Äitinä vielä aikuiselle lapselle

Joitain vuosia sitten soitin johonkin puhelin apuun/vertaistukipuhelin tms. poikani takia. Sain sieltä neuvon jättää poika kokonaan. Äitinä en ole kyennyt. Enkä vieläkään halua. Meillä on siis hänen kanssaan vielä(kin) keskusteluyhteys.

Kyse on aikuisesta lapsesta. Hän on sekakäyttäjä. Nyt myös asunnoton kun ei pysty olemaan tukiasunnoissakaan (säännöt). Takana on enemmän ja vähemmän huumeita ja alkoholia. Nyt myös ottanut osumaa kadulla ja syyllistynyt itse varkauksiin,häiriökäyttäytymiseen ja ilkivaltaan. Ollut useampaan otteeseen sairaalassa, mutta ei oteta mielisairaalaan ilman psykoosia.

Ikää pojallani on tarpeeksi eli hänen pitäisi olla aikuinen. En rahoita häntä enkä hänen aineitaan enää kun ymmärsin mihin joskus antamani"ruokaraha"meni. Saavutetun keskusteluyhteyden haluaisin pitää (jos puhelin säilyy) ja vaikkei meillä oikein enää ole mitään puhuttavaa. Miksi haluan tämän kipeääkin tekevän yhteyden säilyttää? Kun soitan tahdon kuulla, että hän on vielä hengissä. Aika jolloin hän ei vastaa on joskus helpompaa ja joskus vaikeampaa.

Tätä on nyt kestänyt 9 vuotta. Hän oleilee naapurikaupungissa. Alussa kun olimme tietämättömyyden harhassa (=epäily,oletus,huolehtiminen,soittelut yms) oli tavallaan helpompaa. Hän oli osa perhettä, tuli kylään (nukkumaan ja syömään siis toipumaan, hyväksikäyttämään ja valehtelemaan). Huumeiden käyttö selvisi noin 5vuotta sitten kun ensimmäinen ja viimeinen oikea vuokra asunto meni. Alkon käytöstä olen kyllä tiennyt.

Alussa hän kävi koulua (keskeytyi) mutta hänellä oli asunto (menetti). Sitten seurasi tukiasunto rumba kunnes tuli tämä päivä ettei hän kestä sielläkään sääntöjä. Hoitojaksojakin on ollut takana useampi, mutta lopulta hän ei enää ollut halukas niihinkään.
Tänä syksynä hän jäi kadulle. Kun tuo tukiasunto oli menossa yritimme vielä auttaa. Hän sanoi olevansa halukas muuttamaan naapurikuntaan pienelle paikkakunnalle. Hankimme kyydin tavaroille (kyyti peruttu ja tavarat kaatopaikalle nyt). Koska hän oli kadottanut paperinsa olisi hänen pitänyt hakea uudet,joten lähti vuorokaudeksi tukiasuntoonsa meiltä. Myös muita asioita olisi ollut hoidettavana. Ja jäi sille tielleen juomaan tms. Kaikki siis peruttiin. Tulipas taas uudestaan hyväksikäytetyksi tullut olo takaisin.

Viimeksi kun puhuin hälle (ei niin kamalan sekaisin ollut) sanoinkin etten sinua voi enää mitenkään auttaa kun et apua halua ottaa vastaan. Ja koska hän jätti osan rahoistaan minun taakseni talteen niin, että soittaa ennen kuin puheaika loppuu…tälläkin tavoin uhriutan itseäni, onkohan oikea sana? Tulen laittamaan puheaikaa vaikkakin hänen omilla rahoillaan. Näinkin pienellä teolla mistä ei vaivaa ole pidän yllä suhdetta omaan lapseen,joka ei enää minusta välitä. Hän on jo kolmikymppinen kuitenkin eikä lapsi enää.

Tiedän AlAnonit ja muut. En voi niissä käydä. Olen vammautunut ja asun syrjäkylillä. En jaksa matkoja enkä pitkään istumista. Muuta näiden sekakäyttäjien (alko/huumeet)omaisille tarkoitettua en tiedäkään. Tämän paikan vain.
Viime viikolla sanoin pojalle, että koska hän hankki itsensä nyt kaiken avun ulkopuolelle en minäkään enää pysty auttamaan. Mutta tiedän myös että itselläni on jonkin verran läheisriippuvais prolematiikkaa. Avioliittoani en halua uhrata tälle. (pojan oma isä kuollut). Meille häntä en halua pyytää. Joulukin tulossa olisi taas.

Sydämessäni on tyhjä paikka, koska en voi tehdä enää mitään. Hautauskuluja katselin yksi päivä"huvikseni". Onkohan täällä ketään jolla olisi vähänkään samantapainen tilanne?

Hei,

En osaa samaistua, kun minulla ei ole omia lapsia. Toivotan paljon voimia sinulle ja täällähän kirjoittelee muita vanhempia toisessa ketjussa omista lapsistaan, vaikkakin täysikäisyyden kynnyksellä olevista. Al-anon ryhmiä on myös verkossa, mutta jos kirjoittaminen helpottaa oloasi edes hieman niin jatka ihmeessä kirjoittamista. Itseäni on kirjoittaminen auttanut paljon, kun saa purettua toivottomuuden tunnetta eikä ole niin yksin.
Ei ole sinun vikasi, että lapsesi on päihdesairas. Ja hänellä on varmasti rakkautta ja välittämistä sinua kohtaan, vaikka riippuvuus hallitsee mieltä. Päihteillä on niin helppoa sysätä tunteet ja häpeä pois mielestä. Päihdesairaathan usein vaikuttavat todella tunnekylmiltä sekä itsekkäiltä, eikä heillä välttämättä ole mitään kosketusta omiin tunteisiinsa. Se ei tarkoita, etteikö tunteita siellä syvällä sisällä olisi.
Sinä voit toimia juuri niin kuin itse haluat ja koet tarpeelliseksi. Voit asettaa omat rajasi. Olet saatavissa tai pidät yhteyttä lapseesi, mutta et ole halukas tukemaan rahallisesti. Ei kaikkea tarvitse tehdä heti ja valmiitahan me emme ole koskaan tässä maailmassa. Tee päätöksesi itseäsi ja omaa hyvinvointiasi ajatellen, sellaiset rajat joiden kanssa kykenet elämään. Et ole yksin, sinun ei tarvitse jaksaa yksin. Paljon voimia ja toivottavasti kirjoittelet vielä lisää.

Heippa vertaistukeatänäänjostakin.

Hyvä, että kirjoitit. Tiedän mistä puhut, vaikka oma tyttäreni vasta 20vuotias. Omalla tyttärellä käyttöä nyt 3vuotta. Adhd ja epävakaa persoonallisuushäiriö. Asuntoja 2.5 vuoden aikana 5, joista 1 saanut häädön ,kaksi saanut pidettyä niistä kiitos meidän vanhempien. Nyt asuu eri paikkakunnalla. Vointi ollut vaihtelevaa, syksyllä valoisampaa, jopa kuntoutukseen suuntaavaa. Usko itseen loppui, aineet vetää enemmän. Nyt menee huonosti, kaikki raha mikä tulee menee samantien. Ei voi auttaa rahallisesti. Nyt halusi pitää taukoa poikaystävästään, envoi ottaa kotiinkaan, koska nuorempia sisaruksia, jotka ahdistuvat siskonsa käytöstä. Haluaa apua, mutta ei sitä silti ota vastaan. Sama tilanne kuin sinulla siltä Osin ettei mitään voi tehdä jos toinen ei apua halua. Katsottava vaan vieressä ja toivoa parempaa ja suojellusta.

Olen tehnyt tuota samaa,miettinyt hautajaisia. Pidän sitä itsensä suojelemisena. Kun mitään ei voi tehdä, tuntuu se joltain konkreettiselta tyttären eteen. Alkaa ajatella ikäänkuin se helpottaisi sitä todellista tilannetta jos sellainen tulisi eteen. En halua menettää tytärtäni, rakastan enemmän kuin mitään. Haluan hänen tuskan kuitenkin loppuvan.

Missä poikasi yöpyy kodittomana? Oletko tehnyt hänestä huoli-ilmoituksia koskaan?

Voimia sinulle :heart:.

Tirppana

Kiitos.

Ei,en ole tehnyt huoli ilmoitusta. Itselleni hieman epäselvää mitä se tarkoittaa. Voikohan sellaisen tehdä, vaikkei tiedä missä henkilö edes on? Ja mitä sitten tapahtuu?

Nyt hän ei ole vastannut enää puhelimeen. Tukiasunnon jälkeen hän oli menossa johonkin päihteiden käyttäjille tarkoitettuun paikkaan, missä siis voi olla sekaisena yön yli. Tarkkaan en tuotakaan paikkaa tiedä.
Toisaalta hän on ollut omien sanojensa mukaan"ystävien/kavereiden/tuttujen" luona öitä elikä ymmärrän ko ihmiset myös käyttäjiksi. Mitään yhteystietoja itselläni ei siis ole. Aiempina vuosina hän antoi yhteystietoja"kaiken varalta", mutta näihin ihmisiin hän ei enää pidä yhteyttä.

