Alkoholi ja sydän

Heipparallaa pitkästä aikaa - törmäsin tuossa yhteen artikkeliin, jossa kerrottiin alkoholin ja sydänvaivojen yhteydestä. Mietin vain, että mitenkähän yleisiä meillä nuo sydänvaivat ja erilaiset tuntemukset ovat? Olen kärsinyt rytmihäiriöistä pienen ikäni - siis jo ennen kuin mitään alkoholia olen ikinä maistanutkaan, mutta lisälyönnit kyllä saattoivat jäädä päälle ryyppyputkessa ja yölliset rytmikohtaukset yllättää. Mites teillä muilla?

Hei aurinkoleijona!

Mukava kuulla sinustakin!

…?en tiedä onko yhteyttä… mutta naapurin ukko sai vajaa pari kk. Sitten sydäninfarktin pitkän putken päätteeksi… pääsi kotiin ja sama ralli alkoi taas… pari päivää sitten lähti teholle lanssilla sydärin seurauksena…tällä kerralla ei taida enään palata…pitkä eläke(putki) kaverilla… vajaa kaksi vuotta ehtinyt nauttimaan “vapaudesta” pitkän työuran jälkeen ja nyt taitaa tulla loppu!..valintojen maailma…

Helei tähänkin ketjuun. Aika jännää, että kenelläkään ei sen enempää ole noita sydäntuntemuksia liittyen alkoon. No toisaalta on minulla siitäkin kokemusta, että jos on muljahdellut niin siihen on konjakkimoukku auttanut… :laughing: ei korrekti vastaus ollenkaan. Tietysti nuo krapulapäivät ovat olleet tarina sinäänsä.

Minulla alkoi muutama vuosi sitten rytmihäiriöt ja ovat selkeästi pahimmillaan silloin kun oikein paha krapula. Ikävä kyllä paremmin auttaa pikku hörppy kuin betasalpaajat ja siitä voi sitten arvata kumpaa parannusta on tullut enemmän käytettyä.

Mutta en usko että pelkästään alkoholi mitään sydänvaivoja aiheuttaa, eiköhän siihen tarvita muutakin. Isäni sai 10 vuotta sitten sydänkohtauksen ja hän juo ehkä 2 olutta kuukaudessa. Töissä iso pomo sai tänä kesänä sydärin ja on käytännöllisesti katsoa absolutisti. Mutta eipä tuo viina varmaan mitään auta. Minulle nuo ongelmat on suurin syy miksi ylipäätänsä täällä linkissä notkun.

Lisälyönnit on kyllä tosi rasittavia. Itsellä niitä ollu päivittäin. Paitsi hönössä. Ihme juttu. Selvinpäin ollessa huonona päivänä tuhansia. Ei auta betasalpaajat. Diatsepiinit ja viina on ainoot mitkä helpottaa, mut ei se oikeen mallaa sekään kovin kauaa. No, rytmi se on sekanenki rytmi.

:smiley: :smiley: :smiley: :smiley: hahaaa…olisikohan se sitten näitä vaihdevuosivaivoja nämä muljahtelut… :laughing: no joo. Tosi ärsyttäviä, mutta eivät vissiin kuolemaksi.

…taitaa olla noi naapurin ukon muljahtelutkin vaan vaihdevuosiongelmia… ihme ja kumma mutta äijä selvis viimeisimmästäkin sydänslaagistaan hengissä kotiinsa…nyt se painaa rollaattorilla eteenpäin kuin mikäkin Vatanen ja hörppiii menovettä pullostaan ettei vaan pääse promillet laskeen alle neljään… ihme sissi!!

Kyllähän jos krapula on säännöllinen tuttu, niin siinä verenpaineet tuppaa kiehumaan ihan ylämaailmoissa ja tällöin sydämen vajaatoiminnan riski kasvaa merkittävästi.