Joo kiitos vastauksista. Nyt sitten heräsin. Tää on mun aamu.
Se on kyllä totta mitä noi kaks viisasta miestä on mulle sanonu, että mitä pidempään o raittiina, sen selkeemmin osaa käsitellä asioita/ näkee oman tilanteensa. En mä varmaan tähänkään asti olis päässy tässä työstämisessä, jos mulla ei olis näitä itämaisia menetelmiä ja tota terapiaa takana. Koska nää jutut mitä oon nyt itsestäni löytänyt on ollut alitajusia pidemmän aikaa. Ja mun tunnepuoli sanoo, että näillä herroilla on paljon enemmän kokemusta ja tietoa tosta kyseisestä asiasta, (he ehkä ovat jossain päihdeaputyössä mukana) kun sillä mun terapeutilla, joka on muuten kyllä helvetin hyvä, mutta tästä päihdepuolesta se ei tunnu ymmärtävän paljoa, häntä syyllistämättä.
Tämän saman piirteen olen huomannut ystävissänikin jotka dogaavat paljon, jos joku puhuu heidän juomisestaan, he käyvät vihaisiksi.
Kyl mä luulen, että alkoholisti voi myös kehitellä itselleen oireita, päästäkseen juomaan, mutta se on yksi osa-alue ihmisen psyykkeessä. Näin ainakin tällä hetkellä.
Mä näkisin, että joihinkin ihmisiin voi luottaa, mutta on monia joihin ei voi luottaa. Ja nykyäänkin on ihmisiä joihin olen luottanu ja he ovat minut pettäneet. Yleensä ne on niitä ihmisiä joilla menee heikosti elämässä.
Okei, eilen mulle tapahtu jännä asia. Mä en tiedä kuulostaako tää jotenkin tekaistulta jutulta tai hölmöltä. Mut mä vähän aikaa näin tän asian niin, että mulla on addiktio päihteisiin ja sitä addiktiota pitää hoitaa ja mun olis mahollista olla esim. aa-kerhossa muiden ihmisten kanssa. Se tuntui tosi vapauttavalta ajatukselta, niinkun 100000 kilon paino olis otettu pois hartioilta. Ettei tarttiskaan kestää tätä p’skaa yksin. Niinkun mä olisin vihdoin tajunnu tän homman pointin.
Sitten luin ton kukan kirjotuksen (en syyllistä ketään, nämä jutut tapahtuvat mun omassa psyykkeessä, eikä näillä välttämättä ole mitään tekemistä kukan kanssa) ja ajattelin, että ehkä mulla onkin vaan tämmönen identitettikriisi ja vitut mä mitään apua tartten. Ja fuck off kaikki jne.
Ja nyt olen siinä pisteessä, että olen tiedostanut itsessäni taas jotain uutta. Koska tää sama taipumus oli silloinkin, kun mä lähdin viimeks aa-kerhosta. Välillä se oli silleen, et joo mä oon 100% alkoholisti. Mut sitten vähän ajan päästä joku ihminen puhu mulle jotain, et “et sä mikään alkoholisti ole, sä et ole ees ollut vankilassa” jne. Sit tää juttu menikin ihan päinvastaseen suuntaan.
Mutta mä kyllä ymmärrän minkälainen voimavara nämä tukiryhmät on niille ihmisille jotka niitä osaa hyödyntää. Ne on iso voima ja vahvistaa ihmistä.
Okei en komppaa kaikkea mitä nämä herrat sanovat, mutta minusta tuntuu että heillä on osassa teksejä helvetin hyviä pointteja.
Joo kynnys avun vastaanottamiselle todellakin on kasvanut. Vaikka muistan kerran käyneeni tauon jälkeen ryhmissä, niin ihmiset ottivat minut sydämellisesti vastaan. Sitten osa ihmisistä vaan vittuili minulle ryhmän ulkopuolella mm. pikaviestintäjärjestelmien kautta. Mä vaan ihmettelen, että mitä auttamista se on. Se juuri on lisännyt kynnystäni mennä ryhmiin.
Yks arvaus olikin, kukka, että sulla on oma päihdehistoria. Mietinkin, että miksi sinusta minulla voisi olla vain identiteettikriisi menossa jne. Ehkä sinulla on tällainen vaihe juuri menossa, että epäilet onko sinulla oikeastaan mitään alkoholiongelmaa ollutkaan jne. Sama vaihe, kuin itselläni.
Mä luulen, että Kukka noista sun teksteistä mä tajuan aika paljon, koska mulla on oma kokemus. Mut mulla ei ole avioliitosta kokemusta. Olen vielä niin nuorikin.
Musta tuntuu, että Kukka sulla on esim. kyky empatiaan, kyky rehellisyyteen ja fiksuuteen. Ja älyäkin löytyy. Semmosia kykyjä, mitä ei kaikilla viinasta luopuvilla ole tai ylipäätänsä ihmisillä. Näkisin että sulla on paljon mahdollisuuksia selvitä. Koska muistan just ryhmistä, että ne ei oikein selvinneet, ketkä puhu vaan “niitä näitä” tai olleet rehellisiä asioiden suhteen.
En koe, että tämä on mikään kilpailu siitä kenellä on enemmän tai vähemmän raittiutta takana. Käsittääkseni myös aa-ohjelmakin pyrkii tasa-arvoisuuteen. Ja siihen, että ollaan samalla viivalla muiden kanssa oli raittiustilanne mikä hyvänsä. Vaikka ihmisethän sitäkin ohjelmaa noudattaa ja virheitä sattuu.
Jotain olis nyt kyllä tehtävä. Nyt on tää flunssa, niin ei oikein oo voimia mitään tehdä, mutta seuraan tilannetta.
Mun vanhemmat joi satunnaisesti, äiti ei ollenkaan. Mut mä muistan muutaman jutun nuoruudesta. Isä anto saunassa mulle hörpyn kaljasta kun olin 4 vuotias ja sano, että pienenä pitää alottaa. Ja se oli niitä harvoja tilanteita kun oli isän kanssa jotain yhteistä tai mukavaa tekemistä. Tästä on saattanut tulla semmonen ehdollistuminen, että kaljaan liitetään kaikki mukava ja hauska. Äidillä oli taas tämä tapa, että hän pisti minut juomaan vettä kun olin surullinen, niitä mun tunteita ei siis mitenkään “työstetty” vaan siihen juotiin vettä. Siinä mielessä ehkä huvittavaa, että he eivät todennäköisesti ole tajunneet minkälaista yhteistyötä he toteuttavat keskenänsä. Vaikka asia ei mikään hupaisa olekaan. Helvetin portit siinä on avautuneet.
Joo, ei kai tässä muuta, flunssa päällä, ynirutmi sekaisin. Sekavaa tekstiäkö? Mene ja tiedä. Heips.
edit:
Tuli muuten mieleen tosta, että pitää olla jotain erityistä muiden ihmisten silmissä. Itselläni on myös tuo taipumus. Että pitäisi aina loistaa ja olla muita parempi jne.