Moi, tervehdys keskustelijoille! Olen täällä käynyt aina välillä lueskelemassa ja viimein päätin tehdä oman aloituksen.
Olen jo kauan työstänyt suhdettani alkoholiin, mulla on jo nuoruudesta alkaen ollut suurkulutusta ja alkoholisteja on lähipiirissä ollut runsaasti. Nyt tässä nelikymppisenä olen tehnyt jonkinlaista välitilinpäätöstä elämästä yleensä ja nyt pohdinnassa kokonaan raittiiksi ryhtyminen.
En ole varsinaisesti mikään tissuttelija, mutta kertakulutusmäärät voi olla hyvinkin isoja. En oikein koskaan ole osannut juoda yhtä tai kahta. Ennen istuin baareissa, nykyään tyypillisesti juon yksin kotona viikonloppuna 1-2 pulloa kerralla. Tasoittavia en juo ja kulutukseni on vähentynyt pahimmista bileajoista. Arkisin juon harvemmin, mutta toisinaan kyllä jos maailma liikaa puskee päälle. Jos juhlat sattuu kohdalle niin helposti tappiin asti menee. Tästä överöinnistä olen joskus saanut lähipiiriltä palautetta vaikka mitään tosi inhottavaa ei ole enää vuosiin sattunut. Mieheni on käytössään hyvin kohtuullinen eikä ymmärrä tapaani. Miksi pitäisikään.
Kunnon krapula tulee joka jumalan kerta.
Harmittaa ajanhukka. Pelottaa terveys ja se että mulla aivan varmasti on alttius alkoholismiin. Haluaisin laihtua ja olla energisempi. Haluaisin olla aamuihminen!
En oikein koe varsinaisesti tarvitsevani alkoholia mihinkään. Tai tarviin varmaan paikkaamaan jotain tyhjyyttä. Leikkaamaan terää pois, nollaukseen. Tykkään olla humalassa, inhoan krapuloita.
Vuosien mittaan olen hakenut pullosta rohkeutta, irtiottoa, pakoa ahdistuksesta ja rentoutusta. Nyt oon vaan kyllästynyt ja vähän peloissani mitä tulevaisuus tuo tullessaan jos jatkan juomista. Vaikka pahin biletys on ohi, huomaan että juomismäärä helposti kasvaa. Kun juon, tekee mieli juoda aina enemmän, ei vähemmän.
Mun sosiaalinen elämä ei enää pyöri alkoholin ympärillä juurikaan niin kuin ennen, mutta joskus toki. Mulla on paljon kavereita ja näen heitä enimmäkseen muissa kuin juomapuuhissa, eli ’raivoraittius’ ei mitenkään isosti muuttaisi näitä peruskuvioita. Jonkin verran toki.
Nyt oon ollut uudesta vuodesta asti juomatta - Tipaton tammikuu on ollut mulla tapana ja se kyllä onnistuu ihan hyvin. Sokerihimoja on kyllä nähtävissä, kuten myös ulkonäön freesaantumista. Merkki siis siitä että detoxille on tarvetta.
Nyt mietin että mitä jos tipaton vaan jatkuisikin. Onnistuisiko se? Miten elämä muuttuisi? Jotenkin se vapaus koko tästä juomishommasta houkuttaisi. Vähentänyt tavallaan jo olen, mutta se vähentäminen ei poista tätä pohdintaa asiasta. En mä halua juoda vaan sitä yhtä. Miksi siis ottaa edes sitä? Riski ja todennäköisyyskin siitä että lipsuu ja juomamäärät kasvaa on kuitenkin aina siinä läsnä.
Jos lopettaisi kokonaan, se olisi yksinkertaista, tavallaan?