päätteeksi, hiipui hitaasti, kärsi kamalia tuskia ja oli muiden armoilla, avuttomana sängyssä, puhe- ja liikuntakyvyttömänä, vaipoissa, sisäelimet ja myös ulkoiset piirteet hajoten vähitellen. Mitä lohdullista mä nyt voin tässä ajatella? Että hyvä, kun ei tarttenut kärsiä enempää - joojoo, mutta ehti kärsiä kuitenkin enemmän kuin vihamiehellenikään soisin. Kuinka monta kertaa ehdin sen viikon aikana sanoa, että jaksa vielä vähän, älä enää pelkää, kohta sä pääset pois. Eikä meinannut millään päästä - sitä hoitajatkin ihmettelivät, että odottivat menevän nopeammin. Ja itse jouduin sit ihan kylmiltään saattohoitamaan käsiin hajoavaa potilasta. Miten elää niiden kauhujen kanssa? Näen kaiken maailman painajaisia yöt, että käsivarteni muuttuvat hyökkääviksi näädiksi ja raatelevat minut kuoliaaksi.

Maksakirroosikuolema ei ole tarkoitettu ihmissilmien seurattavaksi. Muistan, että ala-asteella kansalaistaidossa opetettiin alkoholisairauksia ja joukossa maksakirroosi. Etsikääpä huviksenne netistä tietoa hakusanalla maksakirroosi+loppuvaihe tai maksakirroosi+kuolema, aika vähän löytyy kuvauksia siitä, miten kuolema näissä tapauksissa korjaa. Miksi ei puhuta ääneen siitä, miten kamala tapa kuolla se on? Tai siitä, että loppuvaiheen maksakirroosi on vakavampi tuomio kuin useimmat vakavat syövät, siis eloonjäämisprosentti on heikompi? Ja kun suurin osa kirrooseista löydetään vasta loppuvaiheessa, se on aika lailla varma kuolemantuomio!

• Paitsi sinulle, Onnenonkija, ja osaan kyllä oman katkeruudenkin läpi tuntea iloa ja hyvää mieltä siitä, että sinun tarinasi on toisenlainen. Pidä se sellaisena!

Kielonkukka,

Minulle tuli sinun puolestasi tosi paha mieli, kun luin itsesyytöksistäsi. Älä syytä itseäsi! ET OLISI VOINUT TEHDÄ MITÄÄN. Alkoholisti juo, vaikka toinen lupaisi kuut ja tähdet.

Sama lääkäriin menon kanssa, et olisi voinut isääsi sinne väkisin viedä. Äitini huomautteli minulle mustelmistani, patisti lääkäriin, uhkaili hyvällä ja uhkaili pahalla, tiesi jonkin olevan vinossa. Mutta kun minä en ollut sairas! Minulle on aina tullut helposti mustelmia! Olin vain liukastunut pari kertaa pahasti jään päällä! Minä en antanut periksi, en millään. Ei alkoholisti usko, että juominen olisi juuri hänen kohdallaan terveydelle vaarallista.

Vasta, kun jalkani pettivät pari kertaa alta ja kaaduin suorilta jaloiltani, ja kun aloin oikeasti kaatuilla omassa olohuoneessa, ja kun laskin housuihini yöllä… Vasta silloin havahduin ja aloin soitella terveyskeskukseen. Romahtaminen tapahtui kuitenkin heti sen jälkeen, enkä ehtinyt edes lääkäriä tavata ennen kuin olin jo teholla. Sitkeästi vain olin uskotellut itselleni, että koska en juuri kuntoillut, kuntoni oli huonontunut niin, etten jaksanut enää portaita nousta ja siksi olin tosi väsynyt. Ruokaa en ollut juuri saanut alas enää puoleen vuoteen, mutta laihtumistani en itsekään halunnut tajuta, koska vastaavasti vatsani pyöristyi nesteen kertyessä sinne.

