Alkoholi ja paniikkihäiriö

Oon ollu raittiina mahtavat 2 ja puol viikkoo. :smiley:
Oon aikasemminkin pitänyt nenänvalkasutaukoja mut en oo koskaan päättänyt et NYT se lotraaminen loppuu. Lopullinen päätös tuli tehtyy ku sain tietää ett maksan arvot oli koholla.
Onneks, sillä jos ei ois ollu, niin joisin varmaan urakalla molemmilla käsillä.
Pelottavaa tämänkertasessa lopettamisessa on se,
et mun aivot ei oo tainu tajuta tilannetta et en saa juoda enää ikinä.
Mun ei oo tehny tän noin 2 viikon aikana viinaa mieli juuri lainkaan,
mikä ei todellakaan oo normaalia. Pelottaa ihan hirveesti et tuleeks se himo sit jotenkin puuntakaa ja lujaa.
Luin tost muutaman tarinan tapauksista kun mies oli ollut tyytymätön kun vaimo juo, mut sit kun tekee päätöksen et lopetettaa juomisen, ollaan kuitenkin tyrkyttämässä paukkuja ja vähätellään niitä alkoholin haittoja :open_mouth: .
Pelkäänkin et vaik tää päätös on mun ja teen sen vain itteni takii, niin sit ku tilanne tai tressi on just sopiva ja toinen tyrkyttää viinaa, niin sitä sortuu. Mun pahin ongelma on se, et sairastan hemmetin pahaa paniikkihäiriöö (jota lääkitsin viinalla. Kun on kännissä ei oo paniikkiakaan) niin kaikki AA-kerhot on mun kohalla täysin poissuljettuja. Paniikkihäiriön takia sosiaalliset tilanteet (paitsi humalassa)on niin minimiä ku olla sopii. Kaupassa käyminenkin tuottaa vaikeuksia. Pelkäänkin et mitä jos mieheni ei haluakkaan että raitistun. Siinä on sitten paha hakee asumuseroo/avioeroo kun ei pysty hoitamaan perusasioita yksin. Onko kellään ollut mitään samankaltaisia kokemuksia ja miten niistä selviää.

Älä välttämättä sulje AA vaihtoehtoa mielestäsi paniikkihäiriön takia. AA on siitä poikkeuksellinen yhteisö, että siellä ihminen hyväksytään juuri sellaisena, kuin on. Voit siis “panikoida” aivan rauhassa, jos siltä tuntuu. Tarvittaessa joku tulee hakemaan sinut mukaansa ja on muutenkin tukena. Monelle nimenomaan AA on tarjonnut mahdollisuuden harjaantua sosiaalisissa taidoissa - vuosien varrella ujommatkin ihmiset ovat rohkaistuneet.

Ja lisäyksenä edelliseen viestiin - AA:ssa on rutkasti niitä joilla on ollut/on yhä samoja oireita johtuen juomisesta. Tunnen nuo paniikkitilat ja tiedän myös että ne ovat seurausta alkoholismista ja että ne lievittyvät/poistuvat sen jälkeen kun juominen jää. Viina pahentaa niitä monin kerroin. Ja paniikkihäiriöön on olemassa myös lääkitystä saatavana jos se on todellinen ongelma, mutta sekin varmasti edellyttää sitä että jättää alkoholin. Itse en ole lääkkeitä siihen käyttänyt, joskus olen harkinnut betasalpaajia mutta koska oireiluni on täysin seurausta juomisesta ja ne muutamat paniikkikerrat ovat tulleet krapulassa/jälkimainingeissa niin tiedän tasan tarkkaan mikä auttaa vaivaan - raittius. AA:ssa varmasti löytyy ymmärrystä vaivaan ja kukaan ei varmasti naura/tuomitse tms. sen takia. Siellä voi olla kuuntelupotilaana eikä siellä tarvitse sanoa yhtään mitään, ei tarvitse olla keskipisteenä tms.