Addiktio ja katumus

Olen uusi täällä, joten asiasta on ehkä aikaisemminkin käyty keskustelua, mutta jos ei muuta niin kertauksen vuoksi: Katumus on yleensä ensimmäinen askel riippumuussuhteesta irtautumiseen johtaen motivaatioon, jota ilman ei voi kai mistään addiktiosta parantua väestörekisteristä poistumatta. Kadutko sinä tai oletko joutunut katumaan päätöstäsi tarttua pulloon, savukkeeseen, pilleripurkkiin, piikkiin, suklaalevyyn, pokeripöytään, raamattuun, toiseen ihmiseen (tai vaikka omaan kikkeliin :unamused:) siitä aiheutuneen riippuvuussuhteen vuoksi? Vai vieläkö handlaat käytön siinä määrin, että hyödyt pysyvät haittoja suurempina? Toisin sanoen olisiko pitänyt kieltäytyä jostain houkutuksesta addiktion viedessä elämää huonompaan suuntaan?

Minun paheeni lienee nimimerkistä selvä. Nautin siis päivittäin suurehkoja määriä etanolipitoisia tuotteita
aiheuttaen jo ihan fyysisen riippuvuussuhteen kyseiseen ihanuuteen. Ammattikielellä ko. toimintamallia kutsutaan putkijuopotteluksi, lääkäri puhuisi alkoholismista. Ensimmäistä kertaa olin humalassa vasta täysi-ikäisenä, mutta se olikin sitten rakkautta ensipuraisulla ja tiedostin oitis, että tulisimme viettämään vielä paljon laatuaikaa yhdessä ja vuosien saatossa siitä laatuajasta on siis tullut jo päivittäistä.

En silti osaa vielä katua tekemääni uravalintaa, sillä muilta osin vietän tasapainoista ja mielekästä elämää
enkä ole vielä aiheuttanut mitään peruuttamatonta vauriota itselleni. Työelämään minusta ei tosin tällä menolla ole ja muutenkin olen täysin syrjäytynyt, mutta asia ei totta puhuen yhtään haittaa, kiitos Suomen hyvinvointiyhteiskunnan. Lukeudun niihin luonnonoikkuihin, jotka eivät pode krapulaa. Ei siis koskaan mitään päänsärkyä tai pahoinvointia, vapina on ainoa oire joka sekin lähtee sillä millä on tullutkin. Syön ja nukun hyvin, liikuntaakin jaksan harrastaa. Maksa-arvot ovat seurannassa eikä ole vielä rasvoittumista havaittavissa ja haimatulehdusta en osaa edes pelätä. Se olisi jo tullut jos olisi tullakseen, kun olen vuosikaudet törpötellyt tasaista tahtia eikä juomisessani ole mitään piikkejä. Myöskään tapaturmille en ole yhtään altis, sillä pääsääntöisesti tissuttelen vaan siististi yksin kotona ja krapulamorkkista tulee korkeintaan nettiforumeilla nimimerkin takaa huutelusta. :unamused:

Toinen addiktioni on internet. Miten ihmeeessä aikaisemmin pärjättiin ilman nettiä, ennen ei todellakaan
ollut paremmin. Vietän päivittäin tuntikausia virtuaalitodellisuuden antimien pauloissa, mutta en koe käyttöä
mitenkään ongelmallisena hyötyjen hakattua haitat monin verroin. Olisi minusta varmaankin tullut sosiaalisempi ilman tämän informaatiotulvan alaisuudessa varttumista, mutta en koe sosiaalista elämää mitenkään välttämättömänä, kun olen pienestä pitäen oppinut sosiaalisten taitojen sijaan olemaan yksin.

Ihan mielenkiinnosta. Miks ihmeessä sä elät sossun ja kelan rahoilla vaikka sulla vois olla mahdollisuuksia vaikka mihin jos haluaisit? Eikö sulla oo mitään kunnianhimoa tai eikö edes hävetä elää muiden rahoilla?

^ Ne mitään “muiden rahoja” ole. Jos ne Korkinkadottajalle myönnetään, ovat ne Korkinkadottajan rahoja!

