Alkoholipitoiset alkoholittomat juomat!

Jumalaut, kävin ostamassa K-kaupasta 10 ploa Beck’s-olutta, jossa lukee isolla NON-ALCOHOLIC/alkoholiton/alkoholfritt.

Kotona luin etikettiä tarkemmin: sisältää alkoholia 0,3 %. Voi hemmetti miten ärsyttävää. Halusin alkoholitonta, en mietoa alkoholijuomaa. Mua on petetty: pitäisíkö viedä pullot takaisin kauppaan?

Jos sulla on kuitti tallessa, niin saattaa onnistua. Ei se kaupan vika ole, mutta jos ovat ystävällisiä, niin palautus voi onnistua.

Muistaakseni tämä menee niin, että lain mukaan 0,5% tai vähemmän alkoholia sisältäviä juomia saa myydä alkoholittomina. Luulisin kuitenkin vaihdon onnistuvan, mikäli kaupassa on yhtään pelisilmää myyjillä. Kaupoissa on tarjolla paljon myös 0,0% vaihtoehtoja, joten kannattaa olla tarkkana.

Yes, näin se sääntö tosiaan menee. Minä tyhmä kun luulin että alkoholiton tarkoittaa sitä, että juomassa ei ole alkoholia.

Joskus aikanaa huijasin itseäni ostamalla ykkös olutta, ei oikee toiminnu, sit noi niinku, grape limsa on yhtä tehokas itselle ku lonkero. Mielenkiintonen juttu

Joskus oon saanut antabuskuurilla naaman punotusta noista alkoholittomista. Taitaa olla niin, että vaikka väitetään että on nolla niin alle prosentti tai päälle prosentti niissä on. Ei niistä humalaan tule, niin ei niistä mitään haittaakaan silleen ole. Ite vappuna hatkahdin ostamaan 0,8% simaa ja olin juonut jo kun katoin etikettiä niin mitäpä siitä. En tullut humalaan.

Jos nyt ihan varman päälle haluaa pelata, niin löysin linkin noista alkoholittomista oluista. 0,0:kin on 0,05… Tosiaan alle 1,2% sanotaan alkoholittomaksi…

tiede.fi/artikkeli/kysy/mite … nta_olutta

En tiedä haittaako tuo mitään…?? Itse oon pyrkinyt jättämään kokonaan oluet pois. Liekkö koskaan maun takia juonutkaan. En tiedä. Maku tuo mieleen juomisen niin silleen se maku ei houkuttele enää.

Jos on oluen ystävä, niin voihan sitä juoda. Onhan vappusimoissakin samaa luokkaa prosentteja ja niitä juo lapsetkin. Niitä kotitekosia simoja ei tislatakaan niin mistä sitä tietää paljon niissäkin prosentteja on. Tosiaan jos kattilassa kiehauttaa niin saa varmaan prosentteja tiputettua. En tiedä jos alkoholittomat oluet kiehauttaa kattilassa niin ehkä saa jokusen etanoli-molekyylin sihautettua taivaan tuuliin.

Tuon maun takia itse kaataisin pois jos se juomisen mieleen tuo. Jos on muuten oluen ystävä ja ei halua hyvästellä oluita niin väliäkö sillä mitä niissä on prosentteja. Ei niissä enempää ole kun toi 1,2% ja nähtävästi 0,0%:ssa on kuitenkin alle tuon. Moni täällä juo alkoholittomia oluita ynnä muita ja pysyy raittiina. Itsekin vappuna tempaisin 0,8% simaa mutta ei se kolissut päähän tai mitään ja tosiaan vahingossa. Joskus edesmenneen mummon tekemää simaa join niin siinä oli jo prosentteja - ainakin tuntui päässä. Simat kaupasta ja tarkka syyni niin näkee paljon prosentteja on. Sama oluiden kohdalla…

Itestä se on kiinni miten ehdoton haluaa olla. Jäin pohtimaan tuota juttuasi, niin tämmösiä mietteitä nousi. :slight_smile:

Itse sen rajan vetää onko se nolla vai alle 1,2%. Siihen en osaa kantaa ottaa että herätteleekö pienet pitoisuudet alkoholia juomaan? Mut osa näyttää juovan noita täällä, niin tosiaan ei jää kun vastaus, että itsestä se on kiinni tuo ehdottomuus. Alkoholipitoisten alkoholittomien juominen ei minusta niin paha juttu ole jos ei halua vaikka olutta kokonaan hyvästellä.

Itselle se ryyppääminen ja kovaan humalaan tulo on ollut juovana se ykkösasia niin empä usko että mihinkään kovaan tuiteriin itteensä saa jos pari alkoholitonta olutta juo tai vaikka lavallisen. Pääsääntöisenä raittiina pyrin välttämään alkoholia ja ennenkaikkea sitä että olisin humalassa. En usko itseeni löytäväni putkasta jos laatikollisen nikolaita tempaisin huiviini.

Fakta taitaa olla, että jokunen tilkka alkoholia noissa alkoholittomissa on. Haittaako se, niin se on itsestä kiinni.

Alkoi tämä raja niin kovin kiinnostamaan, että piti oikein urakalla googletella. Lakitekstejä tms. en jaksanut alkaa tavaamaan, mutta tällaisen, maininnan löysin Makuraadin testin yhteydestä:

Eli toisin sanoen EU:lainen alkoholiton olut jossa on vaikkapa 0,8 %-vol, ei Suomessa ole alkoholiton juoma.

Toisaalta verkon syövereistä (auf Deutsch/Andantelandisch) löytyi, että myöskään Saksassa alkoholiton olut ei saa olla enempää kuin tuon 0,5 %-vol (Focus). En sitten muista alkoholittomista juomista tiedä, mutta niitä Hellefors tms siidereitä, joissa on 0,7 %-vol, kutsuttaneen alkoholittomiksi. Oluissa siis ainakin Suomen ja Saksan kohdalla se samaa, että alkoholittoman raja on tuo 0,5.

t. 0,5-toleranssinen

edit. Saksan wikipediassa löytyy maininta, että Saksan, Itävallan ja Sveitsin elintavikelainsäädäntö rajaa alkoholittoman juoman alkoholipitoisuudeksi enintään tuon 0,5 %-vol - eli koskee noissa maissa kaikkia juomia.

Kyllä mä simaa maistan lasillisen pari vapuntienoilla. Pitopöydässä voin juoda kotikaljaa lasillisen. - Siihen se sitten jääkin! En lähde itseäni kusettamaan millään alkoholittomilla " alkoholijuomilla ", enhän pidä edes niiden mausta, harrastan vettä, vissyä ja mannia. Tuoremehukin kelpaa mikäli se on ihan hedelmästä itsestään tehty.