alkoholismin jälkeisen elämän arvokysymyksiä

Hyvää naistenpäivää Metsänreunaankin. :slight_smile:

Luin kirjoituksesi mielenkiinnolla, ja tottahan sinä asiaa kirjoitat. Tuota kohtaa tosin mietin, että joku tienaa 5000 euroa vuodessa. Sehän on siis reilut 400 euroa kuussa, ja toimeentulotuen perusosakin on jo 477 euroa kuussa lapsettomalle henkilölle. Sen lisäksi sosiaaliturva maksaa asumiskulut, jolloin nautitttujen etuuksien määrä nousee kaikkein köyhimmilläkin ainakin lähelle tonnia kuukaudessa (jos asumiskuluja yleensä on eikä ole asunnoton).
Toimeentulotuki on muuten verotonta tukea.

Mietin myös, missä kohtaa viestissäsi kuvataaan jokin suuri vääryys, tai mikä on mielestäsi epäoikeudenmukaista, koska kirjoituksesi sävy on kuitenkin varsin kärkevä.

Onko siis väärin että:

• Joku tienaa enemmän kuin toinen?
  • Jollakin on perintötila.
  • Maailmassa nyt vaan sattuu olemaan sekä miljonäärejä että persaukisia.

Jos nuo ovat vääryyksiä tai epäkohtia mielestäsi, niin en nyt keksi nokkelampaa sanottavaa kuin että voi voi. Maailma nyt vaan on sellainen, eikä muuksi muutu. Suomessa omalle persaukisuudelleen voi sentään tehdä jotain, ja usein se persaukisuus onkin enemmän tai vähemmän itse aiheutettua. (Myönnän tämän auliisti myös omalla kohdallani : )

Hypoteesisi, ettei ministeri lähtökohtaisesti voisi olla solidaarinen tai köyhiä ymmärtävä, on minusta hieman huonosti osuva. Onhan meillä ollut ministerejä jotka ovat lähtöisin köyhistä oloista, ja varmasti poliitikkojen joukossakin tunnetaan elämää monelta laidalta.

Joskus voi olla että joku ministeri tai kansanedustaja ymmärtää köyhää ja on solidaarisempi kuin köyhät itse ovat toisiaan kohtaan. Leimuaahan pienituloisten keskuudessa enemmän vaikkapa muukalaisvastaisuutta ja rasismia kuin suurituloisempien piirissä. Valitettavasti, kuten Ahtisaari sanoi.

Tästäkin huolimatta siis: hyvää naistenpäivää niin miehille kuin naisillekin metsien ja muiden reunoissa.

Positiivisuusterveisin:

Hyvinvointivaltiomies

Tilastokeskuksen tilastot eivät minusta ole erityisen söpöjä, mutta ovathan ne kuitenkin faktapitoisempia kuin pelkästään fiilispohjainen masentelu ja negatiivisuus pelkän negatiivisuuden ilosta.

HHihihiiii, voi hitsi, että naurattaa :exclamation:

Työturvallisuus ja työterveydenhuolto ja työaika ja työ -asioista tosiaan voisin kertoa kammottavia asioita. Voisi olla yllätys mitä todellisuus on tänä päivänä.

Silloin kun elettiin kekkoslandian aikaa ja kauppasuhteita oli vielä itäiseen naapurivaltioon, joka raukka oli silloinkin kauppasaarrossa, oli nuissa yllämainituissa työ -asioissa vielä jotain yritystä.

^ Tokihan tiedän todellisuudesta nykyaikana jotain minäkin, koska olen yhä niin sanotusti pelikentällä, eli sekä työelämässä että opiskeluelämässä. Ja nähnytkin työelämää melko monelta alalta; mopin varresta ja hampurilaisgrillin äärestä kunnallisen byrokratian työhuoneisiin. :slight_smile:

Ja kyllähän kammottaviakin asioita voi joskus kertoa, jos ne ovat totta. Onhan päihderiippuvuuskin kammottava asia, joka sentään on foorumin aiheita.

Valtio-mies yrittää johdatella minua perimmäisten kysymysten äärelle; päättelemään mikä on oikein ja mikä on väärin.

Kysymykset ovat hyviä.
En mene väittämään mikä on absoluuttinen totuus oikeudesta ja vääryydestä, mutta minusta ei ole oikeudenmukaista että maailmassa todellakin toisilla on syntymälahjana omaisuutta enemmän kuin järjellisesti ajatellen voisi edes käyttää koko elinikänsä aikana, ja toisilla taas hyvin epämääräinen mahdollisuus saada juuri ja juuri sen verran ravintoa, että pystyy edes aikuisikään elämään.

Nämä ovat niitä moraalikysymyksiä, joihin jokainen voi omalta kohdaltaan etsiä vastauksia.
Lopullista totuutta emme täällä löydä, ei edes äänestämällä, jo siitäkin syystä että me täällä lähes sataprosenttisesti, kuulumme siihen paremmat lähtökohdat saaneiden porukkaan, ja siitä taas olen aivan varma että oma asema tässä maailmassa vaikuttaa ainakin jotenkin myös mielipiteisiin siitä mikä oikein on.

