Oletteko te kokeneet alkoholin suurella käytöllä tälläista. Itselläni oireet ovat jo vakavat ja lääkäri sanoi, ettei toipumista ole tilanteeseeni tulossa. Alkoholia olen käyttänyt vuosia ja tarkoitus olisi lopettaa. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan?
Kuitenkin… haluaisin tietää omia kokemuksia ovatko alkoholineuropatian oireet/vauriot tunnottomuus käsissä/jaloissa, kihelmöinti iholla, näkö yms. parantuneet?
Moikka ja tervetuloa! Mulla on diagnostisoitu alkoholismin aiheuttama polyneuropatia. Ota asia erittäin vakavasti, koska jos et lopeta juomista, on vaihtoehtona pyörätuoli. Tilanteeni on parantunut huomattavasti raittiuteni ansiosta. Muutama vuosi takaperin jouduin suunnittelemaan kävelyreittinikin sen mukaan oliko matkan varrella lyhtypylväitä, talonseiniä tai aitoja joista voisi pitää kiinni tasapainon pettäessä. Ei ole läppä!
Voin myös kokemuksesta sanoa, että retkahdus aiheuttaa vaurioiden palaamisen välittömästi pitkänkin raittiusjakson jälkeen. Ja voi johtaa hyvin nopeasti halvaantumiseen. Eli skippaa tuo “tarkoitus olisi lopettaa” ja lopeta!
Kiitos rehellisestä vastauksestasi! Olen nyt katkolla ensimmäistä kertaa elämässäni ja pelkään repsahduksia tulevan. Toivon ja todella koitan taistella viinarölliä vastaan! Tiedän tilanteeni olevan vakava.
Muutkin rohkeasti kertomaan jos on kokemuksia samankaltaisesta tilanteesta. Olen vasta kolmekymppinen ja haluan todella elämässä muutakin kun viinan ja sen aiheuttamat haitat.
Kiitos myös Andantelle kokemuksen kertomisesta, en ollut kuullut (lukenut) aiemmin tuosta kokemuksestasi.
Neuropatia tosiaan varmaan ainakin helpottuu täysraittiuden myötä, ja saattaa parantua kokonaankin. Jatkamalla ryyppäämistä se varmastikin pahenee ja paranemis-ennuste huononee.
Itselläni oli joskus lyhytaikainen neuropatia-oire raajoissa, joka onneksi meni ohi melko pikaisesti pistämällä korkin kiinni, mutta ehti säikyttää ihan kunnolla!
Alkoholia käyttäessä kärsin myös järkyttävistä yöllisistä suonenvedoista, jotka nekin loppuivat kokonaan raittiuden myötä.
Ihmiskehon kyky korjata itseään on hämmästyttävä, kun lakkaamme vahingoittamasta sitä tahallamme.
Hui! Tuo kyllä hieman säikäytti . Itse olen tänä vuonna 33 täyttävä nainen ja viinaa on mennyt vuosien aikana, ja menee valitettavasti edelleen, reippaasti, vaikkeikaan joka päivä. Muutenkin elintapani ovat aivan järkyttävän huonot . Pahempia neuropaattisia oireita mulla ei onneksi vielä ole ilmennyt koputtelee päätään, joitakin muita oireita kyllä.
Niinhän se tosin on, että eri ihmiset kestävät alkoholia eri tavoin. Moni ns. raavas, nuori mies on onnistunut jo alle kolmekymppisenä aiheuttamaan itselleen vakavia ja pysyviä terveyshaittoja viinan kanssa läträtessään .
Mutta, mutta… Tunnen henk.koht. tapauksen, vanhempi mieshenkilö tosin, joka oli jo pyörätuolissa alkoholista johtuen ja lääkärit olivat sitä mieltä, ettei tuosta ole enää suunta kuin alaspäin. Mies laittoi sitten korkin kiinni ja alkoi tosissaan hoitaa itseään. Kävelee tänä päivänä omin jaloin . Eivät ne hänen vaivansakaan varmasti koskaan täysin parane, mutta elämänlaatu on kohentunut kyllä huomattavasti, joten eipä heitetä kirvestä kaivoon sielläkään .