adressi Talvivaarasta, ennakkotapaus

Eipä netti-adressit suuremmin hallinnon toimintaan vaikuta, mutta ennakkotapauksena kenties kannattaa ylläpitää asiaa… Jenkkifirma tutkii kuitenkin NATURA-alueella maailman suurimmalla letto-suolla öljyä yms. malmia porausta varten, Kreikassa NATURA-alueisiin on jo koskettu… Alueella elää yli 250 uhanalaista eläinlajia, puhumattakaan että moni maa on tuhonnut maaperänsä täysin… Kyse on kuitenkin Suomen luonnosta, ei EU:sta tai “pakosta”. Suuryritykset (+ sijoittajat) haluavat löytää halpaa malmia myydäkseen sen kovaan hintaan; maksamatta veroja, ylityökorvauksia tai joutumatta tuomituksi, vaikka kyseessä on Suomen Laki…

Adressi osoitteessa http://www.adressit.com/vesistojen_puolesta_-_stop_talvivaara . Englanniksi teksti ja reilu 6500 nimeä…

Joo eipä noista netti-adresseista paljoa hyötyä ole mutta kirjotin nimeni kuitenkin. :slight_smile: Aina kannattaa yrittää ja eikä siinä mitään häviäkkään kun nimen tuonne kirjottaa,kun senkin saa piilotettua muilta. :smiley:

^Aivan totta… Hiukan liian vaikeaksi tekivät kansalaisaloitteen, johon tarvitaan 50 000 nimeä jotka voi saada postaamalla kauppakeskusten tms. edessä… Ainoastaan turkistarhauksen kieltäminen mennyt läpi ja vaikka itse vihaan ko. alaa, on erittäin kaksipiippuinen asia siirtää tuotanto Venäjälle tai Kiinaan. Tietenkin “poissa silmistä, poissa mielestä” periaate auttaa… Useita ihmisiä… Itse en kuulu näihin, valitettavasti… :neutral_face: :unamused:

Kyllähän tuo Käteisen eroanomuskin sai lähemmäs 10 000 nimeä(?, en ole seurannut menikö yli), mutta media kertoo mitä käsketään… Kyllä ohjeet saa pilterbergistä, siellähän on Ollila (löisin vetoa melko paljon että Nokia nousee 10 v:n sisällä, tuollahan ne sovitaan; thanks Wikileaks :wink: ), HS:n päätoimittaja sekä 2 muuta tyyppiä joista toinen on tärkeässä asemassa talouden suhteen… :smiling_imp:

Tämäkin asia tulisi saada eduskunnan käsittelyyn ja julkaista KAIKKI poissaolevat sekä PUOLTAVAT ihmiset… :unamused: :neutral_face: The NWO!

Pari linkkiä liittyen tähän kaivostoimintaan…

http://www.kaleva.fi/uutiset/pohjois-suomi/niinisto-kaivosten-valvonta-on-riittavaa/573070/
karjalainen.fi/fi/uutiset/uu … li-niinistö

Paula Lehtomäki ja Mauri Pekkarinen sallivat myös tämän “Suomen uuden Nokian”. Toinen, tietysti vaikeampi keino olisi palata maatalouteen ja kasvattaa kuituhamppua! Kysyntää on vähemmän kuin tarjontaa ja jopa AMK hakee yhteistyö-kumppaneita. Mikäli meidän upea euvo-laki ei menisi maan lain edelle ja mikäli omaa lakia vain noudatettaisiin, niin hamppu itseasiassa puhdistaa maaperää… http://energiahamppu.turkuamk.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=189&Itemid=190

Näkee kyllä että nyt on samat tyypit johdossa kuin Suomen laman aikoihin. Yksi pääpahiksista istuu SKP:n pääpallilla vaikka näiden tyyppien päät tulisivat olla vadilla! Keijo Korhosen sanoin elämme “poliittisten kääpiöiden” aikaa, jolloin pienet kansat ovat aina kärsineet eniten. Kansasta irroittautunut johtoporras ajaa vain yhtä linjaa joka useimmiten on heille syötetty valmiiksi; eivät he itse sitä tajua tai halua ymmärtää. Tietenkin heikko koulumenestys selittää osan asioista, päättäjien tulisi osata perus-asiat omalta alaltaan. Silti meidän puolustuksestamme vastaavat sivarit ja pm on lyhyen matematiikan talousnero kutosen arvosanallaan! :laughing: On vara sanoa, ilman lukemista kirjoitinkin paremman arvosanan, numerosta puhumattakaan… :unamused:

