Tarvitsenko minä viinaa?
- Totta kai tarvitset. Sinuthan on luotu juopoksi, joten mitäpä sitä kohtaloaan karttamaan.
- Kunnon känni on aina silloin tällöin paikallaan, kunhan et taas mitään kuukausien putkea vedä.
- Aina sitä voi muutaman ottaa, kunhan pysyt kohtuudessa.
- Olet ilmiselvästi alkoholisti, joten sinun ei parane ottaa tippaakaan.
Olen kärvistellyt tässä jo huikeat 5 viikkoa täysin raittiina, joka on myös aikuisikäni ennätys, ja olo on jos ei loistelias niin kohtalainen. Sen verran olen saanut etäisyyttä Kuningas Alkoholin hallinnoimiin mietteisiin, että sopii nostaa ilmoille kysymys, jonka pohdinnassa voivat myös kanssajuopot auttaa: Tarvitsenko minä viinaa? Ei toki sen puoleen, että minun täytyisi jotenkin suoriutua tässä kurjassa elämässäni, mutta paikka paikoin kyllästyttää alkoholin invalidisoiva vaikutus ja vieroitusoireetkin tuppaavat esiintymään kenties ikääntymisestä johtuen astetta pahempana.
Jos tosiaan tuo raittiutesi tuntuu kärvistelyltä niin neuvoisin käsittelemään ne asiat jotka sinut saavat ryyppäämään. Kun tämä asia on hoidettu niin voit mahdollisesti nauttia tuopin huurteista silloin tällöin ilman sen kummenpia hörhöilyitä.
Valitsin siis vaihtoehdon kolme.
Mites Korkkiksen vappu sujuu?
Äänestin muuten tuota alinta vaihtoehtoa. 
Kunnon känni tekee aina hyvää + loiventavat seuraavat pari päivää. Ehdottaisin korkkaamaan noin kerran kuukaudessa. Siinä ehtii välissä olemaan reilut 3 viikkoa tipattomalla, joten saapi nautiskella molempien maailmoiden antimista ilman että tarvitsee luopua kummastakaan. Ei kuitenkaan pidä kännätä silloin kun muut niin tekevät, kuten jouluna, uutenavuotena, vappuna tai juhannuksena. Tuolloin pitää olla selvänä ja solvata krapulasta kärsiviä lähimmäisiään suuren kansanjuhlan jälkimainingeissa! 
Huikeat 6 viikkoa tipattomuutta kyllä piisasi, joten maanantaista alkaen on korkki ollut auki ja pysyy. 
Raitista elämää kuitenkin sen verran ennätin jo haistella ja maistella, ettei tuohon aivan välttämättä heti kuole. 
Noniin! Pääasia on, että ajatuksensiemen on istutettu itämään ja ehkä se raittius alkaa vielä joku päivä näyttämään houkuttelevammalta kuin se itse dokaus. Kaikki on mahdollista varsinkin sitten kun viinapiru alkaa näykkimään persettä oikein kunnolla ja osoittaa ensimmäisiä kohtalokkaita muotojaan 
Veli Kannel kyllä laukoo viisaita sanoja. Olen aina arvostanut perspektiiviäsi, vaikka en millään tavoin voi vielä samaistua asemaasi.
Vanha koira ei opi uusia temppuja, joten touhu on edelleen samaa vuodesta toiseen. 
Mutta nyt kun on kuntavaalitkin taas liipasimella, pistelkää lisää niitä lappuja tähänkin laatikkoon. 
Se oli laskujeni mukaan 13. avokatko, jonka jälkeen taas pulloa hyllylle ja raitista elämää harjoittelemaan.
Harjoittelu on jäänyt viime aikoina aika vähälle, kun viimeisen 15 vuoden ajan on ollut normaalimpaa, että alkoholia virtaa veressä kuin että olisi promillet nollassa.
Aikuisiän ennätykseni tipattomuudessa on tuo huikeat 6 viikkoa ja 2 päivää, josta on näköjään jo yli 4 vuotta. 
Ennätys oli tarjoitus pistää uusiksi jo viime keväänä, mutta toisin kävi. 
Mutta nyt uutta matoa koukkuun ja tutkimusmatka käyntiin, että miksi sitä elämää ei kestä selvin päin.
Rima tutkimusmatkan keskeytymiseen on kokemusten perusteella hyvin alhainen, sillä alkoholisti on aina mestari keksimään syitä juopottelulle, mutta yritetään välillä keksiä myös syitä olla raittiina. 
Kuivattelua oli takana alle viikko ja olin illalla lähdössä kauppaan ostamaan vähän ruokatarvikkeita.
Jo matkalla iski kuumotus päälle, että mitä jos, ja seuraavalla hetkellä oli taas kaljalaatikko kassahihnalla.
Ohimenevän hetken olin hyvin pettynyt itseeni kun annoin taas noin helposti kiusaukselle periksi.
Mittautin maksa-arvot melkein kahden vuoden tauon jälkeen ja kuumottelin, että nyt ne on pilvissä ja joudun aikuisten oikeasti kuivattelemaan.
Mutta mitäpä vielä: ainoastaan gt vähän koholla, joten alkoholistin logiikalla tuumasin että nyt voi hyvällä omatunnolla jatkaa juopottelua.
Keväällä sitten taas uusi yritys. 
Moi!
Uskallatko kertoa gt - arvosi? Oliko ainoastaan koholla vai yli viitearvon? Ihan vain omaksi referenssiksi.
t. Juhani
28.10.2019 10:07 P -GT 73 U/l
Viitearvo -60 U/l

Kiitos Korkkis!
Ja onnittelut olosuhteisiin nähden hyvistä arvoista.
t. Juhani