Asiaa voisin avata siltä kantilta, että jos kerran eriarvoisuus ja maailman kokonaisvarallisuuden jakaantuminen hyvin epätasaisesti on aivan oikein, eli sen siis pitääkin olla niin, jotta oikeus ja kohtuus vallitsisi, niin silloin ilman muuta kaikki sen muuttamiseksi, eli köyhimpien auttamiseksi on väärin ja tuomittavaa. Noin ajateltuna mielipiteeni oikeudenmukaisuudesta edelleen kyllä vahvistuu, en lähtisi syyttämään rikoksesta niitä jotka yrittävät.

Niin, voihan sitä yrittää selittää niin, että onhan tätä, maata ja omaisuutta toki rajattomasti ja taivaasta sataa lisää, kun vaan on ahkera ja yrittää, niin kohtahan sitä on ihan niin paljon jokaisella kuin kukin tarvitsee.
Niinpä, jos seihan noin olisi, että edes sitä viljelysmaata riittäisi jokaiselle halukkaalle -kunhan ahkeroi- niin mitähän varten nuo viisaiksi ajatellut valtionpäämiehetkin niin tyhmiä ovat, että ihan pyssyjen kanssa ja omaa kansaansa tapattaen hyvinkin pienistä maanplänteissä jossain aavikon reunassa jaksavat tapella vuosikymmeniä -kun kerran uutta saa jostain ihan vaan rauhallisella työnteolla? Vai olisko sittenkin niin että tämä on jotenkin rajallista, näiden maiden ja luonnonvarojen kanssa?

No, kukin harkitsee oman moraalinsa mukaan.

Valtio-mies epäili ettei kukaan voi ansaita vuodessa noin vähän, viittätonnia, kun on sentään perusturva ja asumistuet ja kaikki.

Kyllä voi. Minulla on joskus mennyt jopa tappion puolelle, jonkun vuoden tienestit. Se oli kyllä silloin, kun toimin yksityisyrittäjänä, ja on tietysti mahdollista, että nyt jo tappiollisen vuoden vahingot korvattaisiin jostain rahastosta -voipa hyvinkin olla.

Sensijaan asumistuen saaminen kai vieläkin edellyttää ainakin sitä, että on asunto, johon sitä tukea hakee?
Olen ollut joskus ilman sitäkin, ja ainakin niihin aikoihin olisi ollut turhaa mennä kyselemään tukea siihen että asustelee tuolla pitkin ja poikin, niin rappukäytävissä kuin kavereiden nurkissakin tai sitten kesäaikaan luvattomassa havumajassa… vaikka sekin sitten taas… jos asiaa minulta kysyttäisiin, niin just silloin voisi tukea asumiseen tarvitakin, kun ei ole pystynyt sitä kattoa päänsä päälle hankkimaan.

Vanhoina hyvinä aikoina olen elänyt myös kukkahattutäti -vaiheen. Pohtinut maailman kurjien, köyhien, sairaiden ihmisten ja eläinten asioita. Silloin kun oli rahaa sitä lähetettiin hyvän omantunnon saamiseksi eri instansseille, sekä omasta palkasta sekä firman rahoista. Kun oli ylen määrin tavaroita, vaatteita, harrastusvälineitä, ym. Niin kaikki lahjoitettiin pois ilmatteeksi.

Nyt on ajat muuttuneet. Mikäli sattuisi olemaan käteistä vaikka kolikkoina, niin ei edes sotaveteraanit saisi killingin killinkiä. Valmis olen myös kotouttamaan koko maahantulijalauman lähtömaihinsa takaisin, oli siellä olot millaiset hyvänsä. Enkä tuntisi lainkaan huonoa omaatuntoa.

Monesta perspektiivistä olen maailmaa saanut tarkastella. Saa nähdä mitä suuri SATTUMA on kohdalleni vielä tarjoamassa.

joopa.

Arvot ja asenteet varmasti muuttuvat elämän varrella.

Minulla on joiltakin osin pysynyt jotain samankaltaisinakin -kait ne painopisteet ja hienosäätö moraalissa on voinut kaikiltakin osin hiukan vaihdella.

Minulta kyllä riittää edelleen hiukan apua ja solidaarisuutta niitä kohtaan joilla on huonommin asiat kuin minulla.
En lähde etsimään itselleni autettavia, eikähän minulla olisi semmoiseen mitään resurssejakaan. Mutta, kuten ennenkin, jos kohdalle sattuu joku jonka pärjääminen voi olla just minun tekemisistäni riippuvainen, niin en minä ihan niinkään saa ajateltua ettei minulle kuulu kuin omat asiat.

Voi olla että siinä hiukan auttavat ne myönteiset ihmiskokemukset, onhan sattunut semmoistakin että minua on jotenkin helpattu kun olen oikein kusessa asioitteni kanssa ollut.
Ihan noin arkisella ja käytännön tasolla, usein ihan siten, ettei minun ole tarvinnut tuntea edes kerjuulla olevani eikä nöyrtyä auttajan mieliksi -sen auttamisen kun voi tehdä ihan osana luonnollista elämää.

