Ajoseuranta ja b-peth

Vielä kerran kyselisin, löytyykö samassa tilanteessa olevia:
Onko muita, joille on määrätty lääkärin toimesta ajoseuranta heikentyneen ajoterveyden vuoksi?

Minulle määrättiin 3kk seuranta.

Poliisilta tuli tietoa viiveellä.
Päihdehoitajalle sain ajan vasta 2kk kiellon määräämisestä.

Nyt tuosta ensimmäisestä hoitajan tapaamisesta on yli 3kk.

Olen ollut alkoholitta yli 100 päivää.

Odotan tietoa lääkäriajasta, että saisin todistuksen ajoterveyden kunnossa olosta, minkä toimittaa poliisille, että ajo-oikeuteni palautettaisiin.

En ole saanut hoitajalta tietoa lääkäriajasta, minkä hän lupasi ilmoittaa viestitse.
Samoin lupasi nyt tammikuun alussa viime tapaamisen jälkeen ilmoittaa, milloin voisin käydä viimeisen kerran b-peth testissä.

Edellisestä laboratoriosta tuli 4vkoa kuluneeksi, ja kävin testissä, vaikka en saanut vastauksia viesteihini, missä kysyin aikojen perään.
B-peth testin valmistuminenkin kestää 10pvä-2vkoa.

Autoa en ole saanut ajaa siis yli 5 kuukauteen.

Rattijuopumus-tapauksissa voi päästä paljon vähemmällä.

Missään vaiheessa en ole saanut selkeää ohjeistusta tästä prosessista.

Onko esim. olemassa sääntö, minkä mukaan 3kk ajoseuranta alkaisi vasta testin näyttäessä mittaamatonta b-peth tulosta?

Myös tasapuolisuus ja tasa-arvoinen kohtelu tällaisen ajokiellon määräämisessä on kyseenalainen.
Onko olemassa perusteet ja tietyt kriteerit milloin tällainen määrätään? En ole sellaisistakaan saanut tietoa.

Odottaa pitää, kun en muuta voi.
Auton akkua lataan, katsastus on jo myöhässä.
Toiset juomattomat voivat olla iloisia, kun nyt ilman alkoholin käyttämistä voivat ajaa huoletta autoillaan, kun eivät juo.

Katkeruutta alkaa olla ilmoilla asian tiimoilta välillä.
Jospa helmikuun aikana sitten asia viimein tulisi päätökseen.

Terveyden tilan kohentamiseen olisi muitakin ja toimivampia keinoja, kuin ajo-oikeuden poisottaminen?
Mielestäni ajo-oikeus voisi tukeakin ihmisen juomattomuutta. Ainakin siinä vaiheessa kun juomattomuutta on takana jo useampi kuukausi. Joku kohtuus tässäkin.

Odotan kuulenko hoitajasta mitään.
Tässä vaiheessa olisi kyllä jo mukava tietää, milloin lääkäriaika olisi.

Saankohan ajokortin käyttöön talvilomaan mennessä.
Vielä ei voi sitäkään tietää, ja suunnitella.

1 tykkäys

Ei ole kokemusta tilanteestasi, mutta tartun tähän. Ainakin täällä meilläpäin SOTE-keskuksessa hoitajien lupaukset yhteydenotosta ja jonkun asian järjestämisestä/selvittämisestä ovat usein ihan yhtä tyhjän kanssa. Itse pitää ottaa yhteyttä ja vaatia asioita, ja useampaan kertaan. Siis niitä asioita, mitkä alunperin olivat hoitajan vastuulla järjestää. Tärkeitä papereita häviää mystisesti jonnekin, lääkäriaikoja perutaan yhtäkkiä muutaman tunnin varoajalla jne.

Tilanteesi kuulostaa kyllä melkoisen järjettömältä. Eikö siitä yleensä tule korkeintaan puoli vuotta ajokieltoa jos kärähtää ratista? Minusta on todella outoa, että käytännöt voivat vaihdella noin paljon. Itse olen kolme kertaa käynyt avokatkolla, ja pari kertaa muuten vaan lääkärillä missä on käsitelty alkoholiasioita. Ikinä en ole edes kuullut, että ajo-oikeuteen olisi voitu noissa yhteyksissä puuttua.