Ja nyt olin muutoin itsekin pohtimassa tuota huoli ilmoitusta… Mutta jos hän ei pidä mihinkähän viralliseen tahoon yhteyttä, elää varkauksillaan,ei hakeudu hoitoon eikä hyväksy hoitopaikkaa vaikka sellainen tarjottaisiin niin mitä hyötyä??
Kun ihminen ei itse halua edes apua ei meidän yhteiskunta voi pakottaa aikuista ihmistä mihinkään ellei ole vaaraksi toisille ja/tai itselleen. Siis täällä saa rauhassa tappaa itsensä päihteillä.

Kirjoitit 20-vuotiaasta tyttärestäsi. Toivon, että jaksat vielä uskoa hänen toipumiseen, luottaa hänen selviytymiseen. Itseltäni on usko karissut lähelle nollaa ja toivo myös. Jotain pientä kyllä on jäljellä jonkin verran vieläkin. Tänään ajattelin soittaa sairaalaan. Katoamisilmoituskin taitaa olla turha kun hän on tehnyt näin ennenkin. Hävinnyt pariksi kuukaudeksi. Nyt voin vielä kysyä tukiasunnosta, että mistä voisin muualta kuin kaupungin sairaalasta kysyä.

Onko tyttärelläsi hoitojaksoja takana? Silloin kun poika oli hoidossa sain levättyä ja jaksoin uskoa ihmeeseen. Hänellä oli myös aikoja jolloin kävi AA ja NA, mutta nekin olivat turhia? yrityksiä.

Kaikkien kohdalla edellä mainitut eivät ole turhia,vaan toimivat vaikka retkahduksia tulisikin.
Toivo kannattelee pitkälle niin kauan kuin sitä on. Tietoa minulla on kyllä päihdesairauksista, mutta tieto lisää todellakin tuskaa,koska toipuminen voi alkaa vasta kun ihminen itse sitä haluaa (edes vähän). Ja tavallani olen nyt vain"ulkopuolinen"poikani tilanteessa, vaikka en olekkaan koska hänen elämänsä vaikuttaa omaani. Miten sen voisi antaa olla vaikuttamatta?
Kiitos ymmärryksestä myös tuohon hautajaisajatteluun. Se on vähän"sairasta"kunnes enää ei ole.

Kornia on tavallaan myös puheyhteys mikä on ylläpitänyt toivoa,uskoa,luottamista,rakkautta ja kun se viedään mitä jää? Lapseni oli kiltti,ujo,kohtelias, ystävällinen,rakastava ja nuo piirteet näen hänessä vieläkin toisinaan. Valo ja elämänilo vain katosi eikä voi oikein ketään syyttääkään siitä (sehän olisi helppoa).
Mutta siitä huolimatta kannustan sinua puheyhteyden (suodattaen)säilyttämiseen!

Minun lapseni myös vähän yli 30 vuotias ja hänellä tilanne se, että vuokra-asunto, ties monesko että olisi menossa alta, mutta vielä saa siinä asua koska aloin maksamaan rästejä hänen puolestaan. Vaikka ei varmaan pitäisi. Ehdoksi laitoin, että päihteiden käytön pitää loppua. Eihän se lupauksista huolimatta mene niin addiktilla. Hylätä en osaa vaikka “unohtaminen ja yhteydenpidon lopettaminen” helpottaisi omaa oloa. Ehkä se joku päivä vain on pakko tehdä niin jos asiat eivät muutu niin kuin nyt siltä näyttää. Hirveän vaikeaa tehdä tämä ratkaisu.

Nyt olisi laitoshoito eka kertaa hänelle tarjolla mutta näyttää siltä, että ahdistus hänellä kasvaa siitäkin, pitäisihän sitä päihteistä luopua. Nyt tekee velkaa taas vaikka 2 kk sitten tuli hakatuksi. Hautajaisia olen minäkin usein jo yli 10 vuoden aikana suunnitellut. On tämä kamalaa elämää myös läheisille. Olen oikeastaan jo menettänyt toivoni. Siskonsa on laittanut käyttäjään välit poikki. Minulla ei ole lähellä ketään ihmistä tukena tämän asian kanssa ja siksikin tämä on niin vaikeaa ja pelottavaa. Kunpa osaisi toimia parhaalla mahdollisella tavalla.

Heippa Vertainen ja tervetuloa kirjoittelemaan. Varmasti me kaikki olemme maksaneet vuokria/laskuja/ruokaa jne. omien kykyjemme mukaan, kunnes tosiaan todettu ettei se vie tilannetta parempaan suuntaan lainkaan. Älä sitä siis murehdi, lopetat maksamisen kun olet valmis. Me maksoimme 7kk säännöllisesti ja senkin jälkeen muita laskuja ja ruokaa. Minun tytär voi kevääseen asti todella huonosti, nyt oli löhes 3.5 kk selvä ja nyt viikko sitten retkahti, nyt menee lujaa. Meillä sisaruksilla välit edelleen, mutta aina kun käyttöä on tytär häviää ja ottaa yhteyttä lähinnä, kun tarvitsee jotain. Rahaa, ruokaa tai puhelimen. Täysin en ole pystynyt häntä rajaamaan ulos käytön aikana, mutta kotiin en ota silloin kun sekaisin, selvänä saa tulla. Nyt tuli ero poikaystävästää ja koska asunto poikaystävän nimissä, nyt myös koditon.

