Alkoholi pois perheen pään paikalta

Moi, olen Cupcake, päälle kolmikymppinen alkoholistin lapsi, alkoholisti (yli vuosi juomatta) ja alkoholistin vaimo. Keräsin pitkään rohkeutta kirjoittaa tänne ja monta kertaa jänistin, mutta pakko on päästä johonkin avautumaan. Tästä tulee pitkä ja sekava teksti, koittakaa kestää.

Tulen suvusta, jossa on ollut alkoholi- ja mielenterveysongelmia monessa sukupolvessa. Oma lasinen lapsuuteni jätti jälkensä ja aikoinaan vannoin itselleni, että itsehän en koskaan ryyppäämällä pilaa sen enempää omaa terveyttäni kuin muidenkaan elämää. Vähänpä tiesin.

Minulle kävi niin kuin alkoholistien lapsille tapaa käydä. Olin pitkässä suhteessa miehen kanssa, joka joi liikaa ja oli reissuillaan teillä tietymättömällä päiväkausia, oli muita naisia ja hela hoito. Vuositolkulla jaksoin (ylläri!) olla marttyyri ja pitää kotia pystyssä, kunnes vihdoin en kestänyt enää vaan pakkasin kimpsut ja kampsut ja muutin pois. Ei mennyt kauaakaan kun sitten tapasin nykyisen mieheni ja rakastuimme päätä pahkaa. Melko nopeassa tahdissa pistimme hynttyyt yhteen ja tuli asuntolaina ja lapsi ja mitä näitä nyt on.

Arki oli välillä aika rankkaa. Pätkätyöt ja alanvaihtoon liittyvät opiskelut toivat taloudellisia haasteita ja niistä seurasi stressiä ja harmaita hiuksia. Arki pikkulapsen kanssa on myös välillä raskasta ja aika pian olimme tilanteessa, jossa stressiä hoidettiin tissuttelulla muksun mentyä nukkumaan. Yksi viinilasi johti toiseen ja jossain vaiheessa huomasin, ettei se stressi siitä lievittynyt vaan pidemmän päälle paheni. Nukuin huonosti, viinipöhnän takia jäi jumppakäyntejä väliin jne. Koska (alkoholistin lapsen tyypillisen kaavan mukaan) olin myös ylisuorittaja, yritin silti hampaat irvessä olla opinnoissa/töissä kertakaikkisen loistava ja siinä sivussa hoitaa kodin ja lapsen moitteettomasti. Sitten tuli stoppi, ymmärsin seuraavani juovan vanhempani jalanjälkiä ja jotain tarttis tehrä. Kun juomisen vähentäminen ei ottanut onnistuakseen, lopetin kokonaan. Minulle isoin askel oli myöntää, että tähän on nyt tultu ja minulla on ongelma. Kävin välillä AA-kokouksissa päästäkseni pahimman yli ja sain vihdoin aikaan hakeutua terapiaan selvittääkseni noita menneisyyden juttujani.

Mutta kävi niin, että käytetyn alkoholin määrä perheessämme tuntuu olevan vakio. Nyt vain mieheni yksin juo sen kaiken. Viikonlopun aikana voi mennä hanapakkaus viiniä ja arki-iltaisinkin vähintään pari olutta per ilta. Mies istuu tietokoneella pitkälle yöhön ja juo, on sitten koko ajan väsynyt ja pahantuulinen. Valittaa, kun en halua hänen kanssaan peittoa heiluttaa, mutta ehkäpä lapsuuden traumat kännisen vanhemman ja hänen ryyppykavereidensa halauksista yms. aktivoituvat kun känninen ukko tulee puristelemaan ja innostumisen sijasta menenkin ihan jäykäksi ja panikoin. Jo kaljatölkin aukaisun ääni saa minun(kin) hartiani jännittymään. Juomisen lopettamiseni jälkeinen vuosi onkin mennyt siihen, että hiippailen aamuisin seinänvieriä pitkin, koska mies saattaa olla juomisen ja liian lyhyiden unien takia pahantuulinen ja pahasuinen. Iltaisin hiippailen seinänvieriä pitkin, ettei humalainen ukko tule viinalta haisten halimaan ja käpälöimään. Iltapäivisinkin karkaan hänen seurastaan kotitöihin, vaikka hän silloin onkin selvin päin. Muksukin välillä ihmettelee, eikö voitaisi koko perhe tehdä yhdessä jotain. Mainittakoon tähän vielä, että mieheni viettää (selvin päin) aikaa muksun kanssa ja on hyvä isä! Ongelmana on vain, että em. syiden takia hänellä on sitä energiaa niin vähän, että se menee kaikki töihin ja muksuun, eikä sitä riitä sitten enää parisuhteen hoitoon, ystäviin, kotitöihin tai itsestään ja terveydestään huolehtimiseen.

Nyt on kuitenkin hiljattain tapahtunut kaksi asiaa. Ensinnäkin mies itse on todennut, että olisi vissiin aika vähän vähentää juomista ja lopettaa ainakin arkijuomiset. Alkuviikon onkin ollut nyt selvä, tosin perinteisiä vieroitusoireitahan siitä on tullut (unettomuus, levottomuus, pahantuulisuus). Nyt on vappu, eli eiköhän tänään juo taas. Vähän hirvittää. Kuitenkin haluan olla toiveikas, koska se, että hän ymmärtää tarpeen vähentää juomista, on ihan uutta ja voi parhaimmillaan jopa johtaa johonkin.

Toisekseen olen nyt tajunnut, että minun on ihan turha olla marttyyri ja piiloutua sellaisten hienojen ideaalien kuin “ehjä koti” tai “sehän rakastaa minua, en minä voi sitä jättää kun se murtuisi” taakse. Sehän on kai läheisriippuvaisuuden muoto sekin, että aina asettaa muiden tarpeet omiensa edelle ja sitten huokailee itsekseen että olenpas minä hyvä äiti/vaimo/ihminen/pyhimys kun tässä nielen tätä p***aa päivästä toiseen. Oli aika jännä ensimmäistä kertaa elämässään tajuta, että MINÄ olen vastuussa omasta jaksamisestani ja onnellisuudestani. Niinpä tein sellaisen periaatepäätöksen, että tuen mieheni yritystä rajoittaa juomistaan ihan täysillä, mutta jos hän ei siinä onnistu vaan päivittäinen juopottelu jatkuu, on minun aika pakata kimpsuni ja kampsuni ja pelastaa edes oma mielenterveyteni.

Nyt kun itse luen kirjoittamaani saan itseni kuulostamaan vahvemmalta ja päättäväisemmältä kuin olen. Tiedän, että jos tilanne oikeasti taas huononee ja lähtö tulee eteen, ei se suinkaan suju ihan helposti. Kuitenkin minulle on tärkeää voida nyt sanoa itselleni (ja kirjoittaa tänne), että haluan ja aion ottaa nyt itse vastuun omasta ja lapseni hyvinvoinnista. Olen koko elämäni elänyt perheissä, joiden pää on ollut Kuningas Alkoholi. Sen pillin tahdissa on sitten tanssittu ja itseä surkuteltu. Nyt haluaisin kokeilla ihan tavallista elämää, jossa on tilaa alkoholistin lisäksi myös minun tunteilleni ja tarpeilleni.

Wau, mitä tekstiä, Cupcake! Ei kyllä mitään huolta, että olisi ollut sekavaa tms, vaan selvästikin järkevän, vastuullisen aikuisen ihmisen rehellistä ja realistista pohdiskelua elämänsä tilanteesta, syistä ja seurauksista.

Jotenkin tuntuu, että mitään uusia näkökulmia tai sanoja ei edes tarvita meiltä samanlaisia asioita kokeneilta, koska tunnut osaaavan itsekin analysoida asioitasi niin hyvin.

Minä olen kirjoittanut 11.11.2011 (= sivulta 7) alkaen tuonne Viikonloppujuoppo -keskusteluun omasta perhe-elämän tarinastani, jos kiinnostaa lukea. Kaikkien vuosien jälkeen tilanne on juuri nyt se, että avioerohakemuksen 1. vaihe on astunut noin kuukausi sitten voimaan.

Halusin vain tuon asian sanoa sen takia, että niin monet kerrat, kuin meillä löytyikin tahtoa yrittää vielä yhdessä ja mieskin ikäänkuin ryhdistyi toiveideni mukaiseksi perheenisäksi ja puolisoksi, niin lopputulos on tämä. Jotenkin vaan se kompromissien ja joustamisten raja tuli täyteen eikä noilla asioilla suinkaan ole tekemistä juomisen kanssa, vaan pääosin ihan arkisten valintojen :slight_smile:

Minusta tuntuu, että sinä Cupcake olet nyt löytämässä hyvän suunnan elämääsi ja oppimassa sellaista elämänhallintaa, jossa kykenet olemaan riippumaton miehesi toiminnasta. On hienoa, jos hän itse oivaltaa, että juomisessa ei ole järkeä, ja tekee asian suhteen jotakin, mutta jos valitsee toisin, niin sinä tiedostat, että se on hänen oikeutensa, mutta voidaksesi itse hyvin, sinä voit sitten tehdä omat valintasi (ottamalla myös lapsi huomioon).

Valoa päiviisi ja leppoisaa vappua kaikesta huolimatta :sunglasses: !

Moi Cupcake!

Samaa mieltä kuin Hemmiina edellä, hienosti ajateltu ja selkeää tekstiä.

Tuossa oli paljon samaa kuin omassa elämässäni. Kirjoittelen Tao Taona ja painiskelen etupäässä sen asian kanssa että joudun kantamaan alkoholikontrollerin roolia perheessämme. Nyt yritän antaa vastuun juomisista miehelle itselleen ja katsoa mihin se riittää. Minulla on myös ollut alkoholisteja lähipiirissäni koko elämäni ajan ja olenkin itkenyt että miten kaiken kohtaloni jälkeen olen valinnut lapsilleni alkoholisoituvan miehen.

Jatka ihmeessä tarinaasi täällä. Hyvää vappua ja voimia!

Eron tullessa exäni syyllisti mua siitä et jätin hänet, vaikka hänen juomisensa oli paremmassa mallissa kuin joskus aikaisemmin oli ollut, kun olin jäänyt. Epäröin itsekin jättämistä sen takia :laughing: . Tää on siis mun oma kokemus ja luulen, että hyvin yleinen…

Kiitos saamistani kommenteista!

Lueskelin jonkun verran muiden kokemuksia elämästä alkoholistin kanssa ja yksi asia kiinnitti huomiota: monet haaveilevat konkreettisesti omasta uudesta kodista, sen sisustuksesta ja tunnelmasta. Erottuani edellisestä pitkästä suhteestani laitoin todellakin uuden kotini ihan uusiksi ja se oli käytännön eroterapiaa: rakensin itse, omin käsin, puitteet uudelle elämälleni. Nyt olen useinkin löytänyt itseni selaamasta asuntoilmoituksia ja haaveilevani omasta, turvallisesta asunnosta. Siitä, ettei tarvitsisi koko ajan kulkea varautuneena ja jännittyneenä ja pelätä herättävänsä/kritisoivansa/olevansa tiellä/tekevänsä jotain huonosti.

Eilinen, vappuaatto, meni alkoholin suhteen paremmin kuin pelkäsin. Kävimme tuttavien luona koko perheen voimin ja mies taisi yhden kaljan juoda. Ei juonut illallakaan enempää, mutta sen sijaan valvoi ties kuinka myöhään toisen addiktionsa, pelaamisen, parissa.

Yleensä juominen ja pelaaminen kulkevat hänellä käsi kädessä, eli iltaisin istuu viinilasin kanssa telkkarin ja pelikonsolin ääressä ja pelaa jotain online-sotapeliään. Luurit päässä, puhuu sitten pelikavereidensa kanssa. Aika usein, oletettavasti kännin seuraukena, volyymi sitten kasvaa sellaiseksi, että minun voi olla vaikea nukahtaa vaikka makuuhuone on eri kerroksessa. Jos minä haluaisin katsoa vaikka telkkaria iltaisin mies on hirveän pettynyt ja nurisee “mutta kun minä olisin tänään halunnut vähän pelata”. Tänään = joka ilta, vähän = aamuyöhön asti. Aamuisin hän on siis miltei aina väsynyt ja jonkun asteisessa krapulassa. Sitä hän kompensoi sillä, että iltapäivisin töistä tullessaan menee tunniksi, pariksi nukkumaan - että jaksaisi taas pelata.

No, viime yönä sitten tosiaan “vain” pelasi. Ilmeisesti aika myöhään, koska aamulla ei millään malttanut nousta, vaikka olime sopineet vievämme lapsen vapputorille yms. Kuten tavallista, minun aamupäiväni kului siis taas kerran siihen, että odotin häntä. Odottamiseen meneekin tässä perheessä tuhottoman paljon aikaa! Yhdessäoloa ei ollut sitten vapputorillakaan, sillä mies vietti suurimman osan ajasta puhelimessa tai tupakalla (kaukana meistä, ettei “lapsi joudu hengittämään tupakansavua”). Minä sitten pahoitin mieleni kun tajusin, että tätähän tämä on. Koko perhe tanssii miehen ja hänen addiktioidensa tahdissa. Minä väsytän itseni yrittämällä pitää kiinni päivärytmeistä ja aikatauluista, että muksulla olisi kiva olla. Minä nousen aamuisin, menen aikaisin nukkumaan iltaisin ja luovun oikeudesta katsoa omia telkkariohjelmiani Tiedän, että tämä joustamiseni on täysin typerää, sillä näin mahdollistan miehen pelaamisen ja juomisen. Toisaalta en halua enää koskaan joutua tuntemaan vastuuta siitä, että minä olenkin valvonut myöhään ja nukkunut pitkään - löytäen sitten herättyäni muksun leikkimästä onnettomana yksin isin nukkuessa sohvalla väsymystään/krapulaansa.

Kun mies näki, että olin vihainen ja surullinen hän vaati minua puhumaan. Tämä vaan on puhuttu jo monet kerrat. Aina parin kuukauden välein kaikki tukahdetut tunteet räjähtävät pintaan ja yritän kertoa miehelle olostani. Olen uhunut nätisti, olen huutanut, olen vedonnut järkeen. Joskus hän on jopa tuntunut ymmärtävän - olipa kerran pelaamattakin kokonaisen kuukauden todistaakseen, että pystyy siihen. Nyt sitten käyttääkin sitä “aseena” riidoissa todistelemalla, että kyllähän hän pystyy olemaan pelaamatta jos haluaa. Ja juomatta. Ei sitten vissiin ole sellaisten pikkuseikkojen vuoksi kuin perhe vaivautunut haluamaan.

Nyt on mieli maassa. Pitäisikö vielä yrittää puhua? Voisiko hän ymmärtää? Muuttuuko mikään koskaan? En jaksa elää näin, mutta pitisi varmaan antaa hänelle nyt tilaisuus edes tuon juomisen suhteen, kun alku ainakin vaikuttaisi lupaavalta.

Oma kämppä hakuun. Parempi ennemmin kuin myöhemmin, usko pois. Puhukaa sitten kun on omat avaimet kummallakin.