Kärsin paniikki kohtauksista ja ahdistuksesta sekä sosiaalisten tilanteiden pelosta. Tällä hetkellä alkoholia menee noin 24 annosta viikossa.
Sairastuin paniikkihäiriöön muutama vuosi sitten, menin terveyskeskukseen ja minulle annattiin siihen Opamox 15mg+masennuslääkkeet. Nyt ikää 22 vuotta ja Opamox otettiin minulta puolivuotta sitten pois, masennuslääkitystä jatkettiin edelleen.
Kun Bentsot lopetettiin, ajattelin että yritän tosissaan päästä näistä ahdistuksista eroon ja lopetin samalla myös alkoholin. Vieroitus oireita ei juurikaan ollut, mutta ei tämä ahdistus minnekkään kadonnut. Yritin parhaani mukaan myös siedätyshoitoa ongelmiini, tuloksetta. Alkoa olen alkanut taas hiljattain käyttämään koska sen lopetus ei oloa parantanut.
Sen verran voimakkaasta ahdistuksesta on kyse että kaikki mitä teenkin (kaupassa käynti, virastoissa käynti, sosiaaliset tilanteet ym.) vaatii vähintään pari olutta, että pystyn missään käymään. Ennen lääkityksen kanssa kaikki hoitui helposti.
Tämä on yhtä helvettiä kun jokaisen asian joutuu tarkasti suunnittelemaan ennen kuin minnekkään lähtee, ja kun autolla liikkuu niin täytyy olla tarkkana ettei mene yli 0.5 promillen.
Pakkokai tässä on kohta lähteä yksityiselle kyselemään josko saisin lääkityksen takaisin. Kuulun ilmeiseti niihin jotka joutuvat syömään bentsoja koko elämänsä.
Ei millään pahalla, mutta minusta vaikuttaa, että haluat bentsoja mielihyvää varten ja haet täältä jonkinlaista hyväksyntää sille. Uskallan esittää tämän väitteen, koska olen käynyt läpi saman prosessin. Pitkän koulukiusaamisen jälkeen minulle muodostui paha post-traumaattinen stressi, masennus, yleistynyt ahdistuneisuushäiriö ja sosiaalisten tilanteiden pelko. Mutta pääasia oli saada työterveyslääkäriltä bentsoja hieman oireita simuloiden, teki mieli pikkuisen kokeilla miltä ne tuntuvat, ja hyvältähän ne tuntuivat - kuten tiedät. Jos alat vetää bentsoja, sille tulee jonakin päivänä loppu, ja toivot, ettei niitä olisi ikinä keksittykään.
Bentsoissa on kivaa olla, aluksi. Niiden teho vain loppuu kovin nopeasti ja alat keksiä keinoja, miten saisit uusia ja uusia reseptejä, jotta saisit survottua niitä kehoosi yhä enemmän ja enemmän mielihyvän saamiseksi. Ainoa asia, mitä mietit on seuraava bentsoresepti.
Sinuna hakeutuisin psykoterapiaan, jossa ahdistuksen aiheuttavia solmuja auottaisiin. Paniikkihäiriöön toimii Propral - ei tietenkään kohtauksen aikana, mutta säännöllisesti päivittäin otettuna. Ahdistukseen erittäin käypä hoito on esimerkiksi itsetunnon kohottaminen kaljan sijaan urheilemalla siten, että se alkaa näkyä päälle. Uimahalli ja punttisali, hiihtoladut ja luontopolut. Mutta kun ei viitsi, ei jaksa. En minäkään ole viitsinyt tai jaksanut ja nyt edessä on katkaisu- ja kuntoutushoito. Vältä niitä vitun bentsoja kuin ruttoa.
En mielihyvää varten, vaan toimeentulemista varten. Tosin hyväksyntää saatan hakea sille, että alkaisin taas syömään bentsoja…
Itse söin opamoxia monta vuotta, eikä toleranssi juurikaan kasvanut. Kun ei päivittäin tarvinnut lääkettä syödä.
Olen aina ollut kova urheileen. Ja tiedän, urheilu on hyvä hoito itsetunnon kohottamiseen. Bentsojen lopettamisen jälkeen urheilin todella paljon koska tiesin siitä olevan edes jotain hyötyä. Mutta ei tämä yleinen ahdistus ole helpottunut yhtään.
Minä en saanut käsitystä, että tarkoitus kirjoittajalla olisi mielihyvän etsiminen bentsoista. Sitäpaitsi pitkään, säännöllisesti käytettynä mielihyvät ovat käyneet ainakin mun kohdal aika olemattomiksi. Toimintakykyyn auttaa. Lääkkeitähän ne ovat, joilla on tarkoitus auttaa ihmistä ahdistuksis, pelkotilois, paniikeis. Että pystyy elämään ja toimimaan…Liikunta on tosiaan myös hyvä keino, varsinkin jos on hyväs fyysises kunnossa/ pääsee hyvään kuntoon. Pitkistä lenkeistä mä olen kyl saanu lähes euforisia oloja aikoinaan, ja siksi aionkin hankkia ne lenkkitossut. Kunhan pahimmat liukkaudet häipyy . Onko hiekka joku ehtyvä luonnonvara, saisivat laittaa hiukan enämpi…
sanompahan vaan, että kun sain ensimmäiset ahdistus/sos fobiat jotka olivat todella helvetillisiä, jos olisin alkanut syömään bentsoja niin olisin takuuvarmasti aivan Saatanan koukussa niihin. Aloitin bentsot vasta pari vuotta ahdistuksen alkamisen ja talttumisen jälkeen lähinnä unilääkkeeksi ja tarvittaessa tilapäiseen ahdistukseen. Silti tolet ovat jossain siellä missä en haluaisi niiden olevan. Ja tämä kaikki opamoxeilla ja pameilla…en haluaisi ees kuvitella jos olisivat äxiä määränneet.
Vältä alkoholia. Se lisää ahdistuksen määrää. Lisäksi tuttipulloefekti on sama kuin tupakassa. Eli pullo huuleen ainakun alkaa tärisemään. Ei hyvä.