Alkoholia lääkkeenä alkoholin haittoihin?

Hei kaikille! Olen uusi täällä, hetken etsiskellyt paikkaa missä vaihtaa ajatuksia juomisesta. Olen reilu 40v mies, toista kertaa kokeilemassa irrottautumista alkoholista. Edellinen kerta n. 8v sitten, se päättyi harhaisiin ajatuksiin kohtuukäytöstä. En muista kauan sitä kesti, liuska alas meni varmaan muutamassa vk-kk:ssa. Minulla on kaikki mitä voi pyytää, ihana puoliso ja kolme lasta. Silti juon, yleensä 3:na päivänä viikossa, mutta joskus arkenakin. Huonoa oloa olen oppinut lääkitsemään hyvillä särkylääkkeillä, ja unta korjannut unilääkkeillä (opiaattipohjaisia).

Nyt olen ollut ilman alkoholia kuukauden ja olen hämmästynyt kuinka helppoa tämä on. Tietäen riippuvuuden aiheuttamat metkut, on tämäkin jakso yksi monien joukossa ja todelliset kiusaukset ovat vielä edessä. Niitä odotellessa.

Jäin tässä kuitenkin pohtimaan… onko sittenkin mahdollista että olen käyttänyt alkoholia vain korjaamaan elämäni epäkohtia, niitä joiden perimmäinen syy on lopulta ollut alkoholi itse? Voisiko kyse olla (kohdallani) näin yksinkertaisesta asiasta?

Nyt kun alkoholi on aikalailla pois elimistöstä ja pääkin alkaa ehkä toimia, huomaan että perustaajuus on positiivisempi, oloa ei tarvitse korjata paremmaksi juomalla. Join myös iloon, mutta nyt huomaan että olen itseasiassa aikalailla onnellinen, juominen ei tätä oloa enää kohottaisi.

Olen kuullut/lukenut paljon lopettamisen euforiasta ja sen jälkeen tulevasta tyhjyydestä. Ehkä tämä on sitä ja pahin vielä edessä.

Kuulostaako tämä tutulta? Miten tilanne on kehittynyt ja mitä on odotettavissa?

6 tykkäystä

Tervehdys.

Jos se juomisen perimmäinen syy ei selviä ja poistu niin tekosyy generaattori lisää kierroksia joka päivä kunnes löytyy se oikea tekosyy, joka antaa sitten oikeuden tarttua pulloon.

Näin oli itsellä ja tämä sama kaava pätee monessa muussakin addiktiossa.

Mutta mikä on se syy, joka saa juomaan ?

Itsellä se oli elämän kurjuuden pakeneminen vaikka kuten sinullakin on sanojesi mukaan kaikki ”kunnossa”, niin oli minullakin. Aamulla kun heräsin niin omatunto soimasi tehdyistä ja tekemättömistä asioista, päivän sain kuunnella sitä samaa ja illalla oli mahdotonta ilman pillereitä nukkua kun soimaaminen vain yltyi illan hiljaisuudessa.

Kun otti ”pienet” huikat niin sai sen soimaamisen hiljenemään hetkeksi, mutta kun pienet muuttui suuremmaksi niin ongelman laatu muuttui.

Miehen elämä ei ole helppo sillä vastuunkanto on raskasta ja itseen kohdistuvat odotukset monesti ahdistavat ja hulluinta on, että niitä odotuksia ei välttämättä edes ole oikeasti olemassa, vain omassa päässä.

Mikä se omantunnon soimaaminen sitten on ?

Ajattele, että sinulla on näkymätön reppu selässä jonne kaikki väärät valintasi elämän varrelta on sullottu ja se reppu alkaa painamaan, jolloin sitä ei jaksa enää kantaa ja tätä tilannetta kutsutaan masennukseksi. Sieltä se soimaaminen tulee ja tähän on yksi ainoa lääke olemassa, joka toimii.

Rukoilla Herraamme Jeesus Kristusta ja pyytää Häneltä armoa kun omat voimat ei enää riitä. Hän antaa syntinsä tunnustavalle ja niitä katuvalle ihmiselle synnit anteeksi ja tyhjentää tämän näkymättömän synti repun.