Kiinnostavaa kuulla tällaisesta “positiivisesta” addiktiosta. Sinulle ei siis tule minkäänlaista pahoinvointia alkohollaskuissasi??! Aika uskomatonta, en ole tollasista “luonnonoikuista” ennen kuullutkaan. Ei psyykkistä eikä fyysistä?? Hui, melkeinpä pelottavaa, miten helppoa juomisen täytyy sinulle siis olla. Entäpä ne hyvät olotilat? Tuleeko sinulle enää sellasia voimakkaita hyvän olon tunteita alkoholinousuissasi, vai onko kyse ennemminkin olotilan normalisoitumisesta?

Mitä ikäluokkaa sä olet? Miten kauan olet harrastanut tuota yksinäsi netin ääressä juopottelua?

Mistä sä luulet niitten rahojen tulevan? Ei se raha tyhjästä ilmesty vaan se ihan jokaisen työtätekevän palkasta pois.

:unamused:

^

1. Sosiaalitukiin menevä osuus on verorahoista minimaalinen, ja 2) se napsaistaan pois palkoista joka tapauksessa. Jos se ei mee sossupummeille, menee se jonnekin muualle - mahdollisesti jonnekin paljon vähemmän tarpeeseen. Tästä on ollu täällä keskustelua ennenkin. On se edelleen kumma, miten ihmiset jaksaa kadehtia niitä joilla menee huonommin.

:unamused:

Tuohon voisi vielä lisätä, että hyvin suuri osa alkoholin hinnasta on veroa, joka menee suoraan takaisin valtiolle. Jos Korkinkadottaja ostaisi kaljan sijasta ruokaa niin valtiolle tulisi suurempi kokonaiskustannus. :confused:

Kukaan ei ole immuuni alkoholin fyysisten vieroitusoireiden syntymiselle, kyse joko itsensäkusetuksesta tai sitten että ne välittömät alkoholilaskut ei koe ollenkaan rankoiksi. Viikon ku koittais korkinkadottaja olla ilman, takuuvarmasti olis reflat ja aivan karmeat sellaset myös.

edit: eli korkinkadottajahan myöntää olevansa fyysisesti riippuvainen.

Iinan kirjotusta vähän kummastelin, että mitä tyttö höpöttelee jostain “luonnon ihmeistä”. xD

Olen katunut päätöstäni tarttua pulloihin, pilleripurkkeihin ja tupakkaan. Näihin olen koukahtanut aivan totaalisesti, mutta kyennyt katkaisemaan fyysisen ja psyykkisen riippuvuus-suhteen.
Kannabis on ainut päihde jonka käyttöä en ole kertaakaan katunut. Siihen on muodostunut psyykkinen riippuvuus joka kuitenkin hallittavissa (kykenen olemaan polttamatta vaikka nuppua löytyykin purkista sekä tolet pysyy pääsääntöisesti aika alhaisina).

Kutsut itseesi “tuurijuopoksi”, mutta kyllä tuo minusta kuulostaa ihan perus kokopäiväjuoppoudelta…

Eli siis vietät mielekästä elämää työttömänä (koska et kykene juomiseltasi duuniin/opiskelemaan) ja olet täysin syrjäytynyt sekä mitä ilmeisemmin elät tukien varassa? Mielestäni tässä on ristiriita, vai onko?
Ehkä ei, mikäli siis omalta elämältäsi juuri tuota kaipaat. Ei kai siihen kukaan mitään vastaan voi sanoa…

Olen muutaman kovan linjan juopon tavannut jotka ovat väittäneet kivenkovaa, että krapulaa ei edes tule.
Joka ikiselle se on kuitenkin tullut (yleensä vielä hyvin voimakkaana), kun promillet ovat olleet 5-7päivää vähintään nollissa. Tietysti se usein on tullut paljon aikaisemminkin. Ei ole ihan pelkillä tärinöillä selvitty… :mrgreen:

Kuulostaa kirjoituksesi aika tyypilliseltä alkoholistin itsekusetukselta pienessä nousuhumalassa. Mutta tsemppiä valitsemallasi tiellä. Oletan, että “maksun aika” tulee jossain vaiheessa, laskut voivat olla erittäin kovat :imp:

Sitäpaitsi korkinkadottajat sanoit jossain toisessa ketjussa, että “kyllähän tohon sun putkeen tarvitaan bentsokyllästys kun putken katkaisee”, varmasti näin, mutta mihin ihmeeseen sie rauhottavia edes tarvit jos krapulat/viinareflat on lusittu pienillä tärinöillä?

