Al anonista, 12 askeleen (ja muista) vertaisryhmistä.

Moi,
aloitinpa uuden ketjun koskien näitä vertaisryhmiä. Keskustelua oli esimeriksi Piiraan ketjussa “Paljon on opittu…” jne., mutta olisi kivaa, jos halua on 12 askeleen ohjelmista tai muista selviytymistavoista keskustella, niin nyt tässä olisi oma ketju aiheesta, jos haluatte.

Piiras, mietit tuota ikuisen sairastamisen juttua. Luulen, että se on ehkä kupattu aika suoraan AA:n ohjelmasta. Uskon ihan todella, että alkoholistille tai addiktille on tärkeää olla luopumatta siitä ajatuksesta, että on riippuvuussairas. Koska jossain vaiheessa sitä varmaan alkaa tehdä mieli elää ihan kuin muutkin normaalit ihmiset ja jos siinä vaiheessa unohtuu oma heikkous (‘sairaus’), niin saattaa olla, että tuohon normaaliuteen sitten kuuluu myös saunakalja, baari-ilta jne. Eli en usko, että addikti voi irrottautua koskaan siitä addiktiostaan.

Mutta läheisten kohdalla kyllä uskoisin, että asia voi olla eri. Varsinkin, jos esimerkiksi jättää kyseisen addiktin taakseen ja löytää uuden, TASAPAINOISEN suhteen (ei jotain samalla tai eri lailla läheisriippuvaisuuden leimaamaa suhdetta). Ja jos ystävyys- ja perhesuhteetkin ovat tasapainoisia. Tarvitseeko silloin koko ajan ajatella olevansa “sairas”?

Sen sijaan ainakin tällä hetkellä ajattelisin, että jos päätyy jatkamaan suhdetta tai olemaan tekemisissä addiktin kanssa, on hyvä aika ajoin tarkistaa, millaisin sitein on hänessä kiinni, koska luulen, että vaikka addikti ei käyttäisi huumeita, on hänessä myös selvinpäin olemassa ne manipuloinnin jne piirteet, joihin läheinen jää kiinni. Samaten voi joskus miettiä läheisriippuvuuden valossa ystävyys- tai perhesuhteitaan. Koska itse kyllä huomaan että tämä sama ajattelukuvio aktivoituu välillä myös suhteessa ystäviin, loukkaannun esimerkiksi ja otan torjuntana asioita, jotka eivät sitä oikeasti ole. Mutta toisaalta, jos sinulla on asiasta oman käden tuntuma siitä, että sairauskäsite ei enää oikein palvele tarkoitustaan niin se on silloin totta. Mielenkiintoista kuitenkin.

Olisi myös kiva kuulla kaikilta kokemuksia näistä ryhmistä, oletteko käyneet Al anonissa ja miten olette sen kokeneet? Itsekin voin kertoa, kun taas on aikaa.

Hei Noppapeli

Mielenkiintoinen aihe ja on täällä ollut muissakin ketjuissa yllättävän paljon viestejä, tuntuu tosi mukavalta, että on keskusteluja.

En ole ehtinyt muutamaan päivään osallistua ja kohta on taas menoa (tänä iltana).

Itselleni nämä 12-askeleen ryhmät ovat olleet tosi tarpeeseen tässä ahdingossa. Käyn nykyään harvakseltaan Al-anonissa, eikä minullakaan ole kummia (vielä), en kuitenkaan koe ryhmiä epäluotettavina, enemmän varmaankin koen vaikeuksia luopua “omavoimaisuudestani”. Siitä huolimatta koen saavani paljon apua ja heti kokouksen jälkeen tunnen suurta helpotusta ahdistuksestani. En tunne ketään narkomaanin läheistä Al-anonissa ja onhan meillä nämä alkopojatkin. Liekö noissa addiktioissa niin kauheasti eroja. Ehkä narkomaaneilla on enemmän rikollisia puuhia. Ja tiedän ja uskon, että me kaikki läheiset painimme samantapaisten ongelmien parissa!

Jo monta vuotta olen käynyt enemmän AAL:n ryhmissä (keittelen kahviakin yhdessä ryhmässä). Alkoholistien aikuiset lapset- ryhmä on " toveriseura" Al-anonille ja AA:llekin ja samantapaista 12-askeleen ohjelmaa noudatetaan. AAL pureutuu syihin syvemmin kuin Al-anon. Olemme vaurioituneet alkoholistisessa tai muuten TOIMINTAHÄIRIÖISESSÄ perheessä (tiukka uskonnollisuus, autoritäärinen perhe tai välinpitämätön jne.) Itse olen ollut lapsuusperheessäni ehkä ns. näkymätön lapsi ja yksi veljeni oli koko ison katraan syntipukki ja jotenkin kieroutuneesti piti yllä perheen tasapainoa. Kamala kohtalo pienelle lapselle. Ja se on surullista, että siirrät tahtomattasi nämä ongelmat omille lapsillesi.

AAL:ssä minulla on kummi, mutta en ole kovin aktiivisesti VIELÄ paneutunut askel-työhön. Tiedän olevani helvetin jääräpää ja enkä ole vielä pystynyt täysin luovuttaan elämääni ja ongelmiani kenellekään ja millekään. Ei se minua hirveästi haittaa, tietenkään toipumiseni ei kauheasti edisty, mutta en jaksa murehtia sitä. Saan käydä kokouksissa ja tavata toisia siellä ja saan puhua asioistani mitä haluan ja kuunnella toisia. Saan toipua omaan tahtiini ja ottaa toisten puheista mitä haluan ja tarvitsen. Monta kertaa toisen puheen perusteella oivallan jotakin! Olen hiukan kiintynyt näihin ihmisiin ryhmissä ja se tuntuu mukavalta ja lämpimältä!

Noin viisi vuotta sitten aloin käymään näissä ryhmissä, sekä myös Irti Huumeista-järjeston vertuissa. Se toimii hiukan eri periaatteilla. Kokouksia on harvakseltaan, mutta sama nimettömyys periaate on käytössä. IH:n kokouksissa voi kysellä ja vähän kommentoida toisten puheenvuoroja, mutta vetäjä kyllä seuraa tilannetta, että kaikki pääsee puhumaan.

Itse en pelkää, että meidän perheen asioista puhuttaisiin, eikä se minua vaivaisikaan. Mutta sen tiedän, että naapurit, sukulaiset ja monet tutut tiesivät asioista paljon ennen meitä vanhempia, mutta kukaan ei kertonut meille! PERKELE!

Nyt täytyy lopettaa, odotan mielenkiinnolla toisten kokemuksia!