Hei,
ja tervehdys ensi kertaa. Ajattelin kertoa tänne tarinani. Huonosti nukutun yön jälkeen tarinan jäsentely voi olla hieman sitä ja tätä.
Olen mies, ikä 35+, kaksi alle kouluikäistä lasta, parisuhde kestänyt 6,5v. Perhe, joka on täysin riekaleina. Syy tähän? Minun alkoholiongelmani.
Ensikänni 12-vuotiaana. Yläasteella poliisiauton kyydissä kotiin kesken juhlien. Mopolla teininä ojaan kännipäissään. Kaksi vuotta sitten juhannuksena aamupäivällä mökiltä huoltoasemalle jäätelönhakumatkalla puhalsin 0,49 promillea – sain jatkaa ajoa. Kyydissäni olivat oma lapseni sekä kaksi siskonlasta.
Viikonlopun mittaiset ”kalareissut” poikien kanssa, juhannukset, joulut, lomamatkat, you name it. Lähes aina on ollut alkoholi kuvioissa mukana. Yötä veneellä, kun ei kotiinkaan kehtaa mennä. Koko viikonlopun kaljoittelua, aamusta iltaan. Miksi isi on nukkunut vaatteet päällä sohvalla? Missä isi on? Koska isi tulee kotiin?
Kuvitelma, että alkoholi ei ole minulle ongelma, eikä kukaan edes välttämättä huomaa, että olen ottanut. Olutta myös viikolla. Sen verran, että voi kuitenkin nippa nappa aamulla ajaa autoa.
Krapula-aamut. Usvainen, katuva olo. Vaikka teen kotitöitä, ymmärrän nyt, että vaikka olen fyysisesti läsnä, en ole sitä henkisesti. Olen ollut poissa, jossain muualla omassa maailmassani. Yhteiset aamupalat ja tekemiset perheen kesken ovat jääneet kovin vähiin.
Minkälainen idiootti tekee tällaista? Minä, varmasti kaikilla mahdollisilla mittareilla tarkasteltuna alkoholisti. Yllä mainittu vain muutama lukemattomista typeristä toilailuistani. Joskus vuosia sitten Lapinlahden linnuissa esiteltiin ns. kännikamera (näyttää edellisen illan törttöilyt). Jos sellaista olisin vuosien varrella käyttänyt, en pystyisi edes murto-osaa filmistä katsomaan.
Mistä apua? Parisuhdeterapia? Yksilöterapia? Työterveyslääkäri? Ystävät? AA-kerho? Lääkitys? Mikä on missäkin tapauksessa oikea apu? Ensimmäiset neljä kokeiltu. Olen nyt käynyt muutaman kerran eräässä AA-kerhossa, kynnys oli ensin ajateltuna helppo ylittää. Käytännössä ensimmäinen kerta oli minulle erittäin vaikea, enkä montaa sanaa suustani saanut. Koen kuitenkin, että tämä on oikea reitti minulle. Vaikka kirkkoon kuulunkin, koen, ettei uskonnollinen herätys ole minulle se oikea tapa. Eivätkä lääkkeet.
Olen keskustellut melko paljon muutaman hyvän ystäväni kanssa alkoholismistani. He ovat olleet ymmärtäväisiä ja kannustavia vähentämisen/lopettamisen suhteen. Ystäväni eivät ehkä kuitenkaan ole olleet se oikea kanava – he tuntevat minua kohtaan sympatiaa, ja näkevät ongelman mielestäni liian vähäpätöisenä – ovat siis puolueellisia. Eivätkä he ole joutuneet elämään tällaisen ongelman kanssa.
Onko radikaali vähentäminen ratkaisu minulle? Ei. Se on itsepetosta. Jossain vaiheessa ajattelin, että ei kai siinä muutamassa saunakaljassa ole mitään vikaa. Tai viinilasillisessa ruoan kanssa. Niin, näin ajattelin, kun ajattelin asiaa vain omalta kantiltani. Selittelin itselleni. Ymmärrän, että alkoholismini ei missään nimessä kosketa vain minua, vaan eniten kaikkia läheisiäni, varsinkin avopuolisoani. Ihmistä, jota olen syvästi loukannut, ja jota – kuten myös lapsiani – vilpittömästi rakastan.
Teot puhuvat puolestaan, mitä olen tehnyt? Käytännössä en mitään. Turhia lupauksia. Olen ollut NATO-mies (No action, talk only). Retkahduksia.
Mistä olen mallini saanut? Missä syy? Lapsuudessani? Perintötekijöissä? Ympäristössä? Onko mitään yksiselitteistä vastausta. En usko. Kotonani käytettiin alkoholia, kyllä. Silti koen, että lapsuuteni oli onnellinen ja turvallinen. Sain mielestäni oikeudenmukaisen, kannustavan ja rakastavan kasvatuksen. Vanhemmillani oli omat riitansa, mutta he ovat yhä naimisissa 40 vuoden jälkeen. En osaa siis sanoa miksi. Eikä siihen mitään vastausta ehkä koskaan löydykään. Sen ymmärrän, että syy juomiseeni ei ole muissa ihmisissä eikä ympäristössä, vaikka jollain lailla näin yritin itselleni perustella.
Miksi olen juonut? Pahaan oloon, pakoon todellisuudesta. Selitys siihen, että kun en saa seksiä/tukea/läheisyyttä/huomiota, niin sitten juon. Olen masentunut, niin juon. Olen yksinäinen, niin juon. Olen stressaantunut, niin juon. Ja näin on kierre valmis. Olen mielestäni aina ollut avoin ja sosiaalinen. Aika ajoin olen kokenut itseni katkeraksi, vanhaksi, epäsosiaaliseksi ja huonoksi ihmiseksi. Epäonnistumiset esim. työssä ovat saaneet aivan liian isot mittasuhteet.
Vuosi sitten sairastuin, tutkittiin ja tutkittiin. Selvisi, että ei onneksi ollut vakavaa, olisi voinut olla pahempikin, tilanne normalisoitumaan päin. Suvussa parilla läheisellä ihmisellä syöpä tällä hetkellä. Puolivaikea masennus. Korkea verenpaine. Työperäinen stressi. Tupakointi. Liian vähän liikuntaa ja unta. Remontti kesken. Nämäkö ovat oikeutuksia tai selityksiä alkoholismiin? Eivät. Olen joskus ollut itse selvinpäin sukulaismiehen seurassa, joka on umpihumalassa. Käytös sekä kielenkäyttö on mielestäni järkyttävää. Ja näin kauan minulla on kestänyt, että näen vasta nyt tässä samassa ihmisessä aika lailla itseni? Ja vielä lasten nähden ja kuullen. Hyi helvetti!
En halua antaa lapsilleni mallia, että alkoholin käyttö on ”okei” ja näyttää vastuutonta esimerkkiä, kuten tähän asti.
Tehtyä ei saa tekemättömäksi eikä sanottua sanomattomaksi. Olen aiheuttanut peruuttamatonta vahinkoa teoillani. Silti jossain määrin koen, että minulla on vielä mahdollisuus – ei korjata menneisyyttä, vaan tehdä tulevaisuudesta parempi.
Erosta on puhuttu jo pitkään, sormuksia ei ole käytetty kuukausiin. Kukaan ei halua alkoholistia perhe-elämäänsä. Minun pitäisi muuttaa pois. Se ajatus koskee minuun todella paljon. Unelmoin jo nuorena miehenä lapsista ja perhe-elämästä. Rakkaudesta ja läheisyydestä. Parisuhteesta ylä- ja alamäkineen. Nyt on se hetki elämässä edessäni, että minulla ei todennäköisesti enää näitä unelmiani ole. Maailma on täynnä eron puolestapuhujia, sekä niitä, jotka kannustavat yrittämään. Ymmärrän molempia näkökantoja.
Tänne kirjoittaminen on minulle eräänlainen pelinavaus. Tiedän, että en ole yksin ongelmani kanssa.
Olen ottanut haparoivan ensiaskeleen matkalle, joka ei varmasti ole helppo eikä lyhyt. Pohjimmiltani olen sinnikäs ja periksiantamaton. Mikäli jostain syystä kompastun, sen tulee motivoida minua nousemaan ylös ja tekemään enemmän töitä asian eteen. Ennenkuin tapahtuu jotain vielä pahempaa.
Kiitos vain kuluneesta alkoholi, mutta tosiasia on se, että me emme sovi yhteen. Toisen on poistuttava kuvioista, ja se poistuva osapuoli en aio olla minä.
Petteri