SoiKanteleelle kiitos ensimmäisestä varsinaisesta vastauksesta gallupiin.

Ilman Suomen sosiaaliturvaa olisin ollut pakotettu tekemään toisenlaisia valintoja uran ja alkoholin suhteen
enkä todellakaan ole ylpeä sosiaalisesta statuksestani, tähän ollaan vaan päädytty. Olen löytänyt mukavuusalueeni ja maalannut itseni nurkkaan. Voisin tosiaan vielä pelastaa maailman ynnä muuta mikäli vaan malttaisin tintata korkin pysyvästi kiinni, mutta siihen on miltei mahdotonta löytää motivaatiota. Tykkään pelata yhdellä kortilla ja katson sen toisen kortin eli raittiin elämän vasta kun on välttämätöntä tai jostain ihmeestä saan siihen sysäyksen.

Alkoholiin liittyvä pahoinvointi on minulle melkolailla vieras ilmiö. Muutamat ylilyönnit sijoittuvat monen vuoden päähän, jolloin törpöttely ei ollut vielä jokapäiväistä ja erehdyin teräviin kajoamaan. Myöskään viiniä
ei sovi tissutella iltaisin tai saattaa tanniinien vuoksi seuraavana päivänä ihan päätä särkeä, mutta oluen suhteen ei ole mitään ongelmaa. Kömmittyäni sängystä ylös huitaisen vaan lasin tuoremehua, kupin kahvia ja lähden lenkille, siinä teille amatööreille.

Mutta tätä topicia ei ole tehty rakkaan harrastukseni ruotimiseksi vaan yleisluotaavaksi gallupiksi, joten minä
siirryn takavasemmalle ja jätän viestiketjun jatkamaan omaa elämäänsä. Kun ensi kuun puolella maltan taas
vaihteeksi laittaa korkkia kiinni, niin luon vähentäjien puolelle oman topicin, jonne sopii tulla kommentoimaan
mikäli jotain asiaa vielä jäi. Ja kyllä minä sitä avokatkoa tarvitsen lopettamiseen (SoiKannel ymmärsi joitain
sanojani väärin tai päinvastoin), sillä ei ne vapinat iltaa myöten enää mitään pieniä ole, mikäli seinään lopettaa.

:confused: Ai häää…?? Aloittajan omasta postauksesta poimin sen käyttämäni termin.

Eläkä sinä siellä yhtään tytöttele kuule ihan aikuista naista!

Olet Iina aivan höpsö!

^ :smiley: No niihämmä taidan olla.

No totta hemmetissä kaduttaa… :astonished: . Mut jos kaduttais kunnolla, pyrkisin varmaan kaikin voimin eroon bentsoista, enkä vain kitkuttelis ja kärvistelis vähil lääkkeil, silloin kun on pakko :question: . Ja niin aina ajoittain uskon tekeväni… Juur äsken katsoin sähköiset reseptini, ja mitä siellä lukikaan “ahdistuksen lievitykseen”, öh tuota. Eli vähemmil bentsoilkin pärjää, jos odottaa vain lievitystä/ helpotusta: ei hyvää oloa suoraan lääkkeistä, vaan jostain, mitä tekee…

Musta yks älyttömimpiä biisejä on Piafin Non, je ne regrette rien. Mitä hienoa siin sit on, jos ei kadu mitään, minävaankysyn :confused: ? Jotain tekemistä katumuksella ja vastuunotolla omasta elämästä, tekemisistä, tekemättäjättämisistä lienee :question: . Niin ratkiriemukasta kuin syyllisyydentunteis piehtaroiminen onkin :laughing: , se ei juurikaan -näin minulla- johda haluun muuttaa elämääni, vaan paeta lisää. Katumus voi olla eri asia, ei tunne vaan kannanotto johonkin, mitä on tehnyt… :question: :question: )

t.yhteiskunnan vapaamatkustaja, eläkeLLäinen… :unamused:

^ Moi Pölö, täällä huutelee toinen yhteiskunnan vapaamatkustaja :wink: .

