Äitinikö alkoholisti?

Lähemmäs 70-vuotias äitini juo noin pullon viiniä päivässä. Ei kuitenkaan pidä pulloa esillä vaikkapa pöydällä, vaan selvästi pyrkii piilottamaan esimerkiksi lattialle jonkin esineen taakse. Joskus säilytti konjakkipulloa vaatekaapissa. Tätä on kestänyt kenties jo vuosia, ainakin jonkin asteisena? Se on vain kohtalaisen huomaamatonta eikä ulkopuoliset tiedä hänen juomisestaan, koska harvemmin on nähtävästi humalassa ja toisaalta harvemmin poistuu kotoaan. Enkä siis itsekään ole ehkä täysin tiedostanut ongelman vakavuutta ja olen katsonut sitä ikään kuin sormien läpi, koska eihän se sekoile kännissä tai mitään. Perheessäni on aina juotu “sivistyneesti”. Olen kuitenkin alkanut olemaan huolissani hänen terveydentilastaan, sillä hän tuntuu vanhenevan silmissä, kai se alkoholi tuollaisina määrinä alkaa rappeuttamaan ja olen enemmän alkanut tarkkailemaan käytöstä. Ongelmahan kyseessä jo tuntuisi olevan, kun ei taida olla päivää ilman holia, vai mitä?

Se minkä juoja katsoo omaksi ongelmakseen, on yleensä eri kuin huolissaan olevan läheisen.
Juopon kanssa elosta ajattelin aikoinaan usein näin “minulla on alkoholiongelma, ei sillä juojalla” koska minä tunnun olevan enemmän huolissaan, ahdistunut ja pian jopa sairas, kuin se itse alkoholia käyttävä ihminen. Joten. Hae itsellesi pian apua, ennenkuin tuo ongelma että äitisi juo, konkretisoituu sinulle. Jos joku juo itensä on yksi asia, mutta jos siinä menee mukaan joku muu, on aina sitten uusi ongelma.