Aika ottaa elämä takaisin omiin käsiin

Kirjoitin aiemmin tarinani vähentäjiin, mutta tämän viikon jälkeen on todettava, että mun täytyy ottaa tavoitteekseni lopettaminen. En selvästi valitettavasti osaa enää pitäytyä vain muutamassa, joten tämän päätöksen tekeminen tänään aamulla oli helppoa.

Taustatarinani löytyy siis täältä: https://keskustelu.paihdelinkki.fi/t/miten-nain-kavi-juuri-minulle-matka-kohti-muutosta-alkaa/57412

En kirjoita sitä uudestaan auki, mutta tuon tekstin kirjoittamisen jälkeen oli aluksi helppoa olla holittomana ja olin innoissani kokeilemassa esim. alkoholittomia juomia. Tällä viikolla kuitenkin karkasi käsistä peräti kaksi kertaa: ensiksi vappuna ja sen jälkeen eilen.

Vappuna aloitin holittomilla juomilla, mutta heti kun sain kurkusta alas yhden puolikkaan holillisen lonkeron niin homma alkoi riistäytyä käsistä. Eilen mulla oli taas tarkoituksena olla holittomana, mutta kun ystävä osti pari lonkeroa niin mäkin lähdin samaan kelkkaan. Ja loppujen lopuksi, kun tänään laskeskelin eilisen alkoholimäärää mulle tuli oikeasti pakokauhu, kun tajusin, että join hieman yli NELJÄ LITRAA ALKOHOLIA.

Siis lähes puolet enemmän kuin mitä juon yhden kokonaisen päivän aikana vettä!?!? Jotenkin tuli tajuaminen siitä, että mä olisin voinut esim. oikeasti kuolla yöllä yksin kotona. Mun sydän tuntuu heikolta, tällä hetkellä on edelleen lieviä ongelmia tasapainon kanssa ihan kuin olisin edelleen humalassa (tälläistä ei ole tapahtunut koskaan aiemmin) ja mulla on vain aivan uskomattoman pettynyt ja surullinen olo.

Jouduin perumaan treffit ihanan miehen kanssa. Me ollaan odotettu noita treffejä kuin kuuta nousevaa ja mä tunnen aivan kamalaa syyllisyyttä siitä, että mun typeryyden takia meidän ihana päivä peruuntui. Hän pitää itsestään huolta, harrastaa tosi paljon urheilua, ei juo oikeastaan ikinä alkoholia ja elää elämää täysillä. Ja sitten oon minä, joka on useammin kuin kerran joutunut näkemään kunnolla vaivaa, jotta oon saanut darrani piilotettua häneltä. Tai joutunut toteamaan, että en pysty “suoriutumaan” intiimistä kanssakäymisestä ja feikannut, koska hänen tietämättään oon juonut aivan liikaa ennen meidän tapaamista.

Mulla on tällä hetkellä elämässä enemmän ihmisiä, jotka eivät enää juo alkoholia kuin niitä, jotka juovat, joten tukea omaan holittomuuteen kyllä on saatavilla. Mun täytyy vain nyt ottaa askel tuohon samaan suuntaan, johon muutkin on menneet. Muuten mä jään jälkeen ja menetän enemmän kuin mitä oon valmis menettämään.

Joten tässä sitä mennään. Päivä 1. Oon pystynyt aiemminkin aikuisiällä elämään kokonaan ilman alkoholia, joten tiedän, että pystyn nytkin. Mutta toisin kuin aiemmin niin nyt mulla on oikeasti kunnon syy olla palaamatta enää juomaan. Päivittelen tähän ketjuun tämän matkan sujumisesta, ajatuksista ja haasteista ja teen kaikkeni, että mun tarinasta tulee menestystarina.

7 tykkäystä

Täällä ollaan tukena arjessa mukana :pray:t3: Tuo, että elämässä on enemmän holittomia kuin juovia, tulee varmasti osaltaan auttamaan sinua omassa urakassasi.