Syyttävä ääni hiljenee ja tilalle tulee suunnaton ilo kun on saanut sen raskaan taakan pois eikä ole enää mitään tarvetta alkoholille tai muillekkaan päihteille.

Näin kävi itselläni ja korkki on pysynyt kiinni.

Monet muut konstit kokeilin ja aina astuin ruutuun ”mene vankilaan kulkematta lähtöruudun kautta” vaikka olinkin joka kerta varma, että olin löytänyt ratkaisun ongelmaani.

Herran Jeesuksen armo ja rauha sinun henkesi kanssa ystävä.

Kiitos @Risuparta kommenteista, näinhän se on, jokaisella on oma syynsä. Toisaalta uskon kyllä siihenkin että kun on juonut riittävästi niin aine ja sen aiheuttama riippuvuus on syy itsessään, alkuperäisistä syytä ei enää tarvitse. Mulla ei ole ehkä näitä syyllisyys/paino aiheita, ennemminkin tarvetta paeta itseään, hiljentää ajatusten virta ja turtua, toisaalta innostua ja eläytyä. Nuorena aikuisena kärsin vatsan toiminnallisista häiriöistä, joka oli herkkä stressille, alkoholilla sai siltä terän pois ja tätä tavaraa alkoi kulumaan lääkkeenä.

Tänään oli iso päivä, työreissulla ja kollegoiden kanssa päivällinen, todellinen koetinkivi. Meni kuitenkin hyvin, ainoa aito houkutus oli pihvin kanssa ottaa lasillinen punaviiniä, mutta hyvin pärjäsi ilmankin. Olin yllättynyt että alkoholittoman oluen juominen ei aiheuttanut ihmettelyä, ei edes kulmakarvojen nostatusta! Olin kyllä varautunut selittämään jotain. Ilta kokonaan meni hienosti ja viihdyin hyvin! Tämä on kokolailla yllättävää, pystyä nauttimaan asioista selvin päin. Normaalisti, olisin ottanut aina kaadon kun tarjoilija kiertää ja odottanut kuumeisesti uutta ja päivällisen jälkeen pari viskiä. Nyt ei tarvinnut odottaa mitään, työasioistakin pystyi puhumaan selkeästi ja ymmärrettävästi.

Nyt nukkumaan ja pirteänä uuteen päivään!

4 tykkäystä

Nimenomaan tarkoitin tätä itsensä pakenemista ja sitä ajatusten hiljentämistä, se on omantunnon soimaamista.

Pysähdy pohtimaan vaikka se tekeekin todella kipeätä, että miksi ne ajatukset vaivaavat ja ennen kaikkea sitä, että MISTÄ NE AJATUKSET KUMPUAVAT sillä se on kaiken avain.

Minä olen käynyt saman läpi enkä uskonut Jumalaan, olin kieltänyt Hänet, mutta kun Hän antoi minulle syntini anteeksi niin se vapaus ja ymmärrys, että joku minua rakastaa vaikka olenkin maailman kelvottomin ihminen.

Ei tarvinnut enää paeta omaa itseään ja ajatukset eivät enää kiusanneet, eikä ole tarvinnut enää turruttaa itseään vaan olen löytänyt ihanan elämän ja RAKKAUDEN !

Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinua, Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen, Herra kääntäköön sinulle kasvonsa ja antakoon sinulle rauhan, Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.

Lohdutukseksi lukijoille voin todeta että alkoholiriippuvuudesta on mahdollista toipua myös ilman että ryhtyy hihhuliksi.

t. raitistunut ateisti

3 tykkäystä

Tämä on tärkeä asia kertoa ja pitää yllä, etteivät kaikki tarvitse jumalaa/jeesusta raitistuakseen. Ymmärrän että monilla uskoon tulleilla ja sitä kautta raitistuneella on palava halu kertoa sanomaansa, ehkä se on joillekin jopa raamatussa mainittu lähetyskäsky, mutta se voi aiheuttaa toisissa ihmisissä vaan suurempaa epätoivoa, synkeyttä ja ahdistusta.
Nöyrtyminen oman ongelmansa ja vajavaisuutensa edessä ei vaadi antautumista jumalalle/jeesukselle/allahille/buddhalle/vishnulle tms.
Toipukoon jokainen omalla tavallaan, uskoen ja luottaen niihin asioihin jotka kokee itselleen omiksi.