Älä murehdi sitä teetkö oikein, itse ajattelen, että koska tämä sairaus on sellainen, että hyvinkin voi elämä päättyä nuorena. Omat toimet täytyy tehdä niin, että voi elää itsensä kanssa jos pahin tapahtuu. Käytön aikana lapsemme tuskin edes ymmärtävät/muistavat mitä teemme heidän eteensä. Tämä tuska ehkä suurempi tässä suhteessa meillä läheisillä käytön aikana. Älä kuluta itseäsi loppuun vaan koitetaan nauttia elämästä, meidänkin elämä on tärkeä. Pystymme auttamaan omiamme sitten, kun he haluavat ottaa apua vastaan. Kirjoittele tänne ihmeessä, kun siltä tuntuu. Voimia❤️.

Tirppana

Hei, tarinanne kuulostavat hyvin tutuilta.
Minulla reilu parikymppinen alkoholiriippuvainen poika.
Asuu omillaan, mutta autamme isänsä kanssa laskujen maksussa ja vien välillä ruokaa.
Vuokransa on itse maksanut tukirahoistaan, ainakin toistaiseksi.
Mm. isäni oli ja ex-miesystäväni on alkoholisteja. Heidät rajasin täysin pois elämästäni kun eivät apua halunneet sairauteensa vastaan ottaa.
Mutta tilanne eri kun kyseessä oma lapsi.
Oman lapsen hylkääminen ei ole helppoa. Ja miksi äidin tai isän pitäisi täysin hylätä lapsensa?
Voi kuitenkin tehdä selkeät rajat ettei anna rahaa eikä maksa laskuja.
Tai ettei halua päihtyneenä lastaan käymään.
Mutta mielestäni voi sanoa lapselle että on valmis auttamaan heti kun lapsi haluaa alkaa hoitamaan päihdesairauttaan. Että lapsi tietää ettei vanhemmat ole häntä täysin hylänneet.
Olen pojalleni sanonut että yöksi laitan puhelimen viestiäänet hiljaiselle mutta soittoääntä en. Eli jos on oikeasti hätä niin voi aina soittaa.
Elämä päihderiippuvaisen vanhempana on hirveän raskasta. En jaksa harrastaa enää mitään tai olla muutenkaan sosiaalinen. Ei tätä ymmärrä kuin saman kokenut. Miten joutuu jatkuvasti pelkäämään soittoa sairaalasta, poliisilta jne.
Tai miten helpottavaa on kun huomaa lapsen olleen hetki sitten Facebookissa tai WhatsAppissa. Tietää että toinen on hengissä.
Voimia kaikille päihderiippuvaisten läheisille!

1 tykkäys

Heippa MinäVaan.

Kiitos, kun kerroit tilanteestanne, tutulta kuulostaa. Tuo ettei jaksa mitään sosiaalista on tuttua itsellekkin. Työt hoitaa, mutta harrastaa ei kyllä mitään. Ulkoilla jaksan ja siitä saan voimaa. Niitä ihmisiä jaksan nähdä jotka tietävät tilanteestamme, ne joiden seurassa en halua kertoa tyttärestä en halua myöskään nähdä. Aina sanotaan ettei tarvitse salailla käyttäjän puolesta asioita, mutta kaiketi sitä luonnostaan haluaa suojella lastaan leimautumiselta, jospa kuitenkin joskus raitistuisi.

Kuinka usein näätte? Onko hän lainkaan puhunut avun hakemisesta? Käykö koulua/töissä?

Meillä tilanne nyt hiukan parempi, pieniä askelia. Tytär jatkanut koulussa, käy NA ryhmissä, saanut lääkityksen perussairauteensa. Silti tämä on nuorallakävelyä ja on sitä varmasti pitkään. Koitan muistuttaa itseäni, että tytär on paljon muutakin kuin riippuvuutensa ja sairautensa. En voi niitä parantaa, yritän olla sitä edes yrittämättä Yritän muistaa olla vain äiti, joka rakastaa lastaan kuten kaikki muutkin, pidän rajat, mutta sydämen aina auki. Kuulostaa helpolta, mutta ei sitä tottavie ole. Rakkaus voittaa aina❤️.

Voimia :heart:, Tirppana