Olen kirjoittanut päihdelinkkiin “Lopettajat” palstalle 7 vuotta sitten kun raitistuin. Käyn AA:ssa ja olen tosi kiitollinen raittiudesta mutta nyt minulle on kehittynyt alkoholin tilalle toinen addiktio: shoppailu. Valvon yöt ja ostan netistä pakonomaisesti ja koko ajan vaatteita ja koruja. Olen jäänyt juuri eläkkeelle eikä eläke riitä minun shoppailuuni. Käytän Klarnaa ja shoppailen niin, että käytän mielelläni sellaista nettikauppaa, jossa on mahdollistavat maksaa ostokset vasta kuukauden kuluttua. Mutta onhan ne maksettava. Tilillä ei ole koskaan rahaa. Ja kun nettiostos postin kautta tulee minulle, ihmettelen, että miksi minä tämänkin ostin? Yritän sitten samantien myydä niitä kirppiksellä polkuhintaan. Saan mielihyvän shoppailusta mutta sen jälkeen tavara on minulle yhdentekevä.
Tämä shoppailu on ajanut meidän avioliiton kriisiin. Mieheni ei ymmärrä tätä. Enkä yhtään ihmettele. Häpeän tätä jopa enemmän kuin alkoholin käyttöä aikoinaan. Häpeän ja olen ahdistunut ja syyllinen. Minulla on diagnoosi maanisdepressiivisyydestä “hypomaanisin oirein”. Eli bipolaarisuus on masennus voittoista. Mutta minusta tässä on enemmän kyse addiktiosta joka on tullut alkoholin tilalle. Tänään lupasin miehelleni, että haen apua tähän addiktioon. Tällaista kuuluu nyt.