4 tykkäystä

Hyviä kommentteja @Reepu @ait0lainen @Risuparta, kukin tavallaan! Joku saa lohtua jumalasta toinen naapurin rouvasta/herrasta. Itselläni ei jää yhtään kiinni tämä itsensä rankaiseminen ja syyllistäminen, joitakin juttuja olisi saanut jäädä tekemättä mutta toisaalta pahimmat on vältetty. Aamuöisin on ollut laajalti itsensä soimaamista ja katumusta juomisen jälkeen mutta nyt on lähinnä helpottunut ja ylpeä olo!

Olen tänään kotimatkalla ja kävin ystävälle juhliin viemisiksi vähän parempaa vodkaa lentokentältä. Ei tässä mitään, tämä kohta meni vielä hyvin, mutta mieleen tuli yhtäkkiä kreikanreissut poikien kanssa ja ouzottelut siellä! Siitä tuli iso suru puseroon! Se maku, seura ja tunnelma!! Ai että, onko sitä enää tiedossa minulle… toinen oli kuppilat lentoasemalla. Mulle työmatkat ovat olleet yksi rentoutumisen muoto, varsinkin paluumatkalla pieni kipottelu kentällä, koneiden vaihdossa ja koneessa, samalla kun kuuntelee hyvää musaa ja katselee leffaa. Matka menee nopeasti ja mukavasti!

Pelkäsin aneemista odotusta, mutta mukava nojatuoli ja alkoholiton olut kävi ~ 85%:sti aidosta. Näillä mennään tämä päivä.

-Mojito

3 tykkäystä

Itse olen nyt ollut reilut 7kk juomatta. Itsekkään en täysin tiennyt miksi juon vaikka vähän ajatusta siitä oli. Itsellä kuitenkin noin 3kk-4kk kohdalla alkoi masennus mitä minulla siis ei ole ennen ikinä ollut. Harmi kun en tajunnut tätä foorumia silloin lukea, mutta nyt on aika selvää, että aika monella lopettajalla tulee juuri tuohon aikaan aika jolloin tunne käsittelyssä tapahtuu joku muutos. Itse piti alkaa käsitellä tunteita ja niitä ei saanut turruttaa alkoholilla niin piti alkaa keksiä muita keinoja.

Tuossa vaiheessa sitten tulee oikeasti hetki, että niitä juomisen syitäkin on paljon helpompi käsitellä. Tai joillain sen jälkeen. Tuo jakso lukemani perusteella kestää 1kk-6kk. Itsellä se oli noin 2kk-3kk. Tätähän ei tietysti kaikille tule, mutta hyvä tiedostaa, että tosi yleistä. Kyselit myös lopettamisen euforiasta. Itsellä ei euforiaa ole vieläkään tullut, mutta en sellaista ole kaivannutkaan. Kunhan ne paskat fiilikset mitä alkoholista sain lähtee pois niin se on jo ihan riittävästi.

Se on kuitenkin ollut aika freesiä, että on voinut puhua tästä ongelmasta ihmisille. Tullut itselle tosi hyvä fiilis kun ihmiset on sanonut, että tosi kova juttu. Jotkut alussa vähätelleet ja kertoneet jostain tosi alkkiksesta. Sitten kerrot, että itse juonut pullon viinaa alkoholiannoksina päivässä ilman isompaa humalaa lasten nukkumaanmenon jälkeen niin ovatpahan hekin ymmärtäneet, että ongelman vakavuuden.

Toivon kovasti tsemppiä valitulle tielle. Ja mahtava juttu toi, että otit alkoholittoman. Itelle kävi just viime viikolla, että tilasin holittoman ja sain alkoholillisen. Siinä kävi mielessä, että ehkä mä tän voin, mutta vaikka oli porukkaa niin sain itsekurin pitämään ja kävin vaihtamassa oikeaan.

4 tykkäystä