Ajatuksien avaamista, kun tuntuu että kukaan ei ymmärrä

Äitini, 63v, on alkoholisti. Juo päivittäin itsensä lähes siihen kuntoon, että jalat eivät alla pysy. Kunto muutenkin vuosien ryyppäämisen jälkeen jo todella paljon huonompi kuin hänen ikäisellään yleensä. Hän käy vielä töissä 4 päivää viikossa. Tuntuu että tämä on sellainen seikka, mikä saa monet ystäväni, kelle kerron ahdistuksestani ajattelemaan, että tilanne ei voi olla huono, kun vielä töissä käy. Kyllä se silti on huono. Voisi se toki olla huonompikin, mutta minulle silti todella vaikea, ehkä olen normaalia herkempi ihminen.

Olen itse jo 30 vuotias, perheetön ja ilman kumppania. Minulla menee elämässä itsellani todella hyvin, hyvätasoinen työ, liikaakin harrastuksia ja todella iso määrä aivan ihania ystäviä ja läheisiä. Olen todella onnelinen suurimman osan ajastani.

Äitini asuu yhä isäni kanssa, ovat aviossa, vaikka minkäänlaista suhdetta ei olekkaan ollut kymmeniin vuosiin. Olen ehdottanut heille eroa, erilleen muuttoa, kumpikaan ei mitään tee, vaikka käytännössä vihaavat toisiaan. Isälläni on todella vaikeaa äitini kanssa, ja yritän olla mahdollisimman paljon tukena. Isäni on yksi syy, miksi en pysty välejä katkaisemaan, sillä en voi jättää häntä asian kanssa yksin. Lisäksi olen aina ollut todella tunnollinen ja siinä mielessä empaattinen, että oman äidin hylkääminen tuntuisi todella väärältä, vaikka tiedän että suhteeni häneen tekee minulle pahaa. Jotenkin vuosien varrella on vaan tullut sellainen olo, että minun on pakko olla kuvioissa mukana, että kaikki ei mene aivan päin persettä kenenkään kannalta. Jostain kieroutuneesta syystä olen siis kuitenkin todella läheinen vanhempieni kanssa. Isäni kanssa suhde on terve, harrastamme yhdessä mm. Kalastusta ja urheilua. Hän ei juuri juo.

Äiti on nyt pitkään näyttänyt huolestuttavia piirteitä persoonassaan fyysisien oireiden lisäksi. Hän vaikuttaa todella narsistiselta ja melkein joka psykoottiselta silloin tällöin. Hän laittaa sanoja minun ja isäni suuhun, keksii skenaarioita mitä ei ole oikeasti tapahtunut, syyttää meitä aivan kaikesta eikä näe itsessään ikinä mitään, piikittelee, lyö henkisesti alas, nälvii. Ja me silti yritämme vain auttaa ja puhua asioista avoimesti ja rehellisesti. Hänelle huomauttaessa juomisesta ja käytöksestä, hän uhriutuu ja raivoaa ja keksii mitä ilkeämpiä asioita sanottavaksi.

Hänen mielestään minun persoonani on muuttunut, ja olen nykyään kireä, vittumainen ämmä, raivohullu, joka tarvitsee mielenterveydellistä hoitoa. Tiedän että siellä puhuu sairaus puolestaan, mutta tuntuu se silti pahalta. Oikeasti ystäväni ovat sitä mieltä, että olen maailman kiltein, auttavaisin, iloisin ja ihanin ystävä. Tuntuu vaikealta itseään näin kehua, mutta olen kyllä itsekin tätä mieltä. Olen oikeasti kiva ihminen.

