Alkoholi ja unettomuus?

Hyvää aamuyötä!

Laitoin tällaisen ketjun unettomuudesta liittyen alkoholiin.
Ise valvon tässä aamukolmelta. Nukuin tunnin päikkärit iltapäivällä ja toisen tunnin nukuin puolilta öin. Lopun aikaa olen valvonut. Alkoholiakin käytin viimeksi 7.1 kun anoppi kuoli ja otimme vaimon kanssa konjakit, joten siitäkin on jo aikaa unta häiritsemästä. Tosin joulun pyhinä tuli vähän reippaamminkin otettua, joten jos se nyt kostautuu tammikuussa? Koko tipaton kuukausi on enemmän tai vähemmän huonosti nukuttu.

No olenhan jo kertonutkin että sairastan kaksisuuntaista mielialahäiriötä, mutta siitä ei ole ollut kyse koska en ole ollut öisin pirteä vaan väsynyt mutta uneton.

Rasittaako muilla alkoholin käyttö yöunia? Entä kuinka moni käyttää / on käyttänyt alkoholia unilääkkeenä?

No saipahan tässäkin aikaa kulumaan kun kirjoitti tämän kännykällä. Kello käy.

Hyvää vapaapäivän aamua sinullekin, kahden herätyksen taktiikalla tämä yö. Päätin luovuttaa ja nousta aamukahvin keittoon, vaikka silmiä kirveleekin väsymys. Nukun myös huonosti, näyttää siltä, että pitkät ja yhtenäiset unet tulevat vain kaljalla turruttaessa…

Huomenta Desert!

Edelleen ilman unta. Joskus mulla on erikoinen unilääke. Keitän tossa aamukolmelta kahvit ja vaikka kahvi piristää, se tuo myös hyvänolon tunteen johon nukahdan. Toivottavasti ei ole mania iskemässä kun on anopin hautajaisetkin tulossa! Mukavaa sunnuntaipäivää! Unohdin kirjoittaa että nyt kahvi vain piristi!

t. Juhani

Huomenta unettomat ja hyvin nukkuneet.
En tiedä, onko nämä huonot unenlahjat geeneissä saatu vai viinin tuomat. Enpä muista, milloin olisin nukkunut yöni hyvin. Olen laittanut pätkäyöt alkoholin syyksi. Sitähän sanotaan, että alkoholi huonontaa unta. Kyllähän se viinipullon jälkeen on nukahdus tullut, mutta aamuyöstä uni loppuu silloinkin.

Nyt tipattomalla, yhtä repsua lukuunottamatta, yöt on valvomista. Herään ensimmäisen kerran jo tunnin nukkumisen jälkeen. Sitä rataa menee yöt. Useimmiten valvon yöllä kolmen tunnin pätkän yhden ja neljän välillä, uni ei vain tule. Sitten unta tunti, pari, kuudelta viimeistään taas herätys. Sitten lehtien luku, Plinkki ja aamuteet.

Nukahtamislääkkeitä käytin vuosia, mutta niidenkin teho lopahti. Viime kesänä pääsin niistä eroon, siitäkin seurasi rebound ilmiö. Oma hommansa oli siinäkin, enkä enään aio niitä edes kokeilla. Olenkohan itse sekoittanut unirytmini näillä kemiallisilla konsteilla, mene ja tiedä.

Huono nukkuja olen kyllä ollut aina. Lasten ollessa pieniä, suurinpiirtein heräsin, kun he öisin käänsivät kylkeä, koiranunta tämä uni on vieläkin. Onnekseni tulen toimeen vähällä unella. En silti ole päivisin väsynyt, enkä koskaan ota päiväunia. Saatan oikaista itseni sohvalle rentoutuakseni, mutta silloinkaan ei uni yllätä. Tosin mietityttää terveys, kun väitetään, että nukkumattomuus vaikuttaa kroppaan.

Olen oppinut olemaan ressaamatta näistä öistä, kun ei tarvitse aamuisin lähteä leipää tienaamaan. Kuuntelen radiota, luen jotain, saatan käydä syömässä jotain pientä. Ihan virkeänä parin tunnin nukkumisen jälkeen voisin touhuta vaikka mitä, kerrostalossa täytyy kuitenkin ajatella naapureita.

Saas nähdä, miten unien käy, kun ikää tulee lisää. Sanotaanhan, että unen määrä vähenee jossain määrin iän myötä. Mutta varmaan taas lisääntyy, kun tulee oikein vanhaksi. Yli ysikymppinen isäni nukkuu päivät pitkät.

Viini kyllä houkuttelee kokeilemaan, josko se välillä toimisi unilääkkeenä. Kokemus kuitenkin osoittaa, ettei se toimi lopullisena ratkaisuna. Siispä täytyy vain tyytyä kohtaloonsa, ja valvoa ja nukkua pätkissä.
Yritetään klaarata tästäkin ongelmasta.

Pystyyköhän täältä poistamaan kahdesti lähetettyä viestiä? Tuo aikaisempi lähti kaksi kertaa enkä saanut sitä enää pois.

Huomenta sinullekin Ulpukka. Minä katsoin yhden leffan näin aamutuimaan ja torkahdin vielä hetkeksi sohvalla. Ennen tätä älytöntä, viime vuosien juopottelua, olin hyvä nukkuja. Tuo harrastus on vaikuttanut jo pitkään nukkumiseeni, viime aikoina on ollut vaikeuksia nukahtaa ja pahimpina öinä olen herännyt tunnin välein. Tämän tipattoman aikana heräämiset ovat jääneet joskus jopa yhteen kertaan, mutta unta ei riitä pitkään enkä tarvitse herätyskelloa työaamuina. Ilmeisesti syvä uni jää puuttumaan aina :frowning: Kuitenkin olen jaksanut työpäivät tehdä, mutta olen nyt huomannut, että järki luistaa paremmin. Toivotaan, että mekin opimme vielä nukkumaan niin kuin normaalit ihmiset ilman juominkeja.

Desert, täältä ei voi poistaa tekstejään, mutta juuri tuo keino että deletoi kahteen kertaan tulleesta tekstistä toisen veke, ja kirjoittaa siihen jotain muuta, juuri noin kuin teitkin on hyvä idea. minusta onkin kohteliasta ilmoittaa toisille, että “kahteen kertaan, deletoin”.

unettomuudesta. itse nukun todella paljon, ja olen aina nukkunut, mutta kuten olen jankuttanut niin unirytmi häiriintyy herkästi.
sen kanssa kuitenkin pärjää. koska olen eläkkeellä niin siltä osin tämä passaa ok, vaikkei se miellyttävää aina ole.

Nukuin lopulta pari tuntia lisää ja heräsin veskiiin eli toivottavasti tämä ei olekaan mitään maniaa. Olo on kyllä aika höntti.

t. Juhani

Mun isä juo kahvikupin aina just ennen nukkumaanmenoa ja sanoo, että se on hyäv unilääke. Mutta kuulemma pitää heti mennä sänkyyn ettei kerkeä piristymään. Mä luin kans jostain, että jos kupillisen juo ennen päikkäreitä niin herää pirteänä eikä pöllönä. Tuohon varmaan perusttuu ettei moni uskalla juoda iltasella kahvia ettei ne unet karkaa. Jos vaikka siinä kahvin ja nukkumaanmenon välissä on kolme tuntia niin kerkeää siinä piristyä.

Nukkuminen onkin tärkeä aihe.
Olen hyvä nukkumaan, mutta huono nukahtaja. Kolkyt vuotta vuorotyötä on tehtävänsä tehnyt ja nukahtamisesta on tullut jo taiteenlaji mulle. Alkoholin avulla en todellakaan nuku paremmin. Runsas alkoholin käyttö yhdistettynä vuorotyöhän on varmasti se paskin juttu nukkumisen kannalta kun voi vaan olla. Toki se stressin määräkin vaikuttaa. Kun et vaan saa nukahdettua kun ne murheet velloo päässä.
Marras-joulukuu olikin painajaista vähien nukkumisien kanssa vaan nyt taas helpottaa.
Melatoniinia ja nukahtamispillereitä onkin ehdotettu työteveydestä. En ole vielä kuitenkaan kokenut tarvitsevani niitä ja nyt kun yövuorojen määrä vähenee niin luotan, että nukkuminenkin paranee.

Tuo keskellä yötä herääminen on alkanut nyt iän myötä tulen tutuksi. Siihen olen löytänyt ratkaisun…vaihdan sänkyä välillä :laughing: mulla on välillä ollut jo kolme nukkumapaikkaa yön aikana. Omasta sängystä vierashuoneeseen tai sohvalle! se on auttanut.

Kyllä sitä huomaa että kun on juonut, niin unen laatu on heikompaa. Varsinaista unettomuutta se ei mulle aiheuta, paremminkin nukahtaa paremmin kun on juonut. Sekin oli yksi tekosyy miksi piti illalla juoda, että saa unirytmin korjattua. :unamused: Eipä tuo pitkälle auttanut kuitenkaan. Monesti krapula-aamuina saatan olla virkeämpi kuin normi aamuina, ehkä siksi etten ole saanut syvää unta kunnolla ja kroppa käy jotenkin ylikierroksilla. :question: Tuosta kahvista muuten, sehän vaikuttaa vasta n.20min päästä juomisesta, sen takia ensin voi tulla rentoutunut olo. Jos kerkee nukahtaa 20 minuutissa niin voihan se sopia unilääkkeeksi. Itse en kyllä uskalla kokeilla. :smiley:

Tämä tiedemies on tutkinut aihetta jo yhdessä aikaisemmassa topicissa: viewtopic.php?f=3&t=36119

T. Korkkis :sunglasses:

Mulla yksittäiset juomakerrat ei niinkään vaikuta. Liian tiheät kyllä heikentää unta. Jos juon esim 3 niin ihan taatusti nukun huonosti. Jos juon 8 niin olen sen verran koomassa että nukun kyllä. Mä nukun myös holittomana useammin huonosti kuin hyvin, olen jo aika pitkään syönyt iltaisin mietoa mielialalääkettä mikä auttaa unen kestoon.

Kiitos kaikille kommenteista ja Korkinkadottajalle linkistä toiseen ketjuun. Luen tarkemmin kun ehdin. Tämä päivä mennyt pirteänä vaikka yöunet jäikin vähiin. No otin iltapäivällä makeat tunnin päikkärit. Nyt otettu 5mg melatoniini ja 7.5mg Imovane. Lisäksi 2x5mg Diapam. Imovanesta mulla mennyt jo lähes teho, mutta katsotaan miten menee. Hyvää yötä!

t. Juhani

Mulla menee yleensä joululomalla rytmit niin sekaisin, etten tahdo saada itseäni ruotuun.
Uni tulee joskus 2-3 maissa. Ja olen nukkunut jo pitkään tosi pinnallista unta. Uni häiriintyy helposti.
Muistelen, että aiemminkin juuri tammikuussa olen samasta kärsinyt. Pimeys varmaan sekoittaa vielä pakkaa lopullisesti.

Silloin kun join reippaammin, uni oli huonolaatuista. Aamuyöstä heräsin ja tuskainen olo ja ahdistus vaikuttivat niin, etten saanut oikein rauhoituttua ja loppu aamu meni torkahdellessa. Alkoholi sai aikaan siis voimakasta psyykkistä ahdistusta sekä fyysisiä oireita (sydän löi tiheään) eikä silloin voi nukkua levollisesti. Tämä ahdistus on nyt poistunut enkä sitä todellakaan kaipaa. Se oli kyllä ihan kamalaa.

Minullahan on mielialalääkitys masennukseen. Kerroinkin kuinka samoihin aikoihin kun aloin kirjoittaa tänne, vaihdoin lääkitystäni. Voi olla, että tämä lääke on hieman vaikuttanut nukkumiseeni. Uni on ollut vähän pinnallista. Toisaalta semmoinen kamala väsy on poistunut. Mikä on sitten syynä? Uusi lääke, alkoholin poisjättäminen? Vaikea sanoa. Minulla on myös kilpirauhasen vajaatoiminta ja sekin vaikuttaa paljon unen laatuun. Kun alkoa ei juo, niin kaikki lääkkeethän pääsee vaikuttamaan paremmin. Näin ainakin itse uskon. Ei ole ollut fiksua juoda ja syödä lääkkeitä… koskaan en ole lääkkeitä ottanut kuin sovitut määrät. Onneksi se homma on ollut mulle aina selvä. Niiden kanssa ei pelleillä.

Mullahan on kaiken kukkuraksi vielä eräs bentso, jota moni sekakäyttäjä käyttää tietoisesti väärin. Menin itse siitä lääkärille puhumaan ja lopputulos oli, että olisivat sen multa ottaneet kertalaakista pois, ellen olisi itse ollut aktiivinen ja tehnyt yhteistyössä suunnitelmaa sen poisajosta. Haluan siitä ehdottomasti eroon. Se on vaan tehtävä hyvin maltillisesti.

Unilääkettä käytin silloin kun olin vakavasti masentunut synnytyksen jälkeen. Olin niin väsynyt ja peloissani, etten uskaltanut nukkua. Lääke oli Ketipinor. En käyttänyt sitä onneksi pitkään, sillä siihenkin minusta kehittyy ainakin psyykkinen riippuvuus. Se nostatti minulle myös hetkessä painoa ylös. Se oli kyllä siinä tilanteessa varmasti hyvä ratkaisu, sillä ilman unta toipumista ei olisi voinut tapahtua.

Niin mikähän se olikaan se sun kysymys? Tuli nyt kirjoitettua mitä mieleen tuli. :smiley:
Kuulun niihin ihmisiin, joilla stressi ja uni ovat käsikädessä. Kun stressiä on paljon, en nuku hyvin. Herään yöllä ja en saa ajatuskehää poikki. Ja selvästi pimeys vie unirytmin sikin sokin. En malta mennä nukkumaan ja kierre on valmis. Liikuntaa lisäämällä tämä homma helpottuisi, tiedän sen. Fyysinen rasitus on paras unilääke minulle.

No niin!
Nukahdin heti viestini jälkeen ja nyt heräsin spontaanisti! Ei mitään vessareissua tms. Ja nyt ei uni enää tule! Mm. tämän takia olen työkyvyttömyyseläkkeellä. No eläkeläinen voi nukkua päivälläkin!

t. Juhani

Tämä eläkeläinen onnistui nukkumaan unilääkkeillä lähes täyden yön. Korkkiksen ketjussa kirjoitettiin että luomu - uni on parempaa kuin kemiallinen uni, mutta kemiallinenkin uni parempaa kuin ei ollenkaan unta! Ja alkoholihan on kemiallista unta, kunhan ei tule tavaksi!

t. Juhani

Mä olen ollut koko elämäni huono nukkuja. Joskus on kausia, että nukahdan ihan hyvin jo siinä 22-23 ja nukunkin koko yön vessaherätyksiä lukuunottamatta. Niitä on aina vähintään yksi, joskus jopa neljä.
Välillä on sitten kausia, että en saa millään unta illalla. Väsyttää joskus siinä kasin aikaan ihan vietävästi, mutta sitten se tunne katoaa ja valvon aamuyölle. Aiemmin en tästä kauheasti stressannut ellei jakso pitkittynyt yli viikkoon. Jotenkin olen ennen pärjännyt aika vähälläkin unella. Nyt kuitenkin viime vuosina on tullut se tilanne, että jo kahden valvotun yön jälkeen alkaa työteho ja muukin teho laskemaan rajusti. Kokeilen aina ensin korjata tuota melatoniinilla ja joskus se toimiikin. Jos sekään ei auta ja edessä alkaa olla neljäs uneton yö niin nappaan Zopinoxin. Se yleensä toimii. Joskus harvoin on ollut niitäkin kertoja, että se ei auta. Silloin stressikäyrä kohoaa jyrkästi. Sitten alkaa tulla se paniikki, että “en saa unta ja kello on jo noin paljon jne”. Kierre on valmis, ei kukaan nukahda kun stressihormonit valtaa tuolla tavalla. Mutta onneksi tuota sattuu erittäin harvoin. Yleensä tabu auttaa ja sillä saan rytmin oikaistua. Harvemmin on edes tarvetta ottaa kahtena peräkkäisenä iltana, yleensä tuo yksi auttaa.

Harmikseni viime aikoina tätä unettomuutta on alkanut esiintyä enemmän. Gyniksen mukaan todennäköisesti merkki lähenevistä vaihdevuosista. Ei tarttis, mutta eihän sitä estääkään voi.
Sen olen huomannut, että omalla kohdalla alkoholi sotkee rytmiä nykyään entisestään. Siinä yksi hyvä syy saada käyttö järkeviin rajoihin ja pitää näitä pidempiä tipattomia kausia.

Minä uskon vankasti siihen tutkittuun tosiasiaan, että alkoholi vaikuttaa unen laatuun. Jo nuorena huomasin, että bileiden jälkeen 12 tunnin unetkaan eivät piristäneet kuten normaali unet. Mieheni väittää, että hän nukkuu kunnolla vain pikku hönössä, mutta ei se ole totta. Hän nukkuu kyllä, mutta ei lepää. Sen huomaa siitä, että viikonloppuna pitää nukkua aina useammatkin torkut päivällä. Arkena sitä ei tarvitse.

Ravintoterapeutti kehoitti minua pyytämään lekurilta lähete unitutkimukseen. Häiriintynyt uni kun voi olla syy siihen, että aineenvaihduntani on selvästi heikentynyt. En ole sitä vielä tehnyt, kun en tiedä korvaako työterveyshuolto tuota ja on ollut niin paljon muuta. Mutta hyvä kai se olisi tutkia. Minä kun myös kuorsaan aika urakalla. Tutkittiin uniapnea joskus 10 vuotta sitten, mutta siitähän tilanne on voinut muuttua.
Onko täältä kukaan ollut unitutkimuksessa?