Saamme täällä myös almojen kirjoituksista koko ajan lukea, kuinka on ihan sama mitä juopolle sanoo, ei juoppo itse tajua. Toisen ihmisen paha olo, onnettomuudet, ihmissuhteiden rikkoontuminen, työpaikat… Kaikki saa mennä, mutta juopon on itse tajuttava, ennen kuin hänen motivaationsa on kohdallaan. Älä syytä itseäsi!

En osaa sanoin kuvailla kuinka pahoillani olen, että isäsi ei selviytynyt! Se kuulostaa muutenkin vähän huonolta, että toimivaa kudosta piti olla jäljellä tarpeeksi, ja kuitenkin noin sitten kävi… Jokainen kirroositapaus on niin yksilöllinen, ja toipumista on oman lääkärini sanoinkin mahdotonta ennustaa.

Voimia sinulle!

Kielonkukka, jäi vielä vaivaamaan niin haluan täsmentää, etten tietenkään kohdistanut ensimmäistä kirjoitustani sinulle (luulitkohan niin…?). En tarkoittanut ilakoida ihanalla elämälläni isäsi kuoleman jälkeen, vaan halusin vain yleisesti kertoa oman tarinani tähän ketjuun, koska tässä nyt kirroosista on aiemminkin ollut puhe. Jos jollakin olisi kirroosista vaikka jotain kysyttävää…

Ei, olen kyllä ihan oikeasti iloinen, kun sain lukea toisenlaisen tarinan maksakirroosista. Se oli ensimmäinen laatuaan, kaikki muut tarinat ovat näitä, joissa peli on jo menetetty. Meillä kohta hautajaiset lähestyvät ja sen jälkeen kaikki sälä, perunkirjoitukset ja muut. Ei ole yhtään ainakaan helpottanut olo, olen vain järkyttynyt edelleen. En kunnolla vielä edes sure, kun edelleen luulen, että isä on hengissä kotisohvalla.

Ap täällä kirjottelee. Lueskelin tätä keskustelupalstaa ja vasta lopussa havahduin että alotin tän keskustelun.

Isä sitkeästi vielä hengittelee, älyttömän huonossa kunnossa. Pitkän taistelun jälkeen saimme hänet hoitoon - kolmeksi päiväksi. Oli kaiken maailman letkuissa kiinni, ehdoton syömis- ja juomiskielto. Tästähän isäni innostui ja päätti lompsia kotio päin. Heiluu tajuttomuuden rajamailla aamusta iltaan, mutta sairaalareissun jälkeen lopetti alkoholin juomisen (nyt 6. päivä menossa juomatta). Lääkäri kertoi, että verensyöksyn mahdollisuus on nyt niin korkea, että mitään ei saisi päästää ruokatorveen. Maksa-arvot ja keltaisuusarvot hyvin korkeat. Isä makaa avuttomana sängyllä, ei kykene pitämään mitään sisällään. Voimat täysin loppu ja näyttää lähes kuolleelta. Tuntuu, että hän hajoaa käsiin. Eikä me voida tehdä asialle muuta, kun odottaa tajuttomuutta (vasta tällöin on potilaan lupa soittaa ambulanssi). Isä on siis kieltäytynyt hoidosta ja ilmaissut varsin hyvin mielipiteensä hoitajia kohtaan. Vatsa on kuin suuren suuri ilmapallo, oletan siis että nestettä kertynyt. On kuitenkin ollut samanlainen jo pitkään…

Sitkeästi täällä sinnitellään, toivotaan nopeaa ja kivutonta kuolemaa tai ihmeparantumista. Yksi positiivinen asia: hän on itse tajunnut tilanteen vakavuuden ja ruvennut korjailemaan tekemiään virheitä ja ratkomaan riitojaan. Yritämme pysyä mahdollisimman ymmärtäväisinä ja kärsivällisinä vuodepotilasta ja täysihoitoa vaativaa kohtaan, mutta kyllä tässä on voimat niin lopussa. Turhauttavaa ja raivostuttavaa, mutta mitä se auttaa hänelle raivota. Toivottavasti viimeinen keskustelu ei vain satu olemaan sitä “voisitko edes yrittää nostaa sitä jalkaa itse *miljoona huutomerkkiä ja vihainen naama” , vaan jotain lohdullista ja sellaista, mikä ei jälkeenpäin kaduta.

