Alkoholi tuhoaa aivot

Suomi24palstalla esiintyvä Archibald Lauder (halpa viskimerkki muuten) kirjoitti, että jokainen kunnon känni tuhoaa miljoonia aivosoluja ja kolmen jälkeen aivosolukato alkaa kasvamaan eksponentiaalisesti. Kaikkia alkoholisteja ei voida kallokuvata ja niinpä aivoatrofian (surkastuman) osuus eri lähteissä vaihtelee n. 25-50% välillä. Surkastuma on yksilöllinen, mitään tarkkoja käyttömääriä ei voida antaa. Yleisin surkastuman kohde on kuitenkin pikkuaivomato (vermis). Pikkuaivojen atrofia on isoaivojen atrofiaa yleisempi ja siitä palautuu huonommin kuin isojen aivojen atrofiasta.

Aivoatrofia on mahdollista ilman sisäelinten vaurioita. On mahdollista myös saada molemmat aivoatrofiat kuten Ahti Karjalainen (kävelykeppi ja dementia). Pikkuaivojenkin atrofiasta saattaa riittävän pitkällä raittiudella toipua, kuten kirjailija Pekka Kejonen, joka jo 38-vuotiaana joutui turvautumaan kävelykeppiin. Tiedän itse erään alkoholistin, joka raitistuttuaan pääsi pois rullatuolista. Jo nelikymppisillä pikkuaivoatrofian esiintyminen ei ole poikkeuksellista. Mm. Töölön katkaisuhoidossa on kuulemma ollut nelikymppisiä rollaattorin käyttäjiä ja nelikymppisiä Lasol-miehiä kulkee kainalosauvoissa. Viisissä kymmenissä taas on maassamme alkoholidementian takia pysyvässä hoidossa olevia.

Pikkuaivoatrofia on sikäli kavala sairaus, että se alkuvaiheessaan esiintyy vain juopotteluperiodien päättyessä vaikeutena kävellä pimeässä ja/tai käytävillä. Katkokävelyn ohella pikkuaivoatrofian aiheuttamasta kävelyhäiriöstä on käytetty myös nimeä pistokävely.

Tais justiin tulla Inhimillisessä tekijässä telkkarista samoisasata aiheesta, missä myös haastateltiin “uhreja”. Kyllä tämmösen asian tuominen paremmin julki pistää ainakin mua asennoitumaan vielä enemmän alkottoman elämän puolesta. Vittumainen aine tuo alkoholi ja tämä perkeleen yhteiskunta vain katsoo läpi sormien. Suomalaiset juo eniten alkoholia asukasta kohden koko Euroopassa. Häpeä Suomi!

(muok, ohjelma olikin silminnäkijä, eikä inhimillinen tekijä).

.

Opettavaista oli Minulle silminnäkijä tällä kertaa :frowning:
Tollasten kundien kohdalla tajuaa oman kyvyttömyytensä alkoholin hallintaan.
Silmään pisti ruokajuoma joka näytti olevan kotkaljaa, tiedä häntä muuten mut kaupan kotkaljassa prosentteja 2,7 :unamused: Minä hoitajana antasin maitoa ja vettä kun tiedän miten alkoholistin elimistö reagoi pieneenkin määrään.

Aivot liukenee hiljalleen alkoholimereen vammauttaen samalla ihmisen toisten armoille.
Ohjelman kaltasia tyyppejä on pilvin pimein kansoittamassa terveydenhoitoamme liian paljon.

Murhetta tuntien Kanttoona :frowning:

Piti itsekin tässä valvoessa katsoa se silminnäkijä yle areenalta.
Oli kyllä karua katsottavaa… :frowning:
Ohjelmassa sanottiin että on yksilöllistä mitkä määrät kullakin ihmisellä aiheuttavat dementiaa, maksavaurioita ym. sairauksia.
Tämän kyllä itse olen todennut, ikävä kyllä.
Rankempaa juomahistoriaa on takana reilu 6 vuotta, eli tuossa 2001 vuoden paikkeilla (tarkkaan en muista :open_mouth: :blush:) alkoi mennä litkua kurkusta alas joka päivä.
Vuonna 2006 sain ensimmäisen kokemuksen vierotusoireista. Se oli siis aivan järkyttävää ja pelkäsin tosissani että nyt se on menoa, sydän ei kestä. Sitten niitä alkoi tulemaankin aina kun alkoholipitoisuus veressä laski, mutta eipä se lopettamaan saanut, tietenkään :imp:
Muistan myös muutaman kerran jolloin olen nähnyt ötököitä päälläni vilistämässä. Viime vuoden juhannuksen jälkeen tuli painajaiset, huimaus, äänet, “pulputus” verisuonissa ja päässä kohisi kuin vesiputouksessa. Pihinä korvissa, vinkuminen ja luonnollisesti käsien tärinä olivat arkipäivää, hienoa oli että nämäkin vaivat ikäänkuin katosivat kun riittävästi joi. :imp:

Harmittaa että alkoholin haitoista ei oikeasti tiedoteta enemmän, kun taas kaikki paikat ovat täynnä mainoksia uusista juomista ja iloisista onnellisista ihmisistä jotka hymy huulillaan nauttivat lasillisen tai jonkun kivan siiderin…
Tottakai tiesin että se ajan mittaan ei ole hyväksi mutta olin kuitenkin vielä niin “nuori” ja vähän :question: aikaa juonut ongelmallisesti että en voinut kuvitellakkaan ensimmäisten oireiden ilmaantuessa että ne voisivat johtua pelkästään alkoholista :open_mouth:
Ja ilmeisesti myös hiukan yksinkertainen :unamused:
En voi olla kiitollisempi että olen sentään tässä vaiheessa älynnyt lopettaa, vaikka rehellisesti sanottuna, kyllä sen itse huomaa miten aivoihin on jäänyt jäljet jo noinkin “lyhyestä” pämppäämisestä. Tässä todellakaan mitään järjen jättiläisiä olla.
Samalla menolla olisi aika äkkiä viikatemies ollut oven takana tai olisin jossain laitoksessa “ihan pihalla”, olisipa se lapsillekin varmaan ollut mukavaa tulla äitiä tapaamaan :imp:

Suosittelen kaikille että katsokaa se ohjelma areenalta, niin kauan kun vielä siellä on.
Tuossa linkissä pyörii ainakin jonkin aikaa vielä…

areena.yle.fi/ohjelma/8729d587e0 … 963ac3a529

Tervehdys lasolarska

Mä en onnekseni oo koskaan kokeillut lasolia tai marinolia,mutta käydessäni A-killassa,A-klinikan kehoittamana ett tällänenkin paikka on ja kävin tietysti koska haluan päättäväisesti eroon elämäni runnojasta,koskenkorvasta.
Sillä litkulla mä oon saanu aikaan kaikkea muuta kuin hyvää,yhden aidonvaalean naisen omakotitaloineen,nyt vierelläni oleva korkeasti kouluttautunut lääkäri,varsin mukava mimmi antoi viimeisen varoituksen noin kuukausi sitten,siitä alkoi nollan puhaltaminen koska siinä olis jo liikaa menetettävää.Vaikka käyn duunissa ja rahaa tulee ihan hyvin niin silti aina himaan tullessa piti ensin korkata olut ja sit siirtyä ottamaan “pari ryyppyä”.Mä en koskaan riehu enkä huutele solvauksia,ei ole aihetta.Mä vaan rauhassa humallun mutta toimin silti kaikissa kodin ylläpitoasioissa siivouksesta koirien kanssa metsässä kulkemiseen ja safkan laittamiseen.Naiseni ei juurikaan juo,ehkä jonkun siiderin kaks kertaa viikossa,valkoviiniä viikonloppuna ehkä ja kyllä,me harrastetaan niitä syödään hyvin ja juodaan viiniä ja tehdään mitä aikuiset tekee.

Se miksi mä kirjoitan sulle johtuu sun nimimerkistä koska silloin kun kävin ekan kerran A-killassa niin puhuin jonkun miehen kanssa joka sano vetäneensä lasolia ja marinolia,urakalla.Mä kysyin ett miten helvetti sä pystyt nielemään tollasta ett eiks tuu samantien ylös? Tää vastaa ett siihen on keino,meet lavuaarin eteen ja tulppa kiinni ja sit huikkaa,jos roiskahtaa ulos niin siitä sitten kupilla takas kurkkuun.
Senverran alkoi tapa hirvittää ett mun viinan juominen loppui siihen,kohta jo kuukausi.Mä oon treenannu vuosia nyrkkeilyä ja salia,kunto kyllä kestää,liikaa viinaa.

Hyvää jatkoa arska

Arska ei nyt välttämättä mikään Lasolinkäyttäjä ole… mutta hyvän kirjoituksen hän oli laatinut sinänsä, hänelle siis kiitos siitä.