Kokemuksii adhd:stä ja bentsojen vaikutuksesta siihen?
Auttaako? Mihin auttaa?
Pahentaako mitään?
Nainen hädässä apua.
Kokemuksii adhd:stä ja bentsojen vaikutuksesta siihen?
Auttaako? Mihin auttaa?
Pahentaako mitään?
Nainen hädässä apua.
^ Moi.
Mulla ei ole ADHD:ta, mutta eräällä ystävälläni on. Hänellä on siihen lääkityksenä metyylifenidaatti(Concerta, annostustaan en todellakaan muista, mutta yksilöllinenhän se kunkin tapauksessa on). Ko. lääkitys tasaa ja rauhoittaa hänellä mainiosti ADHD:sta johtuvaa keskittymiskyvyttömyyttä, rauhattomuutta, unettomuutta ja yleistä koheltamista. Lisäksi ystävälläni on bentsodiatsepiinilääkitys(Diapam, muistaakseni melko pienellä annoksella), mutta se on sos.tilanteiden pelkoon ja paniikkihäiriöön, joista hän myös kärsii ja jotka eivät mitenkään suoraan liity ADHD:seen. Ennen ADHD-diagnoosin ja -lääkityksen saamista ystäväni söi pelkästään benzoja ja se touhu ei tehnyt muuta, kuin pahensi asioita, ts. benzojen käyttö lähti tyystin lapasesta, kun mikään ei tuntunut riittävän ja lopulta ne sekoittivat päätä vain entisestään. Nyt ADHD-lääkityksen kanssa benzot pysyvät hänellä hyvin hanskassa, eli ne syödään lääkärin määrämällä annoksella ja auttavat niihin vaivoihin, joihin ne on määrätty.
Tämä on tosiaan vain yksi tapaus, enkä todellakaan ole mikään asiantuntija, mutta sellainen käsitys mulla on, että ADHD:n lääkitseminen benzoilla on hieman sama homma, kuin tulipalon sammuttaminen bensalla. ADHD:n hoitoon sopivat paljon paremmin aivan päinvastaiset lääkkeet ja benzoja voi käyttää sitten niiden ohella, mikäli niille on tarvetta esim. juuri paniikkihäiriön vuoksi.
Lähti käsistä…
ne consertat ois todella hyvät nyt…
adhdta ei oo viel diagnosoitu mut tutkimukset jus menos…
Sama tilanne varmasti ku sun ystäväl…
kkiiitos!
ps. luin tän vähä liian myöhään…
Hhheips OP, toivon todella että saat ne Concertat pian! Itsekin olen rauhoittavia saanut, ja totesin että ADD:llä (monilla, minä mukaanlukien) se toimiva Concerta tai muu stimulantti tekee sen kuin bentso! Uskomatonta, mutta totta! Jotenkin sitä aivot sitten kanavoi sen kaiken yleisen melun ja kohinan yhteen putkeen ja tulee sellainen sisäinen rauhallisuus, itseä alkaa jopa lievästi unettaa! Vähän niinkuin laittaisi telkkarin pois päältä