Tässä vuodatukseni. Verrattuna aloitustekstiin, on aika rajua. Tilanne muuttunut katastrofaaliseksi… Miten teillä muilla menee?

Hei. Ap oli kirjoitellut tänne viimeksi vuonna 2015. Saisinko kuulla kuinka nyt jaksellaan, vai etenikö sairas lopulta kuolinvuoteelle?
Äidilläni todettiin maksakirroosi parisen kuukautta sitten. Oli reilun viikon sairaalassa, lupasi lopettaa juomisen, mutta turhaan me läheiset uskoimme. Kaljaa menee päivittäin ja nyt taas on sairaalaan lähtö lähellä. Nestettä kertynyt todella paljon, vaikea henkittää, yskii kokoajan. Muistamattomuutta, sekavuutta jne. Turhauttavaa vain odotella milloin taas joutuu sairaalaan, missä voinnissa tuolloin on, onko sitten vielä tilaisuus raitistua ja päästä elämään käsiksi vai odottaako jo pian kuolinvuode…? :frowning:

Hei! Isäni juo jatkuvasti ja todettu maksakirroosi :confused: lääkäriin ei suostu menemään ja ambulanssi ku tilataan just ja just suostuu tutkimuksiin. Pelottaa että menetän isäni alkoholille,koska ratkeaa ryyppäämään useasti,oli noin 3-viikkoa juomatta mut juhannuksesta asti taas ryypännyt,oli putkassa selviämässä yhden yön ja sieltäkö pääsi pois alkoi taas kaljaa menemään,kipuja valittaa aina kun on humalassa :confused: tahdon apua ja verraistukea joltain joka on kokenut saman :confused:

Hei

Varjomaailman kesächatissa on mahdollisuus jutella vanhempien alkoholin käytöstä ja sen aiheuttamista huolista. Chat on kahdenkeskinen ja luottamuksellinen. Se on auki keskiviikkoisin klo 13-15. Varjomaailma on A-klinikkasäätiön tuottama verkkopalvelu lapsille ja nuorille, joiden kotona käytetään alkoholia ongelmallisesti.

A-klinikkasäätiön Lasinen lapsuus -toiminta ylläpitää myös verkkokeskustelua aikuisille, joiden lapsuuden perheissä on ollut ongelmallista alkoholinkäyttöä. Lisätietoja ja kirjautumisohjeet löytyvät Lasinen lapsuus -verkkosivuston etusivulta.

terkuin
Päihdelinkin toimitus

Hei typy92,
Al-anonin auttavasta puhelimesta saat apua al-anon.fi/puhelimet
Ja ryhmissä kannattaa mennä käymään, jos sellainen löytyy omalta paikkakunnalta al-anon.fi/ryhmat

Pidä itsestäsi huolta! Voimia!

Hei typy92, täällä olisi vertaistukea myös saatavissa. Menetin oman isäni maksakirroosiin kesällä. Kirjoitan blogia lasisesta lapsuudesta, käväise lukemassa jos kiinnostaa ja ota yhteyttä.

hirsitalonemanta.blogspot.fi/201 … roosi.html

:bulb:

[*]:frowning: Hei,löysin tämän keskustelun ja itkin aivan lohduttomasti mitä enemmän luin. Täällä päin Suomea tuntuu ettei kerrota asioista suoraan… Oma mieli piteeni on se että suurin osa lääkäreistä ei piittaa. Oon kohta 37-vuotias nainen ja takana on 3 piiìtkäää suhdetta ja 6. Luokkalainen rakas poikani ja monta vuotta( väh. (7