3 tykkäystä

Tervetuloa Sofia!
Teit järkevän päätöksen huomattuasi, mikä tilanteesi on.
Alkoholiriippuvuudessa on joku kohta, minkä jälkeen käyttöä on vaikeaa jollei mahdotonta kontrolloida ja sen yhden jälkeen vain Luoja tietää paljonko viinaa menee ja mitä tapahtuu. Pelottavaa suoraan sanottuna, kun omaakin raitistumista edeltävää aikaa muistelen.

Tsemppiä kovasti! Päivä kerrallaan ja niin niitä päiviä kertyy ja saat etäisyyttä juomiseen.

2 tykkäystä

Kiitos paljon! 🩷 On kieltämättä helpottavaa, että elämässä on ihmisiä, jotka on jättäneet alkoholin terveyssyistä!

Me pystytään tähän! :muscle:t3::clap:t3:

2 tykkäystä

Kiitos ja oon ehdottomasti samaa mieltä tuosta, että jossain vaiheessa se tietty raja tulee ylitettyä. Voihan se olla, että joskus tulevaisuudessa pääsen sellaiseen tilanteeseen, jossa juon oikeasti jossain juhlissa vain lasillisen.

Mutta ainakin nyt täytyy puhaltaa peli poikki ihan kokonaan!

2 tykkäystä

Sofia, kovasti tsemppiä! Muista päivä kerrallaan, niin se onnistuu!

2 tykkäystä

Kiitos paljon ja noinhan se on! Vähän sama kuin kiinteytymisen ja painon pudotuksen kanssa (tää prosessi kans lähtee nyt uudelleen käyntiin…) niin täytyy olla miettimättä miten pitkä matka on vielä edessä. Muuten tuntuu siltä, että haluaa luovuttaa jo heti alussa.

1 tykkäys

Päivä 2 (aamu)

Ajattelin, että voisin tämän matkan alussa kirjoitella tänne päivittäin vähän enemmän ajatuksia, jotta mulla on sitten tekstiä, jota lukea siinä vaiheessa, kun tulee väistämättä se “no, kyllähän mä nyt voin yhden ottaa” -vaihe. Nämä tekstit olkoon itselleni motivaatiopuhujia tuossa kohtaa!

Viime yön jälkeen unta takana lähes 10 tuntia, mutta tästä huolimatta olo on hassu. Tämä on ensimmäinen kerta, kun koen edelleen vielä toisenakin holittomana päivänä pieniä tasapaino-ongelmia, mikä on tosi surullisen ja pelottavan tuntuista. Jotenkin alkoholista johtuneet mielialojen heittelyt ja mahan turvotuksen on pystynyt ohittamaan olankohtautuksella, koska tuollaista on silloinkin, kun on ollut pidempään vesiselvänä (hormonit, huonosti nukutut yöt, stressi jne).

Mutta tämä tasapainon heittely on havahduttanut ihan kunnolla siihen millaista tuhoa juominen on aiheuttanut aivoilleni. Tuntuukin siltä, että tämä todellakin on se mun viimeinen tilaisuuteni. Kyllä, jotkut voivat juoda vuosikymmeniä ja heidän kroppansa kestää sen, mutta mun kehoni on selvästi tilanteessa, jossa mun on tehtävä päätöksiä NYT eikä huomenna. Lisäksi eilen ja myös tänään on ollut sellaisia pieniä lihaskramppeja siellä täällä pitkin kehoa. Välillä myös yhtäkkistä kipua esimerkiksi pohkeessa tai sormissa. Tuntuu, että hermosto on ihan ylikierroksilla ja sekaisin.

Tulin tänään töihin vasta yhdeksäksi, koska hyvistä yöunista huolimatta olo on fyysisesti aika väsynyt. Ja tämä on asia, jolle olen niin valmis heittämään hyvästit! Yleensä nimittäin maanantaisin olen ollut töissä seitsemältä, töiden jälkeen oon käynyt kaupassa, tehnyt 30 min HIIT-treenin, käynyt suihkussa ja sen jälkeen vielä meal prepannutkin koko viikoksi.

Nyt tuntuu siltä, että tänään töissä teen vain sen, mikä on pakko tehdä ja töiden jälkeen kävelen rauhallisesti kotiin (noin 40 min kävelyä). Katsotaan, josko huomenna uskaltaisin liikkua enemmän, esim. kevyttä joogaa. Ongelma on nimittäin se, että jos palaan liian nopeasti liian rankkoihin treeneihin juomisen jälkeen niin tulen heti kipeäksi.

