alkoholismi ja hiilihydraattiriippuvuus

Miksi ihmiset juovat liikaa alkoholia, tai ovat lihavia?

Viime vuosina on todettu yhtäläisyyksiä hh-riippuvuuden ja varsinkin alkoholin liikakäytön välillä. Ahmimishäiriö kaikista toiminnallisista addiktioista muistuttaa olemukseltaan hyvin paljon päihderiippuvuutta.

Sokeriaddiktiota on käsitelty jo aiemmin Bitten Jonssonin kirjan (“Sokeripommi”) tiimoilta, mutta varsinaista syy-yhteyttä hypoglykemian, alkoholismin ja sokeririippuvuuden välillä ei ole selvitetty vaikkakin tutkijapiireissä ounasteltu.

Moninkin toipuva alkoholisti on kertonut juomahimon helpottuvan, kun syö vatsansa täyteen. Arvata saattaa, että kyseessä on hyvin pitkälle hiilihydraatti-, tärkkelyspitoinen ruoka, joka stimuloi samoja aivoreseptoreja kuin alkoholi ja pkv-lääkkeet.

Lisäksi on olemassa tekijä nimeltä insuliini, joka liittyy verensokeriin ja kylläisyydentunteeseen. Meistä jokainen on insuliinin kanssa tekemisissä joka ikinen päivä, vaikka emme tiedostaisi sitä.
Insuliinin liikatuotanto (ja sitä kautta verensokerin laskeminen alas) edesauttaa viinanhimoa ja psyykkisiä häiriöitä, kuten levottomuuta, hermostuneisuutta jne.

On tietysti harmittomampaa mässäillä kuin juopotella, mutta kansanterveydelliseltä ja ihmisen omaa henkistä ja fyysistä hyvinvointia tähdentävältä kannalta tämä on todella mielenkiintoinen asia.

Hämmästyttävää on, että vaikka rasvan kulutus on vähentynyt sekä Suomessa että USA:ssa, väestö on tullut entistä lihavammaksi. USA:ssa sairaalloisen lihavia on huomattavasti enemmän kuin Euroopan maissa, vaikka ei Eurooppakaan ole säästynyt tältä vitsaukselta.

Lihavuus ei ole pelkästään mikään “ominaispiirre” jota nyt vaan kannetaan messissä, vaan se on myös kansanterveydellinen ongelma siinä kun päihteetkin.
Pahimpana syyllisenä osoitamme sokeria, sokeriteollisuutta ja ylenpalttista hienonnettua viljaa.

Moisen moskan aikaansaama riippuvuus on läheistä sukua alkoholismille. Kysy lapseltasi seuraavan kerran, kun hän pyytää karkkirahaa, että miksi ja miten palhjon?

Samaan sarjaan kuulunee se tekemäni havainto, että kun syön vähähiilihydraattista ruokaa, myös juomishimot helpottavat. Ei vain yksinkertaisesti tee mieli alkoholia. (En siis itse ole lopettaja, vaan elättelen vieläkin harhakuvia kohtuukäytön onnistumisesta.) Enkä ole ainoa, jolle on käynyt VHH-ruokavaliolla näin. Mistähän johtuu… siitäkö, että kun ei päihdytä itseään sokerilla, ei tee myöskään muita päihteitä mieli?

Mulla sama juttu, eli kun syö vähähiiarista, ei juurikaan väsytä, huikata eikä ole lainkaan paha olo. Huomasin tossa ennen joulua tosin Atkisnin induktioon laskeutuessani, että parina päivänä oli sikapaha olo, mutta se meni sitten pian ohi ja tuli ihan tosi kiva olo. :slight_smile:
Hiilaritietoisesti voi myös syödä, vaikka rakastaisin leipää ja puuroa. (esim. Montgnacin dieetti)

Minusta on tosi ihanaa olla vähähiilarisella. :slight_smile:

Hei syöpöt! Pakko saada tähän ketjuun matskuu! :unamused: :slight_smile:

Moee…

En ole syöppö,mutta vähähiilarinen kiinnostaa. Menikös se nyrkkisääntönä vähähiilarisessa,että maan alla kasvanut on bann…sorkke kielletty ja maan päällistä ruokaa voi syödä mielin määrin?

Nyrkkiruokaa elikkä ruisleipää mulla menee hurjasti. Mutta,jos muutoksella lähtee 3-5kg,voisin kokeilla.Mahtuis entisiin farkkuihin.

Ai niis mulla 3kk nyt täys raittiina.

Mä olen sokeriaddikti. Olen painanut enimmillään 74 kg, nyt alle 60, pituutta löytyy 160 cm. Vuosi sitten kokeilin Heikkilän ja Atkinsin oppeja ja aloin heti laihtua, ja olo parani. Minulla ei VHH vähentänyt juomishimoja yhtään, vaikka niin on monella käynyt. Alkoholiriippuvuuteen ei ainakaan minulla poppaskonstit auta. Elin todella vähillä hiilareilla kesäkuuhun saakka, kunnes ihmiset alkoivat pelätä puolestani, koska olin olomuodoltani niin kuihtunut sekä ehdoton ravinnon suhteen. Ortoreksia parani pilven polttelulla, joka johti mässäilyyn. Nyt kärsin taas jokapäiväisestä leivän ja suklaan himosta. Pitäis alkaa taas VHH:lle, lopettaa röökin poltto (pilveä menee nykyisin harvoin), aloittaa liikunta jne, jne. Tällä hetkellä vaan energia menee juomisesta toipumiseen, eikä ole tullut kokonaisvaltaista halua huolehtia terveydestäni. Olo on kuukauden raittiuden jälkeen onnellinen, mutta uupunut. Kuinka paljon tästä väsymyksestä on toipumisen ja paljonko liian insuliinin aiheuttamaa - sitä en osaa sanoa.

