Addiktioitten orja

Taas on fiilikset kuin perhosella kotelivaiheessa… arkana, uuden edessä, pelokkaana kohti tuntematonta ja taas addiktiosta seuraavaan, orjana ja takertuneena kuin hirvikärpänen hiuksiin. Näitä vaiheita ja siirtymisiä on elämäni ollut aina. Aallonharjalta syvimpään pohjaan. Henkisesti ja fyysisesti paijattu ja hakattu.

Nyt vuoden kittaamisen ja salatissuttelun jälkeen seinä tuli vastaan. Se tavallaan tuli pakosti kun olin niin huonossa kunnossa kaikin puolin. Elämäni karmeimman viikon krapulan jälkeen katsoin karmeutta peilistä ja se mitä näin oli säälittävä, ahdistunut ja risa ihmisraunio. Kalpea, turvonnut ja hermoraunio.

Sitten se päätös tuli. Tää loppu nyt, taas kerran päätös. Kaadoin loput vinkut viemäriin ja avaamattomat luovutin naapurille. Tämä oli 5 viikkoa sitten. Mutta se että häädin alkoholipirun helvettii, siirryin seuraavaan addiktioon : itseni rääkkäämiseen ruokavaliolla ja liikunnalla. Kuin pyytääkseni itseltäni anteeksi aiheuttamaani pahaa. Kävin verikokeissa ja tulokset oli seisahduttavat. Maksa arvot pilvissä ja lähes kaikki arvot vinksallaan, ultrassa merkittävästi rasvoittunu Maksa.

Nyt kyttään ruokavaliotani. Hoitajana tiedän kuinka syödä oikein ja riittävästi ja kuinka pudottaa painoa. Alkoholikilot noin 20kg lyllyy mukana rasittaen selkää ja polvia. Liikun joka päivä, pakkoliikkuminen on sairasta ja ahdistun ellen sitä tee. Saan hullua nautintoa piiskatessa itseäni veren maku suussa… kävelyä, jumppaa, kuntosalia yms yms. Kunto on huono mutta tätä vauhtia se nousee kohisten. Ruokavalio on tarkkaa täsmäsyömistä, lasken kalorit. Olen orjallinen. Koen olevani tämän velkaa itselleni. Ja kokoajan pelkään että retkahdan… että tulee joku niin iso pettymys itseeni ja suorittamiseen ja käsi on jo Alkon kahvassa. Näen unta juomisesta. Aamulla olen pettynyt itseeni mutta toisaalta helpottunut että se oli vaan unta…

Olen kaiken pystynyt salaamaan kutakuinkin. Puoliso ulkomailla töissä niin en ole tilivelvollinen. Työtäkin tehnyt koko vuoden, muutamia krapula päiviä pois, kokoajan pikku huitikassa, tasotellut ja ollut oma toimelias, positiivinen, iloinen minä. Kukaan ei huomannut. Oman kehoni sisällä huutoja lopettamisesta ja pahasta olosta, ahdistus, paniikkia ja pelkoa etten hallitse itseäni.

Nyt tämä perhonen on murrosvaiheessaan liikunta ja ruoka addiktionsa kanssa mutta irti alkoholista. En katso kauas, elän tätä hetkeä ja päivän kerrallaan.

Huomenna alkaa kuudes viikko. Siitä kiitollisena jaoin tämän tarinani.

Olen siis yli 50v nainen. Hoitoalalla ja pk seudulta. Alkoholisti. Kumpaa löytäisin rauhan ja kultaisen kohtuullisuuden.

7 tykkäystä

Tervetuloa @coonitar ja onnea viidestä raittiista viikosta!

Täällä puhutaan usein armollisuudesta ja lempeydestä itseään kohtaan. Armollisuutta voi tuntea myös itsensä “rääkkäämistä” kohtaan.

Meistä aika moni on varmasti raitistumisen jälkeen eri volyymeillä päättänyt pistää koko elämänsä kerralla kuntoon. Viinakilot ahdistavat ja rapakunto vaivaa. Tuttua itselle ja monelle muulle.

Tärkeintä on saada etäisyyttä juomiseen. Jos nyt tuntuu hyvältä tehdä kurinpalautus niin suhtaudu siihen ymmärtäväisesti. Ei se juomiseen verrattuna huono asia ole.

Meillä yli viisikymppisillä kroppa onneksi säätelee päätä paremmin, mikä sille on tarpeeksi ja mikä liikaa. Jos vedät rääkin yli, niin varmasti keho pistää sille stopin. Ja taas vaaditaan lempeyttä, ettei koe sitä tekosyynä juomiselle.

Ruokavalion suhteen on hyvä muistaa, että nälkä on repsahduksen paras kaveri. Kovat miinuskalorit eivät siis ole hyvä juttu alkuraittiudessa.

