Alkoholiharhat käytön jälkeen

Lukisin mielelläni omakohtaisia tai lähiomaisen kokemia kokemuksia alkoholiaistiharhaisuudesta tai alkoholiharhaisuudesta. Miten ilmenee, kuinka kauan kestää, toipuuko siitä?
Itse läheltä seurannut hlön harhaisia hetkiä niinä kertoina, kun on juonut pari viikkoa putkeen enemmän tai vähemmän.

onhan näitä tullut seurailtua, pelottavaa katsoa vierestä.
ja sydäntä särkevää.
toinen on niin sekaisin että on tavallaan irtautunut todellisuudesta, puhuu täysin käsittämättömiä asioita, jopa keskustelee ja omasta mielestään puhuu loogisesti.
saattaa lähteä haahuilemaan ympäriasuntoa, tekemään “jotain” missä ei ole taaskaan päätä eikä häntää.
onhan näitä kaikenlaisia retkiä nähty, aika usein tuntuu “eksyneen” asunnossa, menossa vessaan muttei löydä sinne/kuvittelee olevansa wc:ssä mutta on sitten jääkaapilla, tai keittiössä, tai olohuoneessa.
kaapista/jne. etsitään kuumeisesti “jotain”, olettaisin että viinaa mutta kun ei löydy, turhaudutaan ja ehkä mennään nukkumaan johonkin. suihkunlattia oli suosittu paikka, mistä sai aika useastikin käydä herättelemässä ja hakemassa sängylle nukkumaan.

itse olen yrittänyt kaikintavoin vältellä dialogia, lähinnä vain rauhoitella ja saada se toinen vihdoinkin nukkumaan(sammumaan) ja vahtia ettei harhaillessaan riko tai sotke paikkoja. minkäänlaista keskusteluyhteyttä nimittäin ei voi toiseen saada kun hän on siinä kunnossa, joskin riitelyhän onnistuu missä kunnossa tahansa. eikä muuten varmasti muista myöhemmin yhtään mitään noista seikkailuistaan.
ehkä hyvä vertauskuva olisi unissakävely.

jos ei rappioalkkis ole, niin siitä selviää heti kun saa putken poikki ja krapulan kärsittyä.
aistiharhat lähtevät myös nopeasti pois kun myrkyt poistuu kehosta.

Mites kun hlö on harhainen selvinpäin, ensin juonut 3-4 viikkoa? Harhat iskee 2-4 päivän sisällä juomisesta, mikään ei auta harhaisiin uskomuksiinsa (epäilee pettämisestä ym.). Muiden seurassa ok, se normaali, joka ennen minunkin kanssa oli. Kun muita ei ole paikalla, kiukuttelee, syyttelee, puhuu puuta heinää. En saa lääkäriin häntä, ei usko viinan sekoittaneen päätä, ei yritäkään olla selvinpäin kuin arkipäivät, jotta työt ei kärsi. Tiedän, ettei harhat lopu, jos ei juominen lopu. Mitä tuollaiselle voi tehdä, pitääkö kuunnella vaan ja antaa mennä toisesta korvasta sisään, toisesta ulos?