Mietinpä tässä vain sitä, hieman tuon kirjoituksesi pohjalta, että miksi ihminen, ainakin päihdeongelmainen sellainen, on niin helvetin tyhmä, ettei tajua sitä, että pysyisi toimintakykyisempänä ja mielialakin olisi parempi, jos ottaisi niitä benzojaan vain niin, kuin lääkäri on määrännyt tai korkeintaan hieman yli määräysten :unamused: :confused: . Itsestäni puhun nyt. Kyllähän se on tullut kokeiltua jo monen monituista kertaa, etteivät ne yliannokset lopulta mitään auta, vaikka hetkellisesti siltä tuntuisikin. Tuskaa ne vain lisäävät :frowning: . Ja silti pitää vielä monen vuoden ja monen kokemuksen jälkeen toistaa aina sitä samaa virhettä :blush: .

^Tuota… oisko toleranssi tässä vuosikymmenten aikana jonnii verran noussut… Nämät pillerit, joita nykyisin käytän, tai jotka mul on ressul, on määrätty psykiatrises hoidos vuonna yks ja kaks. Eläkkeelle “siirryttyäni” :mrgreen: , myös “hoito” siirrettiin teekoohoon, ja sittemmin apteekkiin, josta lähetetään uusintapyyntö jollekin teekoon lekuril, jo(i)ta en ole koskaan tavannut. Samaa ressua uusitaan vuodest toiseen samal annoksel, joka on kokonaista 15 mg Opamox, 3-4 (S.I.C!!!)/d, toimitetaan 30 vrk välein oujeah… :unamused: . Mulle tulee tollasesta annoksesta kyllä vieroitusoireita, mut ei vakavia… Mitäpä siitä sitten, eiväthän ne i k u i s e s t i kestä :confused: . Mitäköhä mä yritän sanoa…ehkä, että kuka se on se lääkäri ja missä, joka tietää mun tilanteesta jotai? Pitäskö mun mennä kertomaan?? On mul aika, mut polven takia, syyskuus…Että jos vaa pläjäyttäis totuuden, ja sanois, että auta, minen jaksa enää! Äh… :confused: .

Ei se, että siedän bentsojen vaikutusta enemmän ku alkumetreil (oisko ollu kultainen 90-luku :confused: ) ole motiivi siihen, että otan bentsoja päihtyäkseni, vaan oma halu paeta kaikkea sietämätöntä päihtymykseen… Mikä on ollut siitä asti, kun eka kertaa kultaisella 80-luvulla pihistin vanhempien viinipulllosta jotain litkua ja tuli hyvä olo ja asiat tuntuivat luistavan, olin kaunis ja rohkea, justiisa juu. Ja mitä muita motiiveita lieneekään… Haluisin, että olis hyvä olla. Mahtaako se miksi- kysymys, jota kyl tulee pyöriteltyä, kun on niin penteleen ristiriitainen suhde (no onpahan joku suhde :unamused:, tosin kuherruskuukausi meni ohi kauan sitten, kattotaan kestääkö liittomme hopeahääpäivään vai oliko se kulta-, vai lähteekö jompi kumpi sitä ennen johonkin, pah :imp: ) “omaan” päihteeseen, sittenkään ollla tärkeä/tärkein :question: . Vaikka selitys löytyis, sit tietäis miksi, mut ei olis muutosta… Selitys: olen tyhmä ja heikko :sunglasses: . Että se oli siinä :wink: . [Hei tulipa tuosta tyhmyydestä mieleen, että mä ny vasta tajusin jostain sun kirjotuksesta, Winston, että milligramma totta tosiaan ilmaisee painoa, niinq tsilleen samalla tavalla ku gramma ja kilogramma voi hyvä luoja… :laughing: :laughing: :laughing: . Mää en vaan ollu ajatellu asiaa ollenkaan… :blush: :blush: :blush: .]