1 tykkäys

Yksi asia myös: muut b-peth testeissä käyneet: onko teille itsellenne tullut näkyviin testin tulosta?

Minä en itse näe tulosta b-peth.sta, vaan se tulos menee ilmeisesti vain hoitajalle. Muut labratulokset näen kyllä fimlab sovelluksesta.

Sekin on mielestäni outoa.

Mulla näkyy vastaukset omakannassa mutta toki viiveellä. Kannattaa soittaa sinne ja kysyä miksi eivät näy.

Näistä löytyy tietoa myös TraFilta mutta toki sun lääkäri on paras perustelemaan päätöksensä.

Niin joo oma kanta, laittaahan hoitaja ne sinne näkyviin. En ole vaan halunnut liikaa Oma kantaa käydä lukemassa omista töppäyksistä. Pysyy mieli parempana😄

Tuota lääkäriä, joka määräsi ajokiellon, en taida tavata enää. Ja siis toivottavasti en tapaa! Koska oli katkon lääkäri​:grinning_face_with_smiling_eyes:

Nopean haastattelun perusteella mulle tämän määräsi.
Luultavasti vaikutti se, että olin juonut töissä. Minne olin kulkenut polkupyörällä.
Muuten juomiseni ei varmasti ollut pahempaa, kuin monien muiden, jotka piilossa kotonaan juovat ja säästyvät ajokiellolta.
Olisikohan laajempi tilanteen arvio paikallaan.
Löytyykö lääkärin säännöksistä kohta, missä töissä kännäämisestä määrättävä ajokieltoon.

Olin pitkäaikaisesti kuormittuneessa tilanteessa ja väsynyt muutenkin kuin alkoholin käytöstä johtuen. Kyllä, sekosin jotenkin, mutta ehkä mieluummin olisin kaivannut vaikka keskusteluapua ja sairasloman.
Hoitajan käynnit ja b-peth testit olisivat myös olleet tervetulleet ilmankin ajokieltoa, ja auttaneet varmasti yhtä hyvin, mutta vähemmällä elämän hankaloittamisella.

Ja jos tällaisen kiellon haluaa välttämättä mätkäistä, niin olisiko vaikka se 3kk seuranta alkavaksi siitä töppäyksen hetkestä riittävä. Sinä aikana jos olisi juomatta, ja b-peth laskisi.
Ei niin, että ensin joutuu odottamaan, ja sitten pitkällä aikavälillä otetaan monet näytteet kuukausikaupalla ennen ajo-oikeuden palautusta.
Rankaisullakin rajansa. Mieluummin tukea elämän sujumiseen myös käytännön ja arjen osalta.

Joka tapauksessa onneksi tämä alkaa olla tässä.
Pääsee iloitsemaan eri tavalla juomattomuudestaankin.

Näihin saat vastauksen vaan siltä kiellon määränneeltä lääkäriltä, vaikea sanoa miten on tuohon tarkalleen ottaen päätynyt mutta kyllähän se aina on jokaisen kohdalla kokonaisarvio mikä ratkaisee. En osaa sanoa saisiko tiedon poliisilta sitten paremmin.

Säästyvät joo mutta eivät myöskään saa apua että en nyt tiedä onko sekään sitten se parempi vaihtoehto :pleading_face:

1 tykkäys

Apua voi saada onneksi ilman ajo-oikeusseurantaakin. Monella täälläkin on siitä ilmeisesti kokemusta.
Kun taas tällaiseen omaan tilanteeseen ei ilmeisesti löydy vertaistukea?

Edellä olevat mietinnät lääkärin motiiveista tai säännöistä heitin ilmoille ajatuksina, ilman että niihin varsinaisesti vastausta odotankaan keltään.

Ymmärrän sen että olet tuohtunut ja katkera saamastasi sanktiosta. Kuitenkin itse jaksan uskoa, ettei lääkäri ilkeyttään keneltäkään ajo-oikeutta poista vaan siihen on perustelut. Se, onko se sitten potilaan mielestä reilua, on usein eri asia. Melkein sun kannattaisi oman mielenrauhan vuoksi kysyä niitä perusteluja ja tarkempia tietoja? :blush:

Ei ole mitään pykälää, jossa sanottaisiin, että jos tekee tismalleen sitä tai tätä, siitä seuraa automaattisesti ajokorttiseuranta. Moni on ollut kännissä töissä ja ohjattu sieltä hoitoon, eivätkä silti ole päätyneet ajokorttiseurantaan. Se on aina kulloisenkin lääkärin päätettävissä ja arvioitavissa, onko henkilön alkoholin käyttö niin haitallista, että sillä mahdollisesti olisi vaikutusta ajoterveyteen. Mm. katkolle joutuminen/hakeutuminen ja polkupyörällä kännissä ajaminen ovat perusteita epäillä heikentynyttä ajoterveyttä, mutta edelleen se on lääkärin päätös, määrääkö ajokorttiseurannan. Jotkut lääkärit ovat lepsumpia ja toiset tiukempia. Ennemmin ongelma ovat nähdäkseni nämä liian lepsut lääkärit ja se, että ajo-oikeutta pidetään niin pyhänä asiana, että siihen puututaan turhan nihkeästi. Koskee siis muitakin ajoterveyttä heikentäviä sairauksia, kuin alkoholiongelmaa. Sinun kohdallesi sattui tällainen tiukka lääkäri. En ota kantaa siihen, kuinka kohtuullista tai kohtuutonta tuo on, mutta mitenkään laitonta se ei ole.

Laitonta ja kohtuutonta sen sijaan alkaa olla tuo, kuinka pitkään asiasi on jumittanut terveydenhuollossa. Lähtökohtaisesti ajokorttiseuranta ei saa kestää 3 kk pidempään, ellei ole perusteltua syytä epäillä, että henkilö ei ole sitoutunut päihteettömyyteen(ja tämähän on tosiaan helppo varmentaa niillä verikokeilla), tehnyt muita korjausliikkeitä ajoterveytensä eteen tai ajoterveys on mennyt pysyvästi(ja tämänkin todentaminen vaatii toki lääkärin tutkimuksia). Tuossa on kaiketi käynyt se klassinen, että asiasi on hautautunut mappi-ööhön. Näitä käy välillä, vaikkei saisikaan. Silloin ei auta muu, kuin olla itse aktiivisesti yhteydessä terveydenhuoltoon. Myös poliisiin voit olla yhteydessä. Poliisihan se viime kädessä päättää näistä lupa-asioista, vaikka varsinaisen ajokorttiseurannan toteuttaakin terveydenhuolto. Ei poliisiin yhteyden ottaminen joka tapauksessa mitään maksa, vaikkei se sitten mitään hyödyttäisikään.

Poliisi totesi ajokiellon alkaneen, kun saivat sinne tiedon aikanaan lääkärin määräyksestä, lähetettyä selvityspyynnön ja sen käsittelyajan jälkeen, tähän jo meni aikaa.
Samoin siihen, että sain ensimmäisen tapaamisen päihdehoitajan kanssa terveyskeskukseen sen jälkeen.
Itselläni julkisen puolen palvelut ovat nyt ainoa vaihtoehto.

Poliisille tarvitsen seuraavaksi lääkärintodistuksen, joka todistaa terveyden tilan palautuneen, niin että voivat myöntää ajo-oikeuden takaisin.

Tämän todistuksen saa vasta, kun päihdehoitaja on sitä mieltä, että tarpeeksi on seurantaa ollut sopivin tuloksin, ja antaa lääkäriajan, ja lääkäri tuollaisen todistuksen sitten kirjoittaa.

Menen sen todistuksen kanssa sitten jonottamaan poliisilaitokselle, kun sen saan. Tähän asiaan ei saa aikaa varattua.
Siellä kuitenkin toivon, että saavat jo järjestelmiin kirjattua tms. saman päivän aikana ajo-oikeuden palautumisen. Ettei siihen enää menisi aikaa pidempään.
Nähtäväksi jää.

Hoitajaa en heti saanut kiinni. Oli ikävää epätietoisuus, kun ei tiennyt milloin seuraava aika olisi.
Nyt sain lääkäriajan helmikuulle, eikä enempiä labroja ilmeisesti tarvita. Jo tämä tieto helpottaa, kun osaa suunnitella eteenpäin elämää
Hyvä, että asia pikkuhiljaa tulee päätökseen. Ehkä parin viikon sisällä tämän ajoasian saan viimein kuntoon taas.
Pala palalta normi arkea ja käytäntöä rullaamaan.