Alkoholista kannabikseen

Hejssan narkit ja muut pahat ihmiset! :wink: Näin alkoholiriippuvuuden kanssa sätkivänä sitä joskus alkaa miettimään vaihtoehtoja omalle “lääkitykselleen”. Vaikka tästä toki plinkin moderaattorit vetävät hiekkaa vaginaansa litratolkulla, niin rohkenen udella, että kuinka monen elämä on “parantunut” kun jättää viinakset pois, ja siirtyy aitoon luomurohtoon? Kiitos, ja anteeksi! :laughing:

Edit: Ja pitää tähän lopuksi vielä mainita, että puhtaasti alkoholin vuoksi kuolee Suomessa 2000 henkilöä vuodessa. Aika monta terroristitekoa saa järkätä että moinen ruumiskasa saadaan aikana. Niin, ja paljonko se kannabis tappoikaan viime vuonna, hmm? 18%, eli 100,000 suomalaista on kuitenkin tutustunut kannabikseen…

Itse olen onnistunut siinä 100%:sti (koputtaa silti puuta). Tapanani oli juoda erittäin paljon (1-3pulloa viinaa joka päivä useiden viikkojen ja kuukausien ajan). Tästä luonnollisesti tuli aivan kaamea olo johon sitten hain laillisia huumeita lekurilta. Bentsoja, mietoja oppareita ja lyricaa koura kaupalla.

Joo, loppu kyl viinan juonti mut kohta oltiin aivan järkyttävässä pillerikoukussa. Tässä vaiheessa päätin lopettaa kaikki päihteet. Lopetin, kärsin n.7kk todella kovat viekkarit yhteisöhoidossa ja kotona, olin 2-3kk vesiselvä ja sen jälkeen poltellut satunnaisesti enemmän tai vähemmän. Lähinnä iltapainotteisesti sen jälkeen kun asialliset hommat on hoidettu. Lipsuu päivä poltteluun n.4 kertaa kuussa, tästä en koe olevan pahaa haittaa.

Kannabis auttoi lähes täydellisesti itsellä lyrica ja nikotiini refloihin täten lopettaminen onnistui sen avulla hienosti.

En itse kuitenkaan henkilökohtaisesti usko, että alkoholiriippuvuuden voi suoraan vaan yleensä lennosta vaihtaa pajautteluun. Ne on niin erilaisia päihteitä. Todennäköisesti haet alkoholista jotain ihan muuta kuin mitä kannabis pystyisi sinulle tarjoamaan. Jos et ole ennen kokeillut, niin sitä on aivan turha yrittää kuvailla mitä se sitten pystyisi antamaan…
Nähdäkseni pitää ensin selvittää oikeasti vaarallisten päihteiden käytön aiheuttamat ongelmat ja koukku sekä siihen liittyvät ja sen takana olevat syyt.

Eli ohjeeni sulle on se, että ei se kannabis suo varmaan pelasta suosta. Mut jos saat ongelmat alkon kanssa ratkaistua, niin mikäpä siinä jos silti haluaa päihtyä, niin voithan sitä pajaa kokeilla (tätä en kuitenkaan tietystikkään suosittele, ollaanhan kuitenkin päihdelinkissä :wink: ). Saattaa sopia tai ei, vain lentäväspagettihirviö tietää, jos sekään. Mut ainakaan sä et siihen kuole tai sairastu fyysisesti mahdollisesti vakavasti, niinkuin alkoholin kanssa pelleillessä useasti käy. Kannattaa muistaa, että mikäli olet alkoholisti sinua on erittäin vaikea “pelastaa”, harva raitistuu (vaikka olisi omaa halua ja ottaisi hoitoa vastaan).

Kiitti vastauksesta! :slight_smile: Mun alkon käyttö liittyy oikeastaan pelkästään empatian kokemiseen, eikä juurikaan päihtymiseen, saatika tosimaailman unohtamiseen ja murheiden hukuttamiseen. Ja kyllä, onhan sitä kannabista tullut välillä otettua, mutta valitettavasti aina samanaikaisesti alkoholin kanssa, joten selkeää pesäeroa “selvän” ja “päihtyneen” olotilan kanssa on tosi vaikeaa tehdä. Kenties pitäis olla väkisin viikko ilman viinaksia, ja sitten tutkailla minkälaista fiilistä K aiheuttaa… Vähemmän siihen kuitenkin rahaa palaisi, jos vaikkapa vain keran viikossa kukkaa napostelisi, kuin joka toinen päivä itseään viinaksilla kostuttaisi.