Kyl mä huomaan, että jos otan esim.75-90mg/d olo on suht “normaali”, ei päihtynyt, mut jos siitä ylitän, olo muuttuu huonoksi. Ja sitä huonoa oloa kestää… Eli on se tyhmää… Mut tämänkään tajuaminen ei paljon auta, kuten ei auta häpeä ja syyllisyyskään, tulee tasan kaks vaihtoehtoa mieleen a.)vedän lisää b.) … Mut ei, kyl mä elää tahdon :slight_smile: ! Tahdon totta vieköön :smiley: , mut millasta elämää… Jessus miten hauras on toivo… :confused:

Öh, tajunnanvirran pikku polveilun jäläkhen offista aiheeseen :laughing: : katumus, krhm… :sunglasses: Jos mä vilpittömästi kadun jotain tekemääni, teenkö sitä enää, vai taistelenko kaikin voimin, etten tekisi??? Mitähäh :wink: :question:

Koko sosiaalipuolen menot näyttää olevan vajaat 60 miljardia euroa. Kolmanneksen BKT:sta. Enkä pidä sitä näin ollen minimaalisena.

thl.fi/fi_FI/web/fi/tilastot … iaalimenot

Tietysti jos tarkastelee jotain tiettyä menoerää sosiaalipuolelta niin se vaikuttaa pieneltä.

Oon katunut päihteiden käytön aloittamista, jatkamista, uudelleen aloittamista jne. Ei oikeastaan oo päihdettä, jonka käyttöä en olis katunut. Kuitenkin itselleni ongelmallisia on lähinnä opiaatit, joten en enää tunne huonoa omaatuntoa jos vaikka pari lasia viiniä joisin. En kyl oo moneen kuukauteen juonut, kun ei oo “ollut tarvetta”.

Eniten kuitenkin kadun sitä, etten oppinut ensimmäisten vuosien aikana riittävästi kaikista ongelmista, joita päihteiden käytöstä aiheutui, vaan aloitin sit uudestaan. Eli oma typeryys kaduttaa kaikista eniten!

Sosiaalimenot vuonna 2011 ~30% bruttokansantuotteesta ja sun mielestä se on vähän? :smiley: Ja ihan btw oon sairaseläkkeellä :wink:

^Suomen BKT oli vielä ennen euroikaa ja tukipaketteja 360mrd€/v! Aivan lähiaikoina, kk:n sisään oli TalSassa teksti että “maahanmuuttajat kasvattivat Suomen BKT:tä”. Tuo on huono mittari useassakin suhteessa maan “hyvinvointiin”. Kyse on laskennallisesta mallista, jolla vertaillaan eri maiden aikavälien muutoksia taloudellisen toiminnan määriä tai tuotoksen muutosta. BKT=yksityinen kulutus+julkinen kulutus+investoinnit+(vienti miinus tuonti).

Suuret yhtiöt ovat vieneet tuotantonsa ulkomaille, suomalainen työvoima on kallista usealle alalle vrt esim vironveljien urakkatyöt… Nokia vei osansa mukanaan, vanhusten määrä (terveydenhuolto, kuten sairaalakulut, lääkärit, kotihoito jne; eläkkeellä ei makseta kaikkea ja harva menee yksityiselle katkaistuaan jalkansa!), tuonti on ollut jo pari-kolme vuotta paljon vientiä suurempaa jne jne! Kaiken lisäksi Kela potkii eläkkeelle/ varhaiseläkkeelle ihmisiä, ketkä haluaisivat työelämään, mutta jotka ovat tietynikäisiä/osittain sairaita jne.

Valitettavasti tukityöllistäminen/orjatyö on sossuille “Taivaan lahja”. 9€/pv veroton tulo + 4€ enemmän sosiaaliturvaa; täälläpäin en tiedä yhtään alaa jossa ei näitä käytettäisi! Suosittelen hiukan etsimään tässä ajassa kadonneita työpaikkoja, itse odotin uutta BKT:tä parin tukipaketin jälkeen useamman kk:en; mutta vain 2010 löytyi… Oli kuitenkin kulunut aikaa sen verran, että yleensä jokaiselle vuodelle omansa löytää; tuolloin jatkuvasti löysin ainoastaan toissavuoden tiedot…

Mitä itse olen alaa opiskellut, oli myös tiedossa että BKT:n noustessa myös itsemurhat, mt-ongelmat, eriarvoisuus yms nousevat ja esim. tuloeroja tuo indeksi ei kerro lainkaan! Kyllä se Nallekin muutti Ruotsiin vain maan tähden… :wink: Heikosti menee ja lisää kiristyksiä odotettavissa!

