Vuoden lähestyessä loppuaan ajattelin jakaa ajatuksiani tänne, olen kirjoitellut tänne useammallakin nimimerkillä, useimmiten kovassa katumuksessa ja krapulassa.
Viime vuoden lopulla minua tutkinut lääkäri teki jotain, mitä kai voisi pitää onnistuneena mini-interventiona. En ollut asialla alkoholinkäytön vuoksi, mutta olemukseni ja vaivani herättivät mitä ilmeisimmin jonkinlaisia epäilyksiä, B-PEth kertoi sitten loput. Lääkäri piti asiallisen “puhuttelun” ja minä tällä kertaa ymmärsin ja uskoin mitä minulle sanottiin. Olen hänelle tästä hyvin kiitollinen.
Tätä kirjoittaessani on 394. päivä ilman alkoholia. Kuten kaikki addiktion kanssa painivat tietävät, ei ole ollut helppoa, tuskin tulee olemaan jatkossakaan. Tuntuu, että vasta noin vuoden raittiina olemisen jälkeen alkoi kunnolla helpottaa, eikä alkoholi enää pyöri ajatuksissa niin usein. Eihän se toki ihme ole, kun on alkoholin kanssa lätrännyt aktiivisesti yli 30 vuotta. Oikeastaan tuntuu myös siltä, että nyt voisin olla valmiimpi keskusteluihin siitä, mitä tämän vaikean alkoholisuhteen taustalla on, kun en sitä edelleenkään oikein itse ymmärrä. Ehkä keskustelujen aika vielä koittaa.
Haluan tämän viestin kautta toivottaa kaikille keskustelupalstan lukijoille hyvää loppuvuotta sekä parempia aikoja - kykyä, halua ja keinoja selviytyä tämän addiktion kanssa. Paljon päivittäistä työtä on itsellänikin edessä. Kiitos teille täältä saamastani tuesta.
Lopuksi laulun sanoin,
Luoja auta, pidä kurissa
Kaidalla tiellä poissa kiusauksista
Luoja auta, vaikka tukista
Pidä mieli kirkkaana ja paita puhtaana
Mulla on samanlaisia kokemuksia tuosta testistä, joka avasi silmäni lopullisesti.
Olin tosin jo useamman vuoden ymmärtänyt, ettei ole normaalia juoda joka päivä, vaikka kävinkin töissä ja suoritin arkea.
Työterveyslääkäri sanoi epäsuorasti, ettet voi jatkaa ammatissasi, jos ei lukemat laske.
Myös terveys menee vääjäämättä, jos jatkaa samalla linjalla vuosikymmeniä.
No tuosta testistä alkoi kauhea kohu, kun liiton miehet kuulivat, että meidän alkoholin käyttöön ollaan puuttumassa.
Sehän ei passaa, kun 3/4 kärsii alkoholismista.
Harmi sinänsä, kun ainakin omalla kohdallani testi auttoi raittiuteen, oli se sitten lainopillisesti miten vaan. Tuskin kukaan haluaa lentää krapulaisen kapteenin kyydissä tai olla muissa maailmoissa olevan kirurgin leikeltävänä. Minua jännittäisi kyllä bussissa tai junassakin, jos puikoissa olisi huonosti nukkunut, juuri ennen työvuoroa täpärästi nollat puhaltanut tutiseva koheltaja.
Riippuvuudesta vapautuminen on paras lahja, jonka itselleen voi antaa. Uskon myös läheisten nauttivan siitä.
Onnea yli vuoden raittiudesta! Kun on vuoden ollut raittiina, on tullut elettyä koko vuodenkierto kaikkine vakiintuneine juhlineen, mutta nyt ensimmäisen kerran uusin viettotavoin. Seuraavana vuonna on jo sitten vakiintuneempaa olla raittiina. Toistojahan se vaatii, mutta niin vaati alkoholisoituminenkin. Itsensä uudelleenohjelmoiminen on hidasta, mutta ajan myötä alkoholista tulee yhdentekevä aine, kuten eräällä plinkin veteraanilla oli aikoinaan tapana sanoa. Hyvää loppuvuotta ja alkavaa vuotta sinulle!