Alkoholi(smi)

Korona on kuulemma selkeästi lisännyt tässä maassa alkoholin kulutusta, ja pian hallitus laittaa kieltolain takaisin voimaan. :confused:

^ Höpötihöö taas noita sun huumoripläjäyksiäsi, vaikka kuten jo tuolla Junttimaisissa äsken kerroin, pelästyin hetkellisesti ihan tosissani näitä Jolkkosen ja komppailijoidensa, kuten Päivi Räsäsen, aivoripulointeja ja aloin varmistella selustaani jonkinsortin kieltolain varalta :laughing: .

No, sellaista ei ole tulossa, koska eipä siinä olisi järjen hiventäkään, paitsi tietty raittiushihhuleiden mielestä. Jo aikanaan tuli varsin selväksi, että kieltolaki ei toimi, vaan poikii ainoastaan pahempia ongelmia. Lisäksi valtio tarvitsee tässä tilanteessa verotuloja kipeämmin, kuin koskaan ja koskapa niitä ei enää kohta mistään muualta tule(Liikkuminen, matkailu, kaikenlaisten palveluiden käyttö jne. on minimissä, yritykset kaatuvat, iso osa jengistä jää työttömäksi ja paha lama tulee), niin ei kai ainutta lypsävää lehmää, eli sitä viinan myyntiä kannata umpeen laittaa. Toisekseen; jos juopot eivät saisikaan yhtäkkiä viinaa, se aiheuttaisi armottoman ryntäyksen katkoille ja moinen ei oikein sovi tähän tilanteeseen, kun terveydenhuollon resurssit pitää keskittää ihan muualle, eikä porukkaa muutenkaan voi nyt säilöä laitoksiin, kuin sillejä suolapurkkiin levittelemään koronaa toisiinsa.

En ole enää vuosiin dokannut kansallisina juhlapyhinä, pl. joulu, mutta nyt tuli poikkeuksellisesti ryypättyä pääsiäisen kunniaksi, tai siis kiirastorstaina ja pitkäperjantaina. Tämä poikkeus johtui ehkä poikkeusoloista.

Nyt mua naurattaa jo aivan täysillä se mun ja isännän taannoinen hamstraussäntääminen ostarin kauppaan ja Alkoon kahmimaan laatikkokaupalla kaljaa ja pullokaupalla viinaa ja se autonlastausshow, mutta silloin olin aivan tosissani ja hädissäni :laughing: . No, ei ole tulossa kieltolakia, eikä edes lievempiä rajoituksia alkoholinmyyntiin, jos ravintolamyynnin loppumista ei lasketa, joten ei hätää, mutta tuosta kyllä huomasi, että taidan olla aikamoinen alkoholisti. Koronaepidemiaa käytetään keppihevosena politikoinnissa, kuten montaa muutakin asiaa, ja tämä Helsingin sotepomo halusi nyt ajaa omaa raittiusagendaansa. En mä mitenkään hätäänny esim. siitä, jos ja kun Päivi Räsänen säännöllisesti meuhkaa tasa-arvoista avioliittolakia tai aborttioikeutta vastaan, koska tuuli vain huulia heiluttaa ja onhan jokaisella oikeus esittää mielipiteensä, vaikka se olisikin väärä, eikä kukaan sitä oikeasti kuuntelisi :mrgreen: . Tai jos persut ajavat EU- tai euroeroa, ohitan asian vain olankohautuksella, koska ei tule tapahtumaan, mutta auta armias, jos joku yksittäinen raittiushihhuli ottaa puheeksi alkoholin myynnin rajoitukset ja saa peräti 2 hullua kaveriaan komppailemaan, niin johan menen tyystin paniikkiin :laughing: :mrgreen: .

