Mun on nyt vähän avauduttava, kun mä en pysty ihan ymmärtämään a-klinikan toimintaa. Mä oon elänyt useamman vuoden alkoholistimiehen kanssa. On käyty a-klinikalla Tampereella ja Helsingissä, missä kummassakin ne yhdet kerrat jäi miehellä ainoiksi kerroiksi, kun ei oikein “kemiat toiminut”. No nyt sitten Vantaalle hakeutui a-klinikalle, kun pistin hänet ulos asunnosta. Kertoi aloittavansa hoitosuhteen ja käyvänsä keskusteluryhmässä ja akupunktiossa ja lääkärille oli aika.
Ok, mies palaa saman katon alle, vaikka koko ajan epäilytti kuinka mahtaa homma kestää. No mutta siellä olivat vakuutelleet miehellä olevan niin paljon hyviä syitä olla juomatta, että tälläinen avokatko toimii. Kun kerran pystyy olemaan päiviä kuitenkin juomatta ja käymään töissäkin.
Ja kuinkas kävikään, vaikka “hyvät syyt olla juomatta” on tässä ympärillä, niin jo alkoi miestä yllättäen lapsilisän jälkeisenä päivänä “ahdistamaan” niin kovasti, että ihan kyseli lupaa multa lähteä juomaan. Niin, että siis mun kontolleni heittää sen, että joko lähden juomaan tai oon koko illan ärsyyntynyt ja ahdistunut ja mökötän. En sanonut juuta enkä jaata, yritin ehdottaa yhteyden ottoa aa:saa tapaamiinsa ihmisiin (kävi kerran(!) ryhmässä alkuvuodesta). Mutta ei. Ja koska ei tällä vkolla ole akupunktioonsa päässyt, niin olihan se nyt niin ahdistavaa että!
Niin ja palkkapäivä! Voi että ne rahat tilillä polttelee! Pedataan hommaa ja ostetaan vähän lapsille uutta vaatetta ja kaupasta kaapit täyteen ruokaa, käydään sukulaisia auttamassa ja ah, on taas niin hyvä syy ottaa vähän, kun on ollut niin kunnollinen ja hyvä! Vaikka on tullut sanottua tuon edellisen “ahdistuksen” yhteydessä, että sit viikonloppuna ihan keskitytään lasten koulujen juhliin ja mennään perheenä syömään jne.
Eli tällasen kanssa minä joudun olemaan, kun kerta a-klinikalla olkaa sitä mieltä et me olkaa niin hyviä syitä olla juomatta. Vaikka ollaan oltu ympärillä pidemmän aikaa, eikä juomatta oleminen oo onnistunut. Vaikka olen raskaana ja kestänyt kaksi keskenmenoa (mieshän niitä on saikkuillut ja kipuillut ja juonut unohtaakseen), vaikka taapero on vähän väliä korvatulehduksessa ja saan suunnitella hoidot ja omat työni melkein viikottain uusiksi. Vaikka lastensuojelun kanssa ollaan oltu tekemisissä, kun oon huolissani jaksanko pyörittää arkea yhdestä juoposta ja sen aiheuttamista ongelmista huolimatta. Sitä ei vaan voida ottaa katkolle, kun me ollaan niin hyviä syitä. No sittenkö otetaan, kun mä en jaksa enää hoitaa lapsia ja kotia? Kun mä oon väsynyt avun pyytämiseen sieltä ja täältä ja tuolta? Munko ja lastenko pitää kodistani lähteä? On hieno fiilis olla “se yks syy”, kun toinen ei krapulapäivänä tee elettäkään auttaakseen kodin siivoamisessa ja saa läimäytyksen naamaan, kun antaa toisen kuulla kunniansa. Pojallakin on varmaan kiva tunne olla “se yks syy”, kun isäpuoli tulee krapulassa ja kaljalta haisten kevätjuhlaan, siihen ala-asteen viimeseen.
Joo-o, kyllä mä tiedän et juopon ittensähän tulis tehdä asioiden eteen jotain. Ja siks tämäkin meni sinne a-klinikalle. Halus apua. Halus lääkettä, ettei ottais. Halus katkolle. Mut kun “me ollaan niin hyviä syitä”. Ei sillä alkkisparalla riitä voimat kaikkien houkutusten keskellä ja mun ja lasten pitää tätä nyt sietää. Mä mielelläni luovutan vuoron jollekin muulle, mä oon tarpeeks tuhlannut aikaani.