Alkoholimaksasairaudet, kokemuksia?

Moi kaikki!

Olen juonut ns. kunnon kännit viikonloppuisin noin 20 vuoden ajan. Alkoholia on tullut otettua noin 2-4 viikonloppuna kuussa ja lähes aina juominen on rajoittunut yhteen iltaan. Arkisin olen raivoraitis, eli kun otan niin otan kunnolla siihen asti että muisti menee, mutta muuten en juo alkoholia. Ryyppyiltana annoksia menee noin 20-24. Olen normaalipainoinen ja ruokavalio koostuu suurimmaksi osaksi perus kotiruoista. Salilla Olen käynyt 1-2 kertaa viikossa.

Ikää on nyt 38 vuotta. Olen viime vuosina alkanut miettimään terveyttäni, ja olenkin 5 viime vuoden aikana käynyt yksityisellä lääkäriasemalla mittauttamassa veriarvojani. Perusverikokeet, alat, afos, trombosyytit, veren rasvat kaikki kunnossa. Ainut että LDL-kolesteroli on aivan viiterajan yläpuolella. Ylävatsani on ultrattu 2017 ja 2018, joista ensimmäisellä kerralla lääkäri sanoi nähneensä maksassa minimaalista runsaskaikuisuutta, joka saattaisi olla rasvaa maksassa. Toisella kerralla lääkäri sanoi että normaali maksa, ei mitään mainitsemisen arvoista.

Olen kuitenkin alkanut miettimään voisiko maksani olla vaurioitunut.

Olisin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia alkoholimaksasairauksista (rasvamaksa, alkoholihepatiitti ja kirroosi), ja miten ne ovat löytyneet ja millaisia oireita ne ovat aiheuttaneet? Millaisen juomistaustan ne ovat vaatineet?

Kiitokset jo etukäteen!

VAstaan pelokkaine fiiliksin. Mulla juomista siis noin 10 vuotta takana aika koviakin määriä, lähes jokailtaista tissuttelua 6-8 annnosta olutta. Viime vuosinna lisääntynyt, viiniä mennyt useampi pullollinen viikossa/oluita.

Kerran vuodessa siis otattanut peruslabrat ja maksakokeet ja ne aina ok.

Nyt sitten parin kuukauden tipattoman jälkeen 4 päivän putken jälkeen iho muuttui kellertäväksi. Luulen et se on tässä. Kokeet edelleen ok, tarkemmat tutkimukset nyt tuolossa.

Heips Nutturakampaus.
Ikävän kuuloinen oire sulla.
On totta että alkoholi tekee salaakin tuhoa elimistössä, siis heikentää ihmisen normaalia puolustuskykyä.
Nyt on Sinun aika tehdä ryhdistäytyminen.
Kyllä Sinä pystyt.

Nyt!

Putkis 0132

On kyllä todella pelottavaa ja yllättävän vähän täälläkin on kokemuksia, miten elämä on jatkunut siis sairauden kanssa? Mietin tätä keltaisuutta, että häviääkö se? Jotenkin kauheeta. Uskallanko urheilla enää? Jos mulla onkin puhkeamisvaarassa olevat varixet ja oksennan verta salin lattialle bruttalisti kuin kauhuleffassa.

Miten ympäristö suhtautuu, joudunko sairaslomalle lopullisesti? Onko kutina merkkinä siitä että kohta saan sen enkefalopatian, kun bilirubiini ja myrkyt pääsevät aivoihin?

Kunhan pohdin…

Onko kyse kuuausista vai vuosista, joka tapauksessa teen jo toivelistaa miten haluan hautajaiset ja lopun ajan hoitoni ja teen kaikki selvitykset taloudestani ym, jotta ei omaisten tarvii kohtuuttomasti selvitellä asioita.

Kirjoitan kirjeet lapsilleni, Ostan heille muistot …

… otat rauhallisesti ja raitistut. Odotat kokeiden tuloksia…
Syöt vaikka munkkeja, mutta ei viiniä.

Vähentäjissä, muutama vuosi sitten, kirjoitti eräs, jonka silmät menivät yllättäen keltaisiksi. Hän ei tosin enää plinkkiin kirjoittele, hänellä on siihen painavat syyt.
?

Putkis