Miksi edes yritän pitää pinnalla ihmistä, joka kohtelee minua näin? Miksi huolehdin hänestä kaiken aikaa alitajunnassani. Miksi autan häntä aina ja yritän olla tukena, kun seuraavana päivänä se on muisto vain. Miksi teen asioita hänen kanssaan mistä hän tulee hetkellisesti iloiseksi muuten masentuneessa arjessaan, kun seuraavana päivänä olen viimeinen asia minkä hän haluaa nähdä? Miksi ajattelen että minä kyllä kestän ja kärsin, mutta en voi jättää tuota heikommassa tilassa olevaa yksin. Vaikka hän haukkuu minua aina, olen silti hänen ainoa läheisensä, kelle puhua. Hän viestittelee minulle kännissä päivittäin, koska olen ainoa joka hänelle enää vastaa ja pitää yhteyttä. En halua kuormittaa asialla liikaa ystäviäni, siksi että he ovat pahan hetken tullen minua jo aina kuunnelleet, vaikka todella harvoin tuntemuksiani aiheesta edes avaan. Toisekseen minusta tuntuu, että he eivät ihan täysin edes ymmärrä, millaisen harmaan ja todella todella painavan peiton tämä asia on päälleni jo vuosia asettanut. Tottakai he ovat tukena ja sanovat että ikävä tilanne, mutta tarvitsisin jotain muuta. Mutta en tiedä itsekkään mitä se olisi, ei kukaan voi auttaa tai tehdä päätöstä tilanteesta irtautumisesta puolestani.

Kiitos jos luit sekavan tekstini, se oli vain ajatusten virtaa kyynelten siivittämänä.

6 tykkäystä

Hei @Alkoholistintytär! Tuo että äitisi on ilkeä ja haukkuu sinusta, johtuu varmastikin alkoholinkäytöstä. Alkoholin käyttö poistaa estoja ja tulee sanoneeksi yhtä ja toista äkkipikaista, oltua ylimielinen, haastaneeksi riitaa yms. Siinä alkoholi puhuu. Joskus ihminen itsekin häpeää viestejään jälkikäteen ja miettii, mitä kaikkea tuli sanoneeksi. Toisaalta, jos on humalassa likipitäen kaiken aikaa, ei tuollaisia vähän selvänäköisempiä hetkiä edes tule. Mieti, kannattaako hänen viestejään lukea. Kun ehkä kumminkin tiedät, mitä sieltä saat lukea.

Vaikutat hyvin kiltiltä ihmiseltä, joka yrittää jaksaa pysyä rinnalla, vaikka ei saa siitä mitään kiitosta, päinvastoin. Kiltteys on minusta hieno ominaisuus, mutta sekin voi mennä jotenkin yli.

Ehkä et halua ottaa välimatkaa äitiisi isäsi takia? Ajattelet, että kun olet mukana heidän elämässään, siitä on tukea isällesi. Varmasti onkin. Olisiko sinun mahdollista puhua isäsi kanssa tilanteesta? Teistä voisi olla tukea toisillenne suhteessa äitiisi. Vai onko isäsi sitä mieltä, että ei hän voi äitiäsi jättää, ja keskustelu loppuu siihen.

Varmaan me kaikki, jotka pysyttelemme mukana alkoholisoituneiden läheistemme elämässä ja otamme vastaan ties mitä p-skaa, meitä pitää siitä kiinni syyllisyys. Ajatus että asiat menevät läheisen kannalta vielä huonompaan suuntaan, kun lakkaa pitämästä yhteyttä ja olemasta läsnä. Ja niiden elämästä, jotka siihen jäävät, tulee entistä raskaampaa.

Vaikeita kysymyksiä. Itse ajattelen, että meidän kaikkien oikeus ja velvollisuus on elää omaa elämäämme. Kun se on se ainoa elämä mitä oikeasti voimme elää. Ajattelen myös, että sun olisi hyvä saada jotain keskusteluapua omaan tilanteeseesi. Al-Anonkin voisi auttaa. Tuntuu että kuormasi on kohtuuton.

Minustakin on uskomatonta, että äitisi on tuossa kunnossa työelämässä. Mutta monet alkoholistithan on. Ihmettelen eikö työnantaja huomaa mitään. Joskus voi olla hyväkin, että työnantaja antaa varoituksen / tekee hoitoonohjauksen.

5 tykkäystä

Ensiksi haluan lähettää Sinulle ison myötätuntohalauksen. Tämä on se syy miksi itse halusin raitistua. Tunnistin tuossa viestissäsi nimittäin omia piirteitäni juovana aikana. Alkoholistihan ei näe mitään virheitä itsessään vaan pyrkii manipuloimaan myös ympäristöään. Siitä on leikki kaukana ja varmasti tulee myös noita narsistisia piirteitä esiin.

Koittaisin neuvoa samaa, että älä lue niitä viestejä. Se et ole Sinä, joksi hän sinua kutsuu. Ymmärrän, että nuo menevät syvälle - kyse on kuitenkin läheisestä kiintymyssuhteesta. Surullista, mutta kaltaisiasi tarinoita on tässäkin maassa monia. Alkoholi on saatanallinen myrkky.

Tämä ei varmaankaan Sinua paljon lohduta, mutta jos hän ei näe itse tilateessaan mitään korjattavaa on siihen aika mahdotonta puttua. Pakkohoitoon ei ketään saa - vaikka välillä se pieni breikki voisi selventää alkoholistin omiakin ajatuksia.

Onko sellaista hetkeä, että te molemmat voisitte isäsi kanssa hänelle puhua? Siis tilanne, jossa hän olisi selvin päin? Humaltuneelle on täysin turha sanoa yhtään mitään. Tietysti, jos hänellä on vahva kielto päällä on tuokin turhaa.

Hae itsellesi keskusteluapua. Ystävät ovat kullanarvoisia, mutta heilläkin on rajansa ja ennen kaikkea he eivät ole ammattilaisia. Kuntasi päihdeklinikalta voisit saada jotakin työkaluja jaksamiseen ettet kohta ole itse uupumuuksen partaalla.

5 tykkäystä

Täällä puhutaan paljon Jekyll ja Hyde luonteesta, eikä turhaan.

On karseaa katsella, mitä alkoholi tekee ihmisen luonteelle.

Kiukkuinen, kaikkea vihaava, katkera, kateellinen, ilkeä, narsistinen, paranoidi ja vaikka mitä, sellaiseksi ne muuttuu.

Laita äitisi estoon ja juttele isäsi kanssa yhteisistä asioista, joista kumpikin tulee hyvälle tuulelle. Tehkää yhdessä interventio ja ilmoittakaa, että touhun katselu loppuu nyt. Samaan hengenvetoon voi sanoa, että hän on tervetullut perheeseen, kun hakee itselleen apua ja aloittaa sairauden hoitamisen.

Näissä käy niin, että läheinen uupuu ja joutuu pian itse klinikalle.

Keskity kavereihin, harrastuksiin ja perusta oma perhe (raittiin puolison kanssa) Älä pode syyllisyyttä, olet takuulla tehnyt kaiken minkä voit.

Oli pakko mainita tuo raitis puoliso, kun täällä niin moni kertoo hakeneensa baarista jonkun rassukan, jonka sitten kuvittelee rakastavansa raittiiksi.

6 tykkäystä

Kiitos kaikille kannustavista vastauksista, moni asia niissä laittoi miettimään. Ja antoi ehkä varmistuksen siitä, että nämä piirteet mitä äidissäni kuvailin ovat niitä piirteitä mitä alkoholisti usein edustaa, eikä tilanne ole ollenkaan poikkeuksellinen.

Puhumme aiheesta paljon isäni kanssa. Hän kuulemma jaksaa ihan ok, jotenkin varmaan turtunut tilanteeseen, mikä sekin tavallaan surullista. Hän on kuitenkin eri luonteinen kun äitini, isälläni on myös paljon harrastuksia ja ystäviä kehen tukeutua, joten saa niistä varmasti voimaa. Ja tasaisin väliajoin kysyn että kuinka hän voi, onko varma että ei halua tilanteeseen muutosta, että auttaisin kyllä. Luulen että hänelläkin joku “syyllisyys” pitää kiinni.

Äitini kanssa ollaan tilanteesta puhuttu monesti, myös selvinpäin. Ei halua apua, ei halua muutosta. On kuulemma menettänyt kaiken elämänhalunsa, ei ole syytä elää, odottaa että aika vie. Olen yrittänyt sanoa, että eikö hän ymmärrä kuinka itsekkäästi tuokin on sanottu, kun oma lapsi sitä kuuntelee. Eikö perhe ole jo jonkunmoinen syy haluta elää? Raskasta se on kuulla ja nähdä, kun toinen on aivan luovuttanut ja päättänyt, että tällä elämäntyylillä menee siihen asti kun pystyy.

Ja vielä yhteen vastaus, äiti työskentelee yksin, joten siksi varmasti kukaan ei huomaakkaan vaikka olotila on joskus hieman heikko. En usko että juo töissä, aloittaa heti kotiin päästyään,mutta en toki varmaksi tiedä. Töihin joskus soitellessani hänelle/hän minulle vaikuttaa kuitenkin olevan ok.

Olen kerran itse työterveyden kautta keskustellut ammatilaisen kanssa, mutta jotenkin minusta tuntuu että en saa siitä oikein mitään irti. Ehkä enemmän auttaisi keskustella omien samanikäisten samantyyppisissä tilanteissa olleiden kanssa. Ehkä tämän vuoden lupaukseni on sellaista tukea löytää.

Kiitos vielä kaikille, jo asioiden avaaminen tännä tuntuu joskus vähän selkeyttävän ajatuksia!

1 tykkäys

Ja se piti vielä todeta, että raitis puoliso ehdottomasti hakusessa tulevaisuudessa onkin. Ongelmaksi tulee toki olemaan se, kun minua saattaa triggeröidä jo pieni normaali tissuttelu viikolla. Tai tarkoitan nyt enemmän esimerkiksi saunakaljan juontia yms, mitä voi tehdä täysin hallinnassa, mutta minulle se saattaa heti nostaa vaaran merkit. Täytyy vaan löytää kumppani kenen kanssa on hyvä luottamus, niin eiköhän sitten nämä omatkin “ongelmat” alkoholin käytön suhteen pysy piilossa. Itselläni kuitenkin on ihan normaali suhde alkoholiin, silloin tällöin ystävien kanssa kun on aihetta juhlaan, mutta toisten käyttö on minulle huolestuttavampi asia.

3 tykkäystä

Alkoholi aiheuttaa usein juuri tuollaista masentuneisuutta ja uskon puutetta tulevaisuuteen. Ainoa lääke siihen tietysti olisi juomisen lopettaminen. Mutta kun samaan aikaan alkoholisti kuvittelee, että juominen on ainoa mahdollinen mieltä piristävä asia, on soppa valmis. Ja niinhän se onkin: Ei kunnon juoppo saa iloa mistään muusta kuin juomisesta. Sehän siinä onkin niin surullista, kun alkoholistit kuolevat sinne omaan kuplaansa, vaikka raitistuminen luultavasti parantaisi mielialan ja toisi ihan mukavia ja tavallisia päiviä loppuiäksi. Itsekkäitäkin juopot ovat, eiväthän he välitä kuin omasta juomisestaan. Tai ehkä toisinaan välittävät, mutta viime kädessä juominen menee aina kaiken muun edelle.

Parisuhteesta… Minulla on myös koko aikuisikäni ollut suuria pelkoja seurustelukumppaneiden alkoholinkäyttöä kohtaan. Johtuen siis oman lapsuudenperheeni olosuhteista, siis alkoholismista toisin sanoen. Kun kohtaat potentiaalisen kumppanin, niin suosittelen ensinnäkin tarkkailemaan todella herkällä otteella, että hänellä ei varmuudella ole minkään asteista alkoholiongelmaa. Toinen asia on se, että juomiseen liittyvät pelot ja niiden juurisyyt kannattaa ottaa puheeksi melko aikaisessa vaiheessa, niin kumppani osaa sitten tarpeen tullen rauhoitella.

5 tykkäystä

Hei @Alkoholistintytär. En löytänyt keinoa millä laittaa sinulle yksityisviestiä, mutta olen samanlaisessa tilanteessa ollut 33-vuotias nainen. Tilanteeni muuttui kohta kaksi vuotta sitten kun äitini menehtyi, mutta muutoin tekstisi on lähes melkein kuin omasta elämästäni.

Sanoit että omanikäinen vertaistukikeskustelu voisi olla sinulle hyvästä. Jos haluat ja tuntuu joskus siltä, minä olen todella hyvä kuuntelemaan vaikka itse sanonkin, ja jos kuunteleva korva auttaisi sinua, olen enemmän kuin “pelkkänä korvana.” (Olipas nyt monimutkaisesti ilmaistu…)

Olen iloinen että olet löytänyt tänne. Se on ensimmäinen askeleesi parempaan. :sparkling_heart:

1 tykkäys