Myös tämä on asia, josta olen valmis päästämään irti. Ennen kuin juomiseni lähti käsistä, olin kipeänä ehkä kerran vuodessa ja tuolloinkin kuume saattoi nousta illaksi ja seuraavana aamuna olo tuntui jo aika normaalilta. Nyt sitten viime vuosina oon ollut joskus jopa kerran kuukaudessa kipeänä. Osa noista kerroista on olleet sellaisia, että en ole edes kehdannut saikuttaa, joten olen tullut töihin, mikä on pidentänyt tuota sairausjaksoa.

Aina välillä nousee sellainen pohjaton suru siitä, miten viime viikonloppu meni taas ihan hukkaan, mutta yritän muistuttaa itseäni siitä, että tää oli onneksi viimeinen kerta, kun niin kävi! Lisäksi eilen, kun kävin rauhallisella kävelyllä iltapäivällä niin yritin kääntää ajatuksiani positiivisiksi ajattelemalla, että kaikesta huolimatta oon kiitollinen siitä, että olen juuri tässä juuri sellaisena kuin olen.

Mä en ehkä vielä tiedä, miksi tän kaiken piti tapahtua, mutta ymmärrän sen kyllä myöhemmin. Että tää kaikki kävi mulle sen takia, että mun täytyy tulevaisuuden varalle opetella sellaisia taitoja ja työkaluja, jotka tulee auttamaan mut läpi jonkun potentiaalisesti vaikean tilanteen. Ja jos en olisi käynyt tätä kaikkea läpi niin mulla ei olisi riittäviä valmiuksia elää tinkimättömästi omana itsenäni ja pitää itsestäni kunnolla huolta tilanteessa kuin tilanteessa. Tai esimerkiksi toimia ihan huomaamattani jollekin toiselle esimerkkinä siitä, miten hänkin voi kääntää elämänsä suunnan.

Pelkästään se on iso muutos, että en aiemmin olisi koskaan voinut kuvitellakaan seurustelevani sellaisen miehen kanssa, joka ei juo ollenkaan ja olen Tinderissä ja Bumblessa skipannut tuollaiset miehen saman tien. Nyt kuitenkin alkoholittomuus onkin asia, jota nimenomaan toivon kumppaniltani. Kuka tietää, ehkä tuo ihana itsestään huolta pitävä mies on se The One ja jos en olisi nähnyt tätä alkoholin pimeää puolta niin en olisi niin kiinnostunut hänestä. Enemmänkin olisin pitänyt hänen “herään viikonloppuna hyvien yöunien jälkeen klo 7 ja lähden salille/lenkille/golfaamaan” -elämäntyyliään ärsyttävänä.

No jooh, tällaisia ajatuksia tähän suorastaan hyisen kylmään kevätaamuun. Hyvää uuden viikon alkua itse kullekin! :smiling_face:

7 tykkäystä

Päivä 3 (aamu)

Olo on jopa kamalampi kuin eilen, mutta en tiedä, mikä kaikki johtuu alkoholidetoxista ja mikä sitten vain ihan muista jutuista.

Esimerkiksi eilen tuli syötyä sitten kuitenkin ehkä vähän liian suolaiset ateriat sekä lounaalla että päivällisellä. Lisäksi söin päivällisen vasta kasin jälkeen, kun yleensä syön sen noin kuuden aikoihin. Eilen tulikin loppujen lopuksi käveltyä peräti pari tuntia ja mietin, että olikohan tuo liian rankka suoritus kropalle. Tuli mentyä sänkyyn normaalia myöhemmin, heräsin klo kahdelta aamuyöllä enkä saanut moneen tuntiin unta, kun jotenkin vain ahdisti ja harmitti kaikki.