Yrittäkääpä itse tehdä petoksia ilman seuraamuksia… “Voi haitata uraa”, eli mihin ura tähtää ja miten ihmiset ovat samanarvoisia?!? :open_mouth: Lisäksi hallitusneuvotteluissa näkyi Tuomiojan käsiala suurelta osin ja sieltähän se pappa on julkisuuteen saapunut, jutta kertoo vain huonot valheet…

Nyt yli 12 000 nimeä adressissa, miten elämme euvostololiiton kaaduttua jos meillä ei ole vettä, mineraaleja, maata tai puuta joiden avulla ihmiset ovat pärjänneet ennen öljyä?? Tällä kulutuksella maapallo elättää 2mrd ihmistä, tosin syy-seuraus-suhteet antavat hyviä viitteitä kuka saa elää ja kuka ei… Seuraava kaivos voi olla erittäin lähellä omaa maata ja korvauksia on turha hakea… :smiling_imp: Jenkeillä ei ole maata jossa olisi mineraaleja, Italian carruso on pilannut sieltä suuria alueita, Suomi on pohjoismaiden kanssa melko harvoja alueita josta löytyy vielä “oikeaa luontoa”. Aika monelle tietyt asiat taitavat olla itsestäänselvyyksiä… :unamused:

iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 … 04159.html

^Oletko tosissasi?!? :open_mouth: Katso ennemmin Wikistä tai muualta kuin yhden ihmisen kommentista! Normaalit pitoisuudet ovat ylittyneet 60-kertaisesti ja asiaa salattiin pari pv. :open_mouth: Aalto-yliopiston ex-rehtori rakensi yliopiston sisälle “yliopiston”, hyvä-veli toimii kun työhön otetaan sukulaiset yms.

[i]Talvivaaran kaivos on ollut julkisuudessa kaivoksen aiheuttamien jatkuvien ympäristöongelmien vuoksi. Talvivaaran Kaivososakeyhtiö myöntää, ettei yhtiö ole osannut arvioida sulfaattipäästöjen määrää. Toteutuneet päästöt ovat olleet 60-kertaisia arvioihin verrattuna. Läheisten järvien vesi on muuttunut suolaiseksi kaivoksen natriumsulfaatista.[19] Kainuun elinkeino- ja ympäristökeskus ilmoitti, että mahdollinen tuotannon nosto edellyttää uuden YVA-menettelyn.[20] Suomen Luonnonsuojeluliitto vaati maaliskuussa 2012 koko kaivoksen toiminnan keskeyttämistä siksi, että sen ympäristöhaitat ovat mittavat ja että ympäristölupia ei ole osin noudatettu.[21]. Euroopan komissio esitti tietopyynnön Suomen Ympäristöministeriölle ELY-keskuksen toiminnasta Talvivaaran kaivoksen tapauksessa. Euroopan komissio saattaa ryhtyä oikeudellisiin toimiin, jos kaivoksen valvonta ELY-keskuksen toimesta on ollut EU:n ympäristölainsäädännön vastaista.[22] Suomen Ympäristöministeriön tekemän selvityksen perusteella ELY-keskus sai toiminnastaan puhtaat paperit, koska EU:n ympäristölainsäädäntöä ei ollut rikottu.[23]

Tämä artikkeli tai osio kertoo ajankohtaisesta tapahtumasta. Tiedot saattavat muuttua nopeasti.[/i]

TEHY sekä ympäristö.fi ovat täysin eri mieltä ennen Talvivaaraa… Erilaisista raskasmetalleista voi lukea myös ennen Talvivaaraa tutkimuksia, tietoa on ympäri maapalloa! Aivan sama kuin väittäisi että ydinonnettomuus ei aiheuta ympäristölle vaaraa… :open_mouth:

