Alkaa mennä ongelmalliseksi

Sanokaapas nyt joku että mitä tässä voisi tehdä. Välillä menee viikko tai 10 päivää niin etten juo lainkaan, sitten taas menee enemmän tai vähemmän. Vähimmillään ehkä neljä siideriä yhtenä iltana, mutta joskus tulee sitten sellainen parin päivän pikkuputki jonka aikana siidereitä helposti yhteensä joku 12-20 tölkkiä. Siitä on aikaa kun viimeksi olisin ollut räkäkännissä, juon sen verran hitaasti että pikemminkin olen sellaisessa pienessä hiprakassa koko ajan. Mutta minulle tulee itselleni huono omatunto tästä käytöksestä ja ärsyttää rahanmeno ja lihominen mitä tähän liittyy, nyt sille pitäisi saada stoppi. Mutta mistähän sen nyt aloittaisi? Mitä tekisin juomisen sijasta?

Niin ja todettakoon että asun yksin, lapsia tai puolisoa minulla ei ole, niin että tämä käytökseni ei haittaa muita kuin minua itseäni. Mutta minua se häiritsee jo liikaa.

Varaa aika a-klinikalle. Jos hyvä tsäkä käy pääset avohoitoon keskusteleen ammatti-ihmisten kanssa juomisestasi ja saat sitä kautta apuja lopettamiseen. Jokaisen täytyy itse löytää juomisen tilalle jotain muuta. Keskustelemalla yleensä selviää mikä juuri sinulle on paras “korvike” juomiselle. Toisille se on luonto, toisille valokuvaus, toisille jooga, toisille urheilu…Täytyy vaan ensin lopettaa juominen ja alkaa kuulosteleen itseään ja sitä mitä todella haluaa elämältään.

Rohkeutta! Voit saada muutoksen elämääsi käynnistymään yhdellä puhelinsoitolla. Minulla kävi niin.

No minä menin sinne A-klinikalle. Ja vaikea sanoa että onko mennyt huonompaan vai parempaan suuntaan.

Takana on nyt 3kk antabusta niin ettei alkoholia ole tullut nautittua tippaakaan. Eikä oikeastaan kuin pari kertaa ole tehnyt mielikään.

Mutta bentsojen käyttö on sitten vähän levähtänyt käsiin. Siitä huolimatta että niittenkin määrää A-klinikalla kontrolloidaan niin että käyn hakemassa niitä sieltä kolme kertaa viikossa.

Muut ovat sitä mieltä että bentsojen käyttöni olisi nyt paremmin hallinnassa. Niin no, sitä ei enää tapahdu että menisi 20 tablettia päivässä koska niitä ei kerta kaikkiaan ole niin paljon. Mutta aikaisemmin käytin niitä tasaisemmin, niin että otin 5-6 tablettia päivän mittaan, kahdessa tai kolmessa eri erässä. Nyt otan 4-6 tablettia kaikki kerralla. Venytän niitten ottamisen iltapäivään ja sitten kulautan kaikki kerralla jotta tulisi sellainen “high” tunne. Ja kyllä se tunne edelleen tuleekin. No ei ihan joka päivä, joinain päivinä huonommin, mutta joinain päivinä kihahtaa sitten oikein kunnolla päähän. En erota mitkä tekijät siihen vaikuttavat.

Eikä minua huvita lopettaa. Koska en näe asiassa mitään huonoja puolia. Muut sanovat että lääkkeitten käyttö on huono asia, mutta kun itse en koe niistä mitään välitöntä haittavaikutusta niin ei ole motivaatiota käyttää niitä “paremmin”.

Olisi vain hirveä hinku saada niitä vielä enemmän. Ja olisin valmis kokeilemaan jotain ihan huumettakin. En ole koskaan kokeillut mitään huumeita koska minulle ei ole koskaan sellaisia tarjottu, minulla ei ole mitään käsitystä että mistä niitä saa. Mutta nyt tuntuu siltä että pitäisi saada jotain jolla saisi pään vielä enemmän sekaisin. Mitä tahansa. Mitä tahansa jolla saisi itsensä ihan umpitunneliin. Alkoholia ei tee mieli mutta ei tässä selvin päinkään kestä. Tämäkö se lopputulos korkin kiinni laittamisesta nyt on.

Kello on nyt 11. Vielä pari tuntia ja sitten pillerit naamaan.

Et siis oikeasti halua kohdata itseäsi ja niitä asioita, joita pakenit juomiseen ja nyt lääkkeisiin? Haluatko irti riippuvuudesta tai oikeastaan oppia elämään sen kanssa ja olla raitis? Jos haluat, niin kannattaisiko rehellisesti puhua lääkkeiden käyttösi motiiveista A-klinikalla eli haet samaa fiilistä kuin nousuhumalassa? Ja kai sinun pitäisi olla rehellinen itsellesi ja auttajallesi muutoinkin, mitä päihteisiin pakenet ja miten addikti olet? Muuta en osaa asiasta ajatella näin alkoholistin läheisenä ystävänä. Omaa kokemusta riippuvuudesta ei ole. Voimia ja viisautta sinulle toipumisen tiellä!

No ei, en halua irti riippuvuudesta. Se tässä se pointti nyt just on. Että kun ei ole motivaatiota.

