Addiktio ja fyysinen riippuvuus
Minua häiritsee kovasti näiden asioiden jatkuva sekoittaminen.
Addiktion eli psyykkisen riippuvuuden ja fyysisen riippuvuuden välillä ei ole juurikaan yhteyttä. Vain runsaan välittäjäaine dopamiinin lisääntymisen aiheuttava aine tai toiminto voi aiheuttaa addiktion siihen alttiilla ihmisellä. Tämä aine ei monasti aiheuta lainkaan fyysistä riippuvuutta. Esimerkkinä voi mainita kokaiinin joka ei aiheuta fyysistä riippuvuutta mutta on yksi addiktiivisimmista aineista. Erityisen addiktoivia ovat polttaminen ja piikittäminen; niissä dopamiiniryöppy on hyvin voimakas ja nopea. Amfetamiini on saman tyyppinen aine.
Fyysisen riippuvuuden aiheuttavat aineet eivät ole välttämättä addiktiivisia. Esimerkiksi monet masennuslääkkeet aiheuttavat vieroitusoireita jos ne lopetetaan äkisti. Toinen esimerkki on bentsodiatsepiinit. Riippuvuus niihin on vastoin yleistä uskomusta vain fyysinen: niillä ei ole vaikutusta dopamiiniin. Addiktiivisista aineista esimerkiksi alkoholi ja heroiini aiheuttavat sekä addiktiota että fyysistä riippuvuutta. Kuka tahansa niitä pitempään käyttävä tulee fyysisesti riippuvaiseksi eli kokee vieroitusoireita lopettaessaan. Kaikki kokevat krapulan runsaan juomisen jälkeen mutta vain pienellä osalla ihmisistä syntyy addiktio. Amerikkalaisista sotilaista jotka osallistuivat sotaan Vietnamissa monet olivat riippuvaisia heroiinista. Kuitenkin 90% heistä jätti heroiinin vieroitusoireet kärsittyään ja vain 10% jatkoi käyttämistä: heistä tuli addikteja. Suurin osa hallusinogeeneista ei aiheuta minkään tyyppistä riippuvuutta.
Omakohtainen esimerkki: olin addiktoitunut alkoholiin ja fyysisesti riippuvainen bentsodiatsepiineista. Vieroitusoireet kärsittyäni en ole tuntenut kertaakaan halua palata käyttämään bentsoja mutta alkoholia teki usein mieli raittiuden alkumetreillä. Raitistumisen jälkeen olen nähnyt todella usein unta juomisesta mutta en kertaakaan bentsojen käytöstä.
Toipuvalle päihdeongelmaiselle mikä tahansa päihdyttävä aine on vaarallinen. Sillä ei ole merkitystä onko aine addiktiivinen; päihtymys johtaa ennen pitkää takaisin addiktiivisten aineiden käyttöön.