[i]Marraskuun 4. päivän aamuna 2012 havaittiin, että kipsisakka-altaassa on runsas vuoto.[24], jopa tuhansia kuutiometrejä tunnissa[25] Kipsisakka-altaassa on prosessissa liuenneita erilaisia raskasmetalleja, mm. uraania, kadmiumia ja nikkeliä[26] Työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikko Erkki Virtasen mukaan Talvivaaran ympäristöluvat ovat olleet toimintaan nähden virheellisiä (Virtanen ei kuitenkaan työskentele Ympäristöministeriössä, jonka hallinnonalaan ympäristöluvat kuuluvat).[27] Yhtiön mukaan vuotoa on saatu hillityksi 8.11. mennessä vuotopaikan löydyttyä.[28] Rikkoutuneen altaan aukkoja tukitaan muun muassa bentoniittimatoilla, jotka kykenevät sitomaan runsaasti vettä. [29] Karannutta hapanta vettä on neutralisoitu poltetulla kalkilla myös kaivosalueen ulkopuolella, [30] mutta sekään ei ole ongelmatonta. [31] 9. marraskuuta vuodon todettiin kuitenkin jälleen uusiutuneen.[32] Suomen ympäristökeskuksen vesikeskuksen johtaja Seppo Rekolainen arvioi samana päivänä Talvivaaran tapauksen 2000-luvun pahimmaksi ympäristöonnettomuudeksi Suomessa.[33] Myös sisäministeriö on ilmoittanut varautuneensa asiaan.[34] Poliisi onkin aloittanut vuodon johdosta esitutkinnan. [35] Talvivaaran toimitusjohtaja Harri Natunen vakuutti YLE:n A-studiossa 12.11.2012, ettei uutta vuotoa enää tule ja vakuutukset riittävät kattamaan ympäristöllle koituneet vahingot.[36] Adressia keräävä STOP Talvivaara -liike vaatii kaivoksen sulkemista vedoten jatkuviin ympäristöongelmiin.[37] Aalto-yliopiston prosessitekniikan professori Kari Heiskanen varoittaa, että yhtiön toiminnan lopettaminen tässä vaiheessa olisi suurempi ympäristöriski kuin sen jatkaminen.[38]

Työturvallisuus

Talvivaaran kaivos on ollut julkisuudessa myös työntekijän kuolemantapauksen vuoksi. Kaivosyhtiön vuonna 1976 syntynyt työntekijä kuoli kaivoksen metallitehtaan ulkopuolella Sotkamossa 15. maaliskuuta 2012. Alustavien tietojen mukaan menehtyneen työntekijän välittömästä läheisyydestä oli mitattu kohonneita rikkivetyarvoja. Talvivaaran tehdasalueella valmistetaan rikkivetyä, jota käytetään metallien talteenotossa.[39][40]. Rikkivetymyrkytys varmistui myöhemmin työntekijän kuolinsyyksi. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes pitää Talvivaaran metallien erotuslaitoksen suunnittelussa ja turvallisuushallinnassa olevia puutteita syynä maaliskuiseen onnettomuuteen. Onnettomuudessa pääsi tappava pitoisuus rikkivetyä metallien erotuslaitoksen ulkopuolelle sakeutinallasalueelle. Tukesin mukaan kaivosyhtiö oli havainnut vaaran jo aiemmin. Kohonneiden rikkivetypitoisuuksien syitä ei kuitenkaan selvitetty tehokkaasti ja järjestelmällisesti. Tutkinnassa todettiin myös puutteita vastuiden määrittelyssä, tiedonkulussa, organisaation toiminnassa ja työtavoissa.[/i]

Selkeimmin on tullut esille nikkeli, jota on Su-iltaan mennessä vuotanut vesistöön 900kg. Uraania sekä mangaania… Puhumattakaan mitä yhteisvaikutuksista voi seurata, se nähdään tulevaisuudessa. Tiedot löytää linkkien takaa ja ei KANSA saa TIETENKÄÄN ymmärtää asiaa; ongelma on vain siinä että nämä raskasmetallit päätyvät erittäin todennäköisesti myös pohjaveteen jossakin vaiheessa. Lähiseutujen vettä on kehoitettu olemaan käyttämättä kylpyvetenä, myös veden neutraali PH on muuttunut happamaksi useammassa lähivesistössä… Puhutaan Suomen pahimmasta ympäristökatastrofista koskaan, sekä on osoitettu jo aiemmin että raskasmetallit kertyvät kasveihin, kaloihin tai maaperään vaikka ne eivät veteen imeytyisi!

STOP Talvivaara

[i]Kaivokset ovat Euroopassa suuri uhka makean veden ekosysteemeille. Tästä emme koskaan voi rummuttaa liiaksi.

Jyri Häkämiehen tilaaman Green Mining -ohjelman, johon laitettiin 60 milj. veroeuroa, lippulaiva Talvivaara vuotaa pahasti.

Jos jätealtaiden pohjarakenteita ei laiteta alusta asti vaatimusten mukaisiksi, meillä on sylissämme Tonava-kaunoisen ongelma. Tammikuun 30. päivänä 2000 Luoteis-Romanian Baia Maren kaivoskaupungissa murtui kaivosallas. Syanidia ja muita vaarallisia aineita valui Lapus- , Szamos- ja Tisza -jokia pitkin Tonavaan. Myrkkyjen saastuttamat jokialueet ovat nyt ekologisesti kuolleita ja myös juomavesi on paikoittain saastunut.[/i]

Tästä löytää tunnettuja ihmisiä lisää Talvivaaran takaa!

Itse teen päätelmät a) koulun b) useamman tiedon c) useamman lähteen d) yhdistämällä “puuttuvia paloja” sekä e) mahdollisimman objektiivisesti! En todellakaan niele asiaa, josta olen itse tehnyt vuosia aiemmin tutkielman ja esim. raskaana olevat eivät saa syödä lainkaan silakkaa tai usein muitakaan (itse kalastettuja) kaloja; pitoisuudet kun heittelevät. Luotettavimmatkin(? Onko Wiki tarpeeksi luotettava, entä Ympäristökeskus ilman Talvivaaraa?) lähteet kertovat, että ainakin kolmea ainetta levinnyt jokia pitkin useampaan järveen. Näistä aineista voi itse lukea tarkemmin, syöpää, munuaisten pettämistä, mutaatioita… Jos kyse olisi EDES luonnon omista aineista, mutta kyse on teollisuuden jätteistä!

[i]Huolenaineet
POP-yhdisteet
Bromatut palonestoaineet
Hormonitoimintaa häiritsevät aineet
Fluoratut kasvihuonekaasut
Perfluoratut alkyyliaineet

Teollisessa käytössä on maailmassa nykyisin noin 100 000 erilaista kemiallista ainetta. Suomessakin on erilaisia kemian teollisuuden tuotteita käytössä kymmeniä tuhansia. Kemikaaleista aiheutuviin terveyshaittoihin on kiinnitetty huomiota jo useiden vuosikymmenten ajan. Myös ympäristöön joutuessaan monet kemikaalit voivat aiheuttaa merkittävää haittaa paitsi ihmisen terveydelle myös muulle luonnolle. Joidenkin kemikaalien on todettu aiheuttavan erityistä huolta ihmisen terveydelle sekä ympäristölle ja niihin on kiinnitetty erityistä huomiota myös kansainvälisesti. Näitä huolenaineita on mm. POP-yhdisteet, bromatut palonestoaineet, hormonitoimintaa häiritsevät aineet, fluorikaasut sekä perfluoratut alkyyliaineet (PFAS) .[/i]
[i]"POP-yhdisteet

POP-yhdisteillä (Persistent Organic Pollutant) tarkoitetaan yhdisteitä, jotka ovat erittäin hitaasti hajoavia, kaukokulkeutuvia ja eliöihin kertyviä ja jotka lisäksi voivat aiheuttaa jo pieninä pitoisuuksina vakavia haittoja sekä ihmisen terveydelle että luonnon eliöille. Ne ovat kaikkein haitallisimpia ympäristömyrkkyjä. Useiden POP-yhdisteiden on osoitettu aiheuttavan haittoja eläinten lisääntymiselle. Nämä aineet rikastuvat erityisesti ravintoverkkojen yläpäässä oleviin eläimiin." [/i] [ympäristö.fi]

Mikä eläin on tällä hetkellä ravintoketjun yläpäässä?? Ettei ole Homo Sapiens?!? Sama laji joka pilaa ympäristön, ei maaperää olekaan tarpeeksi jo turmeltu ympäri maapalloa! Cannabis Sativa kuituna ei tarvitse lisäaineita sekä se parantaa maaperää; mikäli päättäjät eivät olisi debiilejä tai antaisi kansalaisten edes yrittää keksiä ratkaisuja, ehkä kasvattaisimme hamppua! Kysyntä ylittää tarjonnan reilusti… :unamused: :unamused:

ok hamppu on siis ratkaisu tähänkin… talvivaara lopetetaan ja kasvatetaan vain hamppua niin kaikki on tyytyväisiä… suomessa kun arvokkaat luonnon varat ja metallit vain odottaa poimijaansa miksi sitä ei kannattaisi hyödyntää, kun joka tapauksessa se metalli on jostain kaivettava. ja en usko, että se tulee jostain paljon vähemmän ympäristöä tuhoavalla tavalla kuin talvivaarasta.
tai jos haluaa tehdä ekoystävällisen teon niin tappaa itsensä se on ekoystävällistä, koska emme voi elää täällä etemme kuluta luontoa… jonkun täytyisi tuhtoa meitä muutama miljardi kipaletta niin saattaisi helpotttaa( meitä vaan on tällä planetalla ihan liika)…
me kun tarvitsemme energiaa ja jotku tarvitsee metalleja, että toiset voi tehdä niistä tuotteitta joita just sinä et välttämättä tarvitse. joidenkin on vain tehtävä se likainen työ, että me saamme kuuluttaa niiden tuotteita…
elkäämme tuomitseko niitä jotka yrittää tehdä elämästämme mukavempaa tai etes ylipäätänsä yrittää jotakin…
isot firmat ne on jotka verorahoistaan maksaa sinun kuten myös minun elämisen… joten elä valita…

