Kaksi viikkoa on joskus pieni ikuisuus. Sen merkitystä ei missään nimessä voi vähätellä. Jokaisella meillä on ollut se tärkeä ensimmäinen raitis päivä, viikko ja kuukausi. Ole syystäkin ylpeä!
Ehdottomasti! Joskus jopa se ensimmäinen tunti on se suurin askel otettavaksi.
Kiireinen viikko töissä ja kotona, eilen olin työmatkalla ja siellä kollegat halusivat baariin, menin mukaan, mutta join vain alkoholittoman oluen ja siiderin. Sain niistä kivan fiiliksen ja alkoholia sisältävää ei tehnyt mieli, vaikka muutamat pariin otteeseen tarjoutui ostamaan minulle juotavaa.
Palstalla on ollut todella hyvää keskustelua siitä mikä ero juomatta olemisen pakolla ja valinnalla haluta olla juomatta on, ja sitähän se juuri on! Aiemmin olen ollut pitkiäkin aikoja juomatta, siksi koska minun on ollut pakko olla, että en tee typeryyksiä. Mutta tällä kertaa asia on toisin, ei minun ole pakko, vaan minä haluan olla juomatta ja valitsen olla juomatta, koska haluan nauttia elämästä täysillä. Kaikki tuntuu loksahtelevan kohdilleen.
Mukavaa raitista viikonloppua kaikille!
Heippa ja kiva oli löytää sinun ketjuun. Itsekkin olen reilu 30 ja juomiseni on ollut harvakseltaan tapahtuvaa, mutta samanlaista kun sinulla. Aina lähtee käsistä, eksyn huonoon seuraan ja käyttäydyn vaarallisesti ja huonosti. Usein muisti katkee ja juon alkoholia samanlailla, kun vettä.
Tunnistan tuon sisäisen kapinoivan teinin ja uhman. Myöskin sen, että ulkopuolisuuden tunnelukko näkyy vahvasti ihmisten parissa selvinpäin ja sen työstäminen vaatii aikaa. Myöskin sen hyväksyminen etten ole mikään sosiaali perhonen en yleensäkkään jaksa kun muutamaa ihmistä ja viihdyn paljon yksin ![]()
Mahtava onnistuminen sinulta, kun et sortunut edes tarjottuihin juomiin. Onnittelut!
Tuo on varmasti aivan oleellisen tärkeä huomio, että kyse on valinnasta. Eihän meidän oikeasti ole pakko olla juomatta. Voisimme aivan vapaasti mennä kauppaan, ostaa juomaa ja vetää kännit. Me kuitenkin valitsemme olla sitä tekemättä, koska emme halua, lukemattomista syistä. Olemme siis onnekkaita, kun meidän ei ole mikään pakko juoda. ![]()
Tsemppiä!
Tekemistä on riittänyt niin kotona kuin työssäkin. Kesä on kovaa vauhtia käynnissä!
Välillä lämpimillä säillä käväissyt mielessä ajatus kylmästä juomasta kuumalla terassilla hyvässä seurassa, mutta sitten olen todennut, että eihän sen juoman alkoa tarvitse sisältää.
On tuntunut hyvältä olla selvä ja valita joka päivä tämä tie. En kaipaa alkoholin sekoittamaa aivokemiaa tai harmeja. Näin on hyvä ja olo helpottunut.
Nyt 26 päivää juomatta ja viimeinen alkaa tosiaan aivokemiat asettua alakulosta ja muusta harmista.
Paljon olen lueskellut muiden ketjuja, en vain ole ehtinyt kommentoimaan. Hyvää viikonlopun jatkoa!
48 päivää alkotta. Ei le tullut kirjoiteltua, sillä joitain viikkoja sitten selvisi, että puolisoni on ollut suhteessa toisen naisen kanssa. Tämä vei jalat alta ihan huolella! Yhteistä elämää takana kuitenkin jo yli 10 vuotta ja en ikinä olisi uskonut, että tämän asian äärestä löydetään toisemme tappelemasta.
Juominen ei onneksi ole kuitenkaan käynyt mielessäkään, tiedän, että se ei tähän asiaan toisi mitään hyvää, vain pahaa.
Pettynyt olo ja ajatukset levällään sen suhteen mitä haluan tehdä. Kuitenkin nyt olen korkin lopullisen sulkemisen jälkeen sen, että asiat täytyy tehdä itselleen parhain ja sen sanoin puolisollekin, minä en vielä tiedä mikä on paras ratkaisu minun kannalta, joten hänen täytyy nyt odottaa, että sen päätän ja hänellä kerron.
Niin se vain 2 kuukauden rajapyykki ylittyi eilen. Suhteellisen vaivattomasti, muutamia kertoja on tehnyt miele lähteä terassille juomaan lämpimien kelien aikaan. Mutta kiusaus on kuitenkin ollut suht helposti ohitettavissa.
Päätin antaa miehelle mahdollisuuden, mutta luottamus on kyllä menetetty täysin. Sitä nyt rakennetaan yhteisin voimin ja toivottavasti siinä onnistutaan.
Hyvää heinäkuuta ryhmään, me pystymme mihin vain!
Onnea kahdesta kuukaudesta!
Siitä on syytä olla ylpeä. ![]()
Itselleni kävi samoin, että tämä viimeisin irtiotto on ollut kaikkein helpoin.
Ehkä se selittyy sillä, että on jo tuota harjoitusta takana ja kun tuntee olevansa tilanteessa, jossa ollaan jo selkä seinää vasten, niin niitä haluja tehdä töitä päästäkseen eteenpäin löytyy aivan eri tavalla.
Jee, isot onnittelut kahdesta kuukaudesta! Se on tosi hieno rajapyykki. Ja hyvä oivallus tuo, että juominen ei ainakaan lisää mihinkään tilanteeseen mitään hyvää. Vaikka turruttava voima houkuttaisi, tunteet ovat vain vastassa moninkertaisina. Hyvää heinäkuuta sinullekin, me todellakin pystymme mihin vain!
119 päivää, se on koko tämä kesä ja minä olen viettänyt sen selvänä! Ei kännisekoiluja, ei krapuloita, ei morkkiksia.
Kesään on mahtunut useita juhlia, joissa on ollut tarjolla ilmaista juotavaa, mutta en ole sortunut, vaan olen pitänyt hauskaa selvänä ja kertonut kyselijöille suoraan, että mitä luultavimmin en enää koskaan juo, koska viimeisin kerta johti ylilyöntiin jota en hyväksy. Suora vastaus ei ole aiheuttanut lisäkysymyksiä, ennemmin vain hiljaisuutta, ei selvästikään osata sanoa mitään.
Olen tyytyväinen, että päätin lopettaa juomisen, vaikka sitä tapahtui viime vuosina harvoin, se ei antanut enää muuta kuin huonoja tunteita.
Tulee lueskeltua palstalla, mutta osallistuminen ja kirjoittaminen on tuntunut vieraalta.
Mukavaa alkavaa syksyä kaikille!