Luin tätä viestiketjua 3kk sitten pelokkain tuntein. Isäni oli juuri silloin joutunut äkillisesti sairaalaan, ja oli yhtäkkiä hengenvaarallisesti sairas. Maksakirroosi, josta en ollut aiemmin tiennyt mitään. Kielonkukan kertomus maksikirroosikuoleman viimeisistä metreistä oli todella karua luettavaa, mutta niin siinä vaan kävi, että yhden(!!) lyhyen viikon sisällä se oli meille yhtäkkiä todellisuutta. Tosta noin vaan aiemmin täysin terve (niin luulin!) mies oli keskellä järkyttäviä kipuja, ja minä keskellä elämäni pahinta painajaista! Toivoin loppuun saakka, ettei viimeiset hetket menisi Kielonkukan kirjoittamalla tavalla, mutta ei… se kaamea korina, mitä isäni keuhkoista kuului, kun hän käytännössä hitaasti tukehtui keskikroppaan ja keuhkoisin kertyneeseen nesteeseen… en saa sitä ikinä mielestäni! Sitä ei toivo kellekään! Olin isäni vieressä loppuun saakka, ja olen siitä onnellinen, vaikka toisaalta toivon, etten olisi nähnyt ja kokenut sitä kaikkea, mitä joudun nyt elämäni loppuun saakka muistamaan. Kysymystulvakin on loputon: miten en aikaisemmin tajunnut, mistä on kyse / tajusiko isäni / olisinko voinut jotenkin vaikuttaa isäni juomiseen / olisinko voinut tehdä viimeiset hetket isälle jotenkin helpommiksi / miksi sitä viinaa piti juoda / tiesikö isäni, mihin juominen johtaa / pelottiko isääni / oliko tuskat VIELÄ kovemmat, mitä näkyi ulospäin / ym.ym.ym… Loputonta kysymysten tulvaa, surua ja vihaa. Miten tästä ikinä selviää?

hei. Otan osaa suureen suruusi. kuolema on aina järkyttävää. Surutyöhön menee aikaa.
Mutta tuohon että kärsikö isäsi kuinka paljon niin ehkä sairaahoidon ammattilainen sairaalassa, tai psykiatri ym. voisi antaa siitä todenperäistä tietoa joka helpottaa.
voimia sinulle!

Sitä piti vielä sanoa, että maksakirroosi on kyllä salakavala tauti! Luulen, että isäni(kin) luotti siihen, että hän voi lopettaa juomisen sitten, kun niitä oikeita merkkejä sairaudesta alkaa näkyä… Silloin oli vaan jo liian myöhäistä! Olihan kai niitä joitain oireita ollut jo pidemmän aikaa, jos vaan olisi tajunnut niiden oikean syyn (selittämättömiä mustelmia iholla, alkoholista johtuvaa muistin ja motoristen toimintojen heikkenemistä, vatsakipuja), mutta ei niitä vaan ikinä osannut yhdistää maksakirroosiin - ennenkuin oli liian myöhäistä! Netistä löytyy kertomuksia, joissa ensimmäisen kerran askites -nesteen ilmaantumisen jälkeen on vielä aikaa tehdä elämänmuutos. No, ei ollut. Se oli samantien poikki ja kuolema. Oireita, sairaalaan ja viikon sisällä kuolema. Jos kukaan, joka tämän lukee, miettii yhtään samalla tavalla - että ihan vielä ei ole se hetki, kun pitää lopettaa, että aikaahan vielä on - sanon vaan, että ei välttämättä ole!

Isoveljeni 46v. ryyppäsi 8 vuotta päivittäin itsensä umpihumalaan. Mikään puhuminen ei auttanut useammaltakaan ihmiseltä, ei hyvällä eikä pahalla. Noina vuosina oli jaksoja jolloin hän saattoi lähteä viikoksi tai pariksi sairaalaan toipumaan deliriumista ja heti kotiin palatessa sama meno jatkui.

