alkoholi & iho-ongelmat

Minkälaisia vaikutuksia ootte huomannut alkoholilla olevan ihonne laatuun? Vai onko minkäänlaista?

A-klinikan työntekijä joskus totesi mulle, et jos olen juomatta, niin mun “iho-ongelmatkin” häviävät. Olin aika hölmistynyt, koska en itse ollut huomannut mulla olevan mitään “iho-ogelmia”. Ajattelin heti finnejä tms. Mutta kun olin puoli vuotta ilman alkoholia, ja nyt kesän aikana taas käyttänyt sitä aika paljon, ni huomaan että se tosiaan taitaa kuivattaa aika pahasti mun jo normaalistikin kuivaa ihoa. Toisen silmän ympärille muodostuu jatkuvasti kuivia, punottavia länttejä. Ärsyttävää! No, kunhan syksyn harrastukset alkavat, sais juomisenkin toivottavasti taas kuriin, ja häviäisivät ne inhottavat kutiavat kuivat kohdatkin.

Mulla rasvottuu iho ihan helvetisti silloin kun oon juonut, puhumattakaan siitä turvotuksesta, punoituksesta ja pöhöstä naamassa. Silmäpussit on kans aika hc:t useimmiten. Oireet häviää yleensä viimeistään parin viikon päästä siitä, kun laittaa korkin kiinni, joskus nopeamminkin jos jaksaa liikkua tarpeeksi eikä syö mitään skeidaa.

Minulla on aina ollut erittäin terve iho, eikä mitään ongelmia ole ollut. Juomisajan viimeiset pari vuotta alkoi säärissä näkyä punertavaa kuivaa ja kutisevaa ihottumaa, joka hiljakseen laajeni. Kun lopetin juomisen ja vähän voidettakin sipaisin, niin ihottuma on nyt hävinnyt lähes kokonaan. Täydellä varmuudella en pysty sanomaan, että johtuiko ihottuma alkoholista, mutta luulen sen olevan yhtenä suurena tekijänä ainakin.

Nyt on terve iho ja terveen näköiset kasvot(vrt. juomarin kasvot)

Silmien ihottuma on nyt pikkuhiljaa näyttänyt häviävän. Et aika selvää näköjään on, mistä sekin taas johtui.

Mitään pöhötystä mä en itsessäni oo havainnut, paitsi tietysti jos on kuukausia tankannut bissee ja siideriä, niin alkaahan se jo kropassakin näkyy. Mut nimenomaan kropan muodoissa, ei niinkään ihossa. Enkä tiedä onko se kovin paha juttu ollut mun tapauksessa, kun äitikin iloisena totesi mun olevan niiiin “nätin ja terveen pyöreä”, kun olin koko kesän bisseä lipitellyt… :unamused:

Couperosaa, ihohuokosten suurenemista, ihon värin kirjavuutta ja harmahtavuutta, ja ihokarvat tuntuu kasvavan muuten juomisen seurauksena nopeammin kuin silloin kun ei juo. Ihosta tulee vahamainen. Onneksi suurin osa näistä normalisoituu muutaman päivän terveyskuurin ja hikiliikunnan jälkeen.

:astonished: Mitä ihmettä?? Voisko alkoholilla muka ihan oikeasti olla karvoitukseenkin jotain vaikutusta?!

Vahamainen ja nahkea iho kuulostaa kyl tutulle. Krapulassa herätessä varsinkin naama on yhtä kerniliinaa, ja koko kropan ihohuokosista erittyy sellasta inhaa alkoholihöyryä. Iuh, ällöttävää ainetta on kyllä!!

Siis ihan totta tämä ihokarvoitusjuttu.
Kai se liittyy siihen, että naisia runsas alkoholinkäyttö “miehistää” muutenkin, ääni madaltuu, seksuaalinen halu kasvaa. Johtuu testosteronin lisääntynestä erittymisestä. Sen vuoksihan ne karvatkin kasvavat. Iina tosin taitaa olla alle kolmikymppinen, ehkä tämän karvoitusjutun huomaa paremmin sitten vanhempana. Kun ne naishormoonit alkavat vähentyä muutenkin.

Juova nainen on siis karvainen seksipeto, tosin orgasminsaantikyky voipi olla kännissä vähän niin ja näin. Kai nämäkin ovat yksilöllisiä juttuja, en itse huomannut juovana aikana mitään kovin suuria seksuaaliisen himon kasvuja, mutta runsaampaa karvoitusta kuitenkin.

Ihon kuntoon alkoholinkäytön lopettaminen on selvästi vaikuttanut, iho on paljon kauniimpi, paremman värinen ja paremmin kosteutta sitova kuin juovana aikana.

Motivaattori vähentämiseen.

Joo kyllä sen neljän kuukauden alkottomuuden aikanakin huomasi ettei tarvinnut sheivailla sääriäkään niin usein.

Mitä hittoa?! Tiesin kyllä olevani nuorekas, mut ajattelin sen liittyvän enemmänkin ulkoiseen tyyliini. Mut että mun kirjoituksenikin viittaisi siihen et olisin ikääni nuorempi?? En tiedä pitäiskö se tässä tapauksessa ottaa kohteliaisuutena…?

Aijjaha, jännä juttu tuo karvaseksipeto. Kaikkee sitä oppii.

^ Musta toi on kyl kaunis.

Mina olen nyt ensimmaisen lopetusyrityksen alussa. Vahan aikaa oltava juomatta taysin ja katsoa onnistuuko kohtuujuominen vai lopetanko kokonaan. Etsin nyt motivaatiota ja kysyisinkin etta miten nopeasti alkoholin vaikutukset esim iholla/pohotys/vapinat lahtevat? Vaikka kuulostaa pinnalliselle mutta haluan kehon taas hyvaan kuntoon ja ihon heleaksi. Vaikuttaa pahasti itsetuntoon kun nuorehko nainen ja kaikki pitaisi olla hyvin mutta nyt alkaa pitka aikainen juominen nakya paalta. Voisitteko kertoa kokemuksianne! Kiitos jo etukateen!

Kun join ahkerasti, tuli ihoon kuivia kohtia joita en saanut millään konstilla paranemaan. Nyt kun ole ollut juomatta toista kuukautta, on kuivat kohdat parantuneet kuin ihmeen kautta. Pakkohan alkoholilla on olla vaikutusta ihoon. En vain tiedä miten.

^ Noh, ihan näin maalaisjärjelläni ajattelisin, että nuo ihon kuivumisongelmat johtuvat siitä, että alkoholi kuivattaa ihan yleisestikin, joten toki se kuivattaa silloin myös ihoa.

Itse olen atoopikko ja juomisjaksot laittavat kyllä nahan surkeeseen kuntoon. Iho paranee kuin taikaiskusta juomisen loputtua. Eli minun tapauksessa kyllä naamasta näkee jos on ollut putki päällä.

Alkoholi toki kuivattaa ja sotkee muutenkin aineenvaihduntaa, mikä sitten heijastuu myös ihoon, mutta sellainen vielä tuli mieleen, että kun on putki päällä, niin eipä sitä ihoaan välttämättä jaksa/huomaa hoidellakaan niin hyvin, kuin ehkä pitäisi :confused: . Tämä koskee siis erityisesti atoopikkoja tai muuten vain herkkäihoisia. En mä tosin tiedä, millaista se alkoholin käyttö on eri ihmisillä, jotka ovat tähän ketjuun kirjoittaneet. Tuskin kaikki läträävät ihan täysillä 24/7 ja ovat koko putkensa tai “putkensa” ajan aivan kaatokännissä, missä mikään ei suju, mutta olen mä silti, ainakin omalla kohdallani, huomannut sellaisen asian, että pienessä sievässä tai joskus jopa isossa rumassa tuntuu siltä, että asiat noin yleensä(ihon hoito nyt vain yhtenä pienenä esimerkkinä) hoituvat ihan okei, mutta kyllä sen sitten jälkeen päin huomaa, että aika sähläämiseksi kaikki on mennyt :unamused: :blush: .