ADHD-lääkkeiden väärinkäyttö

Olen seuraillut tätä palstaa muutaman kuukauden, ja nyt rohkaistun kirjoittamaan ekaa kertaa. Tekstini sopisi ehkä useampaankin eri kategoriaan, mutta puran nyt tänne akuuteinta ongelmaa.

Puolisollani on diagnosoitu adhd jo useita vuosia sitten. Lääkehistoria on ollut monenkirjava, välillä hän on ollut ilman lääkettä ja välillä taas saanut reseptin. Hänellä on myös alla yksi psykoosi, joka ilmeisimminkin johtui sen aikasen lääkkeen (elvanse adult+concerta) todella suuresta liikakäytöstä + alkoholin käytöstä lääkkeen yhteydessä. Hän ei siis nukkunut useampaan yöhön ja joutui lopulta pariksi päiväksi osastolle.

Tämän jälkeen tuo kyseinen lääke otettiin häneltä pois. Tästä aikaa muistaakseni 7 vuotta tai sinnepäin. Sen jälkeen tosiaan lääkkeet on olleet käytössä on/off. Myös alkoholia kuluu, välillä enemmän, välillä vähemmän. Myös minulla itselläni on todettu lievä adhd, ja jonkun aikaa söinkin lääkkeitä, mutta en voi enää hakea niitä apteekista koska kummasti ne katoavat kaapista…

Nyt viimeisin vuosi on taas ollut vaikea. Puolisoni ei ole töissä. Hänet irtisanottiin elokuussa, eikä hän kyllä ole työkuntoinen. Nyt hänelle on määrätty medikinet 20mg annoksella 5kpl päivässä. Vaikka tuo annostus on todella suuri, se ei riitä hänelle vaan hän syö yhden 30kpl paketin kahdessa päivässä. Eli annostus on kolminkertainen. Tuon kaksi päivää kun lääkkeet kestävät hän on ensimmäisen päivän aikaansaava ja puuhakas, alkuun iloinen ja osallistuvakin. Pikkuhiljaa touhu menee semmoiseksi maaniseksi, ja hän saattaa keskittyä yhteen pieneen tehtävään koko sen toisen päivän. Näihin jaksoihin kuuluu myös alkoholin tissuttelu. Hän ei myöskään nuku.

Kun lääkkeet on loppu, hänestä tulee todella ärtyisä ja väsynyt, hän saattaa nukkua 15h vuorokaudessa ja olla loppuajan hirveän kiukkuinen. Tällaista kestää kunnes saa taas haettua uusia lääkkeitä.

En vaan tiedä enää mitä tässä voisi tehdä. Käyn itse töissä, meillä on kolme lasta, ja huolehdin oikeastaan kaikesta näinä päivinä kun hän ei jaksa. En tiedä mitä tällä haen, vertaistukea, neuvoja…?

Saatko tästä minun viestistä mitään neuvoja en tiedä, mutta kirjoitanpa silti.

Saamattomuuteen ja ahdistukseen sain Elvanse Adultia. Amfetamiini-johdannaisena jäin siihen koukkuun voisi sanoa että saman tien. Tuplasin lääkäriltä kysymättä annoksen aika pian, ja aloin käyttää sitä myös nenän kautta, vaikka silleen siitä ei mitään nousuja pitäisi saada. Taustalla minulla on alkoholismia ja huumeidenkäyttöä, niin ei tuo liikakäyttö silleen yllätyksenä tullut.

En ole lääkäri, mutta en silti ymmärrä miten Medikinet auttaisi puolisoasi. Lopettamaan Elvansen käytön jos sitä siihen määrättiin siis. Medikinetin vaikuttava aine metyylifenidaatti on stimulantti kuten piri tai kokaiini. Omasta sen aineen väärinkäyttökokemuksesta voin keroa, että alkoholi voimistaa metyylifenidaatin vaikutusta.

Nyt en osaa sanoa tähän tämän enempää. Ehkä joskus lisää. Toivon kaikkea hyvää teidän perheellenne!