Terve!
Minä olen Elämän oppilas, päälle nelikymppinen perheellinen ihminen.
Tämä elämäni opintomatka on alkanut luisua vähän huonoon suuntaan viime vuosina. Vielä en ole suon silmässä, mutta suunta on ollut sinnepäin.
Palataan joitakin vuosia ajassa taaksepäin, niihin aikoihin kun luisu alkoi.
Olin tilanteessa jossa vauva-arki oli jo jäänyt taakse, ja elämä alkoi helpottaa.
Tuntui siltä että voi vähän löysätä, lauantain lisäksi keskiviikkoisinkin ottaa muutaman saunaoluen. Ei se ketään haittaa, eihän?
Samaan aikaan aloin kokea enemmän ja enemmän turhautumista työssä. Olin sen hetkisen urani huipulla, palkka ei tulisi nousemaan eikä kehitysnäkymiä ollut.
Lisäksi työpaikalla oli ilmapiiriongelmia, eivät suoranaisesti minuun liittyneet, mutta vaikuttivat kuitenkin. Ajan saatossa 3 saunaolutta vaihtui kuuteen pitkään, ja sauna alkoi lämmetä useammin…
Sitten tuli terveysongelmia. Jouduin jäämään pitkälle sairaslomalle, sittemmin vaihtamaan alaa kokonaan.
Alkoholia en saisi nauttia terveyssyiden takia kuin pari annosta kerrallaan.
Arvatkaas miten kävi…?
Saunaoluet tekivät paluun, ja lisäksi voihan sitä pihahommien lomassa muutaman ottaa, eihän se haittaa eihän? Tai vaikka vähän enemmän kuin muutaman, kun ei aamulla tarvii töihinkään lähteä?
Määrät kasvoivat, kerrat lisääntyivät, puolisokin välillä huomautti…
Nyt riittää!
Terveyden lisäksi uudet työkuviot ja koulutus vaativat kirkasta mieltä. Perhe ansaitsee selvän isän.
Suhteeni alkoholiin tähän mennessä:
6-12 olutta 3 kertaa viikossa. Kolmosolut vaihdettu neloseen. Viimeksi viime lauantaina otin vielä lasin konjakkia kirsikaksi kakun päälle. Sen jälkeen olen ollut ilman alkoholia.
Onko vaikeaa olla ilman?
No, on ja ei. Yleensä ei tee mieli, mutta joskus iltaisin tulee hetkiä että tekisi mieli olutta. Kovasti. Heti.
Silloin on vaikea olla paikallaan, joten kävelen tai puuhailen jotain…
Joskus minulta kysyttiin jos ottaisin vain yhden oluen?
Vastasin näin: miksi ihmeessä sen tekisin? Alkaisi vaan ärsyttää jos tietää ettei “saa” ottaa enempää!
Jonkinmoinen riippuvuus on tainnut kehittyä, siitä haluaisin eroon.
Haluaisin tilanteeseen jossa vaikka parin kuukauden välein ottaisin jonkin verran olutta.
Siksi tänne kirjoittelen, ja luen palstaa myös. Olen lukenut jo kauan…
Että tämmöinen tapaus ![]()
Kommentoikaa, kyselkää, neuvokaa, ihan mitä vaan!
En varmaan päivittäin täällä käy, mutta useamman kerran viikossa kuitenkin.