Aika keskeyttää alamäkeen luisuminen

Terve!
Minä olen Elämän oppilas, päälle nelikymppinen perheellinen ihminen.
Tämä elämäni opintomatka on alkanut luisua vähän huonoon suuntaan viime vuosina. Vielä en ole suon silmässä, mutta suunta on ollut sinnepäin.
Palataan joitakin vuosia ajassa taaksepäin, niihin aikoihin kun luisu alkoi.

Olin tilanteessa jossa vauva-arki oli jo jäänyt taakse, ja elämä alkoi helpottaa.
Tuntui siltä että voi vähän löysätä, lauantain lisäksi keskiviikkoisinkin ottaa muutaman saunaoluen. Ei se ketään haittaa, eihän?
Samaan aikaan aloin kokea enemmän ja enemmän turhautumista työssä. Olin sen hetkisen urani huipulla, palkka ei tulisi nousemaan eikä kehitysnäkymiä ollut.
Lisäksi työpaikalla oli ilmapiiriongelmia, eivät suoranaisesti minuun liittyneet, mutta vaikuttivat kuitenkin. Ajan saatossa 3 saunaolutta vaihtui kuuteen pitkään, ja sauna alkoi lämmetä useammin…

Sitten tuli terveysongelmia. Jouduin jäämään pitkälle sairaslomalle, sittemmin vaihtamaan alaa kokonaan.
Alkoholia en saisi nauttia terveyssyiden takia kuin pari annosta kerrallaan.
Arvatkaas miten kävi…?
Saunaoluet tekivät paluun, ja lisäksi voihan sitä pihahommien lomassa muutaman ottaa, eihän se haittaa eihän? Tai vaikka vähän enemmän kuin muutaman, kun ei aamulla tarvii töihinkään lähteä?

Määrät kasvoivat, kerrat lisääntyivät, puolisokin välillä huomautti…

Nyt riittää!
Terveyden lisäksi uudet työkuviot ja koulutus vaativat kirkasta mieltä. Perhe ansaitsee selvän isän.

Suhteeni alkoholiin tähän mennessä:
6-12 olutta 3 kertaa viikossa. Kolmosolut vaihdettu neloseen. Viimeksi viime lauantaina otin vielä lasin konjakkia kirsikaksi kakun päälle. Sen jälkeen olen ollut ilman alkoholia.

Onko vaikeaa olla ilman?
No, on ja ei. Yleensä ei tee mieli, mutta joskus iltaisin tulee hetkiä että tekisi mieli olutta. Kovasti. Heti.
Silloin on vaikea olla paikallaan, joten kävelen tai puuhailen jotain…

Joskus minulta kysyttiin jos ottaisin vain yhden oluen?
Vastasin näin: miksi ihmeessä sen tekisin? Alkaisi vaan ärsyttää jos tietää ettei “saa” ottaa enempää!

Jonkinmoinen riippuvuus on tainnut kehittyä, siitä haluaisin eroon.
Haluaisin tilanteeseen jossa vaikka parin kuukauden välein ottaisin jonkin verran olutta.
Siksi tänne kirjoittelen, ja luen palstaa myös. Olen lukenut jo kauan…

Että tämmöinen tapaus :smiley:
Kommentoikaa, kyselkää, neuvokaa, ihan mitä vaan!
En varmaan päivittäin täällä käy, mutta useamman kerran viikossa kuitenkin.

Moi ja tervetuloa! Itelläkin oli samat määrät ja monta kertaa viikossa vielä pari vuotta sitten, tosin nelosta en juonu. Siitä aloin pikkuhiljaa vähentää. On tullut kokeiltua tipattomia kausia, määrien kontrolloimista, juomista vain tiettyinä päivinä ym ym, mutta tärkein on ollut henkinen prosessi. Että löytää ne syyt, minkä takia sitä alkoholia on pakko juoda. Ja tavoista poisoppiminen on myös pitkä prosessi, mutta kyllä se onnistuu kun panostaa. Pikkuhiljaa tässä etenee. Suosittelen toki alkuun ainakin tipatonta, siinä saa vähän ajatukset pois alkoholista. Tsemppiä! :slight_smile:

Moikka taas!
Tipaton ei ole pitänyt, mutta mennään positiivisen kautta kuitenkin:
Arkisin en ole ottanut yhtään, oli sauna tai ei.
Viikonloppuisin, no joo…
Kuitenkin vähemmän, eikä molempia päiviä.
Suunta siis hyvä, vähän vaan ruuvia tiukemmalle.
Painokin on pudonnut pari kiloa, ja vanhaa kuntosaliharrastusta aloiteltu uudelleen.
Parantaa voi, ja pitääkin, mutta olen silti ihan tyytyväinen tähänkin kehitykseen.
Katsellaan muutaman viikon kuluttua uudelleen missä mennään!

Sehän on jo todella hyvä onnistuminen, jos olet pystynyt jättämään viikolla juomisen pois. Se tässä on itsellänikin useaan otteeseen ollut tarkoitus, mutta aina olen lipsunut.

Kiva kuulla myös että paino on pudonnut noinkin lyhyessä ajassa. Sitä vaikutusta minäkin tässä odottelen…

Tilannehan on parantunut…??? Hyvät viikonloput sinne.

Moi

olen luisunut jo kauan alaspäin. Päivittäin juonut iät ja ajat eli jtn 20 vuotta. Hävettää jopa täällä toi tunnustaa. Olen saanut arjen toimimaan ihan normisti koko tuon ajan. Kun ei tuu krapulaa, nii mikäs siinä mennä hommiin.