Esim. mulla on TAAS ollu neljä kokonaista kuukautta aikaa tehdä kropalle jotain, jotta voisin pitkästä aikaa kesällä olla tyytyväinen ulkomuotooni, mutta ei. Ainoa tulos taitaa olla pari kiloa lisää ja rasvaprosentti on kohonnut…

Tuolloin aamuyöllä juuri, kun olin ensimmäistä kertaa nukahtamassa niin alkoi tuntua jomotusta palleassa ja kohdun seudulla tuntui ihan kunnolla kipua. Tänään on huomattavasti helpompaa hengittää ja pallea ei ole sellainen pallo kuin eilen oli eikä kohdun alue ole onneksi sanonut enää mitään. Mutta nuo tuntemukset aamuyöllä olivat tosi pelottavia ja taas mielessä välähti se, voinko enää saada omia lapsia…

En tiedä, jotenkin surkea olo eikä sekään auta asiaa, että kasvot on niin turvonneet, että silmien auki pitäminenkin on raskasta. :frowning: Täytyy tänään syödä terveellisemmin, pitää lepopäivä ja mennä ajoissa nukkumaan, jos vaikka huomenna heräisi siihen “uusi minä” -fiilikseen, mikä on normaalisti tullut, kun alkoholin vetämisestä on kulunut 48h. Eilen sentään meal preppasin ennen kuin näin sitä ihanaa miestä, jonka kanssa käytiin kävelyllä. Eli sinänsä eilinen oli kyllä oikeasti ihan mukava päivä.

Onneksi saan itse valita päivän aikana tekemäni työtehtävät, joten tänään vaan siivoilen! Ei tarvitse edes yrittää käyttää aivoja ja tiedän, että päivä tulee menemään nopeasti. Lisäksi kollegat kiittää, kun heidän ei tarvinnut tuhlata aikaa tuohon proggikseen. :smiley:

Nyt vaan kunnolla vettä koneeseen niin ehkä tämä turvotus laskee, jolloin olo paranee ja tulee virkeämpi fiilis! Tsemppiä kaikille tähän uuteen päivään! :heart:

3 tykkäystä

Moikka!
Alkoholinkäytön osalta olen kutakuinkin samassa tilanteessa ja aikomus/päätös on lopettaa kokonaan, koska kohtuukäyttö ei onnistu ensimmäisen lasin jälkeen. Kävin eilen lääkärissä yksityisellä hakemassa elämäni ensimmäisen Antabus-kuurin (poretabletteja yksi päivässä). Aloitan kuurin perjantaina, ja kesän yli mennään raittiisti sen avulla. Kuuri varmasti hillitsee hinkua ottaa edes sitä yhtä, kun tietää mitä siitä seuraisi. Jos kuurin lopettaisi kesken, niin jälkivaikutus kestää vielä viikon tai pari, eli päätöksen peruminen edellyttäisi lopulta parin viikon harkintaa eikä siis todellakaan onnistu päivässä.
Uniongelmiin suosittelen melatoniinia, ainakin alussa. Se ei koukuta.
Tsemppiä!
t. Pasi

1 tykkäys

Moi,
hyvä päätös! Haluan ajatella, että se ei todellakaan ole mitään heikkoutta todeta, että kohtuukäyttö ei onnistu, vaan ennemminkin vahvuus. Tuollaiset isot elämää mullistavat päätökset on aina vaikeita, mutta realistisesti harva katuu sitä, että ei enää juo. Joten ei kaduta mekään! :blush: Itse jo oikein odotan raitista kesää. Niitä on ollut ikävä!

Mulla on jo vuosien ajan ollut melatoniini käytössä aina silloin tällöin. Se auttaa kyllä illalla rauhoittumisessa (välillä kyllä selvästi vain lumevaikutus), mutta yöllä, jos herään stressiin tai muuhun niin siihen sen vaikutus on valitettavasti liian pieni. :pensive: Mutta tälläistä tää välillä on ja kyllä mä sentään melkein 8h sain unta. Ehkä se ei vain eilisen liikunnan jälkeen sitten riittänyt…

Mutta iso tsemppi sullekin tähän viikkoon! :slight_smile:

2 tykkäystä

Entisenä pitkän matkan kilpajuoksijana tiedän täysin tuon sinun tunteen plösähtäneestä minästä. Vaatteiden päältä sitä löysää ei erota mutta kun sen itse näkee peilistä - siinäpä motivaatiota parantaa tapansa :roll_eyes: