ADHD-lääkkeet ja laskut - miten välttää?

Olen ehkä saamassa lääkitystä ADHD-oireisiin. Olen aiemmin muutamia kertoja käyttänyt “muuten vain” ainakin Elvansea ja Medikinettiä. Ne ovat kyllä auttaneet keskittymään ja muutenkin parantaneet elämänlaatua, sen aikaa kun vaikuttavat. Mutta pari asiaa niissä arveluttaa.

Itselläni näiden lääkkeiden satunnaisesta viihdekäytöstä on tullut huomattavat “laskut”. Vaikka ottaisin vain yhden kapselin yhtenä aamuna, olo on käyttöä seuraavana päivänä tosi kurja, apaattinen, masentunut ja saamaton. Laskut jatkuvat jossain määrin useitakin päiviä.

Toinen ongelma on vaikeutunut unensaanti. Varsinkin Elvansen kanssa tämä haittaa. Jos ottaisin tänä aamuna yhden kapselin, luultavasti en ensi yönä saisi kunnolla unta.

Ovatko nämä ongelmat jotenkin vältettävissä? Saatteko joitain muita lääkkeitä näihin haittavaikutuksiin, vai helpottavatko nämä oireet, jos näitä lääkkeitä käyttää säännöllisesti? Vai onko apu löytynyt kokeilemalla eri valmisteita ja löytämällä niistä sopivin?

^ Lähinnä tulee mieleen, että et ole ADHD-lääkityksen tarpeessa ensinkään, jos se sinulle tuollaisia sivuoireita aiheuttaa ja viihdekäyttöönkin riittää jo yksi kapseli. No, tämä on tätä, että nykyään ADHD:sta halutaan repiä selitys kaikkeen, jos elämässä syystä tahi toisesta tahmoo :unamused: . Kovin muodikas diagnoosi tuntuu olevan ihan lääkäreiden keskuudessakin. Vähän ikävää niille, joilla on oikeasti ADHD.

Ymmärtääkseni ne stimulantit vaan toimii noin usein, pitää vaan kokeilla syödä mikä annos itselle toimii parhaiten niin et minimoisi ne sivuvaikutukset. Itse sain ADHD:n hoitoon Concertan. Ja kyllä se itselle iltaisin joskus aiheuttaa just sellaista lievähköä mutta tietty inhottavaa masentuneisuutta kun poistuu elimistöstä. Mutta auttaa kyllä paljon se jo kun tiedän syyn. Ja tuon voi minimoida itse tosiaan kun säätelee ja kokeilee mikä annos toimii itselle, se on vähän sellainen lääke. Auttaa tosi paljon kyllä arjesta selviytymiseen, pystyn keskittymään enkä väsy niin paljon eri ärsykkeistä y.m, eli hyödyt lääkkeestä selvästi enemmän kuin sivuvaikutukset itsellä.