Kaikki raha mitä tulee menee nielusta alas. En ole vielä alkanut varkaaksi, mutta muitten viinoja oon salaa ottanut omaan käyttööni.

Ei mulla muuta.

Terve taas!
Luisuni loivenee pikkuhiljaa…
Viikolla en ole ottanut vieläkään mitään. Siihen alkaa jo tottua, ei tee edes mieli (ainakaan pahasti :wink:)
Viikonloppuisin vain saunaoluet toisena iltana, välillä enemmän, välillä vähemmän.
Ajattelin pitää alkoholinkäyttöni näissä lukemissa toistaiseksi, ja jättää pahimmat ylilyönnit väliin. Jahka saan tämän tyylin niin sanotusti selkärankaan voi sitten vähennellä lisää.
Ei tämä aina helppoa ole, mutta itseluottamus kasvaa pikkuhiljaa. Enää ei tarvitse jokaiseen vastoinkäymiseen korkata.
Teen tietoista työtä mielessäni. Jos oppii tunnistamaan houkuttavat tilanteen muuttuu houkutusten torjuminen vähän helpommaksi.
Megadth, toivotan sinulle voimia taistella.
Neuvoa en osaa, mutta kannattaisi ehkä kokeilla hankkia joku harrastus joka veisi aikaa tissuttelulta. Mikä sinua kiinnostaa? Musiikki, pilkkiminen, tanssi, kuntoilu?
Ihan mikä tahansa mikä tuottaa iloa ja vie aikaa myös arkisin…
Eikä täällä tarvitse kenenkään hävetä juomista. Useimmilla täällä on ongelmia alkoholin kanssa, et ole yksin!
Mukavaa alkanutta talvea kaikille!

Väliaikatietoja välillä: tilanne suunnilleen ennallaan, eli kai voin olla tyytyväinen?
Eilen (lauantaina) otin saunakaljat. Olin varannut kasipäkin, yksi jäi tähteeksi.
Pari viimeistä tuli otettua vähän niinkuin tavan vuoksi, viimeisen jätin korkkaamatta kun ei tuntunut uppoavan.
En siis juonut saunassa 7 kaljaa, vaan vähän kerrassaan pitkin iltaa. Strömsötä katsellessa korkkasin ekan.

Vähän tylsä ketju taitaa tästä tulla, mutta ilman suurta draamaa jatkuu meno. Viikolla ei yhtään, viikonloppuna vähäsen… Tähän alkaa jo tottua, viikolla ei tee edes mieli ja viikonloppunakin kun niitä lauantain saunakaljoja hörppii niin lakkaa maistumasta jossain vaiheessa. Eli ei krapuloita tarvitse kärsiä, eikä liskodiskoja :smiley:
Arvaiskohan sitä vaikka maaliskuussa kokeilla ihan kuivaa viikonloppua?
Tämmöinen asteittainen vähentäminen tuntuu toimivan minun kohdallani ihan hyvin. Nykyään menee kuukaudessa vähemmän kaljaa kuin puoli vuotta sitten meni viikossa :open_mouth:

Hieno saavutus. MIkä sopii yhdelle, ei ehkä sovi toiselle. Oot onnistunut hienosti vähentämään ja arkisin et juo. Minäkin palasin kuntosalilla pitkän tauon jälkeen, kun ei kotona tissuttele, jää kauheesti aikaa.

Asun yksin mulla on tollasia mietelauseita näkyvillä. Oon joskus ajatellut “pitäisin varmaan iltakävelystä” ja tässä aina kun meen tuon ohi, on silmien korkeudella paikassa jossa näen sen usein, tuo muistuttaa mua että sen sijaan että katson tvtä ja tissuttelen, voin lähteä ulos kävelylle. Toki aina ilman rahapussia ettei vaan tuu houkutusta mennä kauppaan. Pubit ei mua houkuta.

Viikonloppusin pahin aika mulla on joku 15-19 jolloin täytyy panostaa muuhun tekemiseen. Jos tulee klo 19 en silloin koskaan enää alottaisi, jos tissuttelen, alotan jo aikasin.

Mun juominen karkaa aina jos mulla on mies, pysyn raittiina tai lähes raittiina kun elän yksin. Lihonkin aina suhteissa. Miehet tuputtaa alkoholia ja ruokaa (?) pitävät sitä varmaan hemmotteluna.

Ehkäpä se seurassa maistuu paremmalta? Minä en seuraa tarvinnut, sinkkunakin maistui oikein hyvin… Toki tuli syötyä huonommin ni ei lihonut :smiley:
Baareissa en viihdy enää itsekään, autotallissa musiikkia kuunnellen maistuu olut parhaalta nykyään. Mutta kyllä sitä näköjään uusille tavoille oppii kun jaksaa opetella!

Kerkesinkö kehua että hyvin menee? No ei mene enää… Tai siis mitään totaaliromahdusta ei ole tapahtunut mutta tällä viikolla tuli tissuteltua arki-iltana. Ei monta mutta kuitenkin.
Olen tutustunut uuteen ihmiseen joka on hyvin kiinnostava ja arvostan häntä kovasti. Hän on ajatusmaailmaltaan hyvin lähellä minua ja nautin tavattoman paljon hänen seurastaan… Eihän tuommoinen iloinen asia ole mikään syy maistaa olutta mutta muutama tölkki meni illalla kuitenkin… No, kasaan itseni ja jatkan kamppailua!