Kun kun: alkoholin vaikutus on oikeastaan aivan päinvastainen kuin kannabiksen.
Ainakin mikäli ikää on ja tiedät mitä tarkoittaa ahdistus.

Eli krapulaan älä pilveä polta.

Odota tosiaan se viikko, että kohmelo on ohi, sit jos budi sopii, niin voisin suositella vaihtamaan.
Kannabiksella on vain paha tapa aiheuttaa siihen taipuvilla ahdistusta. Ehkä jopa psykoosiin asti.

Mutta mitään mielenterveyden sairautta (skitsofrenia, bipolaarihäiriö, masennus, yms) siitä ei itselleen saa.
Ainakin jos hiukan on määrien kanssa järki kädessä.

Itselläni ,ikääkin on jo, kannabis vaikuttaa/on ruvennut vaikuttamaan kuten bentsot, osittain toinen puoli on sit niin ku kannabiksella. Ts. jos ahdistaa ja ei halua ihmisiä tavata, niin savut polttamalla moisesta pääsee. Hyvin monella se on just opposite!

Itse en suosittele kenellekkään kannabista. Yhdelle ihmiselle olen sitä elämäni aikana suositellut ja siinä oli kyseessä MS-potilas joka koviin kipuihinsa ei enää apua saanut vahvoista kipulääkkeistä. Hän sitten oli epävarma lääkärin lääke-kannabiksen ehdotuksesta. Minä suosittelin vaihtamaan kovat lääkkeet kannabikseen jota ei kylläkään poltettu.

Mutta siis itselläni on kannabis riippuvuus eikä se varmasti ole yhtään mukavampi kun viinan himo.

Itse en tiedä miltä viinan himo tuntuu mutta bajauttelun himo säilyy läpi elämän. Ainakin minulla.

Kannabiksessa on todellakin omat haittansa. On paljon ihmisiä joille jää psyykkeeseen tuo ganjan himo loppuiäksi kunhan pääsee siitä savuttelusta kunnolla jyvälle (koen itsekkin ehkä osittain näin). Moni ei ole/olisi sitä ristiä valmis kantamaan…
Ihan aiheellinen varotus mielestäni, mutta tilanteessa jossa ihminen on alkoholisoitunut ja voisi olla pieni mahdollisuus, että juuri hänellä kannabis toimisi täydellisenä “korvaushoitolääkkeenä”, niin eikö sitä mahdollisesti kannattaisi ainakin testata?
Tässähän tullaan siihen, että onko valmis ottamaan vastaan kannabiksesta mahdollisesti koituvat psyykkiset, sosiaaliset ja ennen kaikkea juridiset ongelmat vai ottaako riskin ja edes kokeilee käviskö sellanen säkä et auttas.

Arkkitehdin tapauksessahan me ei sitä tiedetä vielä koska sekakäyttö on aina sekakäyttöä. Ainakin itsellä alkoholin kanssa pilvi muuttuu radikaalisti sekavammaksi, väsyneeks ja yleisfiilikseltään tympeäksi. Myös alkoholin aiheuttamissa vieroitusoireissa polttaminen on aivan eri asia kuin pajauttaa täysin “stabiiliin psyykkeeseen”. Siksi juuri arkkitehdin tulisi selvittää ensin itsensä irti viinasta (useempi kuukausi) ja vasta sitten kokeilla, jos ylipäätään kokeilee.
Todistettavasti kuitenkin pieni prosentti alkoholisteista lopettaa juomisen kun alkaa polttamaan pilveä. Ja minusta se aika huikea muutos parempaan. Ja nämä alkon täysin vihreeseen vaihtaneet yleensä pystyvät käyttämään kannabista asiallisesti eikä se mene överiksi vaikka viinan juonti menikin.