Köyhät palauttavat verojen muodossa valtiolle melko hyvin massinsa, etenkin tupakan ja alkon muodossa! En itse hyväksy tuota elintapaa, MUTTA meillä tulisi olla työtön jos haluaisi “parhaaseen kh-paikkaan!”. Yli 90% kriteerin täyttävät, virallinen työttömyyskin on +17% ja tempputyöllistämiset ovat olleet käytössä niin kauan kuin kouluputkesta vapauduin. Itseasiassa tätä demareiden temppua rajoitettiin jo pari vuotta aiemmin, se löytyi laista vuosikaudet ennen näitä tai edellisiä vaaleja… :wink: :laughing: Enää puoli vuotta, kahdessa jaksossa. Erityistapauksissa vuosi! Edes “ilmaistyötä” ei saa tehdä, ja vaikka työllistetty ei ole vastuussa; käytännössä hänet jätetään yksin ja usein hän tekee enemmän töitä kuin palkatut! :astonished: :smiling_imp:

Mikäli maa jatkaa näitä päätöksiä, täältä ei löydä enää veronmaksajia… :open_mouth: Mikäli kortisto uhkaa valmistumisen jälkeen, olen miettinyt kyllä vaihtoehtona yrittäjäystävällisiä maita… :neutral_face: Pk-yrittäjät kärsivät ehkä kaikista eniten, mikäli lakiehdoitus menee vielä läpi. Rikkaat osaavat kiertää verot, suuryritykset saavat jopa palautuksia (meidän maassa on Google mm… :open_mouth: ); kaksi maata joista toinen veroton… Naapurin jokaisella Afrikan LAPSELLA (toisesta perheestä); on IPhone4:t… Tämä toinen lapsikatras kyseli, että “miten olette saaneet?”… Helkamaa, merkkivaatteita, skedelautaa yms… Kannattaa muistaa että sossurahat kattavat todella monia asioita, BKT kuolee viennin & yritysten katoamisen myötä!

PS. Opetus maksaa, työttömyys samaten, tempputyöt; jopa kerjääminen maksaa valtiolle, he saavat liput kotiin sekä tilat! Hyvin uppoa syyllinen-syytön propaganda! Mitä mieltä olette yritysjohtajista, hyvä-velipaikoista (valtion virkamiehiä 36%, joista alle puolet ovat poliisi, rajavartiosto tai tulli! Kreikan virkamiehet myös yli 30%, muissa maissa 10-20% :unamused: ), veropakolaiset jotka vaihtaneet maata tai ihmisistä, jotka ottavat palkkana 99 999€/v ja loput firman osakkeina/osinkoina jne jne?? Varmasti olette käyneet läpi nämä kohdat vähintään, koska kaikki ihmiset eivät työllisty? Valitettavasti nykyään on järjetön määrä ammattilaisia, jotka eivät pärjää palkkakilpailussa esim entisen Itäblokin maiden kanssa! Tiedätte vamasti, että euron arvo vaihtelee maan mukaan, Saksaan töihin ja Virosta tms ruoat!

PPS. Marjanpoimijien keskimääräinen vuosiansio on 200-400€/v! He moninkertaistavat vuosipalkan, onneksi! Ei taida marjakausi suomalaiselle riittää!!

[quote=“malibu”]
^Suomen BKT oli vielä ennen euroikaa ja tukipaketteja 360mrd€/v!

Jaa että että ennen euroo, eli vuonna 2000 olis ollu 360mrd €. Higly unlikely koska nyt se
on 160mrd €

tilastokeskus.fi/tup/suoluk/ … alous.html

tämän tilaston mukaan se olis ollu 132 mrd € mikä tuntuu huomattavasti järkevämmältä.
en tiedä onko bkt:n laskutavoissa eroo mutta kuitenkin.