Toistaiseksi suomalaisten alkoholin kulutus ei sitten olekaan noussut merkittävästi poikkeusolojen myötä, ainakin, jos Panimoliiton ja Alkon lausumiin on uskominen. Toki Alkon myynti on noussut, samoin, kuin mietojen alkoholijuomien myynti päivittäistavarakaupoissa, mutta yhtälöstä on tosiaan laskettu pois nollissa oleva ulkomaan tuonti ja ravintolaryyppääminen ja itseasiassa Panimoteollisuuden kokonaismyynti on heidän mukaansa jopa hiukan laskenut. Poliisin kotihälytystehtävien määrä on tosin noussut ihan kiistatta, mutta ne jotka tapaavat ryypätä, rähjätä ja kännipuukottaa tekevät sen joka tapauksessa ja näin poikkeusoloissa ja neljän seinän sisälle suljettuna antisosiaalinen käytös tuppaa eskaloitumaan.

Mulla on ollut lähes koko ikäni selkä enemmän tai vähemmän juntturassa ja kipeä. Hyvin lievä skolioosimuutos, kaiketi myös lievät osteoporoosimuutokset, epäergonomisissa asennoissa kyhjöttäminen etenkin kylmällä ilmalla palellessa ja surkeasta syömisestä johtuva paska lihaskunto tekevät tehtävänsä. Useimmiten nuo jumit ovat sen verran lieviä, että helpottavat kyllä venyttelyllä, jumpalla ja ylipäätään liikkeelle lähtemällä, mutta joskus harvoin äityvät niin pahoiksi, että pitää turvautua lihasrelaksanttiin ja särkylääkkeeseen.

Noh, ainoastaan silloin em. vaiva loistaa poissaolollaan, kun ryyppään ja toivun dokuspurtistani. Alkoholilla on toki kipua turruttava ja relaksoiva vaikutus, mutta ehkä kohdallani on kyse ennemmin siitä, että umpitunnelissa ei vain välitä pienistä selkävaivoista :mrgreen: . Sitten kun dokaamisen lopetettuani kyllästän itseni runsaalla määrällä diatsepaamia hoitaakseni krapulan pois, sen lääkityksen alaisena toki on niin rento ja lötköpötkö, ettei selkä pahemmin jumittele :mrgreen: . Toki selkävaivoihin olisi varmasti terveellisempiäkin konsteja, kuten fysioterapia, hieronta, ahkerampi ja nimenomaan selkävaivoihin tarkoitettu jumppa ja eritoten se, että söisin niin kuin ihmiset, jotta lihaskuntoni paranisi, mutta eipä nyt ole hotsittanut :mrgreen: :unamused: .

Suomen alkoholilaissa on kaikenlaisia huvittavia pikkupykäliä ja -jippoja, jotka vaikuttavat lähinnä muinaisjäänteiltä, joiden pääasiallinen tarkoitus on moralisoida. Ihan esimerkkinä tämä, että kaupasta saa ostaa alkoholia klo. 9-21, vaikka kauppa olisi auki jo tunnin-pari ennen ja vielä iltaysin jälkeenkin. Ei tämä mulle henkilökohtaisesti mikään ongelma ole. Ehdin kyllä sen 12 h aikana ostaa kaljani moneen kertaan. Mietinpä vain onko tuosta mitään hyötyäkään noin suomalaisten alkoholiongelman/alkoholin käytön suitsimisessa, semminkin, kun baareista sitä saa vielä pitkään yhdeksän jälkeen(Tai sai ennen koronasulkua, jos nyt tarkkoja ollaan) ja on saanut jo vuosikymmenet ja kun mitään viinakorttisysteemiä tmv. ostorajoitusta ei ole käytössä, niin toki loppasuisimmat ostavat siinä 9-21 -aikana sen verran, että varmasti riittää yön yli.

Nyt riskiryhmiä kehotetaan välttämään kaupassa käyntiä ja suositellaan kovasti tätä kauppojen kotiinkuljetuspalvelua, mikäli joku riskiryhmään kuulumaton ei alvariinsa ravaa kaupassa heidän puolestaan. Kotiinkuljetuspalvelun kautta ei voi tilata kaljaa/siideriä/lonkeroa ja tupakkaa, koska hyihyi. Jos ja kun riskiryhmäläisissä on piintyneitä tupakoitsijoita ja vannoutuneita kaljanjuojia, toisin sanoen alkoholisteja, niin eivät ne lopeta juomista ja polttamista sen vuoksi, että korona ja kotiinkuljetuspalvelu ei toimita, vaan menevät ihan itse kauppaan ostamaan juomansa ja röökinsä, jos joku ei heille ole niitä kaiken aikaa kantamassa. Sen ymmärrän, että sossun ruokakauppamaksusitoumukset eivät ole sitä varten, että ne voi vetää kaikki kurkustaan alas, mutta ihan omilla rahoillaanhan porukka tuolta kotiinkuljetuksesta tavaraa ostaa ja voivat ostaa vaikka pelkästään säkkikaupalla sipsejä ja elää niillä epäterveellisesti, jos huvittaa. Se nk. riskiryhmätunti, joka monilla kaupoilla on käytössä on totta kai yleensä sijoitettu aamuun ennen yhdeksää :mrgreen: .

Tämä ketju voitaisiin siirtää Kotikanavan puolelle.

^^ Tuota alkoholin kotiin tilaamisen/etämyynnin kieltoa perustellaan (ainakin) sillä, että ostajan ikää ei voi siinä varmistaa. Ei kait tekniikkaa vielä sentään niin pitkälle ole kehittynyt, että se etämyyty-/ostettu alkoholi itsekseen siirtyisi ostajan osoitteeseen? Kai se bisselähetti voi vastaanottajalta paperit kysyä ihan siinä, missä kaupan tai Alkon kassa tai baarityöläinen ja jos henkkareita ei löydy tai ikä ei riitä, niin ei tipu myöskään juomia. Eihän se varsinainen ostaja toki välttämättä ole sama tyyppi, kuin henkkareita heilutteleva lastin vastaanottaja, mutta ei sitäkään millään pysty varmistamaan, ettei perinteiseen tyyliin kaupasta ostettu alkoholi päädy alaikäisille. On monesti päätynytkin :mrgreen: .

Ulkomailta/ulkomaiden kautta kierrätettyä alkoholia saa ihan laillisesti etämyydä. Miten se ostajan iän tsekkaaminen siinä sitten paremmin onnistuu :confused: ?

Minultako nyt kysyit? :unamused:

Nettikauppassa josta viinaksiani hommaan, täytyy ainoastaan ruksittaa kohta “Vakuutan olevani vähintään 20-vuotias”, joten mitään ikävalvontaa ei taideta tuolla edes noudattaa. :astonished:

Mitä Matkahuollon lähetti sitten tilauksen roudaa asiakkaalle ei se edes tiedä että mitä laatikot sisältää, mutta eiköhän nuo ole jo oppineet painon perusteella tunnistamaan, että tämä sisältää taas jollekin juopolle nestemäisiä hyödykkeitä. :laughing:

^ En varsinaisesti kysynyt sinulta, mutta kiitos, kun vastasit.

Jep. Alkoholin nettitilaamisesta mulla ei ole kokemusta, mutta kun olen tilaillut(Aikoinaan enemmän, kun se oli vielä Suomessa laillista ja nykyäänkin välillä laittomasti ulkomailta) sähkötupakkatavaraa, niin niissäkin nettiputiikeissa iän “varmistaminen” hoituu siten, että klikkaan Olen yli 18- tai yli 21-vuotias -namiskaa ja se siitä. Ei kai noilla nettikaupoilla kauheasti resursseja olisikaan iän tai ylipäätään tilaajan oikean henkilöllisyyden varmistamiseen.

Ei Matkahuollon tahi vastaavan kuriiripalvelun lähetti tietenkään tiedä ja tuskin on kovin kiinnostunutkaan, vaikka ruumiita raahaisi. Jos päivittäistavarakaupan etämyynnistä puhutaan, niin käsittääkseni niillä on lähetit ihan talon puolesta ja kai siinä homma hoituisi vaikka siten, että lähetykseen laitetaan noottia, että sisältää kaljaa ja tupakkaa, kysy vastaanottajalta henkkarit.

Ensi viikolla pääsee viimein TERDELLE. :sunglasses:

^ En tiennytkään, että käyt baareissa. Luulin, että olet yksinjuopottelija. Sen kyllä tiesin, että olet ulkoilmaihminen, mutta käyhän se ulkona ryypiskely myös pussikaljamuodossa metsässä tai puistossa.

Mä aion kyllä mennä sinne vitun terdelle :smiling_imp: , jos en ihan heti ensi maanantaina, niin pikapuoliin kuitenkin. Viime lauantaina tuli jo viihdyttyä pussikaljalla puistossa useampi tunti, kun sää suosi.

Kyllä sitä terasille pitää ensviikolla mennä, jo sen kunniaks et puolipäivätyöt jatkuu kesälläkin ja elokuussa tulee vuosi täyteen (siis työelämässä 10vuoden tauon jälkeen), ei juopottelussa. Vaikka nyt on eri fiilikset päässä, siihen verrattuna kun viimeks tänne kirjoitellut. Olen jotenkin kasvanut henkisesti (edes vähän) ja tulevaisuus ei ole vain harmaata massaa edessä, vaan jotain värirykelmää.

Mutta tosiaan joka iltaisesta tissuttelusta (jota se on ollut koko 2020 vuoden ja tän koronapaskan lisätessä vain sitä) nyt pikkuhiljaa eroon, tiputellen annoksia ja vaikka tätä on kestänyt kauan, eiköhän tiputtamisella ja diapamit avuks viikoks niin se on siinä. Alkoholiton vuorokausi tulisko se nyt kesäkuussa. Olen meinaan alkanut liikkumaan työn ohessa ihan kunnolla, 3pv viikossa vapaata ja muutenkaan täyttä iltaa tee, niin kunto on kyllä parantunut, mutta paranee entisestään kun ei tissuttele tota 10 annosta illassa kaljaa ja LAIHDUN 100% varmasti kovempaa ja vatsakumpu pienenee, sehän tuossa laihtumista jarruttaa (+ oheisjutut, eli iltayösyöminen alkon lisäks).

Onneks nyt on selkärankaa (tai uskon niin, ennen en edes oikeasti uskonut). Katsotaan, hyvää kesää vaan kaikille :slight_smile: :sunglasses:

^ Tervehdys, kirkas, pitkästä aikaa ja onnittelut töistä ja muustakin paremmasta elämässäsi :slight_smile: . Hyvää kesää ja selvempää kesää, jos se on tarkoituksesi.

Minä en vielä rynnännyt terassille, kun ei niin pahasti napsuttanut(Niin, voihan siellä alkoholittomia juomiakin juoda ja olen monesti juonutkin, mutta ei nyt vain muuten hotsittanut), mutta enköhän mäkin pian sinne asti pääse. Hyvin näytti jo heti maanantaiaamusta/-aamupäivästä olevan asiakkaita parilla terassilla, kun tuolla kylillä kuljin. Iltapäivästä olisi ollut varmaan vielä isompi väentungos ja useammalla terassilla(Nuo mainitsemani olivat ns. ammattilaisporukkaa ja ammattilaismestoja), mutta en ollut näkemässä.

Juuri kuljeskelin tuossa Hki ytimen läpi asioilla ollessa ja terassit olivat nyt aika tyhjiä ja tarkkailin sporassa mennessäni ihmisten kuppeja, kaffikuppeja näytti olevan aikas monella. Mutta Vantaata kohti tullessa alkoikin sitten kaljalaumat lisääntyä ja päästessäni tänne kotoghettooni oli täys ryyppykööri kasassa lähiöterdellä… Hyvin harva työtön asuu Hki ydinkeskustassa luultavasti :sunglasses: :sunglasses: joten Hki ytimeen odotettavissa on juomaveikot vasta illalla taikka huomenna

Eikös alkoholin mielikuvamainonta ole kiellettyä ja paremminkin; mihin mielikuvamainonnan raja vedetään? Tuli vain mieleen, kun eilen kävin kaljakaupoilla ja huomasin, että Karhu-hyllyssä luki: Tylsyyttä vastaan jo vuodesta se ja se(tjsp. En nyt ihan pilkun ja pisteen tarkasti sitä lausetta muista).

Valvira tietää kertoa asiasta tällaista settiä:

valvira.fi/alkoholi/mainont … n_mainonta

Tuon tylsyyden vastustamis -sloganin alle voisi katsoa menevän ainakin nuo kohdat, että alkoholista ei saa antaa kuvaa sosiaalista menestystä lisäävänä, ei saa antaa kuvaa piristävänä, sekä esittää raittiutta kielteisenä(raittius=tylsyys). Ihan sama se minulle on, miten kaljaa mainostavat, mutta mietin tosiaan tuota rajan vetoa. Helppohan noita sääntöjä toki on kierrellä valitsemalla sanat kieli keskellä suuta ja toisaalta on sitten näitä tapauksia, kun jokin räkälä on saanut huomautuksen ulkoständistään, jossa houkutellaan porukkaa liian halvalla kaljalla tmv.(No, liian halpa kalja toki herättää epäilyksiä, mutta vähän muun sortin toiminnasta, kuin suomalaisten alkoholismin edistämisestä), vaikka sinne räkälään tuskin eksyvät alaikäiset(Tämä ikävalvonta toimii kyllä nykyään varsin mallikkaasti verrattuna wanhoihin hyviin aikoihin ja hyvä niin) tai ylipäätäänkään sellaiset ihmiset, jotka eivät osaisi jo valmiiksi ryypätä itseään tärviölle.

Moikka ja terveisiä peliongelmaisten puolelta!

Tässä korona-aikojen ratoksi lueskelin tämän ketjun 127 sivua läpi ja tässähän on siten kanssaeletty tämän ketjun sankereiden elämää vuosien ajalta :smiley: Tässähän tuntee tuntevansa henkilöitä, vaikka todellisuudessa tuntee hahmot ihan yhtä hyvin kuin salkkareiden Ismon.

Älyttömin tunne, mikä itselle tuli, tätä ketjua lukiessa oli kateus siitä, että joku voi juoda milloin haluaa ja ilman “seuraamuksia” kun darrat lääkitään pois. Miten ihmeessä voin tuntea kateutta henkilöille, kun itsellä on kaikki enemmän kuin hyvin? Puolisot, työt, raha-asiat, harrastukset ja oikeestaan kaikki löytyy, mutta todellisuudessa tunnen kateutta siitä että jos napsuu sitten napsuu ja voi tehdä asialle jotain. Aikamoista.

Ajatus siitä, että oma alkoholin käyttö olisi ollut kohtuullista, koska joku muu juo enemmän, on myös sellainen ajatusvirhe mitä olen huomannut itsekkin ainakin aikaisemmin harrastellut. Onneksi tämä “tauti” ei itselläkään ole sellainen kiihtyväluonteinen, vaan oikeastaan napunapsuttelua kuuluu kokoajan harvemmin. Nykyisin jopa muistikin yleensä pysyy kun on pikkumukit jätetty pois itselle sopimattomina. Tosin puoliso muistuttelee kyllä säännöllisesti vähättelystä, jos nyt kerran vuodessa oon käynyt keittiön pöydän alla nukkumassa kuset housussa.

Riippuvuuksissa on mielenkiintoista missä kohdin menee sellainen fatalismin raja. Kynnys, jonka ylimennessä, ei olekkaan enää paluuta, vaan koska ollaan jo niin pitkällä, niin onkin sitten ihan sama painaa päätyyn asti. Peliongelmissa se raja on ehkä helpompi ylittää, koska sen voi ylittää salassa, pitkänä päätyyn asti painettuna brenkutelu huomataan kyllä muiden toimesta aikaisemmin.

Pitääkää huolta alkoholismistanne, minäkin koitan. Nyt 2 vuotta ja 2 kuukautta ilman stimulantteja, 8.5 kk ilman uhkapelejä, 7kk ilman pilvenpolttelua, 6 vuotta ilman röökiä, 20 tuntia ilman alkoholia. Yli kolmekymppiseksi piti elää, että oon osannut luopua mistään noista, nyt on koko ajan parempi. Ehkä jos tällä vuosikymmenellä luopusi viinaksista, ehkä en jos napsuttaa liikaa. Toisaalta on se suurin jano jo juotu. Ehkä se loppukin jano siitä ajan kanssa häviää, jos vaikka ei vaan janottaisi enää. Ei nimittäin enää tarvii, on aika hyvä olo muutenkin.

Tsemppiä kaikille!!

^ Hih, kiitoksia mielenkiinnosta :smiley: . Tsemppiä myös sinulle :slight_smile: .

Hmm… Itse pruukaan ajatella, että sillä, kuinka paljon ja pitkään on käyttänyt päihteitä tai pelannut(tai mikä se riippuvuus sitten kenelläkin on) ei ole suoraa korrelaatiota sen kanssa, koska aletaan laskea isoa mäkeä. Ennemmin vaikuttanee elämäntilanne/mielentila/yleinen elämänasenne. Ei tarvitse olla kyse mistään konkreettisesta tapahtumasta/muutoksesta tyyliin: muija lähti, talo paloi, koira kuoli ja kenkää tuli, vaan ihan yleisesti siitä, jos kokee elämänsä kovastikin näköalattomana tai on jo alunperin saanut varsin huonot eväät elämään. Tai yksinkertaisesti vain pessimistinen elämänasenne(Tämä on kait nykytiedon valossa asia, joka joko on tai sitten ei ja sille ei ihan hirveästi voi tehdä mitään, vaikka positiivisen ajattelun oppaat olisivat kuinka muodikkaita) tai impulsiivisuus, jota ei ole oppinut hallitsemaan juurikaan. Addikteissahan on porukkaa niin moneen lähtöön: Jotkut lyövät koko elämänsä tyystin läskiksi nopeasti ja nuorena ja suunnilleen ekasta kerrasta lähtien, joillain puolestaan pitää ainakin näennäinen kontrolli loppuun asti, vaikka roikkuisivat addiktiossaan koko ikänsä teinistä kahdeksankymppiseksi ja tietysti kaikkea siltä väliltä.

Edit: Tuo mistä kerroit, että oma alkoholiongelmasi ei ole kiihtyvää sorttia, on tärkeä pointti. Tietty koulukuntahan varsin aggressiivisesti opettaa, kuinka alkoholismi etenee vääjäämättä sinne pultsari-/rappioalkkistasolle, jollei korkkia sulje lopullisesti. No, eihän se noin mene läheskään kaikkien kohdalla ja siksi pidänkin tuota ajatusta varsin vahingollisena, koska siinä voi tuudittautua siihen, että enhän mä ole alkoholisti, kun en vielä 30 vuoden dokaamisenkaan jälkeen ole paskat housussa veneen alla. Alkoholi aiheuttaa kyllä merkittävää haittaa(ainakin fyysiselle terveydelle, mikäli mitään muuta ei onnistu sössimään) jo paljon vähemmälläkin ja riippuvuus ei katso sitä, onko nk. rantojen mies vai asuuko palatsissa ja ajeleeko Ferrarilla. Mullakin alkoholin käyttö on vähentynyt ihan itsestään ties minkä iän mukanaan tuoman rauhoittumisen myötä ja elämässä on paljon muutakin mielenkiintoista, kuin päihteet, mutta alkoholiriippuvainen olen silti niin pitkään, kun en korkkia sulje. Peliriippuvuutta en tunne(Toki olen siitä lukenut, mutta meinaan, että minkäänlaisia omakohtaisia kokemuksia ei ole omasta tai muidenkaan peliriippuvuudesta), mutta luulisin, että ihan yhtälailla joku saa sen pidettyä loppuikänsä aisoissa siten, ettei velkaannu pahoin, menetä luottotietojaan ja saa aina laskunsa maksettua. Silti se kutina, jota ei pysty raapimaan on aina läsnä.

Noista riippuvuuksista koen, että oon oppinut joskus sellaisen riippuvuustoimintamallin aivoihin ja oon välillä “vaihtanut” vaan riippuvuuttani pelaamisen, brenkuttelun, stimulanttien, pilven polton tai jonkun muun välillä taikka joidenkin noiden yhdistelmillä. Koen, että kaikki noi omat ongelmat ovat samaa riippuvuutta. Mitä reikää se alkuperäinen kehitetty riippuvuus on aikanaan paikannut on sitten toinen asia. Ehkä vaan perimä ja elämä vaan laittoi asiat tapahtumaan.

Alkoholista on vaikein päästä tuosta henkilökohtaisesta riippuvuuslistan ainesosista eroon, koska se on noista ylivoimaisesti sosiaalisesti hyväksytyitä. Esimerkiksi puolisoni, joka välillä huomauttelee aika kärkkäästikin, jos on töiden jälkeen pari kertaa vuodessa jäänyt tyhjään vatsaan juomaan kymmentä IV-tuoppia ja sitten kotiintulo ei ole sujunut ihan kaikkien normien mukaan, välillä oikein tyrkyttää olutta töiden jälkeen. Asia ärsyttää, koska yhdestä oluestakin minulta menee yöunet, mutta kymmentä ei sitten viitsisi juoda (silloin saisi nukuttua aamuun), kun a) tulee darra ja seuraavana päivänä vituttaa b) se on kuulema liikaa. Toki on eri asia, kun napsuttelee, mutta silloin sitten lähden toiselle paikkakunnalle kavereita moikkaamaan tai laivareissulle tai jotain vastaavaa ja tuun vasta kotiin kun pahin darra on jo kärsitty. Ei tosin nykykunnolla nuo reissut kestä kahta päivää pidempään ja oon tainut 2 vuotta sitten olla viimeksi tien päällä, että ei niitä kovin usein tapahdu (ja muuta vähättelyä…)

Viinaksilla ja pelaamisella on se yhteistä, että se tavoitetila mitä haen niillä on sellainen hurmaava tyhjyys. Tosi vaikea selittää, mutta tosi kännissä on äärimmäisen mukavaa kun on tyhjää. Pelaamisella pääsee ihan samaan. Sun ajatukset ei kulje normaalisti ja olet vähän ulkopuolisena seurailemassa asioiden tapahtumista. Tosin sosiaalisena ihmisenä kännissä on mukavaa olla seurassa pää jumissa, pelaaminen on sellaista yksityistä puuhaa.

Tässä on muuten aivan helkkaristi viisautta yhteen viestiin tiivistettynä. Erityisesti tuo, että ei se riippuvuus katoa päivä päivältä, vaan se hipsii siellä taustalla ja jos pää alkaa falskata tai antaa muuten myöden, niin se on aina avosylin ottamassa vastaan. Mutta ei sillä etteikö jollain voisi toimia ajatus, että on päivä päivältä kauempana riippuvuudesta, jos on ilman objektia jota dopamiinin erittämiskeskus himoitsee. Paljon on kiinni tuuristakin, että miten elämä vie ja paljonko mennään vasta- tai myötämäkeen ja kenen kanssa. Kaiklea ei voi kontrolloida, mutta jos pystyy elään itsensä kanssa ja on edes jonkinlaista näköalaa elämässä, niin pääsee jo helposti yllättävänkin pitkälle.

Ei Winstonin älykyydessä ole mitään vikaa mutta tietty jääkylmä suhtautuminen ihmiskuntaa kohtaan paistaa läpi joka kirjoituksessa.