Mielenkiintoinen aihe tämä!!

Minä olen huomannut, että kun en juo lainkaan alkoa niin ei tee mieli syödä koko ajan. Syön vain oikeita aterioita ja tulen kylläiseksi ja on hyvä olla.
Aiemmin kun join viiniä niin teki koko ajan mieli sen viinin kanssa pähkinöitä, juustoa, perunalastuja jne… Söin melkein pakonomaisesti. Nyt olen siitä vapaa… :smiley:

Tässä yksi artikkeli:
Miksi alkoholi herättää ruokahalun?

Ruokahalua ja nälkää säätelee aivojen hypotalamus. Sitä puolestaan stimuloi matala veren sokeri. Juominen lisää nälän tunnetta koska alkoholi laskee veren sokeria entisestään. Ruokahalua lietsova vaikutus saattaa ola erityisen voimakas, jos ihminen on paastonnut pitkään.

Kurkkuun kumottu oluttuopillinen venyttää myös mahalaukkua ja aiheuttaa mekaanista ärsytystä. Se saa mahalaukun lihasseinämän supistelemaan, mikä tuntuu nälkäpoltteena. Vatsan ja suoliston liikkeet taas lisäävät hormonien ja ruoansulatusnesteiden eritystä. Ne puolestaan valmistavat elimistöä ateriointiin.

Oma osuutensa on juoman näkemisellä, haistamisella ja ajattelemisella. Ne herkistävät aivojen nälkäkeskusta. Itse alkoholi tai juomien ainesosat eivät sellaisena lisää nälän tunnetta, vaikka aperitiiveja tarjotaankin yleisesti ruokahalun herättämiseksi.

Julkaistu Tiede 2000-lehdessä 8/1999

Vastaaja:
Mikko Salaspuro
Alkoholisairauksien professori
Helsingin yliopisto

Artikkeliin kommentoisin sen verran, että sen sisältö ei toimi kaikkien kohdalla. Minä esimerkiksi lukeudun niihin alkoholisteihin, jotka laiminlyövät syömisiään juomisen aikana. Ruokahalu vain katosi kun aloin ottaa olutta, saatoin istua pubeissa päiväkausia ja söin esim. kerran päivässä jotain pientä, jos ylipäätään muistin itseni siihen pakottaa. Tällöinkin syöminen oli lähinnä juomakunnon ylläpitämistä, etten olisi päihtynyt keskellä päivää liiaksi ja olisin jaksanut heilua baareissa aamusta iltaan. Tuollaisella juomisella sain itseni melko nopeasti heikkoon kuntoon, joku neljän-viiden päivän putki alkoi olla maksimi ja yli viikon join vain kerran, siitäkin seurauksena juoppohulluus.

Muistelen lukeneeni, että ruokahalun menetys liittyisi johonkin aivokemialliseen juttuun alkoholin vaikutuksen myötä, mutta tarkempaa tietoa minulla ei ole. Tyhjään mahaan juominen toisaalta nopeuttaa alkoholin imeytymistä, joten olisikohan kyseessä jokin alkoholille vastaanottavaisen elimistön temppu varmistaa nopea “polttoaineen” saanti? Varsinkin aamulla ensimmäinen olut tyhjään mahaan alkoi poistaa kohmeloa varsin nopeasti.

–kh

Itselläni oli sellainen ruokakokemus, että syötyäni liikaa, en jaksanut juoda samaan tahtiin kuin olisin juonut tyhjään vatsaan. Onko ruoalla siis raitistava vaikutus? En laittaisi tuon puolesta kylläkään rahojani vetoon, kun nälkä tulee yhtä varmasti, kuin uusi janokin. Tietysti säännöllisellä elämälllä ja siten myös syömisellä pidetään itsestämme huolta, jota taas alkoholismi vihaa, että sen pohjalta minäkin toimin. Raitistuminen luo hyvät mahdollisuudet kaikkeen mihin ei ole tottunut, kuten säännöllisyyteenkin, enkä nyt kuitenkaan tarkoita säännöllistä juomista, heh.

Ortoreksiakin voi olla ikävä sairaus, kuten Turskakin kertoi.

Viivi, tosiaan, monet VHH-gurut kieltävät alkoholin kokonaan. Poikkeuksena Michel Montignac joka antaa luvan ruokavalion ylläpitovaiheessa lasilliseen viiniä aterialla. fi.wikipedia.org/wiki/Montignacin_dieetti
Montignac ei tässä ota huomioon alkoholisteja, mutta hän on muuten kyllä uumoillut hypoglykemian, nopeiden hiilareiden ja alkoholismin syy-yhteyttä.

Itse olen enempi Atkinsin linjoilla, ja viihdyn viljattomalla ja sokerittomalla. VHH-ruokavalioita on monenlaisia ja niitäkin voi soveltaa siten kuin itsestä tuntuu hyvältä.