On myös varmasti olemassa alkoholisteja joilla on vain yksinkertaisesti niin kova tarve päihtyä, että eivät kykene olemaan loppu ikäänsä täysin selvinpän täten kannabis voisi olla se haitattomin vaihtoehto kaikista potentiaalisista päihteistä.

Voihan sitä kokeilla, mutta suositeltavaa se ei liene. Jos aloittaja on juonut noin kovalla kädellä niin luultavasti myös polttaa kovalla kädellä. Ja hatsi ikävä kyllä tuppaa passivoittamaan jos sitä jokapäivä hiisailee.

Jokapäiväistä juomista ei siis mielestäni kannata vaihtaa jokapäiväiseen poltteluun. Ei siitä seuraa mitään parempaa ainakaan, paitsi ehkä vältät maksavaivat. Mutta tilalle tulee aikanaan keuhkovaivaa, psyykevaivaa ja saatat vanhana ukkona huomata että eipähän tullut saatua aikaseksi yhtään mitään.

Alkoholi varmasti myös muuttaa ihmisen luonnetta mutta hatsi tekee sen myös aivan taatusti. Minusta on tullut epäsosiaalinen, vihamielinen, apea enkä pysty keskittymään. Nämä oireet tosin häviävät aika pian polttelun lopetuksen jälkeen, jos takana on vain muutaman vuoden polttelu (kuten minulla).

Mun mielestäni mitään korvaavaa päihdettä ei kannata etsiä. Paras ratkaisu on yrittää olla päihteetön, tosin se ei onnistu jos sitä ei itse halua.

Hyvää tekstiä luppis, noi ovat juuri niitä kannabiksen varjopuolia ja erityisiä riskejä addiktioihin taipuvaisilla ihmisillä. Paras ratkaisu olisi ehdottomasti täysi päihteettömyys, mutta mitäs jos arkkitehdin psyyke onkin sellainen joka nyt sattuu tarviimaan sen “korvaajan”?
Ajattelen tässä lähinnä haittojen minimoimisen kannalta asiaa. Eihän se ole mikään muutos parempaan jos juominen muuttuu jatkuvaksi hiisaukseksi, mutta pointti olikin siinä, että aina näin ei käy.

Minä olen siitä elävä esimerkki enkä usko olevani ainoa.

Ps. ja muistakaa käyttää vaporisaattoria jos poltatte (itselläni meni tilaukseen toissapäivänä, se on ainakin haittojen minimointia).

Jos polttelu on satunnaista, niin antaa palaa :mrgreen:

Hyvä jos siihen pystyy, itse en pysty siihen. Se on joko tai.

Jos aloittaja pystyy olemaan juomatta ja polttelee satunnaisesti, niin mielestäni se on muutos parempaan.

Onhan näitä erilaisia näkökantoja :smiley:

On perin kohtuutonta verrata kunnon rappiohuumetta(alkoholi), luonnon psykedeeliseen tuotteeseen. Alkoholi romuttaa ihmisen päivittäiskäytössä nopeasti, henkisesti ja fyysisesti.

Mikä tahansa tilanne, niin suosittelen mieluummin päivittäispolttelua kun päivittäistä etanolin litkimistä. En silti toki suosittele kannabiksen päivittäiskäyttöä.

Olet oikeassa. Minunkaan mielestäni noita kahta päihdettä ei pidä asettaa vastakkain.

Jostain syystä niin vaan tulee usein tehtyä, varmaan siksi koska niin ne muutkin tekee :slight_smile:

Alkoholilla tuo riippuvuus vain sen verran kovempi, että siirtymä ei välttämättä ihan yksinkertainen? Itsellä kyllä budi tai lätkä vähentää alkoholinkulutusta, mutta en ainakaan omasta mielestäni ole täysverinen alkoholisti.

Niin ja siis yhteisvaikutushan on todella hyvin päihdyttävä, ei pelkkä pilvessä olo tunnu miltään siihen verrattuma, että on kännissä JA pilvessä…

Kyllä siitä seuraa aika paljon muutakin parempaa kuin maksavaivojen välttäminen, alkoholi on kuitenkin ehkä haitallisinta päihdettä, mitä on olemassa. Keuhkovaivojen luulisi johtuvan enemmänkin kannabikseen liian usein sekoitettavasta tupakasta, tosin en tiedä, mikä on nykymielipide kannabiksen sisältämistä tervamääristä (eikä sitä tietysti välttämättä ole pakko nauttia polttamalla. Psyykevaivojenkin aiheuttajana alkoholi on paljon pahempi.

Vaikutuksiltaan vaan kannabis on alkoholia “huonompi”, joten kovin helposti se ei sovellu alkoholin korvikkeeksi. Olisi mielenkiintoista kuulla, mitä aloittaja tarkoittaa alkoholin empaattisilla vaikutuksilla?

Jos päätät vaihtaa alkoholin kannabikseen, hanki kunnon vaporisaattori. Paras ja kallein on Volcano. Säästät keuhkojasi, koska et hengitä savua vaan höyryä. Lisäksi pienempi määrä yrttiä riittää kun vapottaa, eli säästät myös rahaa. Pilven käry ei kulkeudu rappukäytävään, jos asut kerrostalossa tai muussa vastaavassa.

Itse en missään tapauksessa kuvailisi kannabiksen vaikutusta huonommaksi kuin alkoholin, erilaiseksi tosin.

Kyllä totta on niin!
Jos otetaan esim. malliesimerkki ( youtube.com/watch?v=mKP2Yv-3bk4 ) siittä miten alkoholi sekoittaa mielen ja kehon. Se on loppujen lopuksi aika hc-huume.
Kaikki varmasti tietää miltä näyttää tyyppi kun se on polttanut paljon pilveä ja on pilvessä. Kyllä tää jälkimmäinen kaveri on huomattavasti enemmän terveemmän olonen kuin tämä juopunut kännisika :mrgreen:

Korkki kiinni ja bongi tulille, niin ei tarvi aamuisinkaan halailla posliinia.

Näinpä. Kunpa vain saisikin vain pelkkää posliinia halailla, kun tämän viikonlopun villit pippalot päätyivät yömyöhään armottomaan asfaltin halaamiseen. Sillä kertaa katu oli kovempi kuin Arkkitehti. Naama verillä ja lanssilla kotio. Kolme promillea kuulemma oli. Erityiskiitos jengille joka auttoi tolpilleen ja tilasi kyydin. Mutta anyways, erittäin hyvä että nyt vähän aikaa näkee aina peilistä että kannattaako sitä ryypätä vai ei! :wink:

Nyt sitten vaan loivennellaan vähitellen parin päivän ajan, ettei viikatemies väijytä. Onneksi lomaa on vielä rutkasti jäljellä, niin ei tartte näyttää naamaansa missään… :smiley:

Edit: Tulipa myös otettua muutama tuore foto naamasta, niin niitä voi sitten heikkoina hetkinä ottaa mukaan sisäisen dialogin kyytipojaksi… :slight_smile:

Kyllähän juomari reissussa rähjääntyy, tuttua hommaa. Tossa sun tilanteessa on vaan se kurja puoli, että tuollaiset juomisesta aiheutuvat negatiiviset lieveilmiöt tuppaavat lisääntymään vuosien kuluessa.
Jokainenhan se oman polkunsa valitsee, mutta sillä pullolla on tapana vaan näyttää jossain vaiheessa ne todelliset kasvonsa ja ne kasvot ovat kalman kalpeat :smiling_imp:

Näinpä näin. Tällä hetkellä lähestulkoon kaikki viinasten “hyvät puolet” on nähty, mutta huonoista puolista on saatu vasta maistiaisia. Tällöin olisi oikein hyvä hetki lopettaa, oli päihde mikä hyvänsä.

Niin, ja kun sulle tulee ikää (oletan että olet vielä aika nuori), niin silloin alkaa näkymään “paremmin” ne alkoholin huonot puolet. Tämän lisäksi nousuhumalakaan ei tunnu missään, sitä vaan tulee semmoinen “intoxicated” -fiilis.

