Alkoholista shoppailuun

Olen kirjoittanut päihdelinkkiin “Lopettajat” palstalle 7 vuotta sitten kun raitistuin. Käyn AA:ssa ja olen tosi kiitollinen raittiudesta mutta nyt minulle on kehittynyt alkoholin tilalle toinen addiktio: shoppailu. Valvon yöt ja ostan netistä pakonomaisesti ja koko ajan vaatteita ja koruja. Olen jäänyt juuri eläkkeelle eikä eläke riitä minun shoppailuuni. Käytän Klarnaa ja shoppailen niin, että käytän mielelläni sellaista nettikauppaa, jossa on mahdollistavat maksaa ostokset vasta kuukauden kuluttua. Mutta onhan ne maksettava. Tilillä ei ole koskaan rahaa. Ja kun nettiostos postin kautta tulee minulle, ihmettelen, että miksi minä tämänkin ostin? Yritän sitten samantien myydä niitä kirppiksellä polkuhintaan. Saan mielihyvän shoppailusta mutta sen jälkeen tavara on minulle yhdentekevä.

Tämä shoppailu on ajanut meidän avioliiton kriisiin. Mieheni ei ymmärrä tätä. Enkä yhtään ihmettele. Häpeän tätä jopa enemmän kuin alkoholin käyttöä aikoinaan. Häpeän ja olen ahdistunut ja syyllinen. Minulla on diagnoosi maanisdepressiivisyydestä “hypomaanisin oirein”. Eli bipolaarisuus on masennus voittoista. Mutta minusta tässä on enemmän kyse addiktiosta joka on tullut alkoholin tilalle. Tänään lupasin miehelleni, että haen apua tähän addiktioon. Tällaista kuuluu nyt.

Hei @Pamela60! Onpa surullista kuulla tilanteestasi. Tuli mieleen, että onhan sinulla lääkitys ja hoitosuhde tuohon bipolaarisuuteen? Ehdottomasti kannattaa otta shoppailu puheeksi hoitokontaktissasi. Hienoa, että kerrot luvanneesi hakea apua.

Luin jostain, että kaikki riippuvuudet ovat tavallaan itselääkintää. Sen vuoksi sen oman voinnin juurisyyt pitäisi hoitaa ja pitäisi oppia pitämään itsestään erittäin hyvää huolta.

Siihen ei tarvita mitään intensiivistä shoppailutuntia, jos opettelee rauhoittumaan ja opettelee vaikka tekemään viimeisen päälle pedikyyrin aina kun tuntuu siltä, että ote meinaa kirvota. Jo se, että ottaa rutiiniksi rasvata ja hieroa pestyjä jalkoja joka ilta opettaa aivot uuden pariin ajan myötä. Ei kannata jättää sitä kesken. Erittäin tehokas Carrefourin jalkavoide maksaa Prismassa alle 3 euroa ja siitä riittää pitkään. Kannattaa tehostaa jalkahoitoa hyvällä musiikilla ja sopivalla valaistuksella jne.

Yksi keino, jota voi käyttää melkein missä vain on lopettaa shoppailemaan hakeutuminen ja mennä heti valuttamaan kylmää vettä ranteille vessaan. Kukaan ei välitä siitä, vaikka sitä tekisi julkisessa vessassa. Jos se ei ole mahdollista (esimerkiksi pienten lasten vanhemmilla) kannattaa ottaa jääpala pakastimen jääpalamuotista ja painaa sillä rannetta. Aivoja voi huijata jo noilla keinoilla ja huijaaminen on mielestäni tuossa sodassa sallittua. Sillä on hienompi nimikin englanniksi DBT temperature skill ja suomeksi lämpötilainterventio.

Häpeän tunne syntyy siitä kun tulee ulossuljetuksi yhteisöstään. Siihen auttaa se, että etsit uuden yhteisön, joka kykenee antamaan sinulle empaattista tukea eikä lannista sinua. Ihminen tarvii eniten muita juuri niillä hetkillä kun on lyöty syystä tai toisesta maahan.

Tuossa oli hyviä vinkkejä. Tuo oli ihan uutta minulle, että valuttaa kylmää vettä ranteille.

Ja tuo pätee minulle myös, että ei hakeudu netissä ostos sivuille. Saatan valvoa koko yön ja selata islantilaisia villapaitoja. Siis ihan oikeasti läpi yön! Tämä on mahdollista sen vuoksi, että olen eläkkeellä. Vintage koruja katselen myös tuntikausia. Kun se tuottaa tyydytystä, että löytää halvimman.

Kun olen valvonut läpi yön, olen pettynyt itseeni, häpeissäni, masentunut ja itkuinen. Mitä väsyneemmäksi yöllä tulee, sitä vaikeampi on nousta ylös ja lopettaa shoppailu.

Olen raitistunut alkoholisti ja herkästi addiktoituva kaikkeen, mistä saa mielihyvää. Mutta minusta on tärkeää olla myös armollinen itselleen. Tämän kertaisen shoppailu manian laukaisi siskoni sairastuminen syöpään ja kuolema kahdessa kuukaudessa 31.12.25. Jos ystävälleni olisi käynyt näin, puhuisin hänelle ystävällisesti ja kauniisti. En ole paha ihminen. Olen sairas. Ja kiitollinen siitä, että sain olla siskoni vieressä loppuun asti.

Käyn AA-ryhmässä ja saan sieltä tukea shoppailuunkin. Samalla tavalla kuin olen juomatta, olen nyt shoppailematta: tänään en juo ja tänään en shoppaile. Päivä kerrallaan. Shoppailu aiheuttaa riitaa minun ja mieheni välille. Minulla on vain depit Visa, ei luottoa. Ja nyt mennään niin, että kysyn mieheltäni luvan, ennenkuin ostan mitään. Tämä voi tuntua siltä kuin olisin nyrkin ja hellan välissä. Mutta mieheni on maksanut minun velkani monta kertaa. Ja olen pettänyt hänen luottamuksensa monta kertaa. En halua, että shoppailu pilaa taas parisuhteeni.

1 tykkäys