Eipä sitäkään kannata itsekseen ihmetellä :confused: Oletko puhunut siitä A-klinikalla auttajallesi? Saisitko ensin siitä kiinni, että miksi motivaatiota ei ole. Siis kenties jokin raittiina ja selvinpäin olemissa on niin ahdistavaa, että pää pitää saada sekaisin? Tai sitten se sun pohjasi ei ole vielä kolahtanut :frowning:

Turparulla: Vaikka et halua käyttöä lopettaa, haluaisitko pystyä ottamaan lääkkeesi lääkärin ohjeiden mukaan?

Itse olen ollut jossain määrin samanlaisessa tilanteessa, kun olin sekakäyttäjä n. 15 vuotta. Ensimmäinen klinikkakierros ei toiminut, eikä mulle edes tarjottu mitään kunnollista apua. Toinen klinikkakierros alkoi myös huonosti, mutta sitten todettiin, ettei käytön lopettaminen ole realistista. Nyt on sit ollut jonkin aikaa lääkitys klinikalta ja vaikka motivaatio onkin vaihdellut suuresti, on nyt hyvä tilanne. Ymmärtävät kuitenkin klinikalla, kun ammattilaisia ovat, että voi retkahduksia tapahtua tai motivaatiota voi olla vaikea aluksi löytää. Musta on kuitenkin hienoa, että oot pystynyt olemaan juomatta!

Musta sun kannattaisi puhua tosta klinikalla, jos ei oo pelkoa siitä, että tiputtavat sitten lääkkeet pois. Jos se riski on olemassa, en välttämättä klinikalla asiasta puhuisi, vaan yrittäisin itse saada sen käytön järkevämmäksi.

Tosi hieno juttu että sun ei tee alkoa mieli ja oot pystynyt antabuksen kanssa oleen ilman! Oon itsekin ollut diapamn koukussa viinakoukun lisäksi ja tiedän hyvin että pamit rauhoittaa siinä missä viinakin. Mä oon vähän sitä mieltä että ei sun tarvi nyt heti pamien käyttöö edes haluta lopettaa varsinkin kun niiden jakoo säännöstellään sulle ja mitä ilmeisemmin sun on katsottu niitä tarvitsevan kun kerran määrätään.

Ehkä sä et ole vielä siinä vaiheessa, että haluat miettiä että miksi haluat pääsi sekoittaa, oli se sitten viina tai pamit. Itselläni päänsekoittamisen syy oli lähinnä rentoutuksen tunteen saaminen ja ahdistuksen poistaminen. Sitten kun tajusin että ihminen voi oppia rentoutumaan ja saamaan ahdistuksen pois muilla keinoin kuin sekoittamalla pään, alkoi mulla uusi tie ja parempi olo yleisesti. Matka kesti vuosia, mutta nykyään en halua enää kauheesti muistella sitä keinotekoista hetkellistä pahan olon poistoa pään sekoittamalla, koska nykyään mulle ei enää tuu sellaisia ahdistuksen tunteita. Siihen autto yksinkertaisesti se että jätti viinan ja rauhoittavat pois kokonaan.

On vanha totuus että päihteet pahentaa ongelmia. Jos on pohjalla joku tunne-elämän häiriö kuten mulla on ollut, niin on ihan varmaa, että pään sekoittamalla se pohjalla oleva ongelma vaan pahenee. Se on Ikuinen kierre. Poistaa pahaa oloa päihteellä ja sit se tulee vaan pahempana takas, koska päihde ei oikeesti poista sitä syytä mikä sen pahan olon aiheuttaa.

Mun neuvo on, että yritä jaksaa tsempata sen juomattomuuden kanssa. Se on kaikkein tärkeintä. Jos sä pystyt oleen puolikin vuotta täysin juomatta, niin sun on mahdollista päästä terapiaan käsitteleen niitä syitä miks sulla on tarve sekoittaa päätä. Ja voithan sä alkaa vaikka jo nyt puhuun siellä a-klinikalla että haluaisit terapiaan. A-klinikalla on yleensä sellanen systeemi että terapia lähetteitä kirjoitetaan vaan jos on todistettavasti ollut juomatta jo pidemmän aikaa (ei oo järkee aloittaa terapiaa jos viinan aiheuttamat mielenongelmat on päällimmäisenä). Määrättyjen lääkkeiden käyttö ei ole terapiaan pääsyyn este. Huumeiden käytöstä kiinnijääminen seuloissa on varma este.

Terapiapäätöstä odotellessa kannattaa kysellä josko sun paikkakunnalla järjestettäis jotain vertaistukiryhmiä. Niiden merkitys voi loppupeileissä olla paljon tärkeempi kun yksitysterapian. Ainakin mulle itselle mun käymä vertaistukryhmä oli suurin käännekohta, siellä tajusin että kaikenlainen pään sekoittaminen pitää lopettaa jotta saan itseni ihmisenä kasaan. Oli todella tärkeetä saada konkreettista tukea ihmisiltä jotka oli samassa tilanteessa.

Sit mä suosittelen sellaista kirjaa kun: Bourne, E. J. (2000). Vapaaksi ahdistuksesta. Työkirja paniikista ja peloista kärsiville. RIKUREX. Helsinki.

Kirjasta löytyy ihan käytännön vinkkejä miten ahdistusta voi lievittää ilman päihteitä.

Voimia ja tsemppiä ! Kyllä sulla kaikki on menossa parempaan suuntaan vaikka et sitä itse ehkä nyt vielä näe kovin selvästi. Oot tehnyt jo suuria muutoksia, siitä on hyvä jatkaa eteenpäin.