Nyt on ollut yli 5kk sairaalassa yhteen putkeen. Ensimmäiset kuukaudet sairaalassa meni psykoosissa kauttaaltaan keltaisena. Kuolema lähestyy, joka päivä ja viikko hänen tilanteensa vaihtelee. Askitesta on poistettu dreenillä koko tuon ajan satoja litroja. Koko kehoon puhkesi hirvittävän kutiava ihottuma, ainoastaan kasvojen iho säilyi ihottumalta, mutta muuten kehossa ei ollut yhtään kohtaa jossa ei vereslihalla olevaa ihottumaa olisi ollut. Ihottuman parannuttua vanha iho kuoriutuu pois jopa 1,5cmx1,5cm ohuina hilselaattoina. Ruokahalu on erittäin heikko ja nielty ruoka ja neste ei meinaa pysyä sisällä. Sängyssä ei itse pysty asentoaan vaihtamaan, kehoa särkee ja painehaavaumia alkaa syntyä. Munuaisarvot ovat kaksi kertaa jo nousseet dialyysintarve tasolle, mutta kun elimistö on niin heikko ettei kestä dialyysiä eikä leikkausta jonka maksan tai munuaisen siirto vaatisi. Dreeni aiheutti myös vatsakalvontulehduksen eli hoito on nyt vain nesteytystä, albumiinia, verta ja antibiootteja. Muuta ei vain ole tehtävissä…

Kerron tätä tarinaa tässä samalla purskahtaen välillä lohduttomaan huuto itkuun, niin rankkaa seurattavaa tämä on ollut. Suurimman osan sairaalassa olo ajastaan ei ole ymmärtänyt mistä kaikki johtuu, mutta parhaina hetkinään kuitenkin ymmärsi ja varoitteli myös alkoholisoituneita tuttujaan että juominen ei kannata.

Maailman paras terveydenhoitojärjestelmä suomessa, mutta alkoholisteille sitä toimivaa järjestelmää ei löydy.

Itsemääräämisoikeus…

Monen elämä voisi pelastua jos alkoholisteilta otettaisiin pois itsemääräämisoikeus ja pakkohoito olisi mahdollinen heti kun alkoholismin kriteerit täytetään. Hoidon keskiönä olisi saada heidät puhumaan, avautumaan vaikeista asioistaan myös selvinpäin koska se heidän ongelmanaan useinmiten on. Kännissä kyllä surkutellaan menneisyyttä ja nykytilannetta, mutta selvinpäin itsetunto ei anna periksi myöntää ongelmia…

Lähes puoli vuotta sairaalassa makaamista on jo takana, pariin otteeseen vointi on kohentunut rollaattorilla kävelykuntoon. Jalat on kompressiokääreissä polvista alaspäin kun neste kertyy myös sinne. Jalkojen iho on vesikellukoilla. Kädet on turvoksissa, askistesta vatsassa yli 10litraa, mutta sitä ei enää dreenillä voi poistaa mutta kenties punktoimalla. Hoitajat hälyyttivät omaiset paikalle toissa päivänä, kun luulivat että on viimeinen päivä yöllä tapahtuneen nenä verensyöksyn ja sekavuuskohtauksen takia. Lähtö hänellä on kiinni päivistä tai tunneista, lääkäri ei ole antanut mitään toivoa. Päivä ja tunti kerrallaan mennään, elämä ja kuolema käyvät kädenvääntöä siitä että montako tuntia hänelle vielä aikaa annetaan…

Paljon voimia kaikille alkoholistien läheisille, jotka seuraavat tällaista maanpäällistä helvettiä :heart::heart::heart:

Mikä provo! Voiko ylläpito poistaa edellisen viestin?? Kiitos!