Äiti josta ei kohta ole mitään jäljellä

Äiti on juonut aina. Olen koko ikäni (25 vuotta) joutunut katselemaan hänen juomistaan. Hänellä todettiin 90-luvun puolivälissä MS-tauti eikä sekään hidastanut hänen menoaan. Hän käy töissä, on osa-aikatyökyvyttömyyseläkkeellä joka tarkoittaa sitä, että hän on ti-to töissä ja muuten kotona ryyppäämässä. Olen muuttanut kotoa pois jo vuosia sitten mutta siltikin ryyppääminen vaikuttaa lähes jokapäiväiseen elämääni.

Viikonloput ovat karmeita, milloin soittaa isäni, milloin veljeni ja kertovat mitä äiti on saanut päähänsä. Äiti ryyppää torstaista maanantaihin. Suht selvänä hän on tiistain ja keskiviikon koska on töitä. Eilen hän oli ottamassa jotain vanhoja mielialalääkkeitään, koska hän on kuulemma niin loukattu ja syrjitty. Kotona ei ole ketään hänen seuranaan, koska hän vaan syyttää ja haukkuu muita eikä keksi mistään mitään positiivista sanottavaa. Eilen minulla tuli mitta täyteen kun siellä isäni pyynnöstä menin käymään, ja vein talosta kaiken viinan mennessäni. Ja ne lääkkeet. Sitten sain kuulla olevani kusipää, mulkku ja kusikasa jne jne koska hän olisi halunnut vielä kaksi kaljaa. Sitten hän lähti kävelemään lähi-Siwaan ja seurasin häntä, kerroin sanovani henkilökunnalle etteivät myy hänelle alkoholia koska hän oli silminnähden päihtynyt. Käveltiin 300 metriä ja sitten käännyttiin takaisin koska näki mun olevan tosissaan. Ja taas olin kusipää ja mulkku.

Tänään soitin paikalliselle A-klinikalle ja pyysin itselleni ajan; pakko päästä puhumaan jollekin asiasta ja tiedustella onko tähän mitään hoitokeinoa. Eilen jos ne lääkkeet olisi ehtineet äidin kurkusta alas, olisin voinut soittaa ambulanssin hakemaan hänet. Miksi Suomen lainsäädäntö on niin perseestä että ihmistä ei saa riippuvuuksien takia pakkohoitoon ennenkuin tämä tekee itselleen jotain?? Sanoin äidille eilen varaavani ajan, tuskin hän sitä muistaa. Huomenna odotan häntä kotona kun hän tulee töistä ja kerron meneväni keskiviikkona puhumaan asiasta ja toivon hänen tulevan perjantaina, vapaapäivänään, mukaan vastaanotolle hakemaan apua.

Isä on muuttamassa pois kotoa jos juominen ei lopu. On ollut muuttamassa jo monet kerrat. Mutta ei äitiä voi jättää yksinkään, sitten hän juo itsensä hengiltä. Mutta ei tässä kohta muu auta, kaikilla meillä on voimat loppu tän asian kanssa.

Olen itsekin nykyään tuore äiti. En haluaisi äitiäni estää näkemästä lapsenlastaan, mutta pakko se on kun hän on aina kännissä. En halua lapseni joutuvan näkemään samaa, jonka kanssa minä kasvoin. Meillä ei oteta alkoholia lapsen nähden. Viihteellä on käyty kerran lapsen puolivuotisen elämän aikana ja molemmat niin että toinen oli kotona. Minun lapseni ei tarvitse joutua pelkäämään omia vanhempiaan siksi, että alkoholi on sumentanut pään.

Mutta mitä helvettiä mä teen sen äidin kanssa. Se juo ittensä kohta hengiltä. Jos se ei A-klinikalle suostu lähtemään niin pitääkö vaan odottaa että tulee sairaalakeikka. Se ei ole enää kaukana.

Hei!
Olet tehnyt paljon äitisi kuiville pääsyn eteen.Valitettavasti en usko että siitä on apua ellei äitisi itse sitä halua. Niin kamalalta kun se kuulostaakin ei alkoholistin lähiomainen voi tehdä mitään muuta kuin katsoa vierestä ja odottaa että alkoholisti itse haluaa lopettaa tai henki lähtee. Syy miksi suomessa saa itsensä juoda hengiltä, perustuu kai siihen että rahat valuisivat hukkaan jos ruvettaisiin pakkohoitamaan ihmisiä jotka eivät halua raitistua. Raitistumisen kannalta tärkeintä kun on alkoholistin oma motivaatio.
Olen hirvittävän pahoillani ja ymmärrän miltä sinusta saattaa tuntua. Oma isäni joi itsensä hengiltä muutama vuosi takaperin ja äiti juo yhä. Olen itse lueskellut kirjallisuutta alkoholismista ja läheisriippuvuudesta. Se on auttanut minua elämään näiden asioiden kanssa. Ainoa neuvo mitä pystyn antamaan ja minkä olen itse kokenut helpottavan (jonka olen poiminut jostain kirjasta) on se että ilmoittaa alkoholistille selvästi, että niin kauan kun juot, minun täytyy olla poissa. Kaikkea hyvää sinulle.

Moi!

Käyn täällä kuikkimassa aina niinä päivinä kun oman alkoholistiäitini tempaukset ahdistavat. Tuntuu hyvältä lukea täältä etten tosiaan ole ainoa, joka painii alkoholistiläheisen kanssa. Nyt ensimmäistä kertaa ajattelin kirjoittaa tänne, josko joku toinen voisi saada minun kirjoituksestani tukea tai jotain… Sitä jotain mitä itse haen, kun täällä vierailen.