itse olen hyvin ympäristö ystävällinen… ja olen pahastunut kun kun he ovat laiminlyönneet turvallisuuden…
mutta itsekukanen meistä tekee virheitä… ja ei hyvin tuottavaa yritystä kannata lopettaa yhden helvetin vuodon takia minkä pystyy aina korjaamaan… luuletteko tossissaan, että saatte yhdellä adressilla lopetettua talvivaaran toiminnan :laughing: … mä en ole täysin ymmärtänyt mihin kaikki lunnon suojelijat pyrkii toiminnalla… millaisessa maailmassa te haluaisitte elää? Ilman sähköä ilman lämmintä vettä? muutetaan itse kukanen pieneen mummonmökkiin ja kasvatetaan hamppua ja tehdään siitä vaatteet ja öljy… ja loput me sitten poltamme…

Voit uskoa mitä haluat! Itse olen opllut aina kiinnostunut luonnosta ja monista asioista, silti perustan tiedot faktaan jota olen vuosien varrella oppinut + tapauksen aiemmat laiminlyönnin sekä verojenkierron yms. Kuka omistaa, kenen aloitukset; törkein asia on että nämä päättäjät ovat KESKUSTAN jäseniä! Ainoa puolue jonka tulisi turvata Suomen maatalouden jatkuminen! 2-puoluejärjestelmä ja varjohallitus!

Olen ehkä oppinut tai opiskellut aloja, sekä katsonut asioita sen verran ulkopuolelta (+historia); että tiedän kyllä miten tulisi toimia. On asioita joista en netissä puhu. Kuitenkin 3 poliisitutkintaa joista yksikään ei johtanut syytteeseen + omistajat + taloustilanne + tietyt eu-lait yms. antavat syytä olettaa, että asiasta ei vain välitetä! Koko Eurooppa on lamassa, maksamme syyttä sekä meidän talous on kuin pisara meressä; kuten Merkel sanoi 1. paketista. “Emme saa itse apua, jos emme auta”; määrä oli joku 0,1-0,5% koko paketista, joten…

Ei Uutisissa turhaan kerrota, että uusi Nokia on kaivosteollisuus! Tiedätkö paljon nämä yhtiöt maksavat veroa tänne, onko heillä mikä tausta ja miksi nämä kaikki yritykset saavat tehdä laittomia porauksia ja ihmisoikeusrikoksia? Osalla kansaa voi olla suunnitelmia, tärkeintä on että luonto säilyy! Myös 2pv:n viive tiedotuksessa (pääosakkeet voivat myydä osakkeensa?), sekä onnettomuuden laajuuden kieltäminen… Eurostoliitto=Neuvostoliitto! Saksa kuittasi omat sotavelat itse maksetuiksi ja halusi LIITTOVALTIOKSI. Historian varjossa järkevää, mutta typerää luottaa Ranskaan ja Italiaan…

Myös taitoa voi vaihtaa taitoon ja taidolla voi hankkia omavaraisesti lähes kaiken… Yrityksiä on monenlaisia… Ennen oli paljon eri ammatteja, nyt kaikki tulisi tehdä tehtaassa huonolla laadulla! Osa ihmisistä ei halua pelkkää materiaa, he haluavat mahdollisuuden pärjätä elämässä! Ne mahdollisuudet heikkenevät huomattavasti mikäli pohjavettä ei voi juoda (Kuten USA, Italia osasta paikoin jne jne “sivistysmaista”). Jenkeissä vaikka söisit 50kg porkkanoita päivässä, et saa vitamiineja tarpeeksi koska maaperä on pilattu! Olen päivittänyt vanhoja tietojani ja olen lukenut päästöjen vaikutukset luontoon sekä kierron kuinka se tullee päätymään ihmiseen… Ei IS:n yksi “tietäjä” vakuuta, etenkin kun jo aiemmin ollut eri mieltä alan asiantuntijoiden kanssa!