Semmoisenkin pelastuksen muistan, kun viimeisten kolikoiden ollessa menossa, ja taisi olla sillä kertaa jo realisoitu melkein kaikki mitenkään rahaksimuutettava tavarakin, törmäsin kaveriin vuosien takaa… siinä juteltiin, kahvitkin hän tarjosi, ei siinä mistään avusta sen kummemmin puhetta ollut.

Mutta, ans olla. Parin päivän päästä tuli sama kaveri ovelle. Kyseli lähtisinkö töihin. Hänellä olis jonkinmoinen työurakka alkamassa. Se oli semmoinen käänne, että moni asia korjaantui pitkälle eteenpäin!

Ei hän olisi siihen kaveria välttämättä tarvinnut, ja jos olisikion, niin olihan noita tarjolla, muitakin. Hän nyt vaan ajatteli asian tuolla tavalla, ja onhan se tietysti senjälkeen poikinut yhteistyötä puolin ja toisin… eikä tuo tietysti oikeastaan tainnut edes kertomisen arvoinen asia ollakaan.

Mutta, siinä hetkessä se oli “elämää suurempi juttu”.

Niin, ne muukalaiset… olen minä heidänkin kanssaan tekemisissä ollut Se nyt tietysti oli vähän eri juttu, kun sain oikein palkkaakin välillä heidän kanssaan tähän yhteiskuntaan tutustumisesta , mutta ihan tavallisia töitäkin on yhdessä tehty -ja on istuttu ongella, rentouduttukin.

Ei niissä minun tielleni sattuneissa ole ollut yhtään sellasita että olisin takaisin pakolaisleirille lähettänyt, vaikka minulle olisi minkälaiset valtuudet tässä maailmassa annettu. Eivät ne ihmistä kummempia ole olleet, enkä oikein tiedä miksei heillä olisi ihan yhtä suuri oikeus elämiseen ja syömiseen, työhön ja vaikka siihen ongella istumiseen kuin minullakin.

Isäukkoni oli näitä sotaveteraaneja, ja sen puolesta ,kuten muutenkin, pärjäsi elämänsä ihan kohtuullisesti. Nyt jälkikäteen ajateltuna siitäkin saattoi olla apunsa, ettei hän ryhtynyt koskaan juomaan eikä edes tupakkia polttelemaan. Kait siinä sitten oli aikaa ja rahaa kans paremmin vaikka perheen ruokkimisen. Ja riitti joskus kolikko vielä köyhemmille, vaikka muuten nuuka mies olikin. Mutta sen muistan, miten miten isäukko pikkuisen naurahtaenkin muisteli erityisellä lämmöllä lapsuusaikista naapuria, ison kartanon emäntää, joka oli todella hyväsydäminen ihminen. Ei niin kurjaa ihmistä eikä niin syntistäkään ollut koko kyläkunnassa, ettei emänät olisi muistanut kertoa miten hän, hyvän hyvyyttään, senkin onnettoman puolesta rukoili - ja kurjimpien kohdalla moneen kertaan. Leivänpalasta ei sentään antanut, kenellekään, mutta kyllä se hyvä ihminen oli…

^ Kartanon emäntä ei vissiin ollut sisäistänyt seurakuntatyön ja diakoniatyön periaatteita, joissa jaetaan ehdottomasti sitä leipää tai muuta konkreettista hyvää tarvitseville, eikä suinkaan pelkkiä rukouksia. :slight_smile:

Mutta tuloeroissahan ei sinänsä ole mitään pahaa, kunhan kaikkein köyhimpienkin perustarpeet tulevat täytetyiksi. Tarkoitan tätä nimenomaan tämän yhden valtion, kotimaamme sisällä. Varallisuuden epätasainen jakaantuminen koko maailmassa on sitten toinen asia, mutta siitäkin olemme saaneet hyviä uutisia. Absoluuttinen köyhyys maailmassa on puolittunut vuoden 1990 jälkeen. Kiinan talouskasvu selittää osan tästä kehityksestä, mutta ei kaikkea.

Metsänreunan toverini, sinä siis kannatat köyhien auttamista, kuten minäkin. Olet kuitenkin joskus muistaakseni sanonut että yli 400 euroa kuussa pelkkään elämiseen on varsin muhkea summa, ja itse tulet toimeen tyytyväisenä vain murto-osalla tuosta. Se on ihailtavaa. Toivottavasti kukaan päättäjä ei kuitenkaan ota tuosta onkeensa ja päätä leikata nykyistäkin perusturvaa puolikkaaseen nykyisestä, kun arvelee että pärjäähän sitä ihminen vaikka satasella kuussa kun vaan nauttii luonnosta. Hengittäminenkään ei maksa mitään. :slight_smile:

Olet aina liputtanut omavoimaisen ja omaehtoisen päihderiippuvuudesta toipumisen puolesta. Niin minäkin, ainakin viime vuosina. Emmekö voisi sitten liputtaa myös omavoimaisen ja omaehtoisen köyhyydestä selviämisen puolesta? :bulb:

PS. Helisee, me myös tarvitsemme sitä maahantulijalaumaa, sillä jonkun on tehtävä täällä Suomessa töitä vielä sittenkin kun kantaväestö lähtee suurin joukoin eläkkeelle. Tai kun nuorempi kantaväestö nyrpistelee nenäänsä hommille jotka “ei niinku tod. nappaa heii”.