Myös minun äitini on juonut aina. Toisinaan on ollut kausia kun menee hyvin ja hän on kyennyt käymään töissäkin, mutta enimmäkseen meininki kotona on ollut sietämätöntä, minkä vuoksi olen asunut (onneksi) paljon muualla kuin äitini kanssa. Lapsuus oli jatkuvaa tempoilua äidin juopottelun, mielialojen, sairauksien, miesystävien (minun ja sisarusteni isät ovat lähteneet lätkimään ennemmin tai myöhemmin) ja sijoituspaikkojen kanssa, ja vaikka elämä oli hirveää, haluan uskoa että se kaikki oli tarkoitettu minun elettäväkseni ja teki minusta sen, joka olen tänään. Pärjään hyvin elämässä, teen töitä, opiskelen ja elän minun näköistäni elämää ihanan mieheni kanssa. Elämäni on hyvää ja onnellista, ja äitini ongelmat nykyisin vain pieni varjo, joka hetkittäin peittää auringon… Mutta eihän aurinkokaan koskaan katoa kokonaan, sehän on vain piilossa pilvien tai varjon takana ja palaa aina takaisin valaisemaan.

Äidin päihdeongelmaan olen oppinut suhtautumaan iän karttuessa aina vaan järkevämmin, jos niin voi sanoa vaikka äidin juopottelu on aina vaan pahentunut. Tai ainakin suhtaudun siihen vähemmän tunteella kuin nuorempana. Silloin jokainen retkahdus ja vittumainen kännipuhelu oli pieni maailmanloppu, itkin ja vihasin ja olin pettynyt… Välillä mietin että olisiko se parempi kuin nykyiset tunteeni, tämmöinen utuinen tunnottomuus kun olen ikäänkuin hyväksynyt sen, ettei äitini tule koskaan parantumaan enkä tule saamaan häntä ikinä takaisin sellaisena, kuin hän on hyvinä hetkinä ollut. Näen hänestä välähdyksiä silloin tällöin, eikä äitini ole paha ihminen, päinvastoin hän on ylikiltti ja huolehtivainen kaikkia muita kohtaan paitsi itselleen! Teini-ikäisenä jouduin käymään läpi lapsuuttani ja hyväksymään sen, ettei äitini alkoholismi ole minun syytäni ja että minä en voi häntä auttaa enkä saada häntä lopettamaan. Nyt aikuisena alan pikkuhiljaa hyväksymään sen, ettei hän parane ehkä koskaan eikä hän halua auttaa itseään. Sen todisti taannoinen viikon nenänvalkaisu paikallisella katkolla ja juopon horinat puhelimessa kaksi päivää kotiutumisen jälkeen. Tässä kohti voisin avautua päihdehuollosta ja yhteiskunnan varojen käytöstä ja niiden suuntaamisesta, mutta taidan jättää väliin… :smiley:

En halua masentaa tai lannistaa ketään, mutta minun ymmärrykseni ja uskoni äitiini ovat loppuneet jo ajat sitten. Pidämme paljon yhteyttä, mutta en jaksa kuunnella kännihorinoita enkä liikkua hänen kanssaan jos hän on kännissä. Mikäli selviä hetkiä on, voimme tehdä asioita ja puhua asioista normaalisti. En tule koskaan hyväksymään äitini juopottelua enkä sitä ihmistä, jollaiseksi hän päihtyessään muuttuu, mutta olen oppinut elämään hänen ja hänen ongelmansa kanssa OMILLA EHDOILLANI. Voin auttaa häntä arkipäiväisissä asioissa ja muissa, mutta OMILLA EHDOILLANI. Äitini kun imaisisi mieluusti kaiken aikani ja energiani ja rahani omaan pohjattomaan kuiluunsa… Hyväksynnästä ja sopeutumisesta huolimatta koen yhä pettymystä ja surua ja jopa vihaa ja pelkoa äitiäni ja hänen tulevaisuuttaan kohtaan, mutta en niin voimakkaasti kuin ennen. En ikimaailmassa voisi katkaista välejäni äitiini kokonaan, en koskaan, sillä hän on ainoa vanhempani ja todella rakastan häntä. Häntä on rangaistu elämässään jo tarpeeksi, oli se itseaiheutettua tai ei, enempää hän ei ansaitse. Hän on monella tavalla psyykkisesti ja fyysisesti sairas, rikkinäinen ihminen. Mutta siitä huolimatta tai juuri sen vuoksi minulla on oikeus asettaa rajat elämiemme välille.

Joten, älkää tuhlatko liiaksi aikaanne ja energiaanne alkoholistiläheisen hoitoonsaamiseen. Voitte kannustaa ja tukea, ja kertoa vaihtoehdoista, mutta mikään hoito, ei edes pakkohoito hyödytä jos alkoholisti ei halua parantua. Asettakaa rajat, joiden puitteissa haluatte/voitte olla tekemisissä, ja pitäkää niistä kiinni. Jokaisella on oikeus kaikkiin tunteisiin, vihaan, suruun, pelkoon, ahdistukseen, mutta ne pitää käsitellä ja asian kanssa pitää tulla sinuiksi. Kipu ja tuska läheisen puolesta ei ehkä ikinä lakkaa, mutta sen on pakko helpottaa jossain vaiheessa ja sen kanssa on voitava elää.