Haima on elintärkeä elin, ja sitä ei voi korjata. Haimatulehdus lienee yksi juomareiden yleisimpiä kuolinsyitä, itse sain ekan haimatulehdukseni kun olin vasta 25v!!! Tämän jälkeen niitä on ollut monta. Ja kun se kerran tulee, niin sitten alttius sille kasvaa. esim. itse sain haimatulehduksen, sen viimeisimmän, ihan vaan pe ja la -juomisesta. Ennen noita kahta päivää olin pitkään juomatta. Ja se osaa olla kuule kipeä, ei auta morfiini eikä oksikoni, mulle oli kepidi ainut vaihtoehto. Eli selkäytimeen viedään letku ja kipupumppu pumppaa sinne jatkuvasti lidokaiini/fentanyyli -yhdistelmää.

Ja jos vielä puhutaan addiktioista, niin hyvin usein meillä addikteilla on vain tarve päihtyä. Siis aluksi. Siitä se sitten johtaa pikkuhiljaa siihen, että jokainen valitsee tai jokaiselle valikoituu se oma aineensa. Mulle se oli/on opiaatit.

Alkoholiaddiktio kehittyy hitaasti, mutta sitten kun se on kehittynyt se istuu lujassa.
Pilveen voi psyykkinen riippuvuus kehittyä kohtuu nopeastikin, mutta se ei ole likimain yhtä vahva kuin alkoholin vastaava.

Sinällään pilvessä on se hyvä puoli, että se näyttää aika aikaisessa vaiheessa ne huonommatkin puolensa.

Muista en tiedä, mutta minulla itselläni, mitä enemmän on tullut ikää: niin alkoholin huonot puolet on kasvanut ja pilven huonot puolet vähentynyt. Johtuisiko sitten siitä että vanhemmiten tuntee itsensä paremmin tai jotain muuta vastaavaa.

Todellakin nyt kun muistelen, niin edellisen juomaputken jälkeen, siitä on vuosia, mut kuitenkin. Ensin tuli kolmen päivän kanuuna sitten pari välipäivää ja sitten tuli viikoksi-kahdeksi semmoinen epämääräinen ahdistus ja viinanhimo, kaveri sanoi että ne on vaan viinan vieroitusoireita ei sen kummempaa. Mutta: krapula lähtee bentsoilla, varsinkin jos ei ole tolea, jos on niin sitten bentsoannoksen on ainakin mulla oltava aika xl-kokoinen. Sen sijaan nuo viinareflat ei lähteneet bentsoilla mihinkään…

Juu, mut se oli pointtina että sitten kun alkoholi alkaa näyttää niitä huonoimpia puoliaan niin sitten ollaan jo aika syvällä kuopassa. Siksi ajattelen että pilvi, joka näyttää aikaisemmin huonot puolensa on turvallisempi.

Tutkimukset ovat osoittaneet, että alkoholiriippuvuus on paljon kannabisriippuvuutta suurempi, tämä on tosiseikka. Toki aina ei voida vetää yhtäläisyysmerkkejä, koska yksilölliset erot voivat olla hyvin suuret.

Niin, siitä empatiasta.

Itsellä ainakin kännissä ei ole kyllä paskan vertaa empatiaa edes itseä kohtaan.

Siksi en nykyään enää juokaan, olen antabuksella siis. Eli en juo yhtään.

Mutta pilveä joskus olen polttanut ja tulen vielä joskus polttamaan lisääkin, ja silloin empatiakykyni kyllä on kasvanut, kuten arvata saattaa.

Niin, vielä siitä surullisesta vanhenemisesta.

Mulla on käynyt pilven kanssa vanhemmiten niin, että se ei ns. skitsota, ei ollenkaan. Päinvastoin. Monet ovat ihmetelleet, että miten on mahdollista, en tiedä mutta pilvi toimii mulla osaltaan bentsojen tavoin, toki se toimii niin ku kannabis muutenkin, mutta sillä on myös bentsojen tapainen rauhoittava vaikutus.

Mutta mutta: jos vielä pääset irti alkoholista, niin ole ihmeessä se kuukausi juomatta ja kun pää on kunnolla selvinnyt niin sitten voi kokeilla.

Mun mielestä viikonloppupössyttely on paljon turvallisempaa kuin juominen, mutta se on vaan mun mielipide!

Ps. Oho, tulipas tekstiä.

Ei mitään - Kiitos hyvistä pointeista! :slight_smile: