Huomenta unettomat ja hyvin nukkuneet.
En tiedä, onko nämä huonot unenlahjat geeneissä saatu vai viinin tuomat. Enpä muista, milloin olisin nukkunut yöni hyvin. Olen laittanut pätkäyöt alkoholin syyksi. Sitähän sanotaan, että alkoholi huonontaa unta. Kyllähän se viinipullon jälkeen on nukahdus tullut, mutta aamuyöstä uni loppuu silloinkin.
Nyt tipattomalla, yhtä repsua lukuunottamatta, yöt on valvomista. Herään ensimmäisen kerran jo tunnin nukkumisen jälkeen. Sitä rataa menee yöt. Useimmiten valvon yöllä kolmen tunnin pätkän yhden ja neljän välillä, uni ei vain tule. Sitten unta tunti, pari, kuudelta viimeistään taas herätys. Sitten lehtien luku, Plinkki ja aamuteet.
Nukahtamislääkkeitä käytin vuosia, mutta niidenkin teho lopahti. Viime kesänä pääsin niistä eroon, siitäkin seurasi rebound ilmiö. Oma hommansa oli siinäkin, enkä enään aio niitä edes kokeilla. Olenkohan itse sekoittanut unirytmini näillä kemiallisilla konsteilla, mene ja tiedä.
Huono nukkuja olen kyllä ollut aina. Lasten ollessa pieniä, suurinpiirtein heräsin, kun he öisin käänsivät kylkeä, koiranunta tämä uni on vieläkin. Onnekseni tulen toimeen vähällä unella. En silti ole päivisin väsynyt, enkä koskaan ota päiväunia. Saatan oikaista itseni sohvalle rentoutuakseni, mutta silloinkaan ei uni yllätä. Tosin mietityttää terveys, kun väitetään, että nukkumattomuus vaikuttaa kroppaan.
Olen oppinut olemaan ressaamatta näistä öistä, kun ei tarvitse aamuisin lähteä leipää tienaamaan. Kuuntelen radiota, luen jotain, saatan käydä syömässä jotain pientä. Ihan virkeänä parin tunnin nukkumisen jälkeen voisin touhuta vaikka mitä, kerrostalossa täytyy kuitenkin ajatella naapureita.
Saas nähdä, miten unien käy, kun ikää tulee lisää. Sanotaanhan, että unen määrä vähenee jossain määrin iän myötä. Mutta varmaan taas lisääntyy, kun tulee oikein vanhaksi. Yli ysikymppinen isäni nukkuu päivät pitkät.
Viini kyllä houkuttelee kokeilemaan, josko se välillä toimisi unilääkkeenä. Kokemus kuitenkin osoittaa, ettei se toimi lopullisena ratkaisuna. Siispä täytyy vain tyytyä kohtaloonsa, ja valvoa ja nukkua pätkissä.
Yritetään klaarata tästäkin ongelmasta.