Mukavaa selvää päivää!

4 tykkäystä

Minäkin olen aikaisempien lopettamispäätöksieni oheen aloittanut totaalisen elämäntapamuutoksen tiukalla ruokavaliolla ja rääkkiliikunnalla. Parissa viikossa olen luovuttanut tähän asti aina kaiken kontrollin, ja palannut vanhoihin tapoihini, ja jatkanut myös juomistakin “kohtuukäyttäjänä” ja luisunut siitä takaisin riippuvuuden syövereihin.

Tällä kertaa, kun kuukausi sitten kävin lääkäriltä antabuksen lopettamisen avuksi, otettiin samalla labrat, ja aivan kamalaa tulostahan sieltä tuli verensokerin, kolesterolin ja koholla olevien maksa-arvojen osalta. Painoa minullakin se +20kg liikaa. Lähdin taas mielessäni suunnittelemaan totaali muutosta, mutta mulle ihana viisas ja lempeä työterveyshoitaja sanoi, että taklataan nyt yksi asia kerrallaan. Ensin hoidetaan riippuvuus, sitten mietitään muita. Kävin tänään kuukauden kontrollikokeissa, maanantaina aika lääkärille, jonka kanssa lähdetään sitten miettimään niitä seuraavia steppejä terveyden kuntoon saamisen kanssa.

Toki keskittymällä ruokavalioon ja liikuntaan saa muuta ajateltavaa kuin se juominen, mutta niinkun Teme kirjoitti, kuulostele miltä kehossa oikeasti tuntuu. Jos se ei jaksa, niin on ok myös vaan olla ja hengitellä. Ne tunteet ja ajatukset on pakko kohdata joku päivä, muista hakea apua itsellesi, jos tuntuu ettet yksin jaksa, vaikka hoitaja oletkin ja tiedät varmasti paljon.

2 tykkäystä

Hei @coonitar , tervetuloa! Et ole yksin. Viisi viikkoa on tosi hieno alku juomisen taklaamiselle, onnittelut siitä! Siitä on hyvä jatkaa. Ja olosi paranee tästä vielä!

Minäkin olen yli 50-vuotias nainen. Viimeinen humalani oli viime keväänä, jolloin aloitin täällä oman ketjun - arkana ja pelokkaana niin kuin sinäkin, ja umpiväsyneenä, itseäni inhoten.

Silloin alkumetreillä joku ihana ja viisas kanssakulkija (heitä on täällä monta) kehotti minua muistaakseni ajattelemaan, että juomisen jättäminen on alkuun kuin toipuisi leikkauksesta: ei silloinkaan tarvitse vaatia itseltään liikoja, vaan edetä pienin askelin.

Kun humalat, krapulat, tissuttelu ja pöhnä jäävät pois, on hiljalleen jotenkin helpompi saada yhteys omaan kehoonsa ja ryhtyä sen ystäväksi. Itselleni on käynyt niin, että minun tekee nyt mieli terveellisempää ruokaa kuin ennen. Ruokavalio ikään kuin korjaantuu parempaan suuntaan ilman sen kummempia päätöksiä tai itseruoskintaa, kun sitä omaa kehoaan viimein ryhtyy kuuntelemaan.

Minulle on silti ollut myös tärkeää syödä herkkuja, lohduttaa itseäni niillä kun lohtuviinit piti jättää pois. Ja herkuilla ovat itseään hellineet täällä monet muutkin. Kotilovaiheessa on sallittua kaikki, mistä itselle tulee vähänkään parempi mieli!

Minäkin liputan armollisuuden puolesta. Ole kiltti itsellesi. Jo se, että olet pystynyt olemaan viisi viikkoa juomatta, on ihan todella suuri saavutus!

Päivä kerrallaan. Oma kokemukseni on, että selvin päin sitä vaan yhtenä päivänä huomaa rauhan hiipineen ovesta ja asettuneen taloksi.

2 tykkäystä

Tervetuloa mukaan porukkaan @coonitar.

Hienosti olet jo aloittanut uutta vaihetta elämässä, onnea siihen. Ja lempeää kärsivällisyyttä, mitä muutkin ovat jo sanoneet. Päivä kerrallaan, vaikka hiiren askelin :hugs:

@coonitar : Samanlaisia fiiliksiä täälläkin, minusta on tullut kuntosalin kanta-asiakas, pitäähän se addiktio korvata vissiin toisella addiktiolla. Kokeilin itse joogaa ja se tuntui ainakin jossain määrin rauhoittavan omia fiiliksiä, koska siinä ei piiskata itseä suorituksiin. Ehkä se kiinnostaisi sinuakin. Tsemppiä raittiuteen, päivä kerrallaan !

1 tykkäys