Asiat eivät taida olla ihan verrannollisia?

Juomatta voi olla vaikkapa tekemällä itse päätöksen että en juo. Tai, jos tuo närästyttää niitä jotka väittävät ettei voi päättää asiasta kuin täsmälleen 24 tunnin jaksoissa , siithen sekuntiakaan lisäämättä, niin senkin uskon mukaan voi olla raittiina tarkalleen 24 tuntia päättämällä että tänään en juo.

Ihan noin ei onnistu muun toimeentulon kanssa.
Ainakaan minä en ole havainnut kenenkään saaneen edes sitä jossain viesteissä mainittua perintömaatilaa tai edes rahaatuottavaa työpaikkaa, päättämällä että tänään en ole köyhä.

Päihdeongelmakin on myös yhteiskunnallinen ongelma, niin ongelmia aiheuttavana kokonaisuutena kuin myös yksilötason ongelmana. Ja siihen on vaikutettava myös laajemmin kuin pelkästään omilla, rajatusti itseä koskevilla elämäntapapäätöksillä.
On se totta, että olen pitänyt tärkeinä niitä omia päätöksiä ja itse ajateltuja muutoksia elämäntavoissa, enkä edes puheitani kadu… mutta kun kukaan meistä ei ihan umpitynnyrissä elä, niin kyllä kokonaisuuskin on syytä ottaa huomioon.

Toimeentulokysymyksissä olemme vielä enemmän riippuvaisia meitä ympäröivästä maailmasta ja sen omistussuhteista -ja valtasuhteista, jotka suurin piirtein seuraavat edellämainittuja.

Jos ihan viidakon lait vallitsisivat, eli ainoa laki olisi vahvimman oikeus ottaa minkä pystyy , niin ok, silloin se olisi joltain kantilta ajateltuna, niiden vahvimpien silmin katsottuna, vähän tuon suuntaista, eli ihan itsestä kiinni, miten pärjää. Onhan tuo vahvimman oikeus ottaa minkä pystyy, toki edelleen se talous- ja omistussuhteiden perusta, mutta sitä on onnistuttu hiukan rajoittamaan -siksi, että ne vahvimmatkaan eivät tuntisi oloaan turvalliseksi jos täydellinen anarkia vallitsisi. Se, että tuo rajoittaminen johtuisi ihmisten lisääntyneestä halusta auttaa myös kaikkein heikommassa asemassa olevia, on usein mainittu myös syyksi, mutta epäilen sen olevan heikompi vaikuttaja kuin tuo mainitsemani yhteiskuntarauhan tarve.

Juuri tuo suhtautuminen kaikkein heikommilla oleviin, vaikkapa täälläkin mainittuihin sotien jaloista hädin tuskin hengissä pakoonjuosseiden pakolaisten hyväksymiseen jakamaan tätä runsaampaa elintasoa osoittaa , ettei se ihmisarvon tunnustaminen niin kovin korkeassa kurssissa ole. Kovin moni olisi valmis passittamaan takaisin vaan, on siellä miinakenttää poljettavaksi…

Tottakai ihminen voi tehdä paljon selviytyäkseen paremmin myös siinä yhteiskunnallisessa ja taloudellisessa asemassa jossa hän on. Voimaantuminen, aktivoituminen, omatoimisuus, yrittäminen, ihan hyviä asioita, ja aivan käytännössä noita asioita jollain tavoin olen tukemassakin. Mutta kyllä siinä tarvitaan myös koko yhteiskuntaan vaikuttavia toimia.

Edes sen verran että varallisuuden jakautumisen kärjistymistä voitaisiin hidastaa… sekin voi olla saavutus, kun voimat eivät parempaan lopputulokseen riitä.

Juuri tuo suhtautuminen kaikkein heikommilla oleviin, vaikkapa täälläkin mainittuihin sotien jaloista hädin tuskin hengissä pakoonjuosseiden pakolaisten hyväksymiseen jakamaan tätä runsaampaa elintasoa osoittaa , ettei se ihmisarvon tunnustaminen niin kovin korkeassa kurssissa ole. Kovin moni olisi valmis passittamaan takaisin vaan, on siellä miinakenttää poljettavaksi…

Jo muinaisessa Roomassa jne. Pakolaistaustan (itänaapurista) omaavana, entisenä kukkahattutätinä, voisi kuvitella minun suhtautuvan pakolaisten tänne rahtaamiseen myönteisesti, suurella humanitaarisella hekumalla. Evoluutio on suosinut tietynlaisia muutoksia ihmisissä tietyillä alueilla tiettyyn suuntaan. Siksi on oikea tapa pyrkiä auttamaan näitä kyseisiä onnettomia ihmisiä niillä seuduilla tai lähimaastoissa, mistä he ovat kotoisin. Jotkut tiemmä näkevät nämä pakolaislaumat keinona pelastaa oma napa, koska tilastokeskuksen käppyrät osoittavat, että näitä yksilöitä tarvitaan paskahommiin ja esimerkiksi maksamaan tulevat eläkkeet ja hoitamaan vanhukset kun käppyröiden mukaan suomalaiset kuolevat sukupuuttoon ja on eläköitymässä suuria ikäluokkia. Omituisia ajatukskulkuja. Eikö olisi järkevää luoda tänne olosuhteet, joissa nuorisokin uskaltaisi hankkiutua parisuhteeseen ja lisääntyä, kuten vanhempansakin ovat voineet tehdä. Järkevä tapa hankkia geenimuuntelua populaatioon, on vaikka suosia sinkkujen puolison tuontia ulkomailta. Silloin voisin katsella mielelläni tv-sarjaa sinkkujen parinhankintamatkoilta kaukomaille, nykyiset pariutumissarjat eivät oikein innosta. Olen myös elänyt pätkän elämääni rapakon takana, eli olemme perheenä olleet maahanmuuttajiina. Siellä olen saanut käytännön kokemusta myös syrjinnästä. Kirkon käännytystyötä en hyväksy millään muotoa, mutta kannatan heidän työtään paikan päällä ja kehitysyhteistyötä. :exclamation:

Pakolaisia maailmassa on …jaa, en ole nyt lukemia hetkiin katsellut, pari vuotta sitten lukemaksi mainittiin 44 miljoonaa.
Jos tänne otetaan niistä tuhat, niin ei se tietenkään merkitse ongelman kannalta oikeastaan mitään. Onpahan vain pieni ele, ja lähinnä symbolinen kannanotto siihen suuntaan, että kyllä me heitdänkin ihmisarvonsa ja avuntarpeensa jotenkin tunnustamme.

Tottakai, parasta olisi kohentaa ihmisten elinmahdollisuuksia kaikkialla maailmassa, eikä tietenkään ole mielekästä “siirrellä” ihmisiä ihan vaan siirtelyn vuoksi.

Mutta, kun tilanne paikoitellen on se mikä on, eli välittömästä hengenvaarasta on kysymys, niin ei ole oikein myöskään vaatia siellä olevia ihmisiä, ihan tavallisia perheitä, lapsineen ja vanhuksineen, odottamaan ihan kiltisti vaan siinä teurastuksen keskellä että siellä alkaisivat olot parantua.
Karkuun lähtisin minäkin, niin epävarmaa kuin olisikin, huolitaanko minua yhtään minnekään. Valinta varman ja todennäköisen kuoleman välillä on helppo. Jos on pienikin mahdollisuus selviytyä pakenemalla, niin silloin juostaan!

Mehän täällä Suomessa emme tiedä mikä on pakolaisongelma. Italiassa tiedetään asiasta paljon enemmän. Siellä on ajauduttu pisteeseen, jossa rajavartijat huuteleevat pakolaisveneilijöille, että jos nimittäin tulette tänne Italian alueveisille, niin ammumme reiän veneeseen.

Suomesta on tullut maahanmuuttomaa vasta verraten myöhään, vasta 1990 -luvulla. Tarkoittaa siis sitä, että vasta silloin muuttoliike Suomeen on ollut suurempaa kuin muutto täältä pois.

Suomestakin on lähdetty pakolaiseksi sotien aikaan; etenkin Ruotsiin lähti paljon lapsia. Myöhemmin muuttoliikettä Ruotsiin työn ja elintason perässä on ollut etenkin 60- ja 70 -luvun laman aikaan.

Tällä hetkellä Suomessa on pieni promille kaikista maailman pakolaisista, eli on aivan totta, ettei meillä ole mitään pakolaisongelmaa. Suurin osa maailman pakolaiista on lähtömaidensa naapurimaissa, ja niiden pakolaisleireillä. Eli tilanne on juuri se mitä Helisee toivoo: pakolaisia “autetaan” heidän lähtömaidensa läheisyydessä.

Fakta-asioissa luotan enemmän tilastokeskuksen käppyröihin, kuin jonkun tunnepitoisesti asioihin suhtautuvan yksilön negatiivissävyiseen mutuiluun. Maahanmuuton uhkakuvia on maalailleet eräätkin Perussuomalaisten edustajat hieman samoilla argumenteilla kuin Helisee, mutta uhkakuvien maalailu on perustunut tunnepitoisten reaktioiden kalasteluun (ja joskus suoranaiseen vihanlietsontaan) eikä faktoihin.

Mutta entäpä kehitysapu. Kaunis ja kannatettava periaate, mutta voi että kun viime aikoina on taas tullut tietoja, että kehitysapu ei laisinkaan auta niitä joita sen pitäisi auttaa, vaan tuki päätyy kehitysmaiden valtaapitävälle eliitille. Pahimmassa tapauksessa jollekin sotilasjuntalle.
Kirkon lähetystyö on siitä tosin hyvä, että se viedään paikan päälle ja työtä tosiaan tehdään siellä paikan päällä ihmisten hyväksi.

Taloudellisen selviämisen ja päihdeongelmasta selviämisen välillä voi nähdä yhteisiä piirteitä. Molemmissa voi tarvita samaa voimaantumista, etenkin jos on kokenut molemmat ongelmat tai rahahuolet ovat johtuneet päihdeongelmasta. Voi esimerkiksi lähteä kouluttautumaan sellaiselle alalle jolla on mahdollisuus työllistyä, ja siten saada talouttakin kuntoon. Monilla päihdetoipujilla onkin juuri tämän suuntaisia ajatuksia, jos koulut ja ammatinhankinnat on aiemmin laiminlyöty.

Mää oon niin tyhmä, vanha ja laiska, etten mä jaksa tilastokeskuksen filosofioihin syventyä. Olen joskus kykyjeni mukaan opiskella vähän sieltä sun täältä asoita. Nähnyt hienoja visoita ja pyrkimyksiä. Viimeisen pitkän toistakymmentä vuotta kestäneen raittiuden aikana, oli johtotähtenä elämässäni oman osuutensa tekeminen nöyrästi hyödyllisenä yhteiskunnan jäsenenä, pysyttelemällä erossa aihepiireistä joihin en voi vaikuttaa enkä muuttaa. Juopottelun alkaessa sulkeuduin kotiin, hoidin robottimaisesti kaikki velvollisuudet, kävin töissä ja pysyttelin eristyneenä. Lopulta sitten sain slaakin. Masennus, totaalinen burn out ja juoppohulluuteen verrattava tila. Siinä meni taas vuosikaudet. Näin toipumisen tiellä, olen kokenut heränneeni koomasta, yrittänyt päivittää itseäni tähän päivään. Kuin koomasta herännyt olen huomannut, että enää ei eletä hyvinvointiyhteiskunnassa, realistisesti asian näkevänä ihmisenä, luotan omaan kokemukseen, nähtyihin ja kuultuihin tosiasioihin, koskien se sitten raittiutta tai mitä muuta asiaa hyvänsä. Joku voi sanoa vaikka sitä negatiiviseksi mutuiluksi.

Paljonhan riippuu juuri omasta voinnista ja elämänasenteesta, millaisena ympäröivän maailman näkee. Omaa asennettani voi luonnehtia puolestaan positiiviseksi mutuiluksi. Negatiivisuus ja positiivisuus eivät kumpikaan sinänsä ole toistaan realistisempia.

Tilastotiede ei ole filosofiaa, mutta tilastojen tulkinta on tietysti hieman syvällisempi asia kuin vain asian toteaminen tilastoa katsomalla. On myös osattava pohtia, miksi se käppyrä on sellainen kuin on.

Hyvinvointiyhteiskunta on minun mielestäni olemassa edelleen. Meillä on ilmaiset koulutukset ja mitä monipuolisin tukijärjestelmä sekä valtion (Kela), kuntien (sosiaalitoimi) ja työmarkkinoiden (työttömyyskassat) puolesta. Julkiseen terveydenhoitoonkin saattaa joskus hyvässä lykyssä päästä asioimaan.

Enkä minä ole suinkaan ihan pumpulissa kasvanut tästä positiivisuudesta huolimatta. Olen alkoholisoituneen duunariperheen kasvatti, ja tehnyt itse töitä siivousalalta sosiaali- ja terveysalalle. Tutuksi ovat tulleet asiakkaan näkökulmasta myös päihdehuolto, sossun luukku, velkaneuvonta ja leipäjonotkin.

Tulevaisuudesta emme tiedä. 10 vuoden kuluttua saatan olla joko vaivaistalossa, haudassa tai Eduskunnassa. Kaikkeen eteen tulevaan ei voi vaikuttaa itse sillä tapahtuu onnettomuuksia ja sairastumisia ilman ihmisen omaa syytä. Paljon voin kuitenkin omilla valinnoillani ja asenteellani vaikuttaa siihen, millaiseksi elämäni muodostuu. :slight_smile:

Totta puhut, negatiivisuus eikä positiivisuus, ole kumpikaan realismia. Tuppaa masentamaan nykyiset näkymät kun seuraa tätä nuorisoa. On käyty koulut ja hommattu ammatti. Vakituisen työn saanti taas näyttää mahdottomalta. Alkuun nääkin nuoret vielä suhtautuivat asiaan aivan oikealla tavalla, että eihän tässä heti onnistu. Tässä muutama vuosi on kulunut, niin on havaittavissa lannistuminen. Parisuhteet, perheen perustaminen tai lasten maailmaan pyörayttäminen ei tule mieleenkään. Kuka täysjärkinen lapsia hommaamaan kun ei ole mahdollista tienata leipää lapsille. Pakolaisiahan tällaiset realiteetit ei koske. Ei sen väliä, tehdään het kymmenen mukulaa, kyllä sillä statuksella Suomen veronmaksajat elättää. :bulb:

Lannistuminen ei ehkä ihan noin pienistä ole kiinni.
Vakituista työtä en ole minäkään vielä saanut, enkä enää edes usko sellaista löytäväni .

Mutta so what?

Tiedän, siitä on aina joku löytänyt syyn heittäytyä marttyyriksi jos muutaman kerran elämässä joutuu huomaamaan että tämä työ nyt sitten on tässä tehty, uutta tarttis löytää. Vaikka en ainakaan omasta mielestäni ole lainkaan ahkerimmasta päästä ollut työnhakijana niin eikös vaan aina joskus ole jotain löytynyt. Olisko niitä löytynyt kaksisataa vai viisisataa kertaa, jotain hommia joilla on nälkää saanut ainakin siirrettyä eteenpäin.

Totta on sekin, että nykyään on sen verran kattava sosiaaliturva, ettei juurikaan nälkäkuolema edes uhkaa.

Ja onko köyhyys sitten todellista ennenkuin ruuasta on puutetta, siitä sitten voidaan olla tasan kahta mieltä.

tuo heitto kyllä minusta on aika ylimielinen; “Pakolaisiahan tällaiset realiteetit ei koske. Ei sen väliä, tehdään het kymmenen mukulaa, kyllä sillä statuksella Suomen veronmaksajat elättää”
Noin lähemmin tunnen jonkun kymmenen pakolaista, ulkonäöltä kait sitten muutaman lisää. Tuntemistani ei yksikään ole oma-aloitteisesti valinnut itselleen pakolaisen statusta tässä maailmassa. Olosuhteiden pakosta, hengen ja terveyden säilyttämiseksi, useimmiten nimenomaan siksi että niiden lasten turvallisuus on ollut merkitsevää, he ovat jättäneet niin kotinsa, omaisuutensa, sukulaisensa, ystävänsä, ja paenneet.

Ei ihminen pakene ellei ole pakko.

On aivan eri asia puhua niistä jotka joko seikkailunhalusta tai rikastumisen, paremman palkan toivossa jättävät ihan asumis- ja elämiskelpoiset olosuhteet ja lähtevät maailmalle seikkailemaan.
Se on kuitenkin aivan eri asia kuin pakolaisuus. Enkä siihen ala sen kummemmin perehtymään, en myöskään väitä ettenkö olisi voinut joskus itsekin niin menetellä -toisaalta jopa kumma juttu, ettei nuorempana muljahtanut mieleen, kaikkea kun piti kokeilla.

Valtio-mies heitti keskusteluun sen köyhyyden omatoimitorjunnan, ja sanoi että onhan siinä samoja piirteitä ja tekijöitä kuin päihde- yms ongelmienkin torjunnassa, eli paljon voi tehdä asioille myös itse.

Onhan se totta. Ja olen jopa mukana -silloin tällöin- vertaistukitoiminnassa jossa yritetään uusavuttomuutta ja sitä Heliseen mainitsemaa lannistumistakin torjua. Ihan arkipäivän konsteilla, opettelemalla miten vähilläkin eväillä paremmin pärjätään, ja aivan viisasta on Valtio-miehen mainitsema uusien eväidenkin hankkiminen, vaikkapa opiskelemalla.

Ihan hyvä, että asia esiin nousi.

Kunhan muistetaan, että kaikki köyhät eivät ole köyhiä laiskuuttaan tai ilkeyttään tai jumalattomuuttaan tai mitä selityksiä sille nyt sitten olikaan. On myös niin, että yhteiskunta voisi olla sellainen, että kaikille riittäisi aivan kohtuullinen toimeentulo ja varallisuus. Jopa koko maailman laajuisesti, ja niihän tässä on pakko asioita alkaa ajattelemaan, kun ei kuitenkaan ole mahdollista jakaa tätä palloa piikkilangalla ja miinakentillä viiteensataan linnakkeeseen joidden välillä eivät ihmiset pystyisi liikkumaan ja keskenään toimimaan. Ja väitettiinpä sitten milloin minkäkin maa-alueen kuuluvan vain ja ainoastaan mille rodulle tai suvulle tai uskontokunnan jäsenistölle tai minkä tahansa firman osakkaille, niin varmaa on se, että ihmiset liikkuvat sittenkin, rikkovat niitä piikkilanka-aitoja ja tuppaavat toinen toistensa joukkoon. Se vain menee niin, täälläkin, katsottiinpa sitten meidän puhtaan sukuhaaramme yksinoikeudeksi Pähkinäsaaren rauhan rajat tai vienanmerestä laatokkaan uralin kautta koukaten ajatellut hyvät tukkimetsätkin -viimeistään seuraava sukupolvi kuitenkin sekoittaisi taas hyvin puhdistetun verenperimän.

Niin, se kuntoutuminen ja voimaantuminen, kyllä se on myös sitä, että parannellaan niitä hulivilivuosien aikana tulleita osaamattomuuden ja elämänhallinnassa tapahtuneiden kompastelujen jälkiä. Olenpa siis luultavasti Valtio-miehen kanssa hiukan samoilla linjoilla, kyllä siihen tarvetta ja mahdollisuuksia on, itsekullakin.

Ja kun alkuun pääsee, niin kyllä siinä uskaltaa ajatella hiukan omaa napaansa pitemmälle, sellaisiakin yhteisiä ja yhteiskunnallisia asioita joita pöhnän ja krapulan kiikkulaudalla ollessa ei jaksanutkaan, ja tuntuikin siltä että noillehan ei tavallinen ihminen mitään voi, pannaan nyt vaan silmät kiinni ja tulppia korviin kun tuollasista puhutaan.

Kyllä omille jaloille nouseminen ihan hyvä juttu on.

ja ehkäpä siihen kannattasikin panostaa vaikka lopettaneiden keskustelussa täällä jopa enemmän kuin kuin vanhan ryyppäämisen jälkikäteen murehtimiseen.

Kyllä se keskustelunaihe minulle sopisi.

Pidä sä niiden pakolaisten puolia. Mä pidän näiden suomalaisten nuorten puolia.

Onneksi minulla on työkyvyttömyyseläke plus omaeläke. Ei suuren suuria, mutta sossussa ym. ei tarvitse vieraille. En kyllä pystyisi enää mihinkään hommaan, näin se vaan on.

Tänään tarvitsis voimaantua kauppaan kävelyyn.

Minä pidän sitten kaikkien puolia. :slight_smile: Olen aivan samoilla linjoilla kuin MM, että ei vakituinen duuni ole mikään ainoa autuaaksi tekevä päämäärä. Ei minullakaan sellaista ole, enkä sellaista nyt halajakaan. Haluan vaihtelua.

Oletko siis Helisee vihoissasi siitä että Suomen veronmaksajat elättävät pakolaisia? Mutta elätämmehän me sinuakin. Ja jokainen meistä on nauttinut veronmaksajien maksamia etuja jo ilmaisesta peruskoulusta lähtien. Minä nautin veronmaksajien maksamista palveluista tällä hetkelläkin kirjoittamalla tätä viestiä kaupungin kirjastossa.

Olen viimeisen vuoden sisään ollut tekemisissä sekä ongelmaperheissä kasvavien suomalaisten nuorten, että pakolaisten kanssa. Kummastakaan ei ole pahaa sanottavaa, kun heidän kanssaan pääsee ihan tutuksi. :slight_smile:

Kummankin selviytymiskykyä ja sinnikkyyttä suorastaan ihailen. Nuoret jaksavat tsempata ja yrittää elää tavallista nuoren elämää vaikka kotona olisi (vanhemmilla) asiat miten mullin mallin, pakolaiset puolestaan jaksavat yrittää opetella vaikeaa suomen kieltä ja löytää mahdollisuuksia työllistyä tai opiskella uudessa kotimaassaan.
Tietenkään edellä mainittu ei sovi kaikkiin, mutta vain lievästi yleistäen noin voin sanoa.

Hyvillä mielin uskon maamme tulevaisuuden nykynuorisollemme sekä maahanmuuttajillekin sitten kun me vanhat kääkät väistymme syrjään. Vihan ja ennakkoluulon lietsonta ihmisryhmien välillä olisi kuitenkin lopetettava, vaikka itsellä olisikin paha olo ja sille haluaisi etsiä syyllisiä ulkopuoleltaan.

Eikös siellä jossain ryhmissäkin sanota että ‘elä ja anna elää’.

Päivänkakkarahattuterveisin:

Maidonjuoja eli Valio-mies

Kiitos Valtio-mies. Oli hyvä vastaus. Ihan kun mä totta puhun, niin mun mielestä tää maapallo on tarkoitettu kaikille tasapuolisesti. Ympäri maapallon pitäis ymmärtää missä ollaan menossa: Saastuminen ja ihmisten taloudellinen ja henkinen hyvinvointi eri puolilla. Varmaan ainoa asia mikä saattais jollain tasolla herättää, olis joku maapallon ulkopuolinen uhka.

Ihmisellä kun on nämä vietit ja vaistot. Esimerkiksi joku apinalauma, joka kyttää kypsyviä hedelmiä. Jos vieras lauma tunkeutuu alueelle, seuraa siitä sotatila. Saatetaan vielä syödä vihollinen. Mullakin tää emoiluvietti saattelee järjenjuoksun välillä aivan kummallisille poluille.

Mä en ole palkansaajana ollut kuin muutaman vuoden. Olen työskennellyt yrittäjänä sekä osakkaana. Yrittäjänä ja osakkaana olemme maksaneet kaikki kulut itse itsestämme sekä maksaneet itsellemme sairaskuluvakuutukset ilman omavastuuta. Olen myös ollut jonkun vuoden kotona ilman minkäänlaista korvausta. Palkkaa en ole kauheasti itselleni voinut maksaa. Sen vuoksi eläkkeeni ei ole niin iso. Haluaisin, että myös lapseni voisivat paremmin, kun saisivat vakituisen työn. Niitä suoraan sanottuna vituttaa työkkäri ja kelahommelit. :smiley: