Äitini 68 v alkoholisoituminen

Heippa,

en oikein tiedä, mitä tehdä äitini kanssa, jonka meno on nykyään holtitonta. Isäni menehtyi noin vuosi sitten ja isäni kuolemaa seurasi äidilläni suuri suru ja masennus ja sitä äiti alkoi lääkitsemään alkoholilla.

Tämän seurauksena äitini on kaatuillut, lyönyt päänsä, räyhännyt tuntemattomille, katkaissut välejä sukulaisiin, soittelee kännipuheluita ja viimeisenä niittinä kännipäissään katkoi kätensä ja joutui leikkaukseen. Itekään en enää jaksaisi kuunnella sitä kännisössötystä…

Äiti myöskin kieltää alkoholinkäytön ja kieltää olevansa kännissä puheluiden aikana. Väittää siis olevansa raitis, mikä ei pidä paikkaansa. Oon useasti yrittänyt mennä käymään, mutta aina äiti keksii tekosyitä ja peruu viime hetkellä. Viimeksi oon äitiä nähnyt joskus 2-3 kk sitten.

Oon odottanut, ettäi äiti jossain puhelussa olisi selvinpäin, jotta voisin ottaa äidin päihteiden käytön puheeksi, mutta sellaista puhelua ei ole viime aikoina ollut. Äidillä on myös jtn masislääkkeitä käytössä.

Summasummarum. Isäni siis piti äidin alkon käytön kurissa. Nyt äiti on hälläväliä-asenteella liikkeellä ja käy surua/masennusta läpi.

En vaan tiedä mitä tehdä. Äitini ryyppäsi lapsuudessanikin ja meinasi saada potkut sen takia ja nyt taas tätä samaa ryyppäämistä. Mitä mä voin tehdä, kun toinen ei edes myönnä alkon käyttöä? Hirveetä katsoa vierestä toisen hidasta itsemurhaa ja vaan odottaa, milloin lyö sen päänsä oikeasti pahasti. :frowning:

Olipa vuodatus… kaikki neuvot otetaan vastaan.

Moi!
Neuvoja minulla ei juuri ole antaa, mutta sympatiaa kyllä! Ei se paljon lohduta, mutta silti…
Ei aikuista ihmistä oikein voi pakottaa raittiiksi jos hän ei halua kuunnella eikä usko puhetta.
Huoli-ilmoituksen voi tietysti tehdä, mutta kynnys puuttua täysi-ikäisen, täysivaltaisen ihmisen tekemisiin lienee korkealla. Viisaammat kertonevat siitä enemmän…
Mutta voimia ja tsemppiä sinulle!
Muista huolehtia omasta hyvinvoinnistasi, siihen sinä voit vaikuttaa

Pidä itsestäsi huolta, vaikka huoli vanhemmasta vaivaa. Usein pitää alkoholistin mennä isoon ja syvään kuoppaan ja sieltä ylösnousu avaa silmät ennen kun tapahtuu. Mitään ei tapahdu ennen kun myöntää ongelman vaikka läheiset sen tietäisi. Yritä jutella äidillesi miltä sinusta tuntuu ja kertoa että olet huolissasi ja asioiden pitää muuttua. Minä alkoholisti isääni katkaisin usein välit kokonaan kun joi, en